Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Jeg sitter å titter litt på e61 da jeg tenker å skifte ut min e39, pga litt mer plassbehov.

På min e39 har jeg dieselvarmer, som er helt genialt og (nesten) en nødvendighet, føler jeg denne bilen.

Men hvordan er det på f.eks. 520d LCI evt 525d? Er det fremdeles et problem mtp. for svak varmeutvikling på disse motorene når det blir skikkelig kaldt. Da tenker jeg fra -10 og nedover.

Har noen noe info om dette? Noen som kanskje har slike biler og som har noe å sammenligne med?

Grunnen for at jeg spør er at det virker som det er relativt få biler som har dette montert, sålenge man holder seg under 400000,- på bruktmarkedet og litt lav kilometer.

Skrevet

Det er ikke en nødvendighet om du tenker på at det skal bli raskt varmt i bilen?

Disse bilene har en kraftig elektrisk varmer som aktiveres når det er under så så mange grader.

Går ca 2-3 minutter før det blir lunk i varmeapparatet (-10) forutsatt at begge termostater og en eventuell varmeveksler er i orden.

Skrevet

Aha, dette gjelder vel gjerne både 4 og 6 sylinder da eller?

Ja, jeg tenkte på hvor kjapt motoren blir varm også kupeèn da ja. Min egen 520d tror jeg ville ha slitt litt i -10 og ned uten dieselvarmer. Det er jo nemlig ikke bra for en diesel å kjøres med for lav temperatur, så det er jeg ganske så påpasselig med min egen bil.

Skrevet

Dette gjelder både 4 og 6 sylinder ja.

En måte å unngå iskald olje når du starter opp er defa.

Enkelt å montere og koster myyye mindre enn webasto, minuset er jo at du må ha tilgang på stikk kontakt da ;)

Skrevet

Jeg har kjørt E39 530d i mange år med en Webasto som har vært mer eller mindre deffekt hele tiden. Trodde lenge den fungerte og at det bare var den elektriske sirkulasjonspumpa som ikke gikk, for motoren ble varm. Tusenlapper i feilsøk, plynder, heft og irritasjon. Etter hva jeg hørte fra den nye eieren av bilen var styringen druknet og ødelagt, han har vistnok fått liv i den igjen med bytte av diverse komponenter.

Uansett. Den hadde ingen problemer med å bli driftsvarm ved kaldstart på vintercampingen, selv ned i temperaturer på 25-28 minus uten tilleggsvarmer. 5-10 km bortover veien så stod nåla rett opp. Har kjørt i 36 minusgrader og den holdt fremdeles temperaturen fint. En kompis med E220CDi slet også med Webastoen. Han koblet den ut og fikk overhodet ikke temperatur på motor eller effekt fra varmeapparat under samme forhold.

To av naboene på campingen hadde maken motor som meg i X5 og E39, med fungerende Webasto. Han med X5 slet veldig med at han ikke fikk start etter å ha kjørt Webastoen, da batteriet ikke lengre hadde kraft til å dra motoren i gang. For å kompensere måtte bilen stå med batterilader tilsluttet. Da forsvinner litt av poenget... Han med E39 hadde en del trøbbel med sin, men den fungerte forsåvidt fint så lenge alt var ok.

Min nåværende E61 525d har ikke Webasto. For min del var det overhodet ikke noe must. Den blir like fort varm som gammelbørsa. Har montert en vanlig Defa-varmer i stedet og skal utvide med kupevarmer nå i høst. Har man en kontakt så blir det varmt, om enn ikke driftstemp på motoren så hjelper det i allefall på ved kaldstarter.

Nå i januar hadde jeg en F11 520d på lån fra min lokale forhandler. Skal innrømme at det var befriende å starte Webastoen og gå ut til varm kupè, men motoren ble overhodet ikke varm. Nå er det vel oljetemp-måler på disse som gir senere reaksjonstid på nåla, men jeg merka overhodet ingen forskjell på temperaturen med eller uten Webasto i 15-20 minus.

Jeg tror rett og slett sekseren utvikler mer varme enn firesylindrede maskiner.

Skrevet

Jeg har en 320d uten dieselvarmer og føler ikke noe behov for en slik selv i -35 grader. Blir temmelig fort varm så fort du begynner å kjører.

Alt er jo etter smak og behag. Jeg har ingen problemer med å kle meg litt ekstra før jeg går ut i bilen for så å stoppe litt senere for å kle av meg igjen :P

Er som Odd-M sier, etter 5-10 km står nåla rett opp selv ved iskaldstart i -35 blå.

Jeg er faktisk overasket over hvor fort det kommer lunket luft ut av varmeapparatet. Er snakk om kun noen få hundre meter før du kjenner at det er litt lunk.

Skrevet
Jeg har en 320d uten dieselvarmer og føler ikke noe behov for en slik selv i -35 grader. Blir temmelig fort varm så fort du begynner å kjører.

Alt er jo etter smak og behag. Jeg har ingen problemer med å kle meg litt ekstra før jeg går ut i bilen for så å stoppe litt senere for å kle av meg igjen :P

E46 320D har også en kraftig elektrisk varmer ;) (i allefall facelift, er usikker på pre-face)

Skrevet

Takker for svar alle sammen.

Det virker som det stort sett bare er m47d20 som ikke liker at det er skikkelig kaldt, da m47d20tu klarer seg fint. Ref. BMW 2002 Fredrik.

Ja, det er jo litt dårlig utvalg på markedet av biler med dieselvarmer, også i utlandet.

Satser på at 520d også blir fort varm da, og at det ikke bare gjelder 6 sylinder.

Men skal man ha 6 sylinder eller 4 sylinder da? Jeg tenker jo på å få tak i en med litt lite kilometer, da mindre enn 100000 km. Det er jo ikke så vanskelig på biler som er mindre enn 3-4 år....

Skrevet

Jeg stod selv på vippen mellom 520d LCI og 525d preface. Jeg mener sekseren har mye bedre karrakteristikk enn den firesylindrede og det ble et styrende moment for min del. Bredere effektregister, penere og jevnere gange, mindre stygg lyd etc. På papiret skal den lille være omtrent like sprek som sin eldre storebror, men jeg synes ikke det føles slik. Den bruker mye mindre drivstoff. Har vel vært noen solskinnshistorier om registerhavari på den toliteren..?

Skrevet

Ja, jeg skjønner hva du mener. Testet en e61 her om dagen, 525dt. Nydelig bil å kjøre. Synes at e39 føles ut som ei pappskive i forhold, å det sier jo litt, ikke så mye, men litt :) e39 er ingen fårlig bil, men utviklingen har gått videre. Jeg ser at man kan finne 525d(a)t LCI til noenlunde samme pris om 520dat LCI om man aksepterer mer kilometer evt mindre utstyr.

Derfor var spørsmålet mitt ang dieselvarmer. Det er jo fint å ha, men det er veldig lite av dem i bilene som selges.

Skrevet

Jeg har kjørt en E61 520DAT gjenom de siste tre vintre på Østlandet og klokket inn temperaturer under -30 flere ganger, aldri problemer hverken med start eller varme i cupeen. Varmeapparatet begynte å blåse smålunkent allerede etter en liten kilometer og i forhold til våre tidligere diesel Octaviaer var BMWen rene varmestuen. Ikke noe å bekymre seg for!

Skrevet

Det er vel ikke dieselvarmer på BMW med start/stopp knapp heller? Har det på tenningen på min og. Kjekk funksjon, men verden går fremover.

Skrevet
En kompis med E220CDi slet også med Webastoen. Han koblet den ut og fikk overhodet ikke temperatur på motor eller effekt fra varmeapparat under samme forhold.

.

E220CDI har elektrisk varmer, og ofte så er den gåen sammen med sirkulasjonspumpa. Alt sitter på høyre side, rett under dempertårn og lett tilgjengelig når du åpner panser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...