lierbimmer Skrevet Juni 24, 2011 Skrevet Juni 24, 2011 Hei Prøver å hjelper med kompis med sin "nye" 1997mod e39 med steptronic kasse og har i den forbindelse noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med. Når han kjøpte bilen lyste antiskrens og abs lampa i dash. girkassen ville heller ikke gire automatisk lengre en til 2 gir men virket fint når man girte manuelt. etter hva jeg har lest så er dette en kjent feil og som regel en hjulsensor som har tatt kvelden. Etter 10 mil begynte girkasselampa å lyse og ville bare gå i 4 gir når man begynte å kjøre. bestemte oss for å måle sensorene etter å ha lest flere guider på nettet. etter måling av alle sensorer uten tegn til feil, startet vi bilen opp. Nå ville ikke bilen gå framover eller bakover i det hele tatt. så til spørsmålene -noen som vet hva dette kan være? -finnes det et billig diagnose verktøy som kan finne ut hvor feilen ligger? -om vi må frakte bilen til et verksted må vi da skru av mellomaksel? -kan det være software som må resettes og hvordan gjør man eventuelt det? -kan det være lite olje på kassa som lager problemer og hvordan måler jeg eventuelt oljenivået? alle relevante svar vil belønnes med en stor takk
Sjøbuse Skrevet Juni 25, 2011 Skrevet Juni 25, 2011 hadde problem med girkasse på 1998 model. låste i 4 gir den også. byttet batteri og alt var ok igjen. står i instruksjonsboken at man kan taue bilen i lav fart til nermeste bilverksted. maks 50 km.
lierbimmer Skrevet Juni 26, 2011 Forfatter Skrevet Juni 26, 2011 Hei. Takk for svar:) . batteriet er dårlig og skal byttes. så vi får se hva som skjer da. setter pris på flere forslag.
jolly Skrevet Juni 26, 2011 Skrevet Juni 26, 2011 Dårlig batteri på e39 = dårlig e39 Skift , så ser alt bedre ut..
lierbimmer Skrevet Juni 27, 2011 Forfatter Skrevet Juni 27, 2011 Hei. Nå har jeg byttet batteri og ingen forbedring. Noen som har flere tips? Skal bilen taues med motor i gang og er det da greit å ha den i N?
lierbimmer Skrevet Juli 6, 2011 Forfatter Skrevet Juli 6, 2011 vi fikk kjort bilen til et bmw verksted i 4 gir etter litt "igangtrilling" for diagnose og dommen ble mulig def kasse/clutch opplegg. de hadde tappet litt olje og denne var helt svart. hoyre hjulsensor foran var ogsaa def. tror dere det er full overhaling eller bytte kasse som er losningen eller kan det muligens virke en stund om vi bare bytter sensor og olje?
Stonescream Skrevet Juli 6, 2011 Skrevet Juli 6, 2011 Har du lest ut feilmeldinger på bilen og sjekket hva de sier? Er jo litt dyrt å skifte kasse osv om det ikke er det egentlige problemet... Er en sensor gåen, er det jo greit å skifte den uansett vel?
Vannslangen Skrevet Juli 6, 2011 Skrevet Juli 6, 2011 Typisk feil om ABS sensorene har feilet. Ta en diagnose så står det jo der hva som er feil.
lierbimmer Skrevet Juli 7, 2011 Forfatter Skrevet Juli 7, 2011 Skal faa kompisen min til aa poste alle feilkoder han fikk. pris paa en byttekasse ligger paa ca 6000+ fra bilopphuggereiene. skal bytte sensor, men blir jo litt redd naar verkstedet sier at kassa er ferdig paagrunn av svart olje og mulig def "clutch". legg merke til at det gikk fint aa gire "manuelt" i starten og den ville bare gire opp automatisk fra 1-2 gir, men automatisk ned uansett gir. tror derfor kanskje at noe mer har gaatt til helvete siden den naa bare vil gaa i 4 gir.
Vannslangen Skrevet Juli 7, 2011 Skrevet Juli 7, 2011 Jeg vil si det er så typisk ABS sensorfeil som det kan bli. Men ta nå å ta en diagnose, så får du opp hva som er galt. Oljen på min steptronic var også totalt svart når jeg byttet - men det er ikke mer en hva jeg forventet etter 180k kilometer.
lierbimmer Skrevet Juli 7, 2011 Forfatter Skrevet Juli 7, 2011 som sagt er diagnose tatt og en hjulsensor er def. godt aa hore at det er flere som har kolsvart olje:) da er jo ikke det unormalt. takk for feedback:) gir videre oppdatering naar olje og sensor er byttet.
patchie Skrevet Juli 7, 2011 Skrevet Juli 7, 2011 først vil jeg bare informere om at det er min bil vi snakker om her.. jeg har hatt den inne hos BMW. De sier det er feil på ABS sensor høyre foran, den andre feilen er at hastigheten mellom girkasse og motor har vært forskjellig (klutsjen/lamellen slurrer). også tappet de par dråper olje og så den var svart, så fikk jeg utskrift av alle feilkodene osv.. For å forklare det som skjer når jeg prøver å kjøre bilen etter at alle problemene har kommet: Da vi kjørte bilen til verkstedet og fra verkstedet så setter vi bilen i drive, så kan vi gasse opp til nesten 3-4 tusen omdreininger, uten at det skjer så mye(da står den i 1.gir). Men når vi får litt fart på den etter 200 meter (rundt 40), så går kassa i nød-modus(da tvinges kassa til å kjøre i 4 gir). Da går den selvfølgelig veldig dårlig i lave hastigheter, men går helt fint fremover uten ulyder eller lignende. Jeg fikk også rygget den inn i parkeringsplassen hjemme, uten problemer. Jeg er ingen ekspert, men for meg så virker det da som det er to feil. ABS sensoren må byttes, og klutsjen/lamellene i automatkassa må byttes(da bytter man vel også oljen). Siden dere insisterer på at det kan være kun ABS sensoren, så skal jeg selvfølgelig prøve å bytte denne først og se. Takker for tips. PS: Hvis dere vil så kan jeg skanne inn arkene jeg fikk med feilkoder fra BMW.
Vannslangen Skrevet Juli 8, 2011 Skrevet Juli 8, 2011 Ja legg inn feilkodene. Du bør skaffe deg et carsoft program selv og gjøre dette selv. Det du bør gjøre nå, er å slette alt av feilkoder på bilen, ta den på en kjørerunde (etter at abs sensorene er friske naturligvis) og deretter scanne den igjen. Ellers risikerer du å bekymre deg over feilkoder som kanskje er et år gamle og som er iorden igjen, bare ikke slettet fra hjernen. Deretter poster du de nye, aktuelle feilkodene her.
patchie Skrevet Juli 8, 2011 Skrevet Juli 8, 2011 Da har jeg fått skannet inn all infoen jeg har fått fra BMW. Håper dette er lesbart på Faktura.png fila, så står det hva BMW selv skriver med sine egne ord. (jeg fikk ikke lagret pdf filer i forumet, så jeg måtte konvertere de til .png, side etter side) Faktura: 1 Feilminnelista: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Processprotokoll: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå