Gå til innhold

Minnetråd om terror-handlingene i Norge 22.07.11

danny91
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror at det er sannsynlig at Breivik får forvaring for livstid i tillegg til 21 års fengselsstraff. Selv om han ikke direkte vil være en fare for omgivelsene når han har sonet ferdig vil omgivelsene være en fare for ham. Alternativet er at han får en ny identitet og hjelp til å etablere seg i et annet land, men dette er lite trolig med tanke på handlingen han har begått. Jeg tror ingen land vil integrere fremmede tidligere straffede personer på dette nivået, men sikker er jeg ikke.

Jeg liker forøvrig ikke lynsjestemningen i diskusjonen selv om den er forståelig. Hvis man først tar avstand fra Breiviks handlinger kan man ikke bare snu seg rundt å kreve det samme for Breivik. Slikt er hyklersk og temmelig håpløst.

Mye enig i det meste du sier (som vanlig), men det må være lov for folk å lufte sin frustrasjon. Ingen har klart hode akkurat nå, fortsatt veldig mye som gjenstår å bli funnet ut av.

Alt i alt så er samholdet blant det norske folk til nå til å være ytterst stolt av. Heia Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå skal det også vere nevnes at landfordelingen gjort av vesten etter Osmanske rikets fall og andre verdenskrig, og ikkje minst oppdelingen av Palestina + diverse forsøk på å følge vestlege utviklingsteorier ikkje har gjort saken noko bedre.

Men det er viktig å ha med at det er fåtall av fundumentalistene som er ekstremister, dette har fått eit forvridd bilde i media. Fundumentalistene meiner at det arabiske samfunnet må bygges på dei basiske arabiske verdiene. At dei må skape eit arabisk samfunn ut frå arabisk syn - og ikkje frå vesten sitt syn. Faktisk kommer Islam fra ordet "salaam" som betyr fred.

Anbefaler alle som er interisert i dette å lese http://knutsvblogg.blogspot.com/ - denne bloggen er skrevet av Knut Vikøren - leder for midtøsten studier ved UIB.

Hvis man først skal lese om hvorfor islamsk radikalisme/fundamentalisme vokste frem til tross for en i utgangspunktet temmelig fredelig religion bør man les følgende bøker:

Bernard Lewis: What went wrong? - Western impact and Middle Eastern response, 2002

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 254&rom=MP

Kari Vogt og Anders Heger: Bruddet - Hellige krigere og en ny verdensorden, 2002

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 646&rom=MP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men det må være lov for folk å lufte sin frustrasjon. Ingen har klart hode akkurat nå, fortsatt veldig mye som gjenstår å bli funnet ut av.

Alt i alt så er samholdet blant det norske folk til nå til å være ytterst stolt av. Heia Norge!

Jeg er helt enig, men iom. at jeg har litt mer distanse til tingene fra her jeg befinner meg i Århus er det nok litt lettere å holde hodet kaldt. Jeg er like sjokkert og berørt som alle dere andre, men selv om man i et svakt øyeblikk ønsker at gjerningsmannen skal brenne i helvete er det svært viktig at vi ikke faller ned på hans nivå. Hat løser intet... det vet vi dessverre fra utallige alvorlige konflikter rundt omkring i verden.

Samholdet som folk oppviser i Norge nå er virkelig imponerende. Jeg er også virkelig imponert over danskenes medfølelser med det norske folket. Folk her i Danmark er engasjerte og jeg har fått flere henvendelser i sympati fra kjente og mindre kjente... kun fordi jeg er norsk. Folk ønsker å dele deres medfølelser og det er sterkt å oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke dette være en minnetråd da??

Det er det jo også iom. at vi ikke har en kondolanseprotokoll her inne.

Når den første sorgen har lagt seg er det utrolig viktig at vi begynner å reflektere over hva slags person Breivik er, hva slags miljø han kommer fra og hvordan han ble en terrorist. Det finnes svært mange i Norge som i utgangspunktet er enige med Breivik, men som aldri kunne finne på å gå så langt i deres protester mot myndighetene. Vi bør absolutt finne ut hvor skoen trykker når det gjelder innvandringen... samt gjøre noe konstruktivt med dette. Alternativt kan vi ikke være sikre på at det plutselig dukker opp en ny Breivik i fremtiden. Husk at div. mer eller mindre fremmedfientlige norske fora på nettet har opp mot 100000 medlemmer. Tallet er i denne sammenhengen astronomisk og dette bør myndighetene ta inn over seg.

Det er spesielt én ting som bekymrer meg og det er at vi allerede nå kan se en tendens til at mange forsøker å latterliggjøre Breivik og spesielt hans såkalte politiske manifest. Dette er en klassisk elitær reaksjon på linje med hvordan f.eks de allierte etter krigen forsøkte å latterliggjøre tyskere generelt (mangel på humor, stive og keitet, effektive maskiner, arbeidsmaur etc.), men som vi alle nå vet var tyskerne jevnt over langt bedre enn som så. Breivik er ikke nødvendigvis den skarpeste kniven i skuffen, men man må kunne påpeke at han sannelig har fått valuta for sine bestrebelser de siste ni årene når det gjelder planleggingen av terroraksjonen. Mannen er definitivt ikke dum selv om han emosjonelt og menneskelig ganske sikkert må være fullstendig rablende gal.

Det er på tide at vi som samfunn går videre og spør oss selv hvordan det er mulig for et alminnelig menneske å gjennomføre en så til de grader grotesk handling... istedenfor å nærmest automatisk fremstille Breivik som et ekstraordinært monster. Jeg tror helt klart at terrorister er følelsesmessig avstumpet, men de er ikke nødvendigvis monstere. De fleste er relativt oppegående og alminnelige mennesker som passer deres jobb eller studerer... samtidig som de på et eller annet tidspunkt mister fotfestet når det gjelder hva de mener er håpløst ved samfunnet eller det de ellers er opptatt av.

Hitler var ikke unik... ei heller Breivik... eller de aller fleste andre terroristene/morderne. Konteksten, vilkårene, mulighetene, bakgrunnen, ambisjonene, kunnskapen, motet, emosjonell intelligens, det mentale fotfestet... samt mange andre ting er avgjørende for hvor langt vi er villige til å gå med en sak vi brenner for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk, blir nesten for dumt aa skrive noe, ord beskriver ikke dette. Men faar egen tilfredshet og respekt for de paarorende kondolerer jeg.

Har ikke ord for hvor umenneskelig og egoistisk en slik handling er!

Jeg kan ikke, eller kommer ikke til aa forstaa hvordan man kan ta livet av en annen person. Jeg faar vond i magen bare jeg kjorer paa en fugl uten vilje etter landeveien, mens dette avskummet av et avvik dreper personer (som er en del av en livssyklus og historie) som maur :cry:

Gud vaere med dem :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare dreper men slakter. Eller enda værre, ingen som slakter kunne tenke seg å skyte rett inn i en flokk individ.

Tenk på hvilke lyder, skrik, hyling og trygling det måtte være uten at han enser det. Bare går videre og dreper. Ufattelig, umenneskelig, uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk og se hvordan landet faktisk holder sammen i denne tragedien. Vil også få si at statsministeren har gjort en fantastisk jobb, tross at det berører han så mye som det gjør. Tøft gjort og klare alle de intervjuene, samt talen han holdt i Domkirka i dag. Det står det respekt av synes jeg.

Også kongefamiliens deltagelse er flott. Det viser at Norge er et "lite" land, men et fantastisk land, der de kongelige kan bevege seg så fritt som dette, og vise folket og nasjonen, samt resten av verden at de bryr seg, og stiller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk og se hvordan landet faktisk holder sammen i denne tragedien. Vil også få si at statsministeren har gjort en fantastisk jobb, tross at det berører han så mye som det gjør. Tøft gjort og klare alle de intervjuene, samt talen han holdt i Domkirka i dag. Det står det respekt av synes jeg.

Også kongefamiliens deltagelse er flott. Det viser at Norge er et "lite" land, men et fantastisk land, der de kongelige kan bevege seg så fritt som dette, og vise folket og nasjonen, samt resten av verden at de bryr seg, og stiller opp.

Statsministeren har vært veldig synlig og opptrått som en skikkelig leder av landet. Et veldig sympatisk menneske. Jeg er ikke utpreget opptatt av politikk, men jeg vil gjerne ha han som statsminister så lenge det går.

Jeg vil helst at verden skal glemme han som stod bak dette, og for alltid holde fokuset på alle dem som ble drept. De er de viktige her, morderen er ikke en del av vårt samfunn. Han er ikke en del av de vi alle står for. Han har mistet sin rett for alltid til å ytre sine meninger, og jeg er glad for at han ikke får si noe til pressen i morgen. Og sånn håper jeg det forblir. Han har brukt sin sjanse til å snakke, og jeg håper han brenner inn med sine ytringer for alltid. Han skal for alltid være ingenting, og en som ikke kan skremme noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at manifestet hans, ansiktet hans og hans meninger aldri hadde vært publisert i Media.

Jeg håper han aldri får en eneste stripe i aviser eller media noengang.

Jeg ønsker den mannen alt vondt, men uansett hvor vondt man ønsker den mannen får vi aldri de døde menneskene tilbake, Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På en nettside med fakta om din advokatpraksis er det lagt ut flere meldinger der folk er uforstående til at du kan ta jobben, spørsmål om hvordan du kan se ham i øynene. Gjør dette inntrykk, og opplevde du noe lignende under Kvisler-saken?

- Ja, det gjorde jeg. Det er klart det gjør inntrykk. Heldigvis er det langt flere som forstår hva demokrati i Norge betyr. Man kan ikke hive noe på båten og verne noe, selv i en slik grufull sak." - Advokat Geir Lippestad som forsvarer Breivik

Dette betyr kort og godt at man ikke først kan ta avstand fra Breiviks handlinger for deretter snu seg rundt å kreve det samme for Breivik. Slikt er hyklersk, håpløst og ikke demokratisk. Det er ingen unnskyldning at det bare er det man føler når ytringene er offentlige, som de er her inne.

Det er flere i denne diskusjonen som burde spørre seg selv om de egentlig forstår hva demokrati og menneskerettigheter virkelig betyr. Jeg er ikke imponert over tendensen til at det nå er en slags konkurranse om hvordan man hevner Breiviks handlinger mest mulig effektivt. Slikt er primitivt og ikke noe vi har tradisjoner for i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...