Limbo Skrevet Juni 5, 2011 Share Skrevet Juni 5, 2011 Hei. Jeg har en MTX Thunder 1500w og kjører en 12" Kicker Comp 12" Når jeg guffer høyt nok, lukter det svidd... Så er forsterkeren for stor? Eller er det noe annet som er galt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Juni 5, 2011 Share Skrevet Juni 5, 2011 Forsterker kan ikke bli for stor. Derimot tror jeg den du har er for liten til denne subben. Den blir overbelastet og derfor lukter brent Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Juni 5, 2011 Share Skrevet Juni 5, 2011 som nevnt over, den blir ikke for stor. værre med en for liten. da begynner den å kutte, og sender ut likestrøm, og da ryker elementet. er det forsterkeren eller elementet som lukter da? sjekka at det ikke er noen koblinger som er løse da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 5, 2011 Share Skrevet Juni 5, 2011 Ja en forsterker kan bli for stor til en høytaler. Svilukta du kjenner kan godt være spolen i høytaleren. Max anbefalt forsterker effekt er 150 watt Rms og 300 Watt Peak til denne subben. http://www.xtremecar.no/kicker-comp-12-1x4-ohm/ Forsterkeren yter i 4 ohm 500 WRms og 750 Watt Peak. http://www.trademe.co.nz/motors/car-ste ... 063247.htm Nå kommer effekten den her blir matet med helt ann på om det en 4 ohm eller 8 ohm versjonen men selv med 8 ohm versjonen av subben så er det over anbefalt effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toyo3k Skrevet Juni 6, 2011 Share Skrevet Juni 6, 2011 Subben der er på 150w rms, og siden forsterkeren er på 1500w så tviler jeg på at den ikke leverer for å si det sånn. Kjører selv med en kicker comp sub, det er en grei sub i billigserien, men den tåler ikke allverdens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limbo Skrevet Juni 6, 2011 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2011 Det er subben det lukter fra. Takk for svar folkens. Tror dere viss jeg oppgraderer til en 15" Kicker Comp, tror dere da at det ikke lukter svidd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 6, 2011 Share Skrevet Juni 6, 2011 Du kan godt kjøre med den subben du har men du må tune forsterkeren slik at den ikke gir full guffe. Nå vet jeg ikke hvilken spiller du har men la oss si at den gir 4V ut for enkelthet skyld. Det vil si at den gir ut 4V på phonopluggene når volumet står på fullt. Forsterkeren din har max input på 8V. Det vil si at hvis du stiller sens på 8V på forsterkeren så trenger den 8V inn på phonopluggene for å gi max ut. Har du da en spiller som gir 4V ut på phonoutgangene så vil forsterkeren gi halve effekten av hva den er i stand til når volumet på spilleren står på fullt. Hvi du da har 4ohm utgaven av subben? så vil forsterkeren gi ut 250 WRms istedenfor 500 WRms som den sannsynligvis gjør nå. Da begynner det å bli levelig for subben din. Du kan tune en forsterker helt der du vil ha den med sens knotten ved å spille en frekvens og samtidig måle spenninga ut på høytalerterminalen. Vet ikke hvor interessert du er men uansett så er sens knotten løsninga di her. Sens er en knapp for å tilpasse cd-spiller og forsterker til hverandre, det er ikke en trylleknapp for å få noen ekstra watt. Eneste du oppnår med å vri den for langt ned er en forsterker som forvrenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limbo Skrevet Juni 6, 2011 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2011 Okei, får prøve på det når jeg kommer hjem fra skolen. Takk skal dere ha, will keep you posted Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Juni 6, 2011 Share Skrevet Juni 6, 2011 Forsterker kan ikke bli for stor.Derimot tror jeg den du har er for liten til denne subben. Den blir overbelastet og derfor lukter brent Du kan godt kjøre med den subben du har men du må tune forsterkeren slik at den ikke gir full guffe. Du får sagt det litt tydeligere du Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limbo Skrevet Juni 6, 2011 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2011 Jeg har prøvd og stille, og det lukter fortsatt svidd når jeg spiller høyt. Da er det vell bare å roe ned spillinga da. Blir det bedre viss jeg kjøper en Kicker Comp 12" til? For da fordeler vell forsterkeren watten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Forsterkeren er ikke for kraftig, det er bare fint med en forsterker som leverer mer enn det elementet er oppgitt til å tåle, men du må selvsagt bruke ørene dine når du justerer dette, og det er det mange som ikke klarer. Du spiller rett og slett for høyt, så du må dempe deg litt. Og kjøpe et slikt element til, vil ikke hjelpe deg stort, det blir bare ennå mere bråk (som du ikke hører), og det er ikke så rart, for det er tross alt kicker det er snakk om, og det låter som regel stygt. Få deg noen bra elementer, som låter fint, og lær deg hvordan du hører når et element sliter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik845 Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 har du kondensator eller og større batteri.? ikke sikkert forsterker får nok strøm.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Forsterkeren vil levere nok selv om den får 12v i dette tilfelle, og vil kutte hvis den får mindre enn det, så lite strøm er neppe problemet her. Og en kondensator vil IKKE hjelpe ved for lite strøm, det er nemlig ikke en magisk sak som lager ekstra strøm. Det eneste som hjelper hvis man har for lite strøm, er mere strøm, og det får man ikke med en kondensator. Et større batteri vil heller ikke hjelpe med mindre det batteriet han har nå er dårlig. Det er så mange som TROR at man får mere strøm ved å bytte disse tingene, men saken er den at hvis man har stereo som trekker mere enn det dynamoen klarer å levere, så MÅ man bytte til større dynamo for å kunne levere nok, og da trenger man selvfølgelig også et større batteri. En annen ting er ledningene mellom dynamo og batteri, og mellom batteri og chassie, som veldig ofte ikke er beregnet for stort mere strømtrekk enn det elektriske som er i bilen orginalt, så disse bør helt klart byttes når man fyller bilen med stereo osv. Og når man da plutselig har nok strøm, så vill ikke en kondensator hjelpe noe da heller, så det ender opp med at en kondensator bare er bortkastede penger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Det eneste som hjelper hvis man har for lite strøm, er mere strøm, og det får man ikke med en kondensator. Et større batteri vil heller ikke hjelpe med mindre det batteriet han har nå er dårlig.Det er så mange som TROR at man får mere strøm ved å bytte disse tingene, men saken er den at hvis man har stereo som trekker mere enn det dynamoen klarer å levere, så MÅ man bytte til større dynamo for å kunne levere nok, og da trenger man selvfølgelig også et større batteri. Har du et stort batteri så vil vel det fungere som et reservoar hvis en spiller høyt en liten stund(bruker mere strøm enn hva dynamo lader) Hvis en kondensator fungerer som et batteri(reservoar) så vil vel den også hjelpe til en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richirich Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 produsent av min stereo oppgir at forsterker gir en effekt på 300watt RMS i 4ohm, mens på subbene oppgir de 400W (700W max), her kjører jeg dobbel sub som forsterker klarer å håndtere mer enn bra nok.. tror ikke for stor forsterker skal kunne skade elementet på noen annen måte enn å spille det istykker med alt for mye volum, som igrunn ville kverke alle bassere på et visst punkt Kondensatoren er vel der for å kunne gi forsterker ekstra strøm ved store effektuttak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå