Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg var i EU-kontroll med min BMW 520i E34 og beskrivelse av feil og mangler ved kjøretøyet er

"Lambdaverdi utenfor 1+/-0,03 eller utenfor fabrikatens verdiområde". Hva skyldes dette? Er det Lambda som er defekt? :?:?:?

Skrevet

Velkommen i klubben. Jeg har forøvrig ny lamda da, men likevel feil verdi og for høy CO. I mitt tilfelle tror jeg det er eksoslekkasje. Sjekk eksosanlegget etter lekkasjer i første omgang. Lamda koster skjorta!

Skrevet

Det de måler på en EU-kontroll er vel CO nivået i eksosen. Lambdasonden er vel en måler som gir en verdi tilbake slik at motoren forsøker å forbrenne så rent som mulig. Det kan bety defekt sonde, men det kan vel også være andre ting som gjør at forbrenningen ikke blir optimal, som feil blandingsforhold mellom luft og bensin.

Eksoslekasje bør ihverfall ikke gi for høy CO. God og varm motor vil ofte gi noe lavere CO, det samme kan man vel oppnå ved å blande inn litt E85 i bensinen?

Skrevet

Et annet ting som jeg lurer på angående bilen. Når jeg "russe" bilen går km-telleren på maks, så

går telleren sakte ned, så går pilen opp igjen og så går sakte ned igjen osv... Hehehheeh....kanskje

litt dårlig forklaring, men håper dere forstår. :wink::wink::wink:

Skrevet

CO-verdi påvirkes av hull i eksosen. Et hull vil gi feil motstand som igjen lambda vil korrigere. Derfor feil lambda-verdi og høy CO. Jeg prøvde med E85 uten noen endring i måleresultatene... Har nå tettet lekkasjen og skal prøve igjen imorra :) Begynn i den billigste enden; tett lekkasjer og kjør bilen hardt før kontroll.

Lambda-verdi måles også på kontroll by the way.

Skrevet

Var inne idag for å måle avgass på nytt ved etterkontroll. Siden sist har jeg skiftet olje og oljefilter, tennplugger og tettet hull ved midtpotta. Nå var lambdaverdien og CO innenfor kravene :D Hull i eksosen har altså en innvirkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...