Gå til innhold

K-E's BMW E38 - 728iA


K-E
 Share

Anbefalte innlegg

post-52827-0-27204300-1397036022_thumb.j

Det er nok felgbeskyttelsen som er årsaken. Men et annet problem med denne dimmensjonen er somsagt at økningen ikke er lik foran og bak. Foran er dekkene 10 bredere enn det største som ble levert, og bak er det økt med 20. Forferdelig mange regler rundt dette, spesielt når det er forskjellig bredde foran og bak. Jeg tror vertfall at jeg har større sjanse med en dekkbredde som står oppført i papirene til bilen. Tror den kler litt mer strekk også.

Dekkene er jo nesten nye, så jeg tviler på at jeg gjør noe mer med denne saken før de er utslitt, eller om jeg eventuelt får solgt bare dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dekkbredde i forhold til felgbredde så følger de STRO-normen. Har dessverre ikke funnet noen tabell om det. Han hadde det heller ikke.

I dette tilfellet hadde det visst ikke så mye å si sålenge dekkstørrelsen er godtatt av BMW eller TUV. Med andre ord, skal jeg få felgene godkjent, så må jeg få et dokument med felgstørrelse, innpress og dekkstørrelse, godkjent, stemplet og underskrevet av en eller annen i BMW systemet. Eller få den godkjent av TUV i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt avgårde et frieri til BMW Norge om å gi meg dokumentasjon på at Style95 med 235/45R19 og 255/40R19 er godkjent på E38. *Krysse fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nest siste sjanse dette. Om det ikke fungerer så må jeg ty til en omfattende søknad til Vegvesenet, om ombygging av kjøretøy. Da var det visstnok et eller annet råd som tok opp min sak, drøftet den, og kunne deretter gi en anbefaling til Vegvesenet om å enten godkjenne eller avslå modifiseringen. Deretter var det opp til stasjonen om de faktisk ville godkjenne det. Ingenting er umulig - det umulige tar bare litt lengre tid  8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke til E38 vertfall. Ingen som leverer noen som er godkjent for bredere felger enn 8". Har sett noen TUV-papirer som godtar 9" også, men det er på andre bilmodeller ;) Tror SCC sine spacere til blant annet E39 er godkjent med 9", men da bare på bakakslingen.

SCC har alle sine TUV-papirer ute på nettsiden sin, så det er jo bare å ta en titt i tabellen under "Rad-Reifenkombinationen" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://spurverbreiterung.de/index.php?cat=c880_BMW.html&bezeichnung=5er&typ=(E39)%20-%205/D Trykk der det står "TUV" under "Download".

Bla til Side 10. Der er en tabell.

"Angaben zu den geprüften Rad-Reifenkombinationen" som betyr "Informasjon om de testede kombinasjoner hjul og dekk"

Jeg fikk beskjed om at dekk og felgdimmensjonen måtte være innenfor de testede størrelsene, om ikke var TUV-godkjenningen ugyldig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fint lite som skjer med 7-serien egentlig. Ikke fått noe svar fra BMW Norge heller. Så jeg må nok ta meg tid til å skrive en skikkelig søknad til Vegvesenet. 
 
Ellers har en ny ambassadørbil inntatt tunet. Fruen solgte sin E39 523iA og tok ut morens gamle Mercedes 280SE, 1984 modell fra lagring. Så dette blir den nye vinterbilen, hehe :)
post-52827-0-91112300-1399637948.jpg
 

Endret av K-E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...