Hollabaloo Skrevet Juli 6, 2011 Share Skrevet Juli 6, 2011 Etter at jeg byttet knirkeforinger på begge sider bak, har det oppstått en merkelig situasjon. Når jeg parkerer bilen på flat mark, så er det ca. 3 cm mer klaring mellom skjermbue og hjul på venstre side enn på høyre side. Høyre side har også synlig mer negativ camber enn venstre side. Før bytte var venstre knirkeforing helt kaputt (merkbar slark), mens høyre knirkeforing var ok. Er det noen her som har erfart det samme og kan ha en formening om hva som har skjedd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw black jet Skrevet Juli 6, 2011 Share Skrevet Juli 6, 2011 jeg hadde samme problemet med min. tok firehjulskontroll, vet ikke helt hva som hadde skjedd men jeg hadde også kjørt med en som var helt ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Juli 6, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2011 jeg hadde samme problemet med min. tok firehjulskontroll, vet ikke helt hva som hadde skjedd men jeg hadde også kjørt med en som var helt ferdig. Godt å høre at det er andre som har erfart det samme, nå ble jeg glad Fikk de fikset det på firehjulskontrollen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw black jet Skrevet Juli 6, 2011 Share Skrevet Juli 6, 2011 ja alt er ihvertfall bra md min nå. men hadde et helvete da ene som hadde byttet ikke hadde satt på låseringen på ene siden så den gynget frem og tilbake baki på første turen. hehehe men nå er alt flott. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 6, 2011 Share Skrevet Juli 6, 2011 Dette var rart! Jeg også har bytta knirkeforinger, og hos meg SER det ut som høyre side har mer camber (hjulet skrever mer), en på venstre side, jeg sliter også mer dekk på høyre en venstre. Bmw fikk heller ikke justert mer camber på høyre en -2*12, på venstre fikk dem justert -1*30 Sto på papiret at dem ikke fikk justert mer, men ingen notis på HVA som gjorde det Tenkte ikke over og spørre heller. Men nå sliter den mer på høyre en venstre vertfall. Er det noe som kan vær montert feil da skal tru? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw black jet Skrevet Juli 6, 2011 Share Skrevet Juli 6, 2011 vanskelig og si men litt spes da at vi er flere som opplever dette. men regner med de på bmw har mer peil på dette enn meg hehehe. regner med de har sjekket riktig lufttrykk i dekk før de justerte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Juli 6, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2011 ja alt er ihvertfall bra md min nå.men hadde et helvete da ene som hadde byttet ikke hadde satt på låseringen på ene siden så den gynget frem og tilbake baki på første turen. hehehe men nå er alt flott. Jeg trodde ikke det var vanlig at man fikk justert høyden på en firehjulskontroll? Var det virkelig høydeforskjell bak mellom venstre og høyre side på din bil etter knirkeforing-bytte og før justeringen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw black jet Skrevet Juli 6, 2011 Share Skrevet Juli 6, 2011 det blir litt forskjell ja når hjulet skråner mer på den ene siden. (men jeg tenkte mer fra hjulbuen og inn til hjul) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw black jet Skrevet Juli 6, 2011 Share Skrevet Juli 6, 2011 justerte ikke høyde i det hele tatt jg har ikke noe justerbart undrstell men hvis du har det så ligger vel kanskje feilen der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Juli 6, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2011 justerte ikke høyde i det hele tatt jg har ikke noe justerbart undrstell men hvis du har det så ligger vel kanskje feilen der. Neida, har standard understell. Men det virker jo logisk det du skriver i innlegget over. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flextron Skrevet Juli 6, 2011 Share Skrevet Juli 6, 2011 har samme problemet.. sliter mye på høyre bakdekk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw black jet Skrevet Juli 6, 2011 Share Skrevet Juli 6, 2011 ja endret det litt nå for satt og tenkte litt rundt meg selv her. men skal ikke si 100% at det er det samme på din. byttet du selv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nimitz Skrevet Juli 6, 2011 Share Skrevet Juli 6, 2011 Har også merket at bilen min er lavere på høyre side bak enn på venstre side. Trodde først det var fjærene som begynte og bli slitne, men er likedan etter fjærbytte. Det dreier seg om ca 2cm i forskjell. Skal inn på 4 hjuls kontroll om en uke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Juli 11, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2011 ja endret det litt nå for satt og tenkte litt rundt meg selv her. men skal ikke si 100% at det er det samme på din. byttet du selv? Jeg byttet selv ja. Her er hele hendelsesforløpet mitt: Påske 2011: Utfører 4-hjulskontroll på bilen. Inngående hjulstilling viser en camber på -3*13 på venstre side (siden med utslitt foring) og -1*26 på høyre side. Dette blir forsøkt justert til referanseverdi på -2*10 på begge sider. På høyre går det fint, men på venstre side er det kun mulig å justere til -2*38. Sommer 2011: Får påpekt defekt knirkeforing venstre side på teknisk sjekk. Har ikke merket noe knirking, men det er merkbar slark, så jeg bestemmer meg for å bytte på begge sider bak. Før bytte måler jeg avstand fra senter av felg opp til ytre kant på hjulbue til 39 cm begge sider. Etter bytte er det fortsatt 39 cm på høyre side, mens venstre side (som hadde defekt knirkeforing) er nå på 41-42 cm. Samtidig er det synlig forskjell i camber. På høyre side ser det fortsatt ut som -2*10, mens på venstre siden ser det nå ut som at hjulet står rett opp og ned. I tillegg er rattet nå skeivt når bilen går rett fram. Min hypotese er at dette ordner seg når jeg får utført ny 4-hjulskontroll. Ved første 4-hjulskontroll ble det "overkompensert" i justering av camber i forhold til hva som hadde vært nødvendig med en frisk knirkeforing. Dette ble tydelig når jeg da satte på en frisk foring, og nå må det justeres tilbake igjen. Men vi får se. Jeg er spent på å høre hvordan det går med nimitz. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Juli 11, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2011 Bmw fikk heller ikke justert mer camber på høyre en -2*12, på venstre fikk dem justert -1*30 Sto på papiret at dem ikke fikk justert mer, men ingen notis på HVA som gjorde det Tenkte ikke over og spørre heller. Men nå sliter den mer på høyre en venstre vertfall. Er det noe som kan vær montert feil da skal tru? Det er ganske stor forskjell ja, ikke så rart du sliter mer på den ene siden da. Jeg aner ikke om noe kan være montert feil, men jeg skal ihvertfall ha med nye skiver og muttere til toe-in og camber justeringspunktene til bakstillingen ved neste 4-hjulskontroll. I tilfelle noen av delene er så utslitt at det ikke er mulig å justere inn korrekte verdier. Del nr 12,13,16,17: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DD11&mospid=47537&btnr=33_0519&hg=33&fg=30 Usikker på om jeg bør ha med 11 og 15 også (selve skruene/boltene).... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå