inflames662 Skrevet Juli 28, 2011 Share Skrevet Juli 28, 2011 Hvordan du finner deg igjen i det gjerningsmannen gjorde føler jeg nesten er kvalmende. Det var en latterlig utallelse. Han er nok neppe enig med det gjerningsmannen gjorde, men han ser at gjerningsmannen har noen poenger som mange støtter. Det er tross alt over halvparten av Norges befolkning som ikke ønsker mer innvandring og deler noen av Breiviks synspunkter. Du må skille mellom hans handlinger og hans meninger. Det var litt av en påstand. Det er noe med bare det å si at man er enig i denne mannen synspunkter som får det til å kaldt nedover ryggen min. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10080136 bare å ta ett søk i diverse aviser det så finner du lett statistikk som støtter min påstand.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juli 28, 2011 Share Skrevet Juli 28, 2011 Skal vi lage en ny tråd som heter "Bimmers store politikktråd"? Alle kan finne et punkt hvor de er enige med en hvilken som helst tulling. Personlig har jeg blitt flere hakk mindre rasistisk etter denne hendelsen. Alle som synes Norge har et forferdelig pengeforbruk utenfor Norges landegrenser og en merkelig prioritering vedr. intern pengefordeling, synes jeg skal se seg litt rundt på andre land rundt i Europa, hvor ting ikke går så veldig bra. Når det er sagt, er ikke jeg heller enig i alt som politikeren tar seg til her i landet, men velger å ikke gå så høyrøstet ut med alt jeg tror og mener, da jeg rett og slett ikke vet hvordan absolutt alt henger sammen vedr. politikk og økonomi. Til tross for at jeg er en anelse mere engasjert i politikken enn mange andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juli 28, 2011 Share Skrevet Juli 28, 2011 Her var det mye meninger som kommer fram .Som advokaten sier så er abb i krig mot sytemet . Det er det mange her inne som også er . Vi hyler over høye bilavgifter og dårlige veier ,dyr bensin ,lavefartsgrenser +++++++ Ja sånn er det da lille norge skal sende alle pengene ut av norge og hente inn alt mulislags folk og sende dem ut i oslosgater på lønn fra nav. Det er vel som det pleier og vere vi er en gjeng med høner som sitter og ser på og klager for at vi ikke har ditt eller datt. Dem som har gjort det sånn at vi har det bra sitter nå helt alene hjemme og må leve av minstepensjon og vente på plass på hjemmet ,men det har vi ikke penger til . Mens Erik Solheim reiser verden rundt med våres penger og gir dem bort. Det kan ikke vere lett og vere i hans familie da alle vil henge dem osv. Håper ikke alle her inne vil henge meg for dette innlegget . Du har ikke fått med deg at Norge er verdens beste land å leve i? (eller hva er det egentlig du mener, veldig vanskelig å lese det du skriver) Skulle bare mangle at vi sender penger ut av landet med tanke på de ekstreme ressursene vi sitter på. Vi er 5 millioner folk, og har en kystlinje som er helt unik. Og bort i mot ingen fattigdom. At mange eldre sitter alene hjemme har vel ofte å gjøre med at deres barn krever penger for å gidde å besøke dem. Vet mange tilfeller om det selv. Hvordan du finner deg igjen i det gjerningsmannen gjorde føler jeg nesten er kvalmende. Dette har uansett lite å gjøre med å minnes dem som ble drept i terroren. La oss heller gjøre det. Edit: Kan legge til at jeg har tenkt litt på dette med straff. For det første er det viktigste å sikre at gjerningsmannen ikke gjør dette på nytt. Når det er sikret er det vanskelig å gi noen straff som bringer de døde tilbake. Det er ikke mulig. Det jeg håper og tror er at han etterhvert ser hva han har gjort. Når han i tillegg ikke har oppnådd noe som helst, kan tankene begynne å gå mot ofrene. Da tror jeg han vil få straff nok. Jeg mener du er på galt spor. At Norge er verdens beste land å bo i.... den orker jeg ikke å kommentere. Det du sier om eldre er temmelig spekulativt. At du ikke kjenner gamle med minstepensjon som er 100% avhengig av frivillig hjelp er ikke min feil. Husk på at høye lønninger er noe som har kommet kun de siste 20-30 årene. Min far tjente mer penger på 10 år enn min bestefar gjorde på 72 år. Alt var annerledes før, mye skog, beitemark og stor fysisk kapasitet var verdt mye mat og frynsegoder. Penger byttet nesten ikke hender, det ble byttet varer. Varer som i dag ikke har rare verdien. Og når man tar med at han ble tvunget til å kappe opp 40% av skogen sin gratis for nazistene sier det ikke rent lite. Penger han aldri fikk ersattet fra den norske stat. Denne skogen begynner først nå å gjeninnta sin verdi etter store utlegg til planting i etterkrigstiden, men kontra den gang er treprisene idag latterlige. Skogen var banken før. Trengte man å kjøpe noe gikk man i skogen å hogde og skjærte materialer og solgte. Jeg har _mange_ sånne historier av folk som både far og bestefar kjenner/kjente. Det er viktig å vite utgangspunktet til mange av våre gamle og hvordan de er vokst og lært å leve. Spesielt er skille stort mellom pensjonister i byen og på landet. På landet betydde penger lite på dag til dag basis, mens i byene var man up shit creek uten noe å veksle med. Der sultet man simpelten ihjel om man var tom for penger og ikke hadde tilgang på naturresurser. I dag er det også slik at pga. av "likestillingen" og gradvis kapitalistisk utvikling av samfunnet er man i praksis nødt til å være to for å betjene et huslån på et hus av normal størrelse. Mange enkeltstående gamle hadde store problemer med dette, og har fortsatt. At det bare skulle mangle at vi har råd til å sende penger utenlands faller også på store urimeligheter mener nå jeg. Hva kaller du det å ta inn folk som ikke kan lese, skrive, snakke norsk eller oppføre seg (traumatiske diagnoser som må behandles) ? DET kaller jeg hjelpearbeid. Jeg er helt enig med Frp og Sverigedemokratene om at vi skandinaviske land må bruke vår sterke valuta til å hjelpe mest mulig på plass i sitt eget hjemland der våre kroner teller mest, og vi kan hjelpe i STORE tall. Tenk hva det koster å hjelpe en asylsøker i Norge, etter norske rettigheter, kontra en på et sted der man kun kan konsentrere seg om hva som er livsnødvendig. For det er vel det vi ønsker - Å REDDE LIV? Det virker som det er viktigere å utdanne noen få enn å hjelpe mange som er i _akutt_ nød. Jeg blir rasende når jeg ser at regjeringen nå gir usle 20 milioner ekstra til politet pga av terroaksjonens resurrsbruk. Det burde ha vært 200 milioner! Vi ga jo 35 milioner til et lite land i afrika nå på et knips for noen uker tilbake, husker ikke hvilket på stående fot- men det er sånne ting som provoserer meg grenseløst. En regelrett ARROGANSE. Hva med å ta tak i de flyktningene som trasker rundt i gatene og trakkaserer, voldtar og stjeler FØRST? Hvorfor skal Norge alltids blakke seg (dvs: ta av penger som skulle gått til helse, skole, infrastruktur og pensjon) på andres vegne HELE tiden? Norge lider av stormannsgalskap internasjonalt og mangler mye nøkternhet i sin tilnærming. Ironisk nok er det selvproklamerte "nøkerne" AP som har styrt landet så og si helt siden siste katastrofe/WW2. At noen er passelig forbannet på AP burde ikke forundre noen. Innvandringen burde på alle måter være selektiv i favør av Norge, vi burde kunne velge inn HVEM VI ønsker at skal delta i VÅRT samfunn. For å gi deg et bra eksempel, jeg bor i kommune som det ca er 3500 innbyggere i. For noen år siden kom UD på besøk, de spurte om de kunne leie en nedlagt militærleir her i kommunen. Kommunen sa nja.. vi trenger lang betenkningstid og se nøye på kontrakten og dens forpliktelser. Planene om et motorsport, trafikkopplæring og flyskole senter på samme tomt var på planlagt og var på investorjakt, så man ønsket ikke å ta en forhastet beslutning. Ordføreren var til og med ute å ønsket en avstemning blant kommunens innbyggere om hvorvidt vi skulle godta det eller ikke, om det i det hele tatt ble et alternativ til slutt. Et par uker senere kommer UD tilbake å i praksis sier at de skal ha militærleiren uansett hva kommunen sier. UD sender to av sine "markedsføringskonsulenter" til kommunen vår som skal snakke fint om asylmottak og "multikultur" både lokalt og i media. Ordføreren står enda stritt imot og forteller at i denne kommunen ønsker vi å inkludere innbyggerne i en slik avgjørelse. Ordføreren er AP, og etter noe som ikke kan beskrives som annet en real heksejakt på ordføreren i media og ved bruk av eksterne researchere ble han av sine egne AP feller sammenliknet med både diverse kjente rasister og nazister. Ordføren prøver å presisere at han ikke har andre intensjoner enn lokaldemokratiet sin ivaretakelse i tankene. De resterende partifeller proklamerer i praksis at "vi er valgt til å ta de besluttningene så la oss ta de uten innblanding fra andre i lokalsamfunnet" (karrierejegere alle sammen) så blir avtalen vår inngått under sterk tvil om 200-300 (maksimalt) asylsøkene samtidig. Uten at lokalbefolkningen fikk noe vekt på skålen OVERHODE. Dette førte til et skred at rasende lesermeldinger i den lokale avisen, faktisk av så omfattende karakter at lokalavisa måtte skrive i en eksplisitt notis at grunnen til at det var så lite om asylmottak saken i ukens leserinnlegg var at flesteparten av de var av en så grov karakter at de ikke turte å gjengi dem i avisen. I dag er dette visttnok Østlandets største transittmottak med 800 asylsøkere. Og en ting til... nevnte UD noe om at asylsøkerne skulle gå fritt i kommunen? NIKS. De vasser ned sentrum, kiwi, bensinstasjonen, bilverkstedet og bakerbutikken etter telefonkort og tigger penger. Flere av de som har vært innom mottaket har vært massemordere, torturister og ettersøkte leiesoldater. Hører du noe av dette bli sagt i media? NIKS. Så har brannalarmen gått av for en samlet utgift av ca 7 milioner kroner på 1 (ett!) år. Hvem betaler den regninga? Blir det demokrati av sånt? Nei. Blir det hat av sånt? Ja. Tror jeg det kommer mer høyreekstreme aksjoner? Ja. Er jeg overrasket over at det kom et attentat på AP? Nei. Hva tror du? Jeg mener også på generelt grunnlag (så ikke ta dette personlig) at de som forfekter sånne "alt i norge er bra, og vi skal ikke klage, klart vi kan gi penger hit og dit" neppe har vært i noen store problemer gjennom livet sitt, eller opplevd enorm urett. Mange APere og SVere er VELDIG lettsindige og virker ikke å ha hatt kontakt med problemområder i det norske samfunn. Det virker rett og slett som de aldri hatt måtte tatt "grove tak/skippertak" i samfunnet. Nesten alle jeg snakker med av Frpere har krystallklare meninger på hva de mener bør endes, hvorfor, og hvordan. Stort sett hører jeg bare retoriske bortforklaringer fra den mer venstrevridde klanen. Og gud forby skulle man nevne unnasluntrere eller konkret angripe en viss gruppe mennesker får man skreket rasist i ansiktet før du er ferdig med å snakke. Det er noe med bare det å si at man er enig i denne mannen synspunkter som får det til å kaldt nedover ryggen min. Man må tørre å snakke om ting enda de er betente. Det er mange punkter, spesielt om innvandringen som jeg vet mange nordmenn er enige i. Det viktig å ikke skyve alt fra seg i refleks, men faktisk prøve å ta innover seg det som er gjeldende omstendigheter. Jeg håper virkelig at Stoltenbergs oppmaning om mer og åpnere demokrati blir tatt til etterretning, for er det noen som har vært mest åpen om betente tema de siste årene så er det høyresiden i norsk politikk. Den store realisten i meg sier meg at det bare kommer til å bli mer benektelse og ignoranse. Derfor vil jeg hylle Jonas Gahr Støre's utspill i går mot sine egne om at det ikke var tiden for å skitkaste om ideologier på andre partier og prøve å dra politisk gevinst av dette. Gahr Støre er forøvrig, sett bort ifra Sigbjørn Johnsen den eneste jeg tåler tryne på i den Regjeringen. Hva Støre gjør på AP sine partilister kan bare han svare på, han burde vært et helt annet sted med sin intellekt og refleksjon. Helt siden forrige valg ser du at humøret hans har dalt betraktelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3 Yngve Skrevet Juli 28, 2011 Share Skrevet Juli 28, 2011 Oddis. Det er noe av det beste du har kommet med her inne Nå som han jævla Anders har gjort denne grusomme handlingen, blir det nok desverre AP for mange år til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 28, 2011 Share Skrevet Juli 28, 2011 oddis: Jeg tror at du påpeker noe veldig viktig og essensielt i ditt innlegg når det gjelder å forstå hvorfor Breivik kunne utvikle seg til å bli en terrorist. Dette handler ikke om å forstå i relasjon til å unnskylde ham, men å forstå bakgrunnen for hvordan han så til de grader kunne bli så full av hat mot myndighetene. Jeg kunne i likhet med 99,9% av resten av befolkningen aldri funnet på å gjøre noe slikt som Breivik gjorde, men frustrasjonen, irritasjonen... og kanskje hatet mot myndighetene pga. innvandringspolitikken har med årene bygget seg opp til et nivå jeg ikke trives med. Som jeg nevnte i et tidligere innlegg får jeg ødelagt dagen ved å gå i Oslo sentrum... og jeg unngår derfor helst stedet. Dette er trist med tanke på at jeg er født og oppvokst i Oslo. Jeg var godt voksen før jeg flyttet til Danmark. Jeg er heller ikke overrasket over at noen plutselig fikk nok i forhold til innvandringspolitikken i Norge, men jeg er i likhet med de fleste andre mer enn sjokkert over formen og omfanget på protestaksjonen. Skal denne tragedien bearbeides og få en lykkelig utgang må det skapes et debattklima i Norge som er mer inkluderende og tolererende. Folk med motforestillinger i forhold til innvandringspolitikken må også kunne komme til orde... og ikke minst bli respektert for deres meninger. Selvfølgelig skal tonen i debatten følge norsk lov... det skulle bare mangle. Det er faktisk mulig å være kritisk til innvandringspolitikken uten å være en rasist og man kan være kritisk til innvandringspolitikken uten å være mentalt retardert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robkill Skrevet Juli 28, 2011 Share Skrevet Juli 28, 2011 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslo ... d=10080990 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juli 29, 2011 Share Skrevet Juli 29, 2011 Interessant at folk kan bli så irritert på tingenes tilstand her i landet som enkelte her antyder. Vi bor i et vestlig land og har det generelt sett veldig bra. Jeg kjenner selvfølgelig til unntak, altså mennesker som ikke har det så veldig bra her, men ihvertfall innen mine kretser er dette unntak, ikke den generelle tilstanden hos folk. Det er og forferdelig mye klaging på at vi sender mye penger ut av landet. Dette er penger som skal hjelpe land hvor folk ikke har det veldig bra. Og der er det ikke at pensjonistene ikke har råd til feriehus i Spania som er problemet blandt befolkningen (ja, jeg vet det er satt på spissen). Jeg er fullstendig klar over at det ikke er i nærheten av alle pengene som faktisk havner der de skulle havne, men jeg klarer ikke bli irritert over at et av verdens rikeste land i det minste gjør et forsøk på å hjelpe folk som ikke har mat til ungene en gang.. Jeg forstår selvfølgelig poengene mange prøver å få frem, men for meg høre mye ut som ren egoisme. fine veier i Norge versus mat til unger i andre land (igjen, satt veldig på spissen). Vedr. å ta inn flyktninger etc. så er og dette i utgangspunktet kun for å hjelpe de menneskene som er på flukt fra et land hvor tingenes tilstand ikke akkurat et optimal. Igjen fungerer kanskje ikke filteret som det skal, men jeg kommer ikke til å skyte 90 ungdommer fordi en prosentandel som kommer til Norge ikke har helt gyldige årsaker.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Juli 29, 2011 Share Skrevet Juli 29, 2011 Vedr. å ta inn flyktninger etc. så er og dette i utgangspunktet kun for å hjelpe de menneskene som er på flukt fra et land hvor tingenes tilstand ikke akkurat et optimal. Igjen fungerer kanskje ikke filteret som det skal, men jeg kommer ikke til å skyte 90 ungdommer fordi en prosentandel som kommer til Norge ikke har helt gyldige årsaker.. Man må se på økonomien i dette her. Det er ikke fornuftig å importere en haug med analfabeter som krever enorme summer i opplæring og samfunnstilpasning. Man kan ikke redde hele verden fullstendig ukritisk, da ender man opp som et av disse kvinnfolkene som samler på seg katter - tilslutt er leiligheten ubeboelig pga urinlukt og søppel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Juli 29, 2011 Share Skrevet Juli 29, 2011 Vedr. å ta inn flyktninger etc. så er og dette i utgangspunktet kun for å hjelpe de menneskene som er på flukt fra et land hvor tingenes tilstand ikke akkurat et optimal. Igjen fungerer kanskje ikke filteret som det skal, men jeg kommer ikke til å skyte 90 ungdommer fordi en prosentandel som kommer til Norge ikke har helt gyldige årsaker.. Man må se på økonomien i dette her. Det er ikke fornuftig å importere en haug med analfabeter som krever enorme summer i opplæring og samfunnstilpasning. Man kan ikke redde hele verden fullstendig ukritisk, da ender man opp som et av disse kvinnfolkene som samler på seg katter - tilslutt er leiligheten ubeboelig pga urinlukt og søppel. FAIL Da har du misforstått hele opplegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Juli 29, 2011 Share Skrevet Juli 29, 2011 FAIL Da har du misforstått hele opplegget. Du er vel av typen som betaler med kredittkortet og tar regningen neste år... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Juli 29, 2011 Share Skrevet Juli 29, 2011 FAIL Da har du misforstått hele opplegget. Du er vel av typen som betaler med kredittkortet og tar regningen neste år... Får du regning i postkassa pga. innvandringen, kanskje? Klarer i det minste å se at det SISTE innvandring handler om er å gå i pluss. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Juli 29, 2011 Share Skrevet Juli 29, 2011 Får du regning i postkassa pga. innvandringen, kanskje?Klarer i det minste å se at det SISTE innvandring handler om er å gå i pluss. Hvis innvandring ikke skaper en økonomisk vekst er den jo feilslått. Innvandring skal bidra til samfunnet med økt arbeidskraft og større skatteinntekter, slik som f.eks svenskene hjelper oss med. Norsk innvandringspolitikk er feilslått siden den går kraftig i minus. En undersøkelse viste at hvis en asylsøker skal bidra økonomisk til Norge må vedkommende komme hit ferdig utdannet, jobbe fulltid hele livet og flytte ut av landet ved pensjonsalder. Det sier seg f.eks selv at når 88% av den somaliske befolkningen i Norge går på stønader og trygd - da er det noe fullstendig galt. Det er rett og slett en tragedie for landet og for våres fremtid at AP har latt det gå så langt. Dette skjer når man lar sosialister med sosionom-utdanning lede landet framfor folk med økonomisk utdannelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Juli 29, 2011 Share Skrevet Juli 29, 2011 Innvandring er ikke sort og hvitt som "Innvandring skal bidra til samfunnet med økt arbeidskraft og større skatteinntekter, slik som f.eks svenskene hjelper oss med." Mesteparten av innvandringen skjer med innvandrere som flykter fra onde tilstander i verden og ønsker et bedre liv, og et tryggere liv. Det du tenker på er bare arbeidsinnvandring. Ja, den er også viktig, men den er bare en liten bit av et stort kakediagram. 88% av den somaliske befolkningen går på stønader og trygd? Den vil jeg gjerne se kilde til, takk. Apropos somaliere og denne tråden, anbefalt lesing: http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... um=twitter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet Juli 29, 2011 Share Skrevet Juli 29, 2011 Apropos somaliere og denne tråden, anbefalt lesing: http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... um=twitter Merkelig at forfatter ønsker å være anonym, i og for seg et bra innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 30, 2011 Share Skrevet Juli 30, 2011 Innvandring er ikke sort og hvitt som "Innvandring skal bidra til samfunnet med økt arbeidskraft og større skatteinntekter, slik som f.eks svenskene hjelper oss med." Mesteparten av innvandringen skjer med innvandrere som flykter fra onde tilstander i verden og ønsker et bedre liv, og et tryggere liv.Det du tenker på er bare arbeidsinnvandring. Ja, den er også viktig, men den er bare en liten bit av et stort kakediagram. 88% av den somaliske befolkningen går på stønader og trygd? Den vil jeg gjerne se kilde til, takk. Jeg synes ikke at denne tråden bør være en tråd som handler om innvandring generelt og evt. for/motsynspunkter. Innleggene bør være direkte knyttet til terroraksjonen og/eller Breivik som den tiltalte for handlingen samt hans motiver. Rent statistisk har Werther iht. Statistisk Sentralbyrå (SSB) langt på vei rett i sine påstander vedr. spesielt innvandrere til Norge fra Somalia og det er nogenlunde den samme situasjonen i de fleste andre europeiske land også. Somaliere er uten sidestykke den innvandrergruppen (primært flyktninger) som er vanskeligst å få integrert i vestlige samfunn. Det er mange årsaker til dette, men eldgamle politiske og religiøse tradisjoner er viktige parametere. Misbruk av spesielt kaht blandt voksne menn (herunder også annen narkotika) er med på å prege bildet i alvorlig grad. Krigstraumer samt andre psykologiske problemer knyttet til tidligere opplevelser er også en stor utfordring for det offentlige hjelpeapparatet. Arbeidsdeltagelsen blandt voksne somaliere er på knapt 25%. Det er også et faktum at den sosiale mobiliteten blandt somaliere er lav grunnet manglende integrasjon. De klarer jevnt over ikke å arbeide seg ut av bl.a fattigdom og ca. 30% av somalierne i Norge befinner seg under den offisielle fattigdomsgrensen (størst andel blandt samtlige innvandrergrupper). Som jeg har redgjort for tidligere i diskusjonen er jeg generelt ikke imot innvandring... heller ikke fra Somalia. Men i likhet med Werther ser jeg ikke poenget med innvandring av mennesker (herunder asylsøkere og flyktninger) som ikke har forutsetninger for å tjene til livets opphold på egenhånd i et vestlig samfunn. I alle fall ikke i det antall som vi ser i Norge idag. Det er symptomatisk for situasjonen at vi snart 50 år etter den første arbeidsinnvandringen fra Pakistan stadig diskuterer elementære prinsipper vedr. hva som skal til for at innvandrere kan klare seg uten stønader og trygd fra det offentlige. Hvis det er gaver og almisser vi ønsker å gi... så får vi i anstendighetens navn heller kalle en spade for en spade. Vi har forøvrig gjennom Nordisk Råd en bilateral avtale mellom de nordiske landene som medfører at nordiske statsborgere som gjør krav på sosial stønad i et fremmed nordisk land som utgangspunkt skal søke om denne stønaden i hjemlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå