KingOfBMW Skrevet Juni 20, 2011 Skrevet Juni 20, 2011 Hei, Jeg var i EU-kontroll med min BMW 520i E34 og beskrivelse av feil og mangler ved kjøretøyet er "Lambdaverdi utenfor 1+/-0,03 eller utenfor fabrikatens verdiområde". Hva skyldes dette? Er det Lambda som er defekt?
Robin L Skrevet Juni 20, 2011 Skrevet Juni 20, 2011 hadde det samme jeg og men de var greie og slapp den igjennom må nok finne ut av det da jeg må inn igjen nå...
KingOfBMW Skrevet Juni 20, 2011 Forfatter Skrevet Juni 20, 2011 Jeg skal prøve som anbefaling! Er det lurt å kjøpe brukt lambda? Hvor kan jeg eventuelt skaffe det?
hao Skrevet Juni 20, 2011 Skrevet Juni 20, 2011 Kjøp ny http://www.schmiedmann.no/5_serie/E34/r ... 3.htm#3733 Koed.no har også rimelig men siden deres er nede for øyeblikket. Usikker på hvem som er rimeligst.
kje Skrevet Juni 20, 2011 Skrevet Juni 20, 2011 Velkommen i klubben. Jeg har forøvrig ny lamda da, men likevel feil verdi og for høy CO. I mitt tilfelle tror jeg det er eksoslekkasje. Sjekk eksosanlegget etter lekkasjer i første omgang. Lamda koster skjorta!
KingOfBMW Skrevet Juni 21, 2011 Forfatter Skrevet Juni 21, 2011 Hei, Jeg glemte å si at jeg har eksoslekkasje i bakre potte. Er det stor sansynligvis at lambda verdien er feil?
SIG Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 Det de måler på en EU-kontroll er vel CO nivået i eksosen. Lambdasonden er vel en måler som gir en verdi tilbake slik at motoren forsøker å forbrenne så rent som mulig. Det kan bety defekt sonde, men det kan vel også være andre ting som gjør at forbrenningen ikke blir optimal, som feil blandingsforhold mellom luft og bensin. Eksoslekasje bør ihverfall ikke gi for høy CO. God og varm motor vil ofte gi noe lavere CO, det samme kan man vel oppnå ved å blande inn litt E85 i bensinen?
Morty999 Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 fyll 50/50 med bensin og e85.. så går den lett igjennom...
Lamek Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 Og kjør som et svin før du skal inn med den.. da blir katten varm og forbrenner litt extra:)
KingOfBMW Skrevet Juni 21, 2011 Forfatter Skrevet Juni 21, 2011 Et annet ting som jeg lurer på angående bilen. Når jeg "russe" bilen går km-telleren på maks, så går telleren sakte ned, så går pilen opp igjen og så går sakte ned igjen osv... Hehehheeh....kanskje litt dårlig forklaring, men håper dere forstår.
kje Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 CO-verdi påvirkes av hull i eksosen. Et hull vil gi feil motstand som igjen lambda vil korrigere. Derfor feil lambda-verdi og høy CO. Jeg prøvde med E85 uten noen endring i måleresultatene... Har nå tettet lekkasjen og skal prøve igjen imorra Begynn i den billigste enden; tett lekkasjer og kjør bilen hardt før kontroll. Lambda-verdi måles også på kontroll by the way.
kje Skrevet Juni 22, 2011 Skrevet Juni 22, 2011 Var inne idag for å måle avgass på nytt ved etterkontroll. Siden sist har jeg skiftet olje og oljefilter, tennplugger og tettet hull ved midtpotta. Nå var lambdaverdien og CO innenfor kravene Hull i eksosen har altså en innvirkning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå