Gå til innhold

Defekt lager eller strammer til reim?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

For ca. en uke siden fikk jeg en liten hvine/raslelyd fra området rundt dynamoreimen eller evt. AC-reimen. Startet forholdsvis rolig, men etter et par dager ble det fort litt mer leven over det. Nå er det faktisk så ille at jeg ikke kjører med den i tilfelle jeg plutselig skulle miste vannpumpe eller noe :shock:

Det kommer nå ganske kraftige "kaklelyder" som høres meget godt. Har lyttet litt rundt på de plassene jeg kommer til med stetoskop, men siden lyden forplanter seg relativt godt i dette som er skrudd godt fast så blir jeg neimen ikke helt sikker. Foreløpig hovedmistenkte er den elektromagnetiske cluthcen til AC-kompressoren, lyden er fortsatt til stede når AC er skrudd av og kompressoren er koblet fra.

Selvfølgelig bør jeg jo demontere og kjenne på lagre osv., men det er tydeligvis en prosedyre jeg må lese meg litt opp på.. Noen som har en god DIY på å ta bort slurevifte og det som skal til for å komme til? Jeg har lett, men finner lite på div. internasjonale fora :(

OM det skulle være AC-pumpa; er dette kurant å få tak i og evt. dyrt? Fant ikke dette som del hos GS eller Koed.

Har lagt ut en liten video som beskriver godt mtp. lyden som er..

Håper noen har noen tips eller har vært ute for det samme :)

Skrevet

Skulle til å skrive ei lita avhandling her, men ser du har diesel motor så da arter det seg kanskje litt forskjellig fra min 520 som jeg skifta belte på i forrige uke.

For meg som ikke har skrudd før, var det ikke vanskelig jobb.

På bensinmotoren er det noe a la dette:

Løsne vifta på motoren ( 32mm links gjenget bolt) Løsner med et hardt slag med en hammer uten noe spesialverktøy i rett retning. ( Ikke løsne den helt for du får den ikke ut uten samtidig ta bort plastdekselet rundt radiatoren.

Løsne alle slanger og evt ekspansjonstank fra plastdekselet rundt radiatoren og når du har gjort dette får du ut motorvifte.

Nå har du lett tilgang til reimer og strammere.

På bensinmotorene var det bare å ta en torx i størrelse 50 og sette på strammehjula og så bøye slik at reima ble slakkere. Det var ikke nødvendig å løsne noe som helst. Du finner de torx skruene bak noen plastdeksel på hjula som du løsner med en kniv/skruhjern eller lignende.

Ta et bilde av reima før du tar den av, så har du referanse når du skal sette de på igjen.

Det er nok litt forskjell til din dieselmotor, men prinsippene er nok like :)

Skrevet

Takk for info folkens!

Hadde tenkt til å gjøre et forsøk med å ta bort AC-reimen for å høre da, men det var dette med å få bort vifte osv. for å komme til.

Som Stonescream skriver, så er det litt annerledes på diesel ja. Ser ut som at jeg må ta bort EGR-kjøler/termostat for å komme til den innerste akslingen på vifta. Skulle jo uansett hatt bort ting her nede for å bytte termostat bl.a., men så lenge det er bilen jeg er avhengig av å kjøre 2,5-3 timer hver dag så koker ting litt bort i andre gjøremål.. MEN, uten bil så kommer jeg allikevel ingen vei :P

Ugh, ser tusenlappene flagre her. Mulig ny AC-kompressor pluss at jeg må ha to nye bakdekk (275/30-19) -- hvor er lottopremien?

Skrevet

På min går det lett å løsne strammeren for AC reima under bilen, så kanskje du kommer til der for en sjekk?

( fant ut dette etter at jeg hadde skrudd sammen hele systemet og denne reima ikke var satt helt rett på )

Skrevet

Skal se om jeg kommer til under, bare få bort beskyttelsesplaten først.

Er det noen som vet pris på AC-kompressor eller om det går an å bytte den elektromagnetiske clutchen på den? Jeg finner kun ett bilde av kompressoren uansett hvilken katalog jeg søker i, men det gjelder bare en kontakt på den, ikke komplett enhet. Kan jo forestille meg at den koster to månedslønner..

Skrevet

Den lyden der lignet veldig på min egen lyd, og der er det AC kompressoren ja. Har kjøpt brukt fra huggeri i sverige. Den kosta meg 1354,-

Da ny på GS kosta 8800,- mener jeg det var.

Det finnes også på ebay.de for en liten slump med penger.

Du kan komme til fra undersiden for å ta bort reima. Men det letteste er vel uansett å ta det fra oversiden da de fleste av oss ikke har bukk ol. for å få bilen høyt nok opp.

Skrevet

Vel, da har jeg funnet årsaken til ulyden. Forsøkte å få ut slurevifta, men har ikke sjans uten å holde igjen på baksiden og da må jeg ta bort EGR-kjøleren. I rent sinne tok jeg bare og kappet AC-reima, startet opp og lyttet til en motor UTEN ulyd :D

Ser jo fort hva som var feilen nå: strammehjulet faller nesten av, lageret er fullstendig kjørt i filler. Sparte i allefall noen tusenlapper på ny AC kompressor og tømming/fylling av kjølemedium.

Takk for alle tips i allefall :)

Skrevet

Bra det da! Men er det ikke nok med spesial-holde-imot-verktøyet til BMW da for å holde igjen slurevifta?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...