Mikke Mus Skrevet Juli 1, 2011 Skrevet Juli 1, 2011 Hei dere! Bakluken på min E39 er i trøbbel. Jeg har de siste kveldene lest meg i gjennom utallige enmer vedr dette på nettsidene, men finner ikke noe som 100% passer denne saken. Kort intro: bakluken lar seg ikke åpne. Når den skal åpnes går motoren i bakluken rundt - slik den skal - men låsen på bakluken slipper ikke taket i servolåsen ("kloa" på baklukelåsen slipper ikke tak i "bolten"). Bakluka blir liksom stående i en mellomposisjon. Det er det samme uansett om man prøver å åpne med nøkkelen, utvendig eller innvendig. Når jeg trykker baklukeknappen sier det "klikk", slik at det sendes signal om at døren skal slippe taket. Døren lar seg låse/lukke på normal måte. Jeg får åpnet luka med nødåpneren. Jeg har tatt av dekslene for å se om det er noen kabelbrudd, men ser ikke at det er dette. - hvordan sjekker jeg at de ulike eletriske komponentene får strøm (tilstrekkelig strøm) - er det noen på dette forumet som har en fornuftig ide på hva dette kan være?
bjalle Skrevet Juli 1, 2011 Skrevet Juli 1, 2011 Bare å bytte låsemotoren,normalt at den svikter først bak på e39,ser ut som den virker men den er utslitt.
Mikke Mus Skrevet Juli 1, 2011 Forfatter Skrevet Juli 1, 2011 Takk for svar. Snakker vi her om nr 1 eller nr 4 på deletegningen?
Mikke Mus Skrevet Juli 1, 2011 Forfatter Skrevet Juli 1, 2011 ... og her er tegningen fra gsbildeler.... http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /18528.gif
bjalle Skrevet Juli 1, 2011 Skrevet Juli 1, 2011 Det er nr 10 som er selve motoren,del nr 1 trenger du ikke bytte hvis den ser hel ut.Ble litt usikker da jeg har sedan,men min ble bra da jeg byttet sentrallåsmotoren og hadde samme symtomer som deg.motoren på Nr 4 er vel den som åpner bakluka innenfra bilen,tror ikke den er problemet.
Alpejohn Skrevet Juli 1, 2011 Skrevet Juli 1, 2011 Jeg har en liggende om du er interisert, bytta på min da jeg trodde den var skyld i mitt problem, men det var det ikke. Så jeg monterte den nye på min og har den gamle liggende (Bolten min gikk ikke rundt).
Mikke Mus Skrevet Juli 2, 2011 Forfatter Skrevet Juli 2, 2011 Ja - interessert. Send meg en mail for pris. På forhånd takk...
Haug530D Skrevet Juli 2, 2011 Skrevet Juli 2, 2011 Trenger ikke sentrallås motoren for å åpne bakluken, jeg har ikke min montert da den tok kvelden og jeg kan fint åpne uten. Problemet er nok heller ett stag regner jeg med.
Eskil Skrevet September 30, 2011 Skrevet September 30, 2011 Hei Har samme problemet på min 520i stv. men har byttet motoren, del nr. 10 på tegningen uten at problemet ble løst. Er usikker på om det er bryteren i bakdøren, fordi når jeg trykker inn denne så går luken i et slaks mellomstadie mellom last og åpen. Det samme skjer når jeg bruker nøkkelen og når jeg bruker knappen foran. Er det et relle som kan vœre årsaken, i såfall hvilket?
Alpejohn Skrevet September 30, 2011 Skrevet September 30, 2011 Dette høres litt ut som det var hos meg, men bolten min gikk knapt.. Av og til fikk ikke jeg stengt luka fordi bolten var i låst stilling.. Så flytta den seg selv til open av og til så luka slo. Gm 3 modulen min som tok kveld Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Eskil Skrevet September 30, 2011 Skrevet September 30, 2011 Dette høres litt ut som det var hos meg, men bolten min gikk knapt.. Av og til fikk ikke jeg stengt luka fordi bolten var i låst stilling.. Så flytta den seg selv til open av og til så luka slo. Gm 3 modulen min som tok kveld Må åpne luken med nødåpningen på innsiden ved å åpne bakruten og får alltid lukket døren. Gm 3 modul, mener du på tegnigen listet litt lengre opp her eller noe elektrisk?
Eskil Skrevet September 30, 2011 Skrevet September 30, 2011 Ok. Har googlet litt på General module 3 og det må nok vœre den som er årsaken. Er det mulig å fikse den eller må hele boksen byttes, i såfall kan det vœre fra hvilken som helst e39? Hvordan fikk du tak i ny boks?
Alpejohn Skrevet Oktober 1, 2011 Skrevet Oktober 1, 2011 Om det går and å fikse vet jeg ikke, er en fyr i usa som fikser, men han hadde ikke vært borti mitt problem. Min gidde ikke strøm ut til motoren bak. Fant en brukt med samme nr på ebay.de ifølge bmw var det ikke så bra å bruke en annen sort, men jeg brukte en annen en periode. Funket fint det har foresten en brukt liggende som jeg kjøpte før jeg fant den med rett delenr. Om du er heldig så kan du få kjøpe min, om nr stemmer Fredrik Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Eskil Skrevet Oktober 4, 2011 Skrevet Oktober 4, 2011 Fant ledningsbrudd i venstre løftearm på bakluken, men etter et par timer med trekking av nye kabler var eneste resultat at jeg nå har tåkelys på venstre side og den øvre delen av luken ikke fungerer lengre. Tok ut GM III en siden det nå må vœre der problemet er. Hvilket nr. er det på den GM III en du har?
Alpejohn Skrevet Oktober 6, 2011 Skrevet Oktober 6, 2011 Hei, Bare til info: Boot lid opening with soft close automatic The E39 touring boot lid is electrically opened by electrically turning the rotary latch and by turning the lock striker towards open. To release the rotary latch, a special drive with integrated restore spring is installed in the boot lid. The release drive is activated by the basic module via an external relay. The lock striker is turned by an electric motor. The drive is activated by means of a relay in the general module. The direction of rotation of the motor is the same for opening and closing. A microswitch is initially integrated in the drive in order to detect the position of the motor and thus of the lock striker and to signal this to the general module. The switch switches ground to the general module when the motor has reached the "lock striker in bottom dead centre". The boot lid can only be unlocked and opened when the vehicle is unlocked. This is triggered by: Pressing the open button in the vehicle interior (optional extra). Precondition, speed < 6 km/h. Pressing the release button in the boot (rear) lid. Radio remote control. Precondition, speed < 6 km/h and ignition lock in position 0 The rear (boot) lid is closed by lightly pressing the lid. The rotary latch of the rear (boot) lid is mechanically turned to its initial position. The rear lid contact signals to the general module that the rear lid is closed. The electric motor connected to the lock striker is activated. The electric motor turns the lock striker thus pulling the rear lid closed. The electrical closing function is also active when the vehicle is locked. In the event of the electrical system failing, the rear lid can be mechanically released and opened from the inside using the mechanical emergency release via a bowden cable. Har ikke nummeret hjemme, må hjem til fattern sin garasje og sjekke. Men om du har mulighet for å låne en GM3 modul fra en annen touring, så kan det være en ide, bare for å teste liksom. Men det er "kroken" i luka som ikke slipper taket rundt bolten som går rundt du mener ja? Der sitter noen releer sammen med sikringsboksen over batteriet bak på touring, der er 2 releer, et går til opne mekanismen på glassluka, den andre til selve bakluka. Når jeg opner bakluka mi, så er det et rele som klikker. Her er en oversikt over de 2: http://wds.spaghetticoder.org/en/zinfo/E39_EK70A.htm Her har du koblingsskjema over hele systemet: http://wds.spaghetticoder.org/en/svg/sp ... vg?m=e3902 Kan være greit å sjekke at dem klikker, og virker som dem skal. Det som heter K70 skal være til mekanismen i selve luka, den kroken som skal slippe taket rundt bolten som går rundt. Tror jeg ville sjekket dette releet, vist det ikke funker slik det skal, eller mangler strøm (Sjekk sikring 53 over batteriet, om jeg har forstått koblingskjema rett). Slik går strømmen: Fra sikring 53 over batteriet, går strøm inn på relè K70 (Også over batteriet), pinne 3 (muligens også på pinne 1), releet får signal fra GM3 inn på pinne 5 som sier at den skal aktivere, da sendes strøm ut fra releet pinne 2, til pinne 4 på aktuator i luka (sentrallåsmotor eller hva det kalles, den som opner kroken). Skal ikke garantere at dette stemmer, men ut i fra slik jeg forstår det på koblingsskjema så er det noe slikt. Sjekk vertfall releet og sikringa, eventuelt mål strømmen som kommer inn på aktuatoren i luka. Fredrik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå