Gå til innhold

Demontere viskere uten spesialverktøy - e39

sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg må bytte viskermekansimen til min '02 e39 touring da vindusviskeren på førersiden ikke lenger virker, leddet i mekanismen er ødelagt/utslitt.

Jeg lurer på om hvor vanskelig det er å demontere vindusviskerne foran - iflg. rep. bok trengs det spesialverktøy. er det noen som har gjort det med vanlig standard verktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bytte viskermekansimen til min '02 e39 touring da vindusviskeren på førersiden ikke lenger virker, leddet i mekanismen er ødelagt/utslitt.

Jeg lurer på om hvor vanskelig det er å demontere vindusviskerne foran - iflg. rep. bok trengs det spesialverktøy. er det noen som har gjort det med vanlig standard verktøy?

Du trenger ikke demontere noen viskere, fjern cupefilter og hele boksen på venstre side så ser du rett inn på staget. Vipp det gamle av med et litt stort skrujern eller spisstang, knepp på det nye med en vannpumpetang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke demontere noen viskere, fjern cupefilter og hele boksen på venstre side så ser du rett inn på staget. Vipp det gamle av med et litt stort skrujern eller spisstang, knepp på det nye med en vannpumpetang.

Har også gjort det på denne måten...men et PS: ikke sett tanga under "koppen"(på den siden som er på visker stjerna) da sprekker den :cry: Dette er snar gjort arbeid, hadde ikke sett noen beskrivelse på dette før jeg startet opp med å bytte staget, jeg brukte 50 min på jobben. Er vel greit å ha en liten to kloet tæsj...hvist du må av med lista som ligger under viskerne, ellers kun standard verktøy.

Mvh Torsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

Jeg skal bytte hele viskermekanismen, ikke bare staget. Så jeg må nok av med begge viskerne i forkant. To kloet tæsj - hvor får jeg tak i det, eller hvordan ser den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

Jeg skal bytte hele viskermekanismen, ikke bare staget. Så jeg må nok av med begge viskerne i forkant. To kloet tæsj - hvor får jeg tak i det, eller hvordan ser den ut?

Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... r-2-armet/ de har sikkert forskjellige størrelser. Du trenger en liten.

Søker du på: "Skifte viskermotor på E39" så får du opp mange gode tips, også en DIY og en tråd jeg hadde om dette tidligere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... r-2-armet/ de har sikkert forskjellige størrelser. Du trenger en liten.

Søker du på: "Skifte viskermotor på E39" så får du opp mange gode tips, også en DIY og en tråd jeg hadde om dette tidligere :wink:

Takker for den - kan sikkert spare meg for mye banning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vente, vente, vente...

Har bestilt delen (viskermekanismen) fra Koed for en uke siden bør komme nå snart, heldigvis holder plast-strips ting på plass inntil videre.

Vente, vente, vente...

:whistle:

EDIT: Da var delen kommet, så var det tiden da - kanskje til helgen... :bounce:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er staget til viskeren på førersiden, leddet mellom staget og koblingen til viskeren (rød pil) er utslitt. I følge verkstedet holdt det ikke bare å bytte staget (15, som koster litt over 100,-) da leddet (kuleledd, rød pil) som dette skal festes også er slitt og nytt stag (15) ville ikke sitte godt nok.

16bcha6hemd7s5y93q7n.jpg

Nå er i hverfall hele maknismen (1) i hus og jeg vil bytte så fort jeg får tid, senest neste helg.

Det er leddet i den røde firkanten som holdes sammen med strips nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er staget til viskeren på førersiden, leddet mellom staget og koblingen til viskeren (rød pil) er utslitt. I følge verkstedet holdt det ikke bare å bytte staget (15, som koster litt over 100,-) da leddet (kuleledd, rød pil) som dette skal festes også er slitt og nytt stag (15) ville ikke sitte godt nok.

16bcha6hemd7s5y93q7n.jpg

Nå er i hverfall hele maknismen (1) i hus og jeg vil bytte så fort jeg får tid, senest neste helg.

Det er leddet i den røde firkanten som holdes sammen med strips nå.

Etter et par år fungerer det fortsatt bra på min kone sin E39, og min mor sin, etter å kun ha byttet staget. Satt stramt og fint på kulen.

Tror nok kanskje ikke verkstedet her har visst helt hva de snakket om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min holdt det å bytte staget.. men jeg har alltid med meg stripps i bilen i tilfelle dette skulle skje igjen..

Jeg tok en Macgyver og fikset det midlertidig med en nøkkelring som jeg bøyde til, da det skjedde. Fungerte overraskende bra! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...