Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diesel motorer produserer ikke Vakuum ved eller i innsuget bare så du er obs på det ;)

Så turbo måleren din vil kun vise "0" ved tomgang eller når du slipper gass pedalen.

Når det gjelder oppkobling, så finner du nok sikkert en eller annen nippel som passer på slangen ved insuget eller mellom turbo og innsuget. Hvis ikke, kan du lage en. bare pass på at denne er tett og at du har noen klemmer du kan klemme målerslangen med.

Hvorfor skal du ha måler ? skal du trimme bilen ?

Skrevet
Diesel motorer produserer ikke Vakuum ved eller i innsuget bare så du er obs på det ;)

Så turbo måleren din vil kun vise "0" ved tomgang eller når du slipper gass pedalen.

Når det gjelder oppkobling, så finner du nok sikkert en eller annen nippel som passer på slangen ved insuget eller mellom turbo og innsuget. Hvis ikke, kan du lage en. bare pass på at denne er tett og at du har noen klemmer du kan klemme målerslangen med.

Hvorfor skal du ha måler ? skal du trimme bilen ?

Slagen ved innsuget?

Jepp, skal prøve å justere littegrann. Kan være greit å ha en måler så jeg har litt kontroll på trykket :)

Skrevet
trodde alle målerne viste 0 ved tomgang jeg, for da lader jo ikke turboen, blir jo selvsagt vakum når turboen lader akkurat som på en bensinmotor

Diesler produserer ikke vakum pga de har ikke gassspjeld :)

På en bensinmotor vil det bli produsert vakum ved tomgang, dellast og motorbrems. Da vil en ladetrykksmåler vise fra -0,1bar til -1bar (undertrykk)

Når turboen lader sier det seg egentlig selv at det blir overtrykk (turboen lader, ladeTRYKK).

Skrevet
Diesel motorer produserer ikke Vakuum ved eller i innsuget bare så du er obs på det ;)

Så turbo måleren din vil kun vise "0" ved tomgang eller når du slipper gass pedalen.

Når det gjelder oppkobling, så finner du nok sikkert en eller annen nippel som passer på slangen ved insuget eller mellom turbo og innsuget. Hvis ikke, kan du lage en. bare pass på at denne er tett og at du har noen klemmer du kan klemme målerslangen med.

Hvorfor skal du ha måler ? skal du trimme bilen ?

Slagen ved innsuget?

Jepp, skal prøve å justere littegrann. Kan være greit å ha en måler så jeg har litt kontroll på trykket :)

Ja regner med at du skal trekke ett rør fra måleren inn til motorrommet ? dette røret skal du koble til innsuget eller ved innsuget etter turboen / ic'en.

Skrevet

Dette trenger man ikke måler til.

Hva er det du tenker å gjøre/oppnå?

dersom du ikke har trimmet bilen på noe annet vis er dette i utgangpunktet meningsløst. Men, styreenheten vil kutte drivstoff i noen sekunder om du går over 1,1-1,2 over tid. Så enkelt og greit, skru wastegate staget helt inn (dette pleier å gi ca 1,2), fremprovoser maks ladetrykk (høyt gir, fult pådrag fra spool up), dersom bilen kutter så justerer du ned igjen litt. Du vil ikke få noe nevneverdig effekt av dette altså.

ellers så har du naturligvis ikke noe vakum på en dieselmotor da denne mangler gasspjeld (frem til nyere modeller).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...