B!!! Skrevet August 12, 2011 Share Skrevet August 12, 2011 Hei! ser at dette er et gjenganger problem men blir liksom aldri helt klok på om noen har funnet ut hva som er eksakt problemet! Mitt problem er at bilen er lettstartet når den er kald, men må da gløde 2 ganger... Når den er varm forsvinner glødelampa med engang når jeg vrir på tenninga, men har lagt opp egen knap inne i bilen slik at den er manuellt gløda på varm motor, men i det siste har den blitt forferdelig treigstarta på varm motor.. Ser også at det er luft i slangen fra filteret og inn på motor, men dette skulle ifølge verksted ikke ha noe å si(?) når jeg tenker meg om så kan de jo ha rett, den går helt normalt når den først starter etter 15sekunder med kjinning Kan problemet være så enkelt at det er den tempføleren som er gjenganger problemet? (den som står i bakkant av topp "DOUBLE TEMPERATURE SWITCH 13621703993") At føleren anviser tid det skal glødes og når pumpa skal kjøre på trykk? Håper inderlig noen har en anelse, jeg VET at det er folk som sitter på slik kunnskap her inne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BTK-530 Skrevet August 12, 2011 Share Skrevet August 12, 2011 mulig dyse.. men ser ut til at du har tatt diagnose mtp den tempføleren du nevner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BlueM Skrevet August 12, 2011 Share Skrevet August 12, 2011 Det skal ikke være luft i slangen mellom filter og motor (hva slags verksted var det som sa at dette var normalt?). Dette kan tyde på at dieselpumpa begynner å bli dårlig. At den er lettstartet når den er kald kan være at pumpa får gått litt ekstra mens du gløder (og dermed pumpet nok diesel til motoren), mens når den er varm (og det ikke glødes) så får motoren rett og slett ikke nok drivstoff. Snakker av erfaring her. Om problemet forverrer seg når du har lite diesel på tanken, så tør jeg nesten påstå at det er pumpa som må skiftes. Uansett er det sikkert greiest å få den på et skikkelig verksted, og få en kvalifisert diagnose. Å begynne med reparasjoner på bakgrunn av gjettelek blir raskt veldig dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B!!! Skrevet August 12, 2011 Forfatter Share Skrevet August 12, 2011 mulig dyse.. men ser ut til at du har tatt diagnose mtp den tempføleren du nevner. Er det ikke rart at det er dyse problem når bilen går helt normalt etter den har startet, eller?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B!!! Skrevet August 12, 2011 Forfatter Share Skrevet August 12, 2011 Det skal ikke være luft i slangen mellom filter og motor (hva slags verksted var det som sa at dette var normalt?). Dette kan tyde på at dieselpumpa begynner å bli dårlig. At den er lettstartet når den er kald kan være at pumpa får gått litt ekstra mens du gløder (og dermed pumpet nok diesel til motoren), mens når den er varm (og det ikke glødes) så får motoren rett og slett ikke nok drivstoff. Snakker av erfaring her. Om problemet forverrer seg når du har lite diesel på tanken, så tør jeg nesten påstå at det er pumpa som må skiftes. Uansett er det sikkert greiest å få den på et skikkelig verksted, og få en kvalifisert diagnose. Å begynne med reparasjoner på bakgrunn av gjettelek blir raskt veldig dyrt. Dieselpumpa ja, dyre saker det Men takk for innspill, som du nevner forverrer det seg ved lite diesel på tanken... Er det en mulighet å sette fast spenning på pumpa for å se om det hjelper? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet August 13, 2011 Share Skrevet August 13, 2011 er det værre om du står i oppover bakke? min e39 var helt håpløs da. der var det fødepumpa i tanken som var dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torgeir1 Skrevet August 13, 2011 Share Skrevet August 13, 2011 nesten garrantert føde pumpa i tanken som begynne å bli dårli. d skal ikke vere noen luft bobler i diesel røret som går inn i motoren. enkel å skifte. liten time max. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 13, 2011 Share Skrevet August 13, 2011 hjelper ikke å bytte pumpe om ikke den får beskjed om å gå Finn ut det før en driver og kjøper pumpe til en del penger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BTK-530 Skrevet August 14, 2011 Share Skrevet August 14, 2011 mulig dyse.. men ser ut til at du har tatt diagnose mtp den tempføleren du nevner. Er det ikke rart at det er dyse problem når bilen går helt normalt etter den har startet, eller?? Motoren kan gå tilsynelatende ganske normalt, men bli veldig tregstartet. Men som jeg skrev så har du vel tat diagnose og da skulle du fått melding på at trykket er for lavt (det gjelder vel også om pumpa er dårlig)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 14, 2011 Share Skrevet August 14, 2011 han har tds, helt annen motor og helt annet innsp system. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B!!! Skrevet August 17, 2011 Forfatter Share Skrevet August 17, 2011 Ny føler kom i hus idag, skal skifte glødepluggene med det samme jeg er av med innsuget, så dere skal få høre hvordan det ble etter jeg skiftet føler Takk for alle innspill sålangt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gråBMW Skrevet August 23, 2011 Share Skrevet August 23, 2011 Har du fått skiftet temp.føleren nå? Er spent på resultatet... Motoren min har de samme symptomene som de fleste TDS'er med tregstart: -Starter fint ved kald motor m/gløding -Starter fint umiddelbart etter kjøring v/varm motor -Starter IKKE fint mellom de to overstående punktene Dette har, som du sier, blitt omtalt i en rekke tråder her og på andre fora, men det ser ikke ut til at man helt har klart å sette fingeren på problemet. En problemstilling som omtales mye er om dieselen renner i retur til tanken. Dette vil føre til at høyttrykkspumpen må suge diesel frem igjen - noe som tar tid og kanskje gjenspeiles i tiden det tar å starte. Forpumpen i tanken starter nemlig bare når gløding starter. Hvordan har du koblet bryteren for manuell gløding? Starter den kun glødepluggene, eller drar den også igang forpumpen? Hvis den også starter forpumpen, så knuser teorien over og jeg er tilbake på null... Har tenkt lenge på å teste tvangskjøring av forpumpen for å se om det hjelper, men har ikke kommet så langt. Har også lest tips om montering av tilbakeslagsventil på dieselrøret for å hindre tilbakesig, men er usikker på om dette gir suksess. Uansett, om noe av dette hjelper, så går det bare rundt problemet. Hva er grunnen til et eventuelt tilbakesig av diesel. Har lest teorier på bl.a: - luft kommer inn via retursystemet fra dyse(er). Har selv skiftet disse slangene som var et potensielt problem, men ingen forandring. - luft kommer inn via den femte dysen (som har ledning tilkoblet). Har ikke skiftet denne da jeg ikke så noen klare positive tilbakemeldinger på nettet angående skifte av denne + pris. Andre temaer som jeg husker diskusjoner rundt: - slittasje i høyttrykkpumpe som får verre utslag som følge av at dieselen har blitt varmet opp når motoren står (varm diesel er tynnere): Har ikke hevet meg på overhalig/skifting av pumpe for å se om dette hjelper grunnet høy pris. - dårlig forpumpe i tank: Jeg er tvilende til denne teorien siden denne pumpen uansett ikke skal starte når man ikke får gløding. Dersom den har innebyggede tilbakeslagsventiler så kan det være en teori... - feil på temperaturføler siden gløding ikke starter. Er redd dette ikke løser problemet da jeg mener motoren skulle vært fin å starte etter å ha vært stoppet i 10 minutter etter å ha vært gjennomvarm, uten å måtte bruke gløding. Men selv etter bare 10 minutter begynner den å bli seig... Ble mye teorier dette, men håper det kan få igang tankerekken som må til for å knekke "Den store TDS-gåten". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanskr Skrevet August 23, 2011 Share Skrevet August 23, 2011 Har du fått skiftet temp.føleren nå? Er spent på resultatet...Motoren min har de samme symptomene som de fleste TDS'er med tregstart: -Starter fint ved kald motor m/gløding -Starter fint umiddelbart etter kjøring v/varm motor -Starter IKKE fint mellom de to overstående punktene Dette har, som du sier, blitt omtalt i en rekke tråder her og på andre fora, men det ser ikke ut til at man helt har klart å sette fingeren på problemet. En problemstilling som omtales mye er om dieselen renner i retur til tanken. Dette vil føre til at høyttrykkspumpen må suge diesel frem igjen - noe som tar tid og kanskje gjenspeiles i tiden det tar å starte. Forpumpen i tanken starter nemlig bare når gløding starter. Hvordan har du koblet bryteren for manuell gløding? Starter den kun glødepluggene, eller drar den også igang forpumpen? Hvis den også starter forpumpen, så knuser teorien over og jeg er tilbake på null... Har tenkt lenge på å teste tvangskjøring av forpumpen for å se om det hjelper, men har ikke kommet så langt. Har også lest tips om montering av tilbakeslagsventil på dieselrøret for å hindre tilbakesig, men er usikker på om dette gir suksess. Uansett, om noe av dette hjelper, så går det bare rundt problemet. Hva er grunnen til et eventuelt tilbakesig av diesel. Har lest teorier på bl.a: - luft kommer inn via retursystemet fra dyse(er). Har selv skiftet disse slangene som var et potensielt problem, men ingen forandring. - luft kommer inn via den femte dysen (som har ledning tilkoblet). Har ikke skiftet denne da jeg ikke så noen klare positive tilbakemeldinger på nettet angående skifte av denne + pris. Andre temaer som jeg husker diskusjoner rundt: - slittasje i høyttrykkpumpe som får verre utslag som følge av at dieselen har blitt varmet opp når motoren står (varm diesel er tynnere): Har ikke hevet meg på overhalig/skifting av pumpe for å se om dette hjelper grunnet høy pris. - dårlig forpumpe i tank: Jeg er tvilende til denne teorien siden denne pumpen uansett ikke skal starte når man ikke får gløding. Dersom den har innebyggede tilbakeslagsventiler så kan det være en teori... - feil på temperaturføler siden gløding ikke starter. Er redd dette ikke løser problemet da jeg mener motoren skulle vært fin å starte etter å ha vært stoppet i 10 minutter etter å ha vært gjennomvarm, uten å måtte bruke gløding. Men selv etter bare 10 minutter begynner den å bli seig... Ble mye teorier dette, men håper det kan få igang tankerekken som må til for å knekke "Den store TDS-gåten". Å kople bryter for manuel gløding er bare å legge opp + og - inn på glødereelet som styrestaum da trykker du på bryteren og releet slår inn om du vill ha fødepumpa i tankten til å gå me de same må du legge opp styrestaum på de releet og så håper dette hjalp! Anngåande teoriene om tds så har vell TRF her inne mykje greie på dette tema som eg har forstått Dette med tilbakeslag's ventiler skal fungere da du monterer ein på retur og ein mellom filter og pumpe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B!!! Skrevet August 24, 2011 Forfatter Share Skrevet August 24, 2011 Takker for innspill gråBMW! Bytte av sensoren hjalp desverre ikke... Det jeg nå er frista til er å prøve å bytte pumpen som er ned i tanken! Jeg er noe usikker på hvordan denne er utformet, men har en teori om at den kanskje kan suge luft øverst oppe i "røret" som går ned i tanken(?) (bilen starter fint uavhengig av motortemperatur ved full tank) kanskje dieselen siger ut der igjen når det er mindre diesel på tanken, mens dieselen blir stående i systemet når det er diesel over der hvor lekasjen er.. Dette er bare en teori og lurer på om noen har et innspill på den? Det du nevner med tilbakeslagsventil er intr. Er det noen her inne som har prøvd det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gråBMW Skrevet August 24, 2011 Share Skrevet August 24, 2011 Har hatt en dag med feilsøking, her er resultatet: Kjørte motoren varm, stoppet den og ventet litt. Tvangskjørte deretter forpumpen (fjernet reléet og la en lask istedet). Prøvde deretter en start og motoren var like tung å starte som før. Dette var nedtur... Tråklet deretter nettet igjen, og i en 18! siders tråd på et Land Rover-forum fant jeg en interessant tråd. Den tok for seg en problemstilling som forsåvidt har vært nevnt i flere tråder her på Bimmers. Teorien er slitasje på høyttrykkpumpen som forverres av varm og lett-flyktig diesel. Ved å lure ECU'en til å tro at motoren er kald vil den starte forpumpe, gløding samt kjøre på mer diesel. Det siste kan synes å være løsningen da høyttrykkpumpen må levere mer og derfor overvinner sin egen indre lekkasje. Har tidligere lest om denne "Black Box'en" man kan kjøpe på f.eks. Ebay, men har vært skeptisk til en slik løsning så lenge man ikke vet hva som er inni. Men i den omtalte tråden er løsningen klart beskrevet. I korte trekk legger man inn en 2kOhm motstand i serie med kjølevannstempføler før start og lar denne ligge inne i f.eks 30 sek. Det vil si at motoren vil tenne gløding, pumpe og kaldstartprogram ved hver start - uansett varm eller kald motor, som igjen vil føre til at motoren vil ha litt høyere turtall før timeren går ut. Timerens utløp fjerner motstanden fra tempsensor og motoren vil så gå over på normalt turtall. Det var også et tips i denne tråden om å koble fra kjølevanntempsensor, dette pga ECU legger da inn default-verdi for denne målingen og dette vil gi tilnærmet kaldstart. Hvis motoren nå starter fint, vil denne omtalte modifikasjonen løse startproblemet. Kjørte derfor motoren varm igjen. Etter den var stoppet, nappet jeg ut temperatursenor. Ventet i ca. 20 min. Da jeg så vred om tenningen startet gløding og motoren startet like kjapt som den gjør ved kald motor. Dette blir derfor det jeg skal satse på - enten lage løsningen selv, eller kjøpe en ferdig dings fra Ebay etc. Som nevnt tidligere løser selvfølgelig ikke dette kilden til problemet, da det ser ut til at skifting av høyttrykkpumpa er løsningen... Når det gjelder tilbakeslagsventiler er jeg redd det ikke løser mitt problem da jeg ikke ser luftbobler i dieselslangen, men det ser ut til at du B!!! kan ha et litt annerledes problem med motoren da nivået i tanken påvirker det hele. Edit: Glemte linken: http://www.landyzone.co.uk/lz/f10/diesel-hot-starting-fault-p38-21995.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå