PenguiN- Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 Som de fleste med E61 har jeg problemer med NIVÅREGULERING bak. Feilmelding kommer og går og kompressoren står og surrer og går noen gang etter stopp. Antatt feil av de fleste? gåen kompressor -> skifte -> 8-9 000,-. Jekket bilen opp i går, fla meg under støtfanger bak og fjernet dekslet som beskytter kompressoren (4 skruer, 2 klips). Nå kunne jeg beskue fandenskapet i all sin prakt. Til min store overaskelse ser jeg tydelig at luftslangen som går inn på kompressor (mellom kompressor og bakhjul) er revnet og nesten revet av inngangen dens itter på til kompressoren. Skal ha bilen på verksted på mandag, men jeg satser på at med ny slange så vil dette fungere perfekt igjen. Dette til orientering da flere plages med feilmelding og liknende symptomer som jeg og frykter at kompressor må skiftes...
Odd-M Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 Dette er et velkjent problem som burde sjekkes. Slangen revner og kompressor suger sand og grus, noe som ødelegger den. Jeg vil tro din har fått "peisingen" og er moden for bytte. Skal sjekke min i nærmeste fremtid. I E39 står den mer logisk plassert i reservehjulsbrønnen inne i selve bilen, ikke på utsiden.
PenguiN- Skrevet August 4, 2011 Forfatter Skrevet August 4, 2011 Absolutt! Men det var veldig hyggelig å se problemet såpass åpenbart og jeg liker tanken på å bytte en slange bedre enn å bytte hele kompressoren La ut tråden itilfelle ikke alle hadde fått med seg hvor enkelt det var å finne synderen samt hvor billig man kan være heldig å få reperasjonen
Kennethe34 Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 Før fikk man ikke tak i denne slangen løst, den ble kun levert med ny kompressor
Jørgen Lie Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 En kompis hadde faktisk problem med dette for litt siden.. Han kjøpte kompressor på Ebay til rundt 1800-2000kr og bytta selv.. Kan jo være et alternativ i stedet for å kjøpe hos forhandler og evt sette inn bilen.!
F 11 Skrevet August 4, 2011 Skrevet August 4, 2011 Er det noen som har delenr evt vet hvor denne slangen kan kjøpes, pris? For oss som ikke er så heldig å ha garanti igjen. Og, har bmw gitt ut noen offesiell tech bulletin på dette problemet?
StO Skrevet August 6, 2011 Skrevet August 6, 2011 Min 520DAT 2006-mod utviklet dette problemet i 2009. Ettersom det er en designsvakhet hadde BMW såkalt kulanse (utvidet garanti) på dette problemet, og Stenshagen Lysaker skiftet kompressor når bilen var ca. fire år gammel. Jeg betalte kun for arbeidet. Ikke alle forhandlere vet dette, Bavaria på Gardermoen hadde bilen først og der var diagnosen at det var luftbelgene som lakk luft (!) Sjekk for kulanse med en oppegående forhandler.
B85 Skrevet August 6, 2011 Skrevet August 6, 2011 Et annet tips er å rengjøre plasten på nivåbelgen for skitt/asfaltstøv osv.Den delen som er festet i bærebru. Ødela en på min e61 på ferie, da hadde det lagt seg dritt rundt plasten hele veien, så hver gang bilen fjæret slet det litt på gummien. Dette var på en 5 år gammel bil. Neste gang jeg har en bil med nivåregulering skal jeg sjekke dette med jevne mellomrom, 1-2 ganger i året.
F 11 Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Noen som har noen bilder av dette? Skal sjekke litt i dag om det dere skriver.
F 11 Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Ja, som nevnt over, er min slange også morken, og hullete. Har tatt noen bilder. Deksel tatt av, fullt av småstein og sand Nivåregulatoren Slangen som er nær brukket tvert av Slangen som er nær morken (inne i hjulbuen) Kuttet av morken bit, midlertidig fix
Vannslangen Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Offtopic: Er det bare meg, eller er det mye rust rundtforbi på disse bildene? Har den blitt understellsbehandla?
F 11 Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Ser nok verre ut enn det faktisk er, men ikke understellsbehandlet.
leif7 Skrevet August 8, 2011 Skrevet August 8, 2011 Samme problem i vår på min 2005 E61. Når jeg fikk tatt ned kompressoren, oppdagde jeg at den var blitt byttet av Bavaria på garanti i 2007(produksjonsdato var 07). Dermed ville de ikke dekke ny kompressor, de gir ikke garanti på garanti sier de. For å slippe å betale de 10000+arbeid, så kjøpte jeg ny selv fra Tyskland og byttet selv. Bestilte herfra: http://www.air-suspension-shop.com/index.php?k=112 Kompressor, ventilpakke(ikke nødvendig), slange med filter, nytt rele(må byttes dersom du har gammel type kompressor i bilen), frakt og moms kom totalt på ca 4500. Mvh Leif
F 11 Skrevet August 8, 2011 Skrevet August 8, 2011 Kompressoren fungerer, den heiser seg opp og ned, men avogtil får jeg feilmelding.. Hva kan da være galt tro?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå