Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

hm, kommer ikke stene litt for langt ut da ? jeg hadde vanlig e36 stoler i min e30 før, de tok i midtkonsolen/ var trangt, å de sto altfor langt ut i sidene, imo.

Bra prosjekt :D

Jo, takk! :)

Du tenker på fremstolene? Virker som at det skal gå fint :) Er jo mangen andre som har satt vader fremstoler i e30, og ligger tegninger til braketter på nett.. Jeg har ikke tatt meg tid til å lage braketter enda, så kan ikke si 100% sikkert hvordan stolene passer, før jeg har fått montert dem skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ei økt i går kveld sammen med E28 Power, og begynte å se på ledningsnettet på s38 motoren..

Jeg begynte med friskt mot, og fjernet all el tapen som tidligere eiger hadde tapet på. Var mye jallamekk her, vertfall med tanke på at det er en "seriøs" bilbygger som har koblet dette for noen år siden. Det som var klippet og limt nede på ledningsstikket, rundt der hvor stiket som kobles mot bilen var overkommelig å få loddet i sammen igjen.

Men når jeg så at endel ledninger var klippet rett ved kontakten til hjernen, samt noen ledninger var fjernet, da så jeg mørkt på det!

Heldigvis hadde E28 Power et helt fint ledningsnett til s38 liggende, som jeg kunne bytte med han! :D Så da sparer jeg mye tid og stygge ord for å få motoren opp å gå!

Jeg er ikke imponert over det som møtte meg når jeg fjerna tapen:

[ Bilde ]

Stikket som skal til bilen. Dette hadde ikke vært noe problem, hadde det ikke vært for at noen av ledningene er helt fjerna:

[ Bilde ]

Slik var det lagt opp ved siden av hjernen. Jeg tok ikke bilder av det som var klippet på kontakten til hjernen, fordi da fikk jeg fortgang i å bytte ut dritten!

[ Bilde ]

"Nytt" v.s gammelt:

[ Bilde ]

Så har jeg noen spørsmål ang sensorer på s38 motoren som jeg lurer på! :) Er ikke sikkert at dem har noen betydning, men har lyst å vite hva dem er til!

Fremme på motoren, ved siden av stikket til trigger og til coil ledningne var det en løs kontakt:

[ Bilde ]

På eksos siden var det også en løs kontakt:

[ Bilde ]

Denne kontakten ved startmotoren er også ubrukt. Det er ikke den som skal til innslag på starteren!

[ Bilde ]

Så var denne vakumkoblingen knukket av. Kan denne gi litt ugjevn/dårlig tomgang?

[ Bilde ]

Og så er det noen kontakter ved hjernen til motoren. Disse var klippet bort, muligens koblet inn i noe, på det gamle nettet:

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Setter stor pris på hvis noen vet noe om di forskjellige kontaktene! :D

kontakten bak gummien på nederste bilde, skal vel på en releboks skal være ik så langt fra styreenhet (o2 heater+ relay for fuel pump)

enleder kontakt på nest nederst bilde til tempo signal speedometer..

trur jeg kan hjelpe deg med flere når jeg kommer hjem fra ferie...

har slik motor i e28, men har en e30 på handa, vurdere å få den i der... hvordan ble det med motorfester? lagde selv eller? eller brukte org?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ei økt i går kveld sammen med E28 Power, og begynte å se på ledningsnettet på s38 motoren..

Jeg begynte med friskt mot, og fjernet all el tapen som tidligere eiger hadde tapet på. Var mye jallamekk her, vertfall med tanke på at det er en "seriøs" bilbygger som har koblet dette for noen år siden. Det som var klippet og limt nede på ledningsstikket, rundt der hvor stiket som kobles mot bilen var overkommelig å få loddet i sammen igjen.

Men når jeg så at endel ledninger var klippet rett ved kontakten til hjernen, samt noen ledninger var fjernet, da så jeg mørkt på det!

Heldigvis hadde E28 Power et helt fint ledningsnett til s38 liggende, som jeg kunne bytte med han! :D Så da sparer jeg mye tid og stygge ord for å få motoren opp å gå!

Jeg er ikke imponert over det som møtte meg når jeg fjerna tapen:

[ Bilde ]

Stikket som skal til bilen. Dette hadde ikke vært noe problem, hadde det ikke vært for at noen av ledningene er helt fjerna:

[ Bilde ]

Slik var det lagt opp ved siden av hjernen. Jeg tok ikke bilder av det som var klippet på kontakten til hjernen, fordi da fikk jeg fortgang i å bytte ut dritten!

[ Bilde ]

"Nytt" v.s gammelt:

[ Bilde ]

Så har jeg noen spørsmål ang sensorer på s38 motoren som jeg lurer på! :) Er ikke sikkert at dem har noen betydning, men har lyst å vite hva dem er til!

Fremme på motoren, ved siden av stikket til trigger og til coil ledningne var det en løs kontakt:

[ Bilde ]

På eksos siden var det også en løs kontakt:

[ Bilde ]

Denne kontakten ved startmotoren er også ubrukt. Det er ikke den som skal til innslag på starteren!

[ Bilde ]

Så var denne vakumkoblingen knukket av. Kan denne gi litt ugjevn/dårlig tomgang?

[ Bilde ]

Og så er det noen kontakter ved hjernen til motoren. Disse var klippet bort, muligens koblet inn i noe, på det gamle nettet:

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Setter stor pris på hvis noen vet noe om di forskjellige kontaktene! :D

kontakten bak gummien på nederste bilde, skal vel på en releboks skal være ik så langt fra styreenhet (o2 heater+ relay for fuel pump)

enleder kontakt på nest nederst bilde til tempo signal speedometer..

trur jeg kan hjelpe deg med flere når jeg kommer hjem fra ferie...

har slik motor i e28, men har en e30 på handa, vurdere å få den i der... hvordan ble det med motorfester? lagde selv eller? eller brukte org?

på motorstikker på e34 er det

svart/gul = starter

grønn = tenningsstrøm

grønn/hvit (event gul) = tenningsstrøm

Rød/hvit = tenningsstrøm

Grønn/lilla = bensinpumpe

brun/grønn = oljetrykk

Brun/lill = vanntemp

Blå = dynamo

Svart = turteller

Svart/hvit = forbruksmåler

Speed signaler er je gusikker på hvem som er. men den legger du bare inn og kobler til på speedoen. er uttak under selve speddometeret (på baksiden) hvor det står TEMPO på. der kobler du den...

3 stikk inne ved hjernen

Grønn = tenningsstrøm ut (brukes ikke når du har e34 led nett)

Svart = turteller (disse må du legge opp og inn i bilen ifra motorstikket på e34)

Hvit/svart = forbruksmåler (disse må du legge opp og inn i bilen ifra motorstikket på e34)

skal ha oversikt hjemme som er nøyaktig:)

_________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bårzan: Takk for mye god info! :) Setter stor pris på det.. Vurderer sterkt å kjøpe vi-pec datasprut, siden jeg mest sansynlig kommer til å montere det neste høst uansett. Men slipper jo å gjøre dobbelt arbeid vist jeg bare får på sprut med en gang :)

Men uansett, så er det veldig bra å vite hvilke kontakter som er hva, og hvile farger på ledningene. Fordi jeg komme til å bruke noe av sensorene, for å få verdiene på org instrumentene.. Er ikke umulig at jeg sender deg en pm når jeg går i gang med det eletriske! :)

Jeg har brukt motorfester som jeg kjøpte fra 300mm.de. Jeg har også montert spacere(10mm) på traversen forran, som jeg også kjøpte derfra. Det var veldig bra passform på motorfestene! :) Må bare modde dem littegrann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått holdt på litt mer med bilen :)

Har begynt å legge opp bensinslangene under bilen. Mangler selvfølgelig noen koblinger, så har stoppet litt opp. Var ikke så lett å få tatt bra bilder av dette..

2012-07-21173701.jpg

2012-07-21173710.jpg

2012-07-21173748.jpg

2012-07-21173826.jpg

2012-07-21173837.jpg

Har kjøpt meg hovedstrømbryter, som jeg tenkte å plasere rett ved batteriet:

2012-07-21174224.jpg

Har også fått laget brakettene til stolene. Har sveist på en bolt i hver brakett etter bildet ble tatt:

2012-07-29155835.jpg

Pasasjerstol i bilen festa med braketter:

2012-07-30142936.jpg

Jeg lurer på om noen vet hvor mange ohm tankmåleren på en standar e30 facelift er? Jeg tenkte å gjør et forsøk på å få kobla til tankmåleren på fuel-cellen, og regner med at jeg må ha en motstand i tillegg. Måleren på fuel-cellen er 0-90 ohm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått jobba litt med frembremsene til bilen!

Først så dreide jeg ned mutteren endel, og laget et dypt sport for å legge i en rustfri skive som var stor nok til å dekke over hele ytterringen på e36 lageret.

2012-07-23193713.jpg

Fikk så dreid meg en rustfri skive som var passelig stor:

2012-07-31141155.jpg

2012-07-31141202.jpg

Er ikke helt 100% fornøyd med denne løsningen, så blir muligens at jeg dreier å freser meg en coustum mutter..

Jeg kjøpte meg også nye bremseskjold, som måtte moddes endel for å passe større nav, samt braketten til calipper..

2012-08-04185717.jpg

Innenfor navet så kom jeg frem til at jeg trengte en 1,7mm tykk skive, for å få bygget ut nok fra styrestaget. Denne laget jeg så stor, at den fungerer som mothold for lageret, samt støvmansjett.

2012-08-04201455.jpg

Fikk låne en OZ futura felg fra E28 Power, som er akkuratt like brei, og med samme innpress som min egen. Slik ser det ut med felg montert, og 11mm spacer:

2012-08-04222254.jpg

2012-08-04222803.jpg

Skiven er 300mm stor:

2012-08-04222609.jpg

Har 2,5mm klaring ut til calipper med 11mm spacer, men får være nok det:

2012-08-04222448.jpg

Har også fått skåret til brakettene for oppheng av diff:

Før:

2012-07-29124358.jpg

Etter:

2012-07-29155839.jpg

Så har jeg også fått kjøpt meg helt nye Hella de lykter, di siste som ble solgt hos GS før dem nå har gått ut av produksjon :)

2012-08-04185419.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått lakka og satt i foringer på festene til diffen:

2012-08-11200717.jpg

Har fått et strøk med epoxy-maling på innsiden av forskjermene. Skal ha sort bengalakk utenpå dette:

2012-08-12112654.jpg

Larsen-Racing var innom en tur med sin e30, før han kjørte videre mot Nürburgring.

2012-08-08193006.jpg

Og nå i helga så har jeg fått pusset felgene klar for lakk.. Tok mye tid å vaske dem helt 100% rene med tynner, sikkert mangen år siden dem har vært skikkelig rene :P

2012-08-11155837.jpg

Fikk lakka tønnene i dag, og tatt dem ut i sola til tørk:

2012-08-12152418.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lekker bil, liker jobben du gjør! og ikke minst, nydelig farge :D

Tusen takk! :) Er fornøyd med fargen selv.. Men lysstoffrøra får fargen til å se litt annerledes ut enn den egentlig er. Er mer blå/mindre lilla :)

tomler opp!! :)) denna blir helt rå!;)

Takk for det :)

Ser veldig bra ut! Kjekt å følge med her :)

Takk, i like måte! :D Følger med hos deg også, selv om jeg ikke komentere så ofte..

Jeg fikk et illebefindende på søndagskvelden, så fikk polert opp igjen 2 av ytterringene til felgene. Har også lagt på voks, så håper det hjelper litt på at dem ikke koroderer så fort igjen :P

2012-08-12211429.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått malt fremskjermene med bengalakk, så nå skal dem tåle endel :)

2012-08-16194130.jpg

For en stund tilbake, så fikk jeg kjøpt nye typen senterkopper på ebay. Carbon ringene på disse var stygge, men utrolig nok kom det 4 strøkne ringer for salg en stund etterpå :D

2012-08-19131532.jpg

Tønne og ytteringene sammen med bolter:

2012-08-19133828.jpg

Nå er også sentera blitt lakka, så skal snart få montert sammen alle felgene. Men fikk vertfall tatt den ene for å få tatt noen bilder! :D Både tønnene, ytterringer og sentrene har jeg lagt på voks, slik at dem blir enklere å holde rene..

Kommer flere og bedre bilder av felgene, når dem er helt ferdige :)

2012-08-20173758.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...