Dolk Skrevet August 9, 2011 Forfatter Share Skrevet August 9, 2011 Så ALLE som får lappen må skaffe seg bil da? Det er mange som låner bil av mor og far når de får lappen, på grunn av at de ikke har råd til å kjøpe eller gidder rett og slett ikke! Men nei da, ifølge deg skal ALLE 18åringer kjøpe sin egen bil med 30hk, som ikke gjør mer enn 105km/t.. Men da har de fleste bare enda mer å gjøre, som å trimme den moped motoren de har i bilen. Det du prater om der kommer ALDRI til å bli innført. Kanskje forbud om å kjøre i helgene ETTER klokka 20.00 Enda en ting er at førerkortet kommer fort på over 20 000,-. Og betale dette, men fortsatt ha begrenset kjøring er bare tull! Det finnes en løsning på alt, hvis man har brukere på bil under 25år så kan han ha sin egen nøkkel, i den nøkkelen ligger det jo selvsagt en hk sperre samt fartssperre. Jeg vet at Ford har slike muligheter i sine nøkler, Bugatti har det også, så det finnes allerede, det må bare taes i bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barca Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Du er virkelig gærn i huet! Hva med de som ikke har råd til å kjøpe en 2011 modell Ford da? -Nei ungdommen i det huset for ikle kjøre bil på grunn av foreldrene er fattige Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dolk Skrevet August 9, 2011 Forfatter Share Skrevet August 9, 2011 Ford kom vel med den her muligheten når den nye Mondeo kom og det var vel i 2005, og det er jo en enkel programmering en motortuner kan legge inn i styreenhet. Å begrense hk og fart trenger altså ikke koste noe særlig, og det må gjøres før en under 25år kan bruke bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik nils Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Tror du burde tatt å sendt et brev til rette myndighet heller jeg,Å jeg tror ikke brevet ditt hadde komt lengre en til nærmeste papirkurv og deretter til resirkulering så alle kan tørke seg bak med det. MVH Ungdom på 42 år Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirsan Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 DOLK: Kjøp deg heller en ny bil.. Lada Samara er hvertfall et selvmord å kollidere i over 30km/t!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Syvert Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Jeg begynner skummelt og nærme meg 30 år alderen nå, og hugser godt 18 års dagen med lappen og første bilen som var en honda crx v-tech med 160 hk og 1050 kg, det hjalp lite hva foreldra mine sa, dette var bilen eg skulle ha. Det gikk fort unna må jeg si og søkte etter fart og spenning,og jeg var helt rå til å kjøre følte jeg. Men etter å ha prøvd og sette ny rekord tid frå Geilo til Fyresdal (der jeg gikk på skole) fikk eg en opplevelse som var helt hårreisende, kapp kjørte nedover immingfjell med en godt senket Audi A4 etter og ha kommet inn i en 60 sone med audien et godt stykke bak var det ikkje snakk om å bremse ned. "Barn leker" skiltet var helt usynlig for meg , det gikk i 100-120. I en slak kurve står det en jente midt i kjørebanen med en trillevogn. Hiver meg på bremsen så hardt jeg klare men klarer ikke å stoppe, jeg treffer vognen med et smell og veit ikkje om eg også traff jentaheldig vis gjorde jeg ikke det. Etter en samtale med bekymra foreldre satte eg kursen hjem. Da var eg ikke høy i hatten. Jeg mener Å få lappen og bil når en er 18 er kjempe stas og uannsett for dem som er motorengasjert så har en ein periode en Kjører for og teste seg sjøv og søke etter adrenalin, men for all del gjør det heller på en bane! Og selfølgelig skal ungdom kjøre bil når en vil og hvor enn vil til enhver tid! Eneste måten å lære å kjøre bil. Faktisk den verste gruppen eg møter langs veien er ikke ungdommer men damer som er mer opphegt i å pynte seg selv enn å følge med på veien, og eldre omsorgen som ikke aner hvor dem har bilen og kjører i 20 km under fartsgrensen og skaper farlige forbi kjøringer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kny Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Jeg synes dette høres ganske latterlig ut egentlig. Det er veldig individuelt hvordan forskjellige ungdom kjører, og jeg tror ikke det er så mange fler ulykker med ungdom involvert forhold til de som er 27 år og eldre, det er bare at media liker å blåse opp de sakene hvor yngre personer er involvert i ulykker. Ulykker skjer, og de ville skjedd selv om bilene fikk fartssperre. Tenk deg bare den gærne ungdommen som er en råkjører skal prøve seg på en forbikjøring med 30 "hester'n" sin.. Jeg tør også å fortelle at jeg føler meg 100 ganger tryggere da jeg sitter på med mine kompiser (21-27 år) forhold til hva jeg gjør når jeg sitter på med moren min. Hun har hatt lappen i over 30 år nå og vært i grøfta 7-8 ganger og i ræva på biler foran seg flere ganger (4 ganger med meg på). Hu ligger alltid oppi ræva på bilen foran, og sitter ofte i telefon eller sender sms. Alltid når hu tar opp telefonen sin når jeg sitter på nå så river jeg den ut av hendene hennes.. Som sagt, det er veldig individuelt hvordan folk kjører, finnes like mye idiotkjøring på "eldre", ser eksempler på det daglig rundt Oslo! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
powerfulglenn Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Nå ler jeg godt:) Dolk kan jeg spørre om noe? Hvor gammel er du? Vær helt ærlig.. Også hvis det hadde vært fartsperre på bilen min så hadde jeg seff tatt den vekk Og hva hjelper det med fartsperre? Jeg kan ta livet mitt i 60 km i timen? Så det er litt for dumt... Skaff deg en bedre bil som BMW før du begynner å snakke Du er vell ikke 18 selv? Jeg skjønner ikke at dere gidder å diskutere med han her gutter! Han er her bare for å lage bråk ! Så hvis vi ikke svarer han så blir det kjedelig for han Men jeg hadde likt å sett hva du hadde gjort Dolk, hvis jeg hadde satt fartsperre på bilen din Eller hvis du hadde hatt en skikkelig bil Den bilen du har nå detter vell ifra hverandre når du kommer i over 60 ? Kos dere videre folkens ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik nils Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Nå ler jeg godt:) Dolk kan jeg spørre om noe? Hvor gammel er du? Vær helt ærlig..Også hvis det hadde vært fartsperre på bilen min så hadde jeg seff tatt den vekk Og hva hjelper det med fartsperre? Jeg kan ta livet mitt i 60 km i timen? Så det er litt for dumt... Skaff deg en bedre bil som BMW før du begynner å snakke Du er vell ikke 18 selv? Jeg skjønner ikke at dere gidder å diskutere med han her gutter! Han er her bare for å lage bråk ! Så hvis vi ikke svarer han så blir det kjedelig for han Men jeg hadde likt å sett hva du hadde gjort Dolk, hvis jeg hadde satt fartsperre på bilen din Eller hvis du hadde hatt en skikkelig bil Den bilen du har nå detter vell ifra hverandre når du kommer i over 60 ? Kos dere videre folkens ! Hei Denne personen som mener dette står det at han har Sosialklient til Yrke på hans profil . Hvordan i all værden skal han kunne få seg ein skikkelig Trygg bil selv?? Eirik nils Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Bytta ut Viperen med en Lada Samara nå, steike for en overgang. Ungdommer i Norge er ikke annerledes enn ungdommer i andre land. Nysgjerrige, ønsker å prøve ut sine egne og kjøretøyets grenser. Det har ingen hensikt å lage et slik forbud. En enkel og effektiv løsning vil kunne være å vise groteske filmer og bilder under trafikale grunnkurs og gjenta det samme før første kjøretime og før oppkjøring for eksempel. På den måten vil i hvertfall en del av de ferskeste tenke litt lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
babjorn Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Kanskje forsikringsselskapene burde slutte med at ungdomer kan ha bilen forsikret på foreldra,så får man bort noen ungdomer som ikke kan takle 200+ Hk Så klart kan det gå dårlig med 100+Hk også,men da redusere man litt ille kjøring.Å gi strengere straffer på di yngre. Å vise groteske filmer fungerer ikke,dette blir borte når man skal tøffe seg/vise seg frem desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Jeg tror det vil fungere til en viss grad. Selvfølgelig ikke på alt og alle, da enkelte ikke lar noe gå inn på seg. Men at det vil hjelpe er jeg ikke i tvil om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kny Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Kanskje man skal frata eldre retten til å føre elektriske rullestoler også? (too soon?) http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10097516 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Ja og handikappede bråkebøtter rullestolen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet August 9, 2011 Share Skrevet August 9, 2011 Forbud mot å kjøre etter 20.00/21.00 høres veeeldig fornuftig ut. Jeg er jo aldri av venner som kanskje bor en time eller noe unna, og er alltid hjemme rett etter barne-tv er slutt! Nei, vent... Det stemmer jo ikke... Om det skulle komme "hk-sperre" og kjøreforbud i helgene osv. skulle jeg vært den første som brøt det forbudet. Blir nesten diskriminering dette. EDIT: Er forresten en kar her jeg bor som nærmer seg 50 år (er nok flere også, men denne som har utpekt seg spesielt) som kjører noe jævlig. Eneste jeg har sett som står i et kryss, gir BÅNN gass 50-60 meter for så å panikkbremse for å klare å svinge inn der han skulle. Faktisk ikke sett en eneste ungdom gjøre dette.. Ikke gjort det selv heller.. Men det skal sies at jeg liker å kjøre fort og spinne og slikt, men da er det to ting: Tid og sted. Man sladder ikke i 150 km/t forbi en barnehage eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå