Trond H. Olsen Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Skal til å bytte det meste i forstillingen til uken. (Bærearmer, kasterstag, støttestag, indre/ytre styreledd og stabstagforinger) Alt av foringer ska bli byttet også, de er i poly fra powerflex. Trenger jeg noe spesialverktøy til dette? Noe spesielt man må huske på? Har hørt noen si at bilen må stå på bakken når man strammer til boltene rundt omkring. Stemmer det?
tsil Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Har nylig vært gjennom den prosessen på en e46. Av spesialverktøy, så er vel et sett med brytegafler fra Biltema det eneste jeg har brukt, resten er rimelig standard. Kan være forskjeller på hvordan ting er festet på din bil, slik at du kan trenge noe annet. Jeg byttet til powerflex i bakkant av bærearmene på min, og da måtte en gammel foring presses ut av en ring, og en ny måtte presses inn. Det er en fordel med en verkstedpresse til dette, men vi laget en rigg selv hvor vi brukte en jekk til å fjerne de gamle foringene og dytte inn nye. Vil ellers anbefale deg å kjøpe en Haynes manual for bilen din. Der er det "smørbrød" lister for hvordan du skifter disse delene. Der står det også om bilen skal stå på bakken ved stramming av muttere, og hvilket moment de skal trekkes til med. Når du har byttet alle delene bør du ha bilen på en hjulstillingskontroll. Jeg har ikke greid å få hjulstillingen riktig selv med mye måling når jeg har skiftet disse delene. Jeg brukte en dag på å bytte alt på min, og da hadde jeg aldri gjort det før.
Alpejohn Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Hei, Jeg bytta foringer på stabstag for ikke lenge siden, leste på et forum at man burde demontere førersiden først, og deretter demontere og montere passaskjersiden, og montere førersiden sist, så du hadde litt ekstra plass å flytte på stabstaget på. Jeg gjorde det på denne måten, i tillegg til og løse "kyllingbeinet" på passaskjersiden, den enden som går opp på støtdemperen. Var litt vrient og få foringa inn på stabstaget igjen, litt trangt og poly foringa var jævla hard og få opna. Men jeg tok en fastnøkkel, og la den i opninga av foringa, og plasserte foringa med opninga mot staget, og vridde fastnøkkelen så foringa opna seg og gapte litt over staget, så pressa jeg den inn på. Da gikk det etter et par forsøk De på forumet mente det var "pain in the ass" å bytte på passaskjer siden, men jeg demonterte alle deksel rundt staget, så det var overhode ikke noe problem og få til.. Bare og prøve seg litt frem når du skal ha på plass "bøylen" over foringa og snu litt på foringa og snike over bøylen. Men det finner du ut når du ser det Når det gjelder styrestaga, så leste jeg på en DIY at man burde demontere førersiden og ikke montere ihop før man hadde fått løst og montert passaskjersiden, da førersiden hadde spor for å holde igjen tannstanga når du strammer. Gjorde dette i går, og det var noen flater, men ikke rett over for hverandre så det passer en fastnøkkel på. Var usymetrisk. Så jeg brukte ei rørtang.
scoot Skrevet August 21, 2011 Skrevet August 21, 2011 Jeg gjorde en bommert engang, og det var å stramme bærearmene FØR bilen stod på hjula, sett det på "må huske lista" di. Hehe Så det du sier om at den må stå på hjula stemmer! ( Det er vel e39 du har? ) Hvertfall de 4 bærearmene, dette er fordi de skal strammes når bilen står i "normal kjørehøyde", hvis ikke blir foringen vridd enda mer når du slepper den ned på bakken hvis du strammer når den står på bukker. Dette vil føre til at foringene blir dårlige MYE fortere enn de skal. ... det er grunnen til at jeg bytta forstillinga på gamle e34n min to ganger på et år. Yeey
Trond H. Olsen Skrevet August 22, 2011 Forfatter Skrevet August 22, 2011 Dette høres rimelig greit ut, då alt av stag skal byttes uansett (bortsett fra stabstag) Bortsett fra strammingen når bilen står på bakken, der er jo ikke plass til å komme under bilen då(?) Mener å huske å ha lest et sted her inne at det forsåvidt bare gjaldt gummiforinger, ikke polyforinger. Men får vel bare finne en løsning på det for sikkerhets skyld Så byttelisten blir sånn? Foringer stabstag, støttestag(kyllingbein), bærearm, styrestag og casterstag til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå