hardrocxsludge Skrevet Juli 20, 2011 Skrevet Juli 20, 2011 Hallo, legger ved bilde av en helt normal garret turbo, enkelt spørsmål Man ser et gulloksidert stag til en slags ventil, jeg lurer på hva dette staget er til ? Har jeg forstått riktig om dette er ekstern wastgate ? Hva gjør denne, styrer turbotrykket ? Bilde http://www.atpturbo.com/mm5/graphics/00 ... 71_450.jpg^ bilde http://www.atpturbo.com/mm5/graphics/00 ... 37_450.jpg
///Naitsirk Skrevet Juli 20, 2011 Skrevet Juli 20, 2011 Det er en intern wastegate og den regulerer ladetrykket ja
Margido Skrevet Juli 20, 2011 Skrevet Juli 20, 2011 Tjaa, tar jeg feil hvis jeg påstår at det er variable skovler på den der? Altså at de variable skovlene erstatter wastegaten..
hardrocxsludge Skrevet Juli 20, 2011 Forfatter Skrevet Juli 20, 2011 turboen er ifra en audi a4 B5 1,9 tdi . skrur man staget lenger ut så kjører man på høyere trykk eller skal det skrues inn ?
LN-TAL Skrevet Juli 20, 2011 Skrevet Juli 20, 2011 Dette er en VNT turbo, som noen allerede har vært inne på. Og lengden på dette staget styrer hvor fort og hvor mye turbotrykk du skal ha. Dess kortere stag, dess kjappere kommer trykket, og dess høyere blir det. Men ikke engang tenk på å korte det inn uten at du VET hva du gjør, OG har mappet ECUen din. ECUen vil se at "dette er slettes ikke riktig" og gå i limp (nød) modus lenge før du er ferdig med forbikjøringa. Dette staget er justert både med tanke på lengden og også stoppskruen, ifra fabrikken, og det er satt opp RIKTIG. Feil justering vil enten medføre at bilen går som en dass, eller at den hele tiden går i nødmodus, og i værste fall at du tar livet av turboen (og dermed også muligens motoren).
hardrocxsludge Skrevet Juli 20, 2011 Forfatter Skrevet Juli 20, 2011 takk for svar ! Har ingen planer om å stille trykk, bare av nysgjerrigehet og interessen for å lære meg mer om turbomotorer ! Hvis man kjører ekstern wastgate, hva er det da som styrer trykket ? Vil dette skje med en dumpventil som en diesel motor ikke har ?
SweetBMW Skrevet Juli 20, 2011 Skrevet Juli 20, 2011 en ekstern wastegate styrer også trykket men takler høyere trykk
hardrocxsludge Skrevet Juli 20, 2011 Forfatter Skrevet Juli 20, 2011 takk for gode innspill ! Tar gjerne imot mer lærerik informasjon . Oppfostra på bmw og volvo sugemotor i rallycross jeg så ikke skrudd så mye på turbo motor . Lyst til å lære
TRF Skrevet Juli 20, 2011 Skrevet Juli 20, 2011 her har folk kunnskapene i orden ja.. dette er en turbo med intern WASTEGATE, ikke VNT.
LN-TAL Skrevet Juli 20, 2011 Skrevet Juli 20, 2011 Hmm, jeg må ærlig innrømme at jeg aldri tittet på bildene, jeg leste bare "audi A4 B5, 1,9TDi", og disse motorene (med motorkode ATJ) har VNT15 turbo. Sitter virkelig denne turboen som er avbildet på en ATJ motor altså ? For jeg er enig i at turboen på bildet har intern WG, og ikke VNT.
hardrocxsludge Skrevet Juli 21, 2011 Forfatter Skrevet Juli 21, 2011 Ikke eksagt denne turboen som er plassert på motoren, hentet bilde fra nettet kun for å demonstrene wastgaten som jeg lurte på, så kan godt stemme at denne ikke har VNT ! Dette VNT systemet er noe ala vanos på en bmw motor ? altså akselen mellom luft og eksoshus er uavhengi av hverandre slik at den justere seg slik for at den skal få fortere ladetrykk ?
ealoken Skrevet Juli 21, 2011 Skrevet Juli 21, 2011 halO!!! VNT på en turbo? dette er en FAST aksel! dette staget styrer kun ladetrykket! en ekstern WG tåler ikke høyere trykk en en intern WG! Men en ekstern WG har som regel et større løp ( rør ) og klarer og kontrolere trykket på en mer stabil måte.
LN-TAL Skrevet Juli 21, 2011 Skrevet Juli 21, 2011 ATJ motorene har garret turbo med VNT. VNT er som du sier, vaner som justeres av ECUen for å endre ladetrykket. Vanene endrer hvor mye av eksosen som treffer turbinen, og dermed styrer den turtallet på turboen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå