evi Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 De fleste argumenter er oppbrukt, så kommer ikke mye nytt i diskusjonen. Den repeterer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 De fleste argumenter er oppbrukt, så kommer ikke mye nytt i diskusjonen. Den repeterer seg. Ja, men dette er du også ansvarlig for. Derfor spør jeg deg om du også kan underbygge dine argumenter på en skikkelig måte. Så blir diskusjonen mer interessant for oss alle... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-520i Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 De fleste argumenter er oppbrukt, så kommer ikke mye nytt i diskusjonen. Den repeterer seg. Ja, men dette er du også ansvarlig for. Derfor spør jeg deg om du også kan underbygge dine argumenter på en skikkelig måte. Så blir diskusjonen mer interessant for oss alle... Fredrik du virker som en oppegående person, er det ikke bedre å "forsterke" det som allerede er? som fartskontroller en å bare lage nye regler? på de 4 årene jeg har hatt lappen har jeg kun sitt 2 fartskontroller det er ikke mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 De fleste argumenter er oppbrukt, så kommer ikke mye nytt i diskusjonen. Den repeterer seg. Ja, men dette er du også ansvarlig for. Derfor spør jeg deg om du også kan underbygge dine argumenter på en skikkelig måte. Så blir diskusjonen mer interessant for oss alle... Fredrik du virker som en oppegående person, er det ikke bedre å "forsterke" det som allerede er? som fartskontroller en å bare lage nye regler? på de 4 årene jeg har hatt lappen har jeg kun sitt 2 fartskontroller det er ikke mye. Jeg har ikke en mirakelløsning på denne alvorlige utfordringen når det gjelder unge sjåfører og overrepresentasjon i ulykkesstatistikkene, men jeg er enig med deg i at flere regler ikke er veien å gå. Umiddelbart har jeg stor tro på en frivillig GPS logging av hastigheten. På den måten kan man premiere de som kjører forsvarlig og straffe de som ikke følger hastighetsbegrensningene. Man har også muligheten til å være nyansert hvis det f.eks handler om en nogenlunde forsvarlig forbikjøring der man allikevel har kjørt litt for fort. Alternativt kan man også indirekte straffe de som ikke vil la seg GPS logge. Dette kan man gjøre ved å sette forsikringspremien kraftig opp eller ganske enkelt nekte å forsikre den aktuelle bilen/kunden. Når dette er nevnt er det også verdt å undersøke i hvilken grad 18-20 åringer er umodne når det gjelder f.eks empati og sosial forståelse for felles regler. Hva kan gjøres og/eller hva må gjøres i denne sammenhengen vis a vis ulykkesstatistikkene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ReiRud Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Dummeste jeg har lest på lenge....hvordan skal folk lære seg å kjøre om de bare skal få kjøre til og fra skole/jobb mens det er lyst ute? De fleste som støtter det at ungdommen ikke bør få kjøre da og da bør tenke seg om en gang til...! Kua har en gang vært kalv, selv om det er lenge siden for noen.. Det med motorsterke biler kveler seg selv i norge, det koster skjorta og mer til.. Nå har det seg slik at de som har interesser for bil kjører bil, de som er jakt-interissert jakter, de som driver med data driver med data...ulykker skjer (uansett alder), både med bil, våpen, og andre ting...hilsen en som synes det er mer enn overvåket nok i norge...fysj! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evi Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Takk. Jeg er 100% imot gps tracking av biler. Det er som Fredrik sier; om de først begynner med rabatter for folk med det, blir det grisedyrt for de uten. Jeg blir trist av å tenke på det. Er det virkelig hvordan vi ønsker vårt samfunn skal være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Vi tar dette en gang til: "Umiddelbart har jeg stor tro på en frivillig GPS logging av hastigheten. På den måten kan man premiere de som kjører forsvarlig og straffe de som ikke følger hastighetsbegrensningene."... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joachim sørlie Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 skal like og se at alle her som klager tenker tilbake på når de var 18.. nei, er jo kun dagens generasjon som kjører gris, bullshit.. skal aldri noe gps tracking på bilen min, det er helt sikkert.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 skal like og se at alle her som klager tenker tilbake på når de var 18.. nei, er jo kun dagens generasjon som kjører gris, bullshit.. skal aldri noe gps tracking på bilen min, det er helt sikkert.. Hvorfor ikke? Handler det om liberale prinsipper eller er det andre årsaker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joachim sørlie Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 nei, tenk deg om da. hvis du plutselig må opp i litt hastighet hvis det skjer noe på veien eller du skal forbi et vogntog, så skal du bli straffa for det dagen etter? hvis du fks skal spinne litt osv, ofte det står mer enn 80 på nåla da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 nei, tenk deg om da. hvis du plutselig må opp i litt hastighet hvis det skjer noe på veien eller du skal forbi et vogntog, så skal du bli straffa for det dagen etter? hvis du fks skal spinne litt osv, ofte det står mer enn 80 på nåla da.. Tja... jeg skrev da også følgende: "Man har også muligheten til å være nyansert hvis det f.eks handler om en nogenlunde forsvarlig forbikjøring der man allikevel har kjørt litt for fort." Poenget er at det ikke er politiet som tracker, men derimot et forsikringsselskap. De har ingen interesse i å være nidkjære med mindre det handler om en ulykke/forsikringssak... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joachim sørlie Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 uansett, er tåpelig. hvorfor må vi ha det når ingen andre har hatt det..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Ordningen er ganske utbredt her i Danmark og den er faktisk populær blandt yngre sjåfører. De sparer i form av reduserte forsikringspremier (30-40%) og forsikringsselskapet sparer i form av reduserte skadeomkostninger. De eneste som taper på ordningen er skruppelløse råkjørere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Jeg skulle gjerne hatt noen begrensninger på meg selv når jeg var 18. Er kun tilfeldigheter som gjør at jeg sitter her i dag når jeg tenker meg om. Tror fartsrekorden min i bil på norge veier ble satt som 19 åring i en 325. Nå risikerer jeg så godt som aldri førerkortet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Vi er flere med de tankene der Mexos. Jeg burde absolutt mistet lappen for 5-6år siden og forhåpentligvis lært av det da, og ikke nå når jeg stortsett holder "pendlerhastighet". Nå er det no fullt mulig å nærme seg 200kmt i en golf4 1,6, så høy fart er ikke begrenset til de som prioriterer biler med stor motor.. Lysten for å teste grensene på seg selv og bilen er alltid tilstede i større eller mindre grad, og spesielt når man er uerfaren/mangler risikoperspektivet. Jeg er absolutt imot GPS-tracking. Det funker kanskje i Danmark, men det er Norge som er Molbo staten. Du skal være sikker på at dersom GPS blir innført pga forsikringsårsaker etc, kommer en svamp fra SV til å misbruke opplegget. Jeg mener den beste måten å løse problemet på, er å være prevantiv med bedre opplæring i krevende situasjoner, (gjerne unnamanøver i høyere hastighet, nødbremsing i sving, øving på å holde en sladd og ta kontra, øving på å holde siden i smale venstresvinger når man egentlig kjører 10-15kmt for fort etc. Dette er øvelser man er nødt å mestre for å kjøre motorsykkel, og jeg mener de er like nødvendige i bil. Løsningen de har nå, er å måtte ta den uønskede kostnaden av å ikke være prevantiv. Med andre ord, de prøver å løse problemet etter det er oppstått, og gjør lite for å forhindre det på forhånd. Jeg mener at dersom vi kunne hevet nivået på alle sjåfører, og spesielt i krevende situasjoner, så ville trafikkflyten gjevnt sett blitt bedre, og irritasjonsmomentet for oss utolmodige ville vært langt mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå