Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en VNT turbo, som noen allerede har vært inne på. Og lengden på dette staget styrer hvor fort og hvor mye turbotrykk du skal ha. Dess kortere stag, dess kjappere kommer trykket, og dess høyere blir det.

Men ikke engang tenk på å korte det inn uten at du VET hva du gjør, OG har mappet ECUen din. ECUen vil se at "dette er slettes ikke riktig" og gå i limp (nød) modus lenge før du er ferdig med forbikjøringa.

Dette staget er justert både med tanke på lengden og også stoppskruen, ifra fabrikken, og det er satt opp RIKTIG. Feil justering vil enten medføre at bilen går som en dass, eller at den hele tiden går i nødmodus, og i værste fall at du tar livet av turboen (og dermed også muligens motoren).

Skrevet

takk for svar !

Har ingen planer om å stille trykk, bare av nysgjerrigehet og interessen for å lære meg mer om turbomotorer !

Hvis man kjører ekstern wastgate, hva er det da som styrer trykket ?

Vil dette skje med en dumpventil som en diesel motor ikke har ?

Skrevet

Hmm, jeg må ærlig innrømme at jeg aldri tittet på bildene, jeg leste bare "audi A4 B5, 1,9TDi", og disse motorene (med motorkode ATJ) har VNT15 turbo.

Sitter virkelig denne turboen som er avbildet på en ATJ motor altså ? For jeg er enig i at turboen på bildet har intern WG, og ikke VNT.

Skrevet

Ikke eksagt denne turboen som er plassert på motoren, hentet bilde fra nettet kun for å demonstrene wastgaten som jeg lurte på, så kan godt stemme at denne ikke har VNT !

Dette VNT systemet er noe ala vanos på en bmw motor ?

altså akselen mellom luft og eksoshus er uavhengi av hverandre slik at den justere seg slik for at den skal få fortere ladetrykk ?

Skrevet

halO!!! VNT på en turbo? dette er en FAST aksel!

dette staget styrer kun ladetrykket!

en ekstern WG tåler ikke høyere trykk en en intern WG!

Men en ekstern WG har som regel et større løp ( rør ) og klarer og kontrolere trykket på en mer stabil måte.

Skrevet

ATJ motorene har garret turbo med VNT.

VNT er som du sier, vaner som justeres av ECUen for å endre ladetrykket. Vanene endrer hvor mye av eksosen som treffer turbinen, og dermed styrer den turtallet på turboen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...