Gå til innhold

K-E's BMW E38 - 728iA


K-E
 Share

Anbefalte innlegg

Enig i at din løsning er mer elegant, uten kanten innover mot skjermen!

 

Du brukte rammen for stor navi, men hva med festene til Parrot'en? Fulgte det med fester som passet i E38'en eller måtte du lage egne?

 

Måtte du dra nye høyttalerkabler eller brukte du et adapter slik at du bruker de originale?

 

Var nettopp på EU-kontroll med min E38, 740ia, 94/95-modell! Mekanikeren var imponert over hvor bra kvalitet det var på ting&tang. Ingen justeringshendler etc. som hadde størnet eller satt seg fast! E38 oser virkelig kvalitet \:D/!!!!

 

Jeg brukte rammen for stor navi ja. Det følger med en slik standard 2-DIN brakett, og den passet perfekt inn i det store hullet til navi. Etter å ha stappet den inn der, fant jeg ut hvilken vinkel jeg ville ha spilleren i, og limte fast braketten til navirammen. 

 

Jeg brukte en ISO adapter.

 

 

Hvor kjøpte du Dension dab+U og dab splitteren? Er det DIN kontakter på den splitteren eller er det ISO?

Kunne tenkt meg å prøvd Dension dab+U opp imot Mediabridgen jeg har :)

 

Densionsboksen kjøpte jeg brukt her på forumet, men de fleste bilstereobutikker selger den. Splitteren kjøpte jeg hos Bassbrothers. Den har DIN kontakter :)

 

http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=&prodid=3267

 

http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=1250101&prodid=3442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut til at det blir ny subwoofer, forsterker og kasse. Tenkte jeg skulle prøve meg på en 15" :)

Så om noen eventuelt er interessert i en "plug and play" løsning, med Pioneer TS-W121SPL element, biltema forsterker (700 WRMS), og kasse beregnet for skiposehullet på E38, så si ifra :) Festene kan også følge med. Eneste den trenger er strøm og signal, så er den klar til bruk. Kan selge bare kassen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

judysbilstereo.no ga meg en god pris på ny subwoofer og forsterker. Så nå blir det bygging av ny kasse igjen :)

 

Denne gangen falt valget på:

post-52827-0-41497300-1408368717_thumb.j

 

Gladen SQX 15 EXTREME.

 

post-52827-0-47455000-1408368728_thumb.p

 

Samt en:

post-52827-0-00056900-1408368719_thumb.j

 

Ground Zero GZTA 1.1200DX

 

 

Kassen bygger jeg selv, av 19 mm MDF  22 mm MDF. Den blir lukket, 64 liter, og vil ta hele bredden og høyden av bagasjerommet, men vil ikke stikke lenger bak enn den kassen jeg har nå. 

 

Slik ser mitt førsteutkast ut:

post-52827-0-31336800-1408369123_thumb.p

 

 

Det gamle anlegget ligger tilsalgs her:

http://bimmers.no/topic/788025-plug-and-play-subwoofer-til-e38/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stiller jo saken seg såklart annerledes :)

 

anbefaler alikevell 22mm mdf dersom du ikke har gått til anskaffelse av byggematerial enda, sqx15 har så pass høy sensivitet at det røsker nok overaskendes godt selv i lukka kasse.

 

Har til sammenligning ei 19mm mdf plate på ca 20x40cm jeg måtte benytte meg av pga mangel på 22mm når jeg bygde 32l lukka kasse til mitt gladen sql12. Selv om den er så pass liten, er det lett at den følger musikken når jeg legger håndflata på. Noe som klart ødelegger mye av sluttresultatet. Prisen på 19 og 22mm er ikke så stor, men det virker som den totale stivheten i ett kassebygg er vesentlig iforhold til hva man betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ta til meg det rådet og heller kjøpe 22 mm :) Når vi først er inne på det, hvor kjøper du MDF forresten? Er det kun Enerbygg som selger det i Ørsta/Volda? Noen rimeligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine erfaringer her i området er det somregel ingen som har, men dem skaffer somregel på ei uke.

 

Jeg kjøpte ei for ett år siden hos coop byggmix i volda, da mener jeg dem tok rundt 450,- Hørte med dem her for noen uker siden og da ble jeg tilbydd 650,- for 22mm, men da fikk jeg tak i to plater omtrent gratis på bruktmarkedet. Har du derimot kjentfolk i møbelindustrien er det nok vesentlig billigere der, vet en del har kjøpt direkte fra Øyehaug i Ørsta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrøy hadde 21 mm på lager. 320 kr per plate (120x220). 

 

For å kompansere for tykkere plate, og for å få litt mer volum (70 liter), ble frontplaten flyttet fremover på hver side av subwooferen.

post-52827-0-89318800-1408796761_thumb.p

 

Så mottok jeg denne pakken i posten igår :)

post-52827-0-58291600-1408796998_thumb.j

 

post-52827-0-89140800-1408797000_thumb.j

 

Men forsterkeren var visst utsolgt hos importøren. Så da slo jeg på stortrommen og kjøpte meg en Mosconi AS300.2 :)

3002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på det. Ser vertfall bra ut på papiret, og designmessig :)

Har faktisk aldri brukt en bridged to-kanals på subwoofer før. Er det noe positivt/negativt med den løsningen i forhold til en klasse-D monoblokk? Annet enn den fysiske størrelsen, lavere effektivitet og mer varme? (Noe jeg ikke ser på som problem egentlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde egentlig ha 100 liters kasse, men jeg vil ikke ofre mer plass i bagasjerommet. Har ikke så voldsomt mye å si heller, sålenge den er over 60.

Korteste avstand mellom monteringsflaten til elementet og knekken på bakseteryggen er 5 cm, så det skal ikke være noe problem :) Elementet sitter i en fordyping i kassen, mens resten av frontplaten ligger helt inntil bakseteryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...