Gå til innhold

E28 518i->M530i Retrogarasjen. Update 19/6 s36 GODKJENT!!!.

Pernezz
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 567
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja, nå har ikke jeg bygd en s50 bil selv, men det har jo blitt sagt et utall ganger at smøringa ikke blir i nærheten like bra, og at disse løsningene sliter med rådebank. Er jo derfor mange sveiser om både bunnpanne og picukp (travers også på e30) for å kunne kjøre med orginal plassering.

Det finnes helt sikkert folk som har mye mer spesifikk info å komme med rundt dette temaet her på fourumet

Hardtop kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn skvalpeplater, sveis om pickupp røret :)

Mener du da flere skvalpeplater i bunnpanna..?? Eller at jeg skal slipe i bunnpanna og montere den originale som er skrudd i blokka som ligger under bunndelen på motoren..?? Og hvorfor sveise om pick-upen..? Er jo kortere vei for oljen opp til oljepumpa nå enn med den andre pick-upen...

Detta blir gøy! Dåkke e flinke :)

Vi gjør så godt vi kan vet du :wink:

Helsikes flott arbeid! Helt riktig med US front også, jeg digger at du bruker e30 lykter ble annerledes og pent med de ;)

Takk for det du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det ikke et blekk originalt i E34 panna over/rundt pickupen, som skal hindre oljeflukt? Mener Oddis sa en gang at denne panna var bedre enn det meste mhp tilførsel, og at eneste ulempen var at den bygger temmelig lavt.

Jeg ville forøvrig beholdt det skvalpedekselet som sitter i m50 panna. Ingen grunn til fjerne begge vel? Er bare gressklippere som har plaskesmøring med veiv som kaster olje rundt om kring. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det ikke et blekk originalt i E34 panna over/rundt pickupen, som skal hindre oljeflukt? Mener Oddis sa en gang at denne panna var bedre enn det meste mhp tilførsel, og at eneste ulempen var at den bygger temmelig lavt.

Jeg ville forøvrig beholdt det skvalpedekselet som sitter i m50 panna. Ingen grunn til fjerne begge vel? Er bare gressklippere som har plaskesmøring med veiv som kaster olje rundt om kring. :-)

Jo, det er rett som du skriver at det er originale skvalpedeksler nedi sumpen i panna :wink:

Men angående det dekselet som sitter under veiven originalt på S50B30; så må jeg slipe i e34 panna der som det dekselet satt fast (det som ligger under veiven), slik at dekselet som sitter fastmontert på motoren ikke kræsjer i bunnpanna.

Det dekselet som er her jeg vil beholde:

DSCF1588_zps38ee40ce.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Jeg trodde du hadde fjernet det som sitter på S50 motoren. Ta bort det tilsvarende som sitter i M50, og slip der du må. Min mening. :-)

Tusen takk for input :D

Er ikke en "racer" på S50 og M50 motorer, så det er flott å få sånne tilbakemeldinger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, dagen (og kvelden) igår ble ikke fullt så oppløftende for meg...

Fant 2 små ugreie plastbiter i bunnpanna...

Dette måtte da følges opp!

Først var det bare å demontere på en skitten motor:

DSCF1595_zpsc4327158.jpg

DSCF1596_zps8b746890.jpg

DSCF1597_zpsb7035dd7.jpg

DSCF1599_zpsa66e52bd.jpg

DSCF1600_zps2e043ee5.jpg

Men i HELVETE da!!

DSCF1606_zpsa0724f29.jpg

DSCF1604_zpscdafe2d9.jpg

DSCF1603_zps28fcae26.jpg

Her ser man at det er blankere der pinnene er knekt, noe som tyder på at dette har vært knekt en stund...

DSCF1607_zps49a7ca9a.jpg

Begge pinnene til glideskinnen som registerkjedet går i var jo knekt tvert av! :evil:

DSCF1605_zps5554b12e.jpg

Og det er her plastsynderne har stått:

DSCF1608_zps150fcc6f.jpg

Da var det bare å demontere videre, for å bytte alle strammere, glideskinner og kjede. Og for å bytte alt det, så må man av med toppen... DAMN IT!!! Dette var en stooor strek i regningen...

Og her også var det noe som ikke var helt bra... Hakk i det ene stempelet:

DSCF1614_zpsc36c751e.jpg

DSCF1616_zps94fa7a73.jpg

Hmmm... Så hva gjør man da..? Vel, jeg har funnet en kar som har ganske nye stempler til meg, så det skal gå bra :wink:

Men det kjipe oppi dette er at når jeg regner sammen det jeg trenger i deler, så kommer nok dette på over 8000 kroner :shock:

Slenger med noen stemningsbilder av Ivar sitt panser og gubben sjøl :D

DSCF1610_zps8d9f6f9c.jpg

DSCF1612_zps8019d3f2.jpg

DSCF1609_zps12a4eea5.jpg

Ivar og Kenneth er skeptisk til poleringen tror jeg :wink:

DSCF1611_zps3fa9247c.jpg

Så sånn ser det ut nå:

DSCF1623_zpsf646a5a9.jpg

DSCF1624_zps2038a5d4.jpg

DSCF1625_zps7df01ac4.jpg

Har også kontrollmålt alle sylindrene på blokka i tillegg til opplagringen til rådene.

På det meste var 0,04 mm slitasje over original boring, men dette var kun på én sylinder, og på ett punkt. Målte selvfølgelig på samme måte som Ivar har gjort på sin blokk (etter instruks fra sjefen sjøl), dvs 6 plasser i hver sylinder, først i lengderetningen på motoren topp,midt og bunn. deretter på tvers, topp, midt og bunn.

Ikke helt bra, men jeg kan bare ikke ta meg råd til å bore opp blokka og kjøpe nye stempler... Så det får bare være som det er...

Og på veiven der rådene er festet var det 0,02 mm slitasje, og dette er innenfor toleransene :wink:

Så i morgen er det vel delebestilling som må til....

Hvis det er noen som har anelse om hvorfor de boltene har knekt tvert av, så la meg få vite det!!!

Og ville ikke dette vært hørbart når motoren gikk?? Jeg har jo aldri hørt den gå, men det har jo han som jeg kjøpte den av... Han sier det ikke var noen unormale lyder fra motoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedeligt :( Normalt så vil en høre ganske mye rasling i registeret med de skinnene knekte. Så det bør du stille et spørsmål til han du kjøpte den av...

Oljepumpen på S50B30 er identisk lik med M50. Er kun S50B32 som har annerledes smøresystem pga dobbelvanos. Så dette er ingen problem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...