Gå til innhold

Minnetråd om terror-handlingene i Norge 22.07.11

danny91
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så da skal man fø på fyren i 40 år + masse ekstra sikkerhet siden det finnes de som vil løse problemet kjapt. Det blir billig..

Nei... det er ikke billig og det er heller ikke lett å akseptere. Poenget er at vi i Norge ingen rett har til å sette oss til doms over andre mennesker å dømme noen til døden... iallefall ikke i sivile rettssaker. I en unntakstilstand eller krig gjelder imidlertid den militære strafferetten og den tillater dødsstraff f.eks ved landsforæderi eller ordrenekt i bestemte situasjoner.

Det er i slike situasjoner som den vi opplever nå at det er ekstra viktig å forstå hva slags verdier det norske samfunnet egentlig er bygget på. Folk som ønsker dødsstraff og gapestokk forstår lite eller ingenting av norske verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske verdier er nok annet enn å plaffe ned uskyldige folk. en slik handling som breivik har utført finnes ikke i norsk strafferett. Å drepe en person gir deg 21års fengsel....å drepe 91 stk burde føre til dødsstraff!

vet at han aldri blir dømt til døden, men får 21års forvaring i isolat med vakthold.... er sykt lett å slippe unna i norge dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tragisk. Det er alle enige om og tankene går til etterlatte.

Uten å glemme de etterlatte tenker jeg som far til barn på 19 og 20 år veldig mye på hvordan foreldrene til denne mannen må ha det.

Hvordan? hvorfor? hva, hvem gikk galt? hva har vi gjort? hva er det vi har fostret opp? hvem er denne mannen? hvilke gener har han? hva har utløst dette? hva kan vi gjøre? hvordan kan vi hjelpe.

HJELP.

Tror aldri jeg kunne ha overlevd noe slikt hvis det har vært mine barn som har gjort noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske verdier er nok annet enn å plaffe ned uskyldige folk. en slik handling som breivik har utført finnes ikke i norsk strafferett. Å drepe en person gir deg 21års fengsel....å drepe 91 stk burde føre til dødsstraff!

vet at han aldri blir dømt til døden, men får 21års forvaring i isolat med vakthold.... er sykt lett å slippe unna i norge dessverre...

Du forstår åpenbart ikke hva slags verdier det norske samfunnet er bygget på. Den siste dødsstraffen i Norge ble gjennomført i 1948 som endel av rettsoppgjøret etter den annen verdenskrig. I 1979 ble dødsstraff fullstendig skrevet ut av det norske sivile lovverket... forøvrig som en koordinert handling med Danmark. Det handler om menneskerettigheter og det handler om et humant livssyn. Vi har ingen tradisjoner for hverken et brutalt embedsverk eller brutale lover i Norge/Danmark.

Det er forøvrig ikke enkelt å slippe unna kriminelle handlinger i Norge og det er ikke enkelt å leve med en fengselsdom på 21 år. Husk at den friheten du til daglig nyter blir bestemt av andre når du sitter i et fengsel. Hvis kriminalomsorgen vurderer at du er en fare for omgivelsene slipper du heller ikke ut på prøve før hele fengselsdommen er sonet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke helt hva du mener her fredrik.... få inn dødsstraff igjen for breivik.

Hvorfor forstår du ikke hva jeg mener? Jeg mener bare det samme som Stortinget og de aller fleste andre i Norge. Kan det være noe med din sosiale bakgrunn som gjør at du ikke forstår eller aksepterer hva slags verdier det norske samfunnet er bygget på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik? Hva er det med deg? Når du bevist frivillig går i vei og skyter sivile mennesker har du ikke lenger menneskerett! Han kan henrettes for min del. Det vet han jo selv for helvete. Mener du seriøst at det er i orden? Bare sett han i fengsel og gi han en utdanning, så han kan komme ut som advokat og få ett fullverdig liv? Om han får 21 år er han vel ute igjen når han fyller 50. Da kan han jo gjøre det igjen.

Visse ting kan ikke tilgis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok det er dine sosiale rammer som spiller inn her...hadde dine barn vært innblandet så tror jeg ikke du hadde sagt "neida går fint med par år i fengsel"...da hadde du også vært mer for dødsstraff...
ser ikke helt hva du mener her fredrik.... få inn dødsstraff igjen for breivik.

Hvorfor forstår du ikke hva jeg mener? Jeg mener bare det samme som Stortinget og de aller fleste andre i Norge. Kan det være noe med din sosiale bakgrunn som gjør at du ikke forstår eller aksepterer hva slags verdier det norske samfunnet er bygget på?

Håper diskusjonen dere mellom (alle) ikke utvikler seg så det blir respektløst innenfor Topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kvalmeste med det hele er at dette var handlinger utført av en "nasjonalist"???

Hvor nasjonalistisk er det å slakte ned nesten 100 uskyldige landsmenn og kvinner?

Dette kvalifiserer til landsforræderi i mine øyne,samt tiltale for massedrap.

Denne personen burde stilles for militær rett,ikke sivil. Da kan man i det minste utdele litt andre straffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik? Hva er det med deg? Når du bevist frivillig går i vei og skyter sivile mennesker har du ikke lenger menneskerett! Han kan henrettes for min del. Det vet han jo selv for helvete. Mener du seriøst at det er i orden? Bare sett han i fengsel og gi han en utdanning, så han kan komme ut som advokat og få ett fullverdig liv? Om han får 21 år er han vel ute igjen når han fyller 50. Da kan han jo gjøre det igjen.

Visse ting kan ikke tilgis.

Hør... jeg er like forfærdet og sjokkert som dere andre. Tragedien er helt uvirkelig og nesten ikke mulig å fatte. Jeg har like store problemer med å tøyle aggresjonen og temperamentet som dere andre, men jeg vil på det sterkeste mane til at vi holder fast på de prinsippene som gjelder i det norske samfunnet.

Man er uskyldig i Norge inntil en rettskraftig dom foreligger.

Vi har ikke dødsstraff i Norge.

Straffeloven i Norge er tuftet på kristne verdier. Man kan erkjenne sine synder og man har alltid sjansen til å bli et bedre menneske.

Loven er lik for alle i Norge og den har ikke tilbakevirkende kraft (vi kan med andre ord ikke plutselig gjeninnføre dødsstraff spesielt for Breivik hvis han er skyldig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...