Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Motoren har begynt og tikke :( Er en ufin lyd, så den må bort!

Begynte i slutten av vinteren. Da tikket den kun når den var kald, så ga det seg ganske fort etter bare 1min.

Men nå kommer den og går ganske ofte. flere ganger under en tur og til og med når motor er varm.

Tikker for det meste når den er på tomgang og lavt turtall! gir jeg litt gass så slutter det.

Motoren har gått 210 000km

Kjører på castrol w5 40 helsyntetisk. Og har testet med omega motorrens som man putter i oljen.

Tipper på at jeg må skifte noen deler i motor da det er slitt? Noen som har erfaring og kan komme med noen tips her?

mvh

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er det ikke normalt at dem tikker litt? Min m50b25 tikket en gang når jeg hadde jekket bilen opp og vasket motoren. Så startet jeg den, og den tikket veldig, men det var bare ventilene. Forsvant når jeg kjørte ein stund. Samme skjedde når jeg lekte litt så begynte den og tikke, men forsvant.

Jeg kjører samme olje som deg.

Tikker den sånn veldig, går den dårlig?

Skrevet

Den tikker ikke så mye. Og går like bra;)

Men er en grusom lyd.. hører man den lyden så tenker man at motoren er slitt og kjørt hardt. sånn vil jeg ikke ha det!

Hørt noe om og bytte ventilløftere?

Også var det en som sa at oljepumpa kunne bli litt treg..?

Skrevet

er ikke normalt at m50 tikker, m20 som er kongen av tikk :)

høres ut som dårlig oljetrykk, når den gir seg ved mer turtall

Og du er sikker på det er ventil kakling ? og ikke rådebank.

kakler den når turtallet er på vei ned også ?

Skrevet

Her ligger eksempel på rådebank

viewtopic.php?f=1&t=191901&hilit=r%C3%A5debank+video

Prøv med en annen olje. Statoil anbefaler 15w-40 som da er godkjente spec for denne motoren.

http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sd ... id=2064443

Castrol kan gå for 10w-40

http://www.castrol.com/castrol/iframe.d ... Id=7066587

Skrevet

Det er ikke rådebank;) Den tikker når turtall er på vei ned også.

Men hva kan det være hvis det er dårlig oljetrykk? bare pumpa?

Hva med og skifte ut ventiler og løftere? :)

Skrevet
Syns det høres ut som hydrauliske ventilløftere. Blei det noe bedre i det hele tatt med motorrens og ny olje?

Lurer på om det er det ja.. Nei ikke noe bedre i det hele tatt:p

Tikkingen er der ikke hele tiden. Den kan plutselig begynne når jeg står på tomgang også vare i bare ett minutt. ;)

Skrevet

den tikkinga har jeg på min m50 og.. kjørte først 5-40 castrol. trodde olja var for tynn, så gikk opp til edge 10-60. tikker enda. hvis det iheltatt er ventil tikking på din, så er det vel ikke så mye å få gjort me dem hvis ikke rens eller olje bytte funker. mulig dårlig olje trykk??

å bytte til delsyntetisk som de anbefaler , kan vel umulig fixe problemet?!selvom 5-40 helsynt er ganske tynt på din gamle motor

jeg har vertfall gått til innkjøp av nye ventilløftere.. fortsetter tikkinga etter det, går jeg planke på e6

Skrevet
den tikkinga har jeg på min m50 og.. kjørte først 5-40 castrol. trodde olja var for tynn, så gikk opp til edge 10-60. tikker enda.a

Med 10-60 vil vel oljen bli enda tynnere enn 10-40 ?

Skrevet

kjører 5w-40 helsyntetisk på min m50b20 som snart har rullet 400k

aldri hatt problemer med tikking.

en kompis hadde skikkelig tikking på sin, men da var det så godt som tom for olje.

Skrevet

Jeg ville kjørt en annen olje, jævlig god erfaring med 15w-40 som det skrives om over her.

Denne oljen fikk i allefall min m50 til å bli en helt annen motor.

Hjelper ikke dette må du nok bytte løftere :)

Skrevet

Det første tallet på en olje er hvor tynn/tykk den er (sommer/vinter)

det andre tallet er hvor mye varme den tåler. Så det er ikke noe merkbar forskjell på 10-40 og 10-60 når det gjelder tikking.

Prøv fx 15-40 eller 15-50 (avhengig av hvor sportslig du kjører)

Hydrauliske ventil løftere SKAL ha syntetisk olje, noe annet kan få de til å "brenne" seg, å det blir tikking.

Dette er tips jeg fikk av en kjent motor bygger på østlandet :D

Skrevet

Visst dere ikke vet hva tallene i oljeviskositet betyr, så er det vell ligesågreit å holde kjeft? Istedetfor å villede trådstarter!

En 10w-40 olje, og en 10w-60 olje er i teorien like tykk når de er kalde, men sistnevnte er tykkere når den er varm.

Derfor er det totalt IDIOTI og råde trådstarter til å bytte ut 5w-40 oljen sin med en 15w-40, siden det bare gir dårlige kaldstart egenskaper.

Skal du ha en tykkere olje så er det Mobil1 sin 5w-50 olje jeg ville valgt, evnt Castrol edge 10w-60. Men dette løser EGENTLIG ikke problemet, bare skjuler det. De hydrauliske løfterne blir slitte over tid, og da vil de ikke være like stramme som de en gang var. Da er løsningen og bytte løfterne, jobben er gjort på 5-6 timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...