Gå til innhold

Minnetråd om terror-handlingene i Norge 22.07.11

danny91
 Share

Anbefalte innlegg

En god venn og arbeidskollega hadde sine 2 døtre på Utøya, den ene er fortsatt savnet og den andre ligger på Ullevål med alvorlige skuddskader i arm og bryst, Breivik fortjener samme behandling som han har gitt sine ofre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En god venn og arbeidskollega hadde sine 2 døtre på Utøya, den ene er fortsatt savnet og den andre ligger på Ullevål med alvorlige skuddskader i arm og bryst, Breivik fortjener samme behandling som han har gitt sine ofre .

Det er jo nettopp denne holdningen som er det mentale drivstoffet til terroristene og slikt løser ingenting. Jeg forstår dine frustrasjoner, men det er viktig at vi ikke faller ned på Breiviks ynkelige nivå. Breivik får lovens strengeste straff hvis han blir dømt skyldig i de forferdelige hendelsene og dette er iht. Stortinget (altså det norske folket) en streng nok straff.

Det er i denne sammehengen viktig å huske på (som nevnt tidligere her inne) at man i Norge alltid har muligheten til å bekjenne sine synder og bli et bedre menneske. Det er derfor vi ikke har dødsstraff i Norge. En fengselsstraff i Norge er både en frihetsberøvelse (straffen), men også et rehabiliteringsopplegg med tanke på å vende tilbake til en normal tilværelse etter soningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke være enig med deg denne gangen Fredrik, hvis man dreper et menneske så får man 21 år, hvis man dreper 100 (som muligens kan bli det faktiske tall) og lemlester nesten like mange så får man 21 år, hvor er logikken ?

Beklager men sånne mennesker fortjener virkelig ikke å slippe så lett unna, 21 år på 3 stjerners hotell med betaling er IKKE straff nok i mine øyne,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, Ikke bra det som har skjedd! :/ Men Tenk på utlendingene å! Kjenner mange som var skikkelig nervøs når det skjedde.... De håpa at det ikke var en utlending! Så ja, Jeg tror de har fått gjennomgå de å :S Og tenk på de i utlandet! Småbarna som blir drept hver dag! og alt :/

Men Uff... Hva faen skjer med Nordmenn/Nordmann ? Og andre folk? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et vanvittig kompendium han fyren har satt sammen. Skummet gjennom 40 sider.. joda.. her er det politisk terrorisme rett fra læreboka :( Man kan bli uvel å tenke på at de døde kun var for å få "vekke massene", som han selv sier det i kompendiet.

Denne fyren er like grundig og utspekulert som han er spik spenna gal. Han hadde brukt 9 år av livet sitt og 317 000 euro på "prosjektet".. :shock:

Fredrik, du som er historisk opplest; hva ser du konturene av denne fyren? Ser flere historieforum begynner å dra kjennetegn til Hitlers propagandakamp?

Jeg tror ikke at Hitler var unik. Han var en simpel politisk demagog som grep muligheten for en politisk karriere på ruinene av første verdenskrig. Den annen verdenskrig var ganske enkelt en forlengelse av den første verdenskrig... ene og alene fordi de allierte krevde en for stor krigsskadeerstatning av det tyske folket. Kravene var fullstendig ute av proporsjoner og det straffet seg utover 30-tallet ved at tyskere flest ble desillusjonerte og mistet alt fremtidshåp. Dette utnyttet Hitler politisk og resten av historien kjenner vi.

Jeg tror heller ikke at Breivik er unik. Det finnes mange i Norge som er desillusjonerte og frustrerte over at Norge pga. innvandringen forandrer seg for hurtig. Jeg merker det selv. Jeg er født og oppvokst i Oslo, men flyttet i 1999 som 32 åring til Danmark. Jeg blir i dårlig humør over å være i Oslo sentrum og det tiltross over at jeg i perioden 2008-09 jobbet i Storgaten som ligger midt i Oslo sentrum. Jeg har intet imot innvandrere og innvandring generelt, men det vi ser idag går alt for langt. Gatene i Oslo flommer over av fremmede... pushere, halliker, horer, tiggere, narkomane og andre som åpenbart ikke gjør et lovlig arbeide for livets opphold. Folk flest i Oslo er fullstendig likeglade, men når man kommer utenfra er utviklingen virkelig skremmende. Er dette under kontroll? Er det virkelig slik vi vil ha det?

Breivik (hvis han er skyldig) er ekstrem... virkelig ekstrem. Hans handlinger er, hvis han er skyldig, totalt uakseptable. Det som kanskje begynte som en frustrasjon over situasjonen i Oslo og Norge når det gjelder innvandringen generelt, utviklet seg til rablende galskap. Slikt kan skje med den beste og det er her myndighetene og ekspertene ofte tar feil. Radikale muslimer er egentlig ikke så forskjellige fra Breivik (jeg gjentar hvis han er skyldig). Rammene, settingen og ideologien er forskjellig, men prinsippet om at målet helliger middelet har de til felles... samt at de er villige til å gå over mange grenser/barrierer for å nå målet.

Breivik uttrykker et stort hat til spesielt Arbeiderpartiet og i særdeleshet AUF. Dette er til en viss grad forståelig når man ser på hvor selvgode de ofte kan være i den politiske debatten. De viser sannelig ikke mye forståelse for at andre mennesker kan ha en annen politisk mening enn dem selv. Innvandringen er et godt eksempel i denne sammenhengen. De aller fleste i Norge har intet imot fremmede, men når Oslo og mindre byer rundt omkring i landet mer eller mindre blir overdynget med sosialt belastede fremmede skal du ha rimelig store politiske skylapper for å fornekte at det er store problemer med innvandringen. Arbeiderpartiet og AUF har enorme politiske skylapper når det gjelder innvandringen. På en eller annen måte har de virkelig rotet seg inn i en slags moralsk/etisk tåke der det åpenbart er svært vanskelig å kalle en spade for en spade. Selv om både kommuner og alminnelige folk roper opp vender de det døve øret til. Deres arroganse er til å ta og føle på mange ganger... selv så langt borte som her i Danmark.

Når dette er nevnt finnes det selvfølgelig ingen unnskyldninger for å reagere som Breivik mest trolig har gjort. Det skulle ha tatt seg ut om alle skulle ha reagert på den måten... et totalt Armageddon med kriger og anarki... alle mot alle. Det er viktig at rettsapparatet reagerer strengt mot denne forferdelige tragedien, men det er også viktig at politikerne tar inn over seg at ikke alt i Norge er som det bør være. Noen ganger ser man åpenbart ikke skogen for bare penger... unnskyld... trær.

Dette var mine fem minutter i spotlighten... kanskje litt upassende på en dag som denne. Jeg avslutter derfor med å rette tankene mot de pårørende i tragedien. Det er forferdelig trist det hele... ord blir fattige....

Veldig bra sagt. Får håpe vi nå kanskje får en debatt om nettopp årsakene til at han gjorde dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ufattlig det som har skjedd :shock: kan ikke forstill meg kor tung å grusomt der er for familian og slekningan til di som ble drept av denne syke mann!! det er mange ung mennesker i starten av sitt liv som er drept, eller jaget ned å hennrettet! Noe så grusomt :(

Håper denne mann blir dømt som landsforeder! å aldri får gå fri på gata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins forsåvidt en lenger straff en 21 år i Norge, som heter forvaring (livstid). Det blir gitt til folk de er redde kommer til å begå den samme forbrytelsen igjen og er en fare for samfunnet.

Eller ved terror så har de lovt til å gi 30 år fengsel/forvaring. Men hva er det da? Kommer ut når han er par og 50 visst han får 21år, mulighet til å utføre ting når han kommer ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins forsåvidt en lenger straff en 21 år i Norge, som heter forvaring (livstid). Det blir gitt til folk de er redde kommer til å begå den samme forbrytelsen igjen og er en fare for samfunnet.

Eller ved terror så har de lovt til å gi 30 år fengsel/forvaring. Men hva er det da? Kommer ut når han er par og 50 visst han får 21år, mulighet til å utføre ting når han kommer ut igjen.

Med tanke på at djevelungen brukte 9 år på å planlegge alt, tror dere ikke at kan sitte 21 år i fengsel og fortsatt ha samme ideologien??

Syke, syke mann!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at djevelungen brukte 9 år på å planlegge alt, tror dere ikke at kan sitte 21 år i fengsel og fortsatt ha samme ideologien??

Syke, syke mann!!

Var det som var poenget, han burde få forvaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare ett spørsmål om tid. Nordmenn har i mange år levd i en fiktiv boble hvor man har trodd at sånne hendelser kun er 'forbeholdt' USA og U-land, i stor grad. Hvis Behring, på noen som helst måte, blir dømt som psykisk ustabil, er det det norske rettsystemet enn stor vits, noe det på mange måter allerede er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare ett spørsmål om tid. Nordmenn har i mange år levd i en fiktiv boble hvor man har trodd at sånne hendelser kun er 'forbeholdt' USA og U-land, i stor grad. Hvis Behring, på noen som helst måte, blir dømt som psykisk ustabil, er det det norske rettsystemet enn stor vits, noe det på mange måter allerede er.

En internasjonal vits...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er sannsynlig at Breivik får forvaring for livstid i tillegg til 21 års fengselsstraff. Selv om han ikke direkte vil være en fare for omgivelsene når han har sonet ferdig vil omgivelsene være en fare for ham. Alternativet er at han får en ny identitet og hjelp til å etablere seg i et annet land, men dette er lite trolig med tanke på handlingen han har begått. Jeg tror ingen land vil integrere fremmede tidligere straffede personer på dette nivået, men sikker er jeg ikke.

Jeg liker forøvrig ikke lynsjestemningen i diskusjonen selv om den er forståelig. Hvis man først tar avstand fra Breiviks handlinger kan man ikke bare snu seg rundt å kreve det samme for Breivik. Slikt er hyklersk og temmelig håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...