Forbiss Skrevet Juni 14, 2011 Share Skrevet Juni 14, 2011 I det tilfellet eg var ute for så blei det først målt på batteriet. Ved full belastning av batteriet (nytt batteri) var det høyere forbruk i amper enn det dynamoen klarte å levere. Var derfor eg og målte direkte på dynamoen men det var ingen forskjell. Dette var ikkje på bil men på ein liten hjullaster men det har jo ingen betydning. Ny dynamo og alt var i tipp topp stand. Og ja, vær forsiktig med større dynamo, da er det billigere å kjøpe ein vedlikeholdslader. Viss du har motorvarmer så kan denne kobles til motorvarmerkretsen. Da lader du batteriet hver gang du bruker motorvarmer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Juni 15, 2011 Share Skrevet Juni 15, 2011 Ny dynamo og alt var i tipp topp stand. Og ja, vær forsiktig med større dynamo, da er det billigere å kjøpe ein vedlikeholdslader. Mulig det er ett eller annet jeg ikke har fått med meg her, men har forstått det slik at dynamoen lader etter forbruk og da spiller det vel ingen rolle om den er stor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbruer Skrevet Juni 15, 2011 Share Skrevet Juni 15, 2011 Med tanke på batteriet, så er ikke 13.8 eller lignende nok... Batteriet skal ha 14.4v ved 20 grader.. dertil mer ved lavere temperatur og motsatt.. Hvis ikke vil batteriet aldri bli fullladet.. Man kan bytte spenningsregulatoren på dynamoen.. Det har jeg gjort på en haug med biler.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Juni 15, 2011 Share Skrevet Juni 15, 2011 Med tanke på batteriet, så er ikke 13.8 eller lignende nok... Batteriet skal ha 14.4v ved 20 grader.. dertil mer ved lavere temperatur og motsatt.. Hvis ikke vil batteriet aldri bli fullladet..Man kan bytte spenningsregulatoren på dynamoen.. Det har jeg gjort på en haug med biler.. I biler skal ladespenningen, målt på batteriets poler, være ca. 14,4 V ved 25 °C og i 24-voltssystem være dobbelt så høy, altså ca. 28,8 V. Riktig ladespenning avhenger av syrens temperatur. Derfor finnes det som regel en kompensering for dette i bilens elektriske system som gjør at spenningen økes ved temperaturer under 25 °C og senkes ved temperaturer over 25 °C. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbruer Skrevet Juni 15, 2011 Share Skrevet Juni 15, 2011 Når styres vel ladespenninga av regulatoren på dynamoen. Og hvis regulatoren ikke er på mer enn 14v, så blir det ikke mer heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Juni 15, 2011 Share Skrevet Juni 15, 2011 Ny dynamo og alt var i tipp topp stand. Og ja, vær forsiktig med større dynamo, da er det billigere å kjøpe ein vedlikeholdslader. Mulig det er ett eller annet jeg ikke har fått med meg her, men har forstått det slik at dynamoen lader etter forbruk og da spiller det vel ingen rolle om den er stor Heilt korrekt. Einaste poenget med ein større dynamo er dersom det er blitt kobla til store ekstra belastningar, f.eks stereo som trekker mykje meir straum enn normalt. Om batteriet er kraftig utlada vil ein større dynamo også kunne lade batteriet oppatt raskare, men batteriet har ikkje godt av dette om det skjer ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El-Rabiato Skrevet Juni 16, 2011 Forfatter Share Skrevet Juni 16, 2011 Problemet er ikke mengden med strøm altså ampere(har strøm nok) , men at spenningen i volt er en tanke lav til å kunne holde batteriet fullt om vinteren. Særlig hvis jeg kjører webasto'n i et kvarters tid før start. Bilbatterier tåler helt fint opp til 14.85 volt også om sommeren. Vet dette fra en subaru forester vi har, batteriet her er nå 8 år gammelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KKise Skrevet Juni 16, 2011 Share Skrevet Juni 16, 2011 Da prøver du bytte til ny regulator inkl. børster da, så har du 14,4v igjen som nytt. Koster deg 150 spenn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amzoch Skrevet Oktober 19, 2011 Share Skrevet Oktober 19, 2011 Hvor får du regulator inkl børster til 150 spenn til E39? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Oktober 19, 2011 Share Skrevet Oktober 19, 2011 Trådstarter: Er du plaget med at batteriet går tomt, eller er du bare bekymret for lav ladespenning? Min e39 lader med 13.8 på oppladet batteri og øker opp mot 14.4 hvis det er lite batteri igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Oktober 19, 2011 Share Skrevet Oktober 19, 2011 Hvor får du regulator inkl børster til 150 spenn til E39? + 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amzoch Skrevet Oktober 19, 2011 Share Skrevet Oktober 19, 2011 Trur han sliter med det.. Koster 2300 ca for borch Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KKise Skrevet Oktober 19, 2011 Share Skrevet Oktober 19, 2011 Hvor får du regulator inkl børster til 150 spenn til E39? + 1 Jeg kjøpte på biltema for 1,5 år siden til 120-150 spenn til min E34 M50B25, og den lader jevnt 14,4v enda, om de har til E39 vet jeg ikke. Edit: Mekonomen har til 500 spenn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Oktober 19, 2011 Share Skrevet Oktober 19, 2011 Har en Valeo dynamo og det må vist være gull i den. http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_in ... 9&type=new Men GS har til Bosch for 570.- Virker som det er billigere til Bosh sine. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knugen83 Skrevet Oktober 19, 2011 Share Skrevet Oktober 19, 2011 mye riktig som blir sagt her, du kan få regulator som gir høyere ladespenning. du kan også koble en motstand på ladelampeledingen inn på dynamoen, da vil spenningen stige, husker ikke i farta hvor may ohm den bør være. men om det er å anbefalle er en annen sak. har kjørt med det sånn på min egen bil i 4år nå. funker som snus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå