Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Visst dere ikke vet hva tallene i oljeviskositet betyr, så er det vell ligesågreit å holde kjeft? Istedetfor å villede trådstarter!

En 10w-40 olje, og en 10w-60 olje er i teorien like tykk når de er kalde, men sistnevnte er tykkere når den er varm.

Skal ta til meg den :mrgreen:

Var vel et snev av trodde jeg visste

OT men bare for å rydde hos meg selv. :oops:

Ved varm motor så er 10w-40 olja tynnere enn 10w-60?

Høres så bakvent ut :?

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Visst dere ikke vet hva tallene i oljeviskositet betyr, så er det vell ligesågreit å holde kjeft? Istedetfor å villede trådstarter!

En 10w-40 olje, og en 10w-60 olje er i teorien like tykk når de er kalde, men sistnevnte er tykkere når den er varm.

Derfor er det totalt IDIOTI og råde trådstarter til å bytte ut 5w-40 oljen sin med en 15w-40, siden det bare gir dårlige kaldstart egenskaper.

Skal du ha en tykkere olje så er det Mobil1 sin 5w-50 olje jeg ville valgt, evnt Castrol edge 10w-60. Men dette løser EGENTLIG ikke problemet, bare skjuler det. De hydrauliske løfterne blir slitte over tid, og da vil de ikke være like stramme som de en gang var. Da er løsningen og bytte løfterne, jobben er gjort på 5-6 timer.

Takker for gode svar! Ja da kjøper jeg en tykker olje for og skjule det nå, så får jeg skifte hydrauliske løftere når det skal bli turbo i slutten av sommern :D

Men den jobben med og skifte løftere, så må jeg av med toppen også? Må vel ha nye pakniger når det skal gjøres?

Så ikke bare og skru av og sette i kun nye løftere?

Skrevet

Skal ta til meg den :mrgreen:

Var vel et snev av trodde jeg visste

OT men bare for å rydde hos meg selv. :oops:

Ved varm motor så er 10w-40 olja tynnere enn 10w-60?

Høres så bakvent ut :?

Det stemmer :) Bakvent nei, tenk det slik som at helmelk er tykkere en skummetmelk pga høyere fettprosent :P

Det er derfor de fleste av dagens "miljøbiler" går på 0w-30 olje, altså en veldig tynn olje. Det er for at det skal være så lav som mulig friksjon, for å spare bensin og miljø.

Skrevet

Derfor er det totalt IDIOTI og råde trådstarter til å bytte ut 5w-40 oljen sin med en 15w-40, siden det bare gir dårlige kaldstart egenskaper.

Skal du ha en tykkere olje så er det Mobil1 sin 5w-50 olje jeg ville valgt, evnt Castrol edge 10w-60. Men dette løser EGENTLIG ikke problemet, bare skjuler det. De hydrauliske løfterne blir slitte over tid, og da vil de ikke være like stramme som de en gang var. Da er løsningen og bytte løfterne, jobben er gjort på 5-6 timer.

Takker for gode svar! Ja da kjøper jeg en tykker olje for og skjule det nå, så får jeg skifte hydrauliske løftere når det skal bli turbo i slutten av sommern :D

Men den jobben med og skifte løftere, så må jeg av med toppen også? Må vel ha nye pakniger når det skal gjøres?

Så ikke bare og skru av og sette i kun nye løftere?

Neida, du må ikke av med toppen. Du skrur av toppdekselet(dvs der tennpluggene og slikt er skrudd fast), så har du tilgang til alt. Du burde ha ny toppdeksel pakning når du monterer igjen, siden de ofte går i stykker når du tar av toppdekselet.

Skrevet

Jeg vill annbefale deg å sjekke olje trykket ditt før du begynner å skifte noe som helst.. I olje pumpa sitter det en overløps ventil som skal opne og sende olje tilbake i bunnpanna om trykket blir forhøyt.. Er et kjent problem at fjæra i denne ventilen blir slakk etter hvert, og ligger da åpen hele tiden, så olje pumpa pumper bare oljen rett i bunnpanna ijen, og da får ikkje toppen olje og du vill få tikking..

Skrevet

Neida, du må ikke av med toppen. Du skrur av toppdekselet(dvs der tennpluggene og slikt er skrudd fast), så har du tilgang til alt. Du burde ha ny toppdeksel pakning når du monterer igjen, siden de ofte går i stykker når du tar av toppdekselet.

Så greit da! Har hatt den av før en gang så det går fint.

Skrevet
Jeg vill annbefale deg å sjekke olje trykket ditt før du begynner å skifte noe som helst.. I olje pumpa sitter det en overløps ventil som skal opne og sende olje tilbake i bunnpanna om trykket blir forhøyt.. Er et kjent problem at fjæra i denne ventilen blir slakk etter hvert, og ligger da åpen hele tiden, så olje pumpa pumper bare oljen rett i bunnpanna ijen, og da får ikkje toppen olje og du vill få tikking..

Aha! får da ikke håpe det er slikt hos meg.. Men må jeg til med en oljetrykksmåler også bare se da? hva skal trykket ligge på?

Skrevet

Er jo egentlig en veldig smal sak å overhale denne:) men klart man må jo ned med bunnpanne osv, så litt styr er det.. Men er nåkk lettere det en å begynne med ventil løftere osv i toppen..

Skrevet
Er jo egentlig en veldig smal sak å overhale denne:) men klart man må jo ned med bunnpanne osv, så litt styr er det.. Men er nåkk lettere det en å begynne med ventil løftere osv i toppen..

Nå skjønner jeg ikke helt. Hvis det er ventilløfterene som gjør at den tikker. Hvorfor da ned med bunnpanna? Og hva tenker du da skal gjøres der?

Er det pga at du mener oljetrykket er for lavt?

Skrevet

bør nok prøve dette ja men jeg mener å det kan være sliten sylinderkam, det veit jeg tikker godt på eldre modeller bla! det finnes div sider du kan sjekke info om forskjellige motorer eller chasier bmw har laga hva som er typisk med tanke på rep osv, men mener det er rart den tikker da den ikke er gått lenger, kongen av tikkende bmwmotorer er som regel de litt større 6rne i e28 og der er det sylinderkammen som blir slitt først som regel, håper det her hjelper noe er ihvertfall noe du kan tenke på selv om det kanskje bare er info:P

mvh

Skrevet
bør nok prøve dette ja men jeg mener å det kan være sliten sylinderkam, det veit jeg tikker godt på eldre modeller bla! det finnes div sider du kan sjekke info om forskjellige motorer eller chasier bmw har laga hva som er typisk med tanke på rep osv, men mener det er rart den tikker da den ikke er gått lenger, kongen av tikkende bmwmotorer er som regel de litt større 6rne i e28 og der er det sylinderkammen som blir slitt først som regel, håper det her hjelper noe er ihvertfall noe du kan tenke på selv om det kanskje bare er info:P

mvh

Det du skriver her er som å blande snørr med bart!

Det er en helt annen konstruksjon, og har derfor ingenting til felles.

Skrevet

:mrgreen:

Hei eivinos.

Håper disse gjør deg litt klokere :D

Jeg tjansa litt på motor men M50b25..... 2.5 i e34?

Klikk litt her så ser du hverfall oversikten over motoren:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... nnoWebRef=

Ventilmekanismen, nr10 er løfteren

http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 2W3D2G211C

Skjematik over oljepumpe, jeg kjenner ikke oljepumpen på BMW spesifikk men jeg tror ikke jeg tar mye feil når jeg sier at del 2 og 3 slites + delene merket 9 til 12.

Er et kjent problem at fjæra i denne ventilen blir slakk
Delen merket 10!

http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 2J1O1V1Q30

Ellers holder jeg en knapp på løftere 1st også ned i oljepumpen.

Greide ikke dy meg :D

Dette er tips jeg fikk av en kjent motor bygger på østlandet
Kom viskositets tipsene også derfra?

Tillot meg en liten en men du legger det i fanget på folk :lol:

Eivinos, har jeg tippa riktig på bilen har jeg en rep-håndbok til overs etter min gamle e34.

Haynes, bortimot det dårligste på markedet men en grei forlenger av instruksjonsboka

Skrevet

TheEspenK og andre som prøver å kopiere link fra GS Bildeler. Det går ikke an.!

Det du kan gjøre er å åpne bilde(deletegning) i ny fane å kopiere den linken. Får ikke med listen med deler og priser som er under men en grei måte å vise bilde og delenummer på :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...