Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

faen meg flittig du ! imponert over ståpåviljen etter raset der ! hadde det skjedd meg etter så mye arbeid med bilen hadde bilen blitt solgt til høystbydende på stedet eller parkert i en nedstøvet garasje i LAAAANG tid før jeg ville sett på driten igjen ! maskin du ! :)

Tusen takk for det! :)

Jeg var veldig lei når dette skjedde, og jeg fant ut hvor omfattende det ble å få bygget opp igjen motoren. Hovedgrunnen for at dette passet dårlig, er rett og slett fordi værken penger eller tid strekker skikkelig til. Men jeg klarte tydligvis å få bygget opp igjen motoren på en akseptabel tid :) Heldig vis at jeg hadde noen veldig kjekke kjøreturer dagen før, og samme dagen som motoren havarerte slik at jeg vet hva jeg har i vente! :D

Får bare håpe og tro at den "nye" motoren holder. Tenkte å ta en slags "flow test" av dysene, for da er alt blitt sjekka :)

Gratulerer :) håper alt går knirkefritt etter mappingen denne gangen, gleder meg virkelig til og se denne på e30 meet :D

Takker!

Ja, satser på det. Selve mappinga gikk veldig bra sist egentlig, bortsett fra dette coil greiene. Så satser på at det går enda bedre denne gang. Jeg har også et lite håp om littegrann mer effekt etter denne mappingen :mrgreen:

Sånn generelt, så er ikke skjedd så veldig mye mer med bilen enda. Jeg har bare gjort litt småting. Jeg er nå midt i eksamensperioden på skolen, og da må jeg begrense hvor mye tid jeg bruker på bil.. Men satser på å få lufta bilen littegrann til helga :)

Jeg tok en litt easy fix på oljekjøleren. Jeg ville sette den litt annerledes, nå når jeg har sett hvordan trykk og retursystemet til denne fungerer. Jeg kommer nok til å legge opp dette på nytt igjen til vinteren, men det funker bra slik det blir nå også :)

Skal gå for pressa oljeslanger til denne, som jeg kjøper hos Hydroscand.

Jeg sveisa faktiskt bare fast braketten som jeg har laget tidligere til oljekjøleren. Gikk overaskende bra, mtp at jeg mener bestemt at oljekjøleren er laget av aluminium :P

2013-05-17170909_zpsc4855599.jpg

Ble litt klatting, men holder garantert!

2013-05-17170929_zpsd1d765dd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vertfall fått gjort littegrann mer med bilen.

Jeg har fått presset koblingene til oljekjøleren, og montert dette:

2013-05-23183932_zps03ac2191.jpg

2013-05-23183944_zpscb5b55c4.jpg

I dag så fikk jeg med meg en kompis, og vi tok en meget avansert flow test av dysene. På grensen til rakettforskning, der vi hadde noen meget avanserte formler vi måtte bruke!

Eller så gjorde vi det veldig enkelt og bare så hvor mye bensin som kom ut av dysene, etter en stund med kjinning med motoren.

Vi laget to huller pr colaflaske, og hadde 6 like flasker. Festet en strips gjennom flaska og opp i fuelrailen.

2013-05-23200720_zps06afac8e.jpg

2013-05-23200731_zpscd5ae62a.jpg

Tok så en sammenligning av flaskene. Planen min var egentlig å bruke en sprøyte e.l. fra apoteket, men fant ut at dette var godt nok.

2013-05-23201825_zps42f345f5.jpg

Helte over i glass for å få det litt enklere å se forskjellen. Dette er forskjellen mellom den dysa som leverte minst, og den som leverte mest:

2013-05-23202159_zpsb73cbb28.jpg

Så dette er ikke en større foskjell enn hva en kan forvente av brukte dyser. Håland tuning fortalte om en som hadde levert nesten nye dyser til flow testing i Sverige, der det var nesten 40% avvik mellom den som ga mest, og den som ga minst :)

Jeg kom også over et e30 m3 baksete i dårlig stand. Men skummet var fast og fint, så da holder det for min del :mrgreen: Jeg har sett etter et slikt baksete veldig lenge, lenge før jeg kjøpte vader interiøret :) Men prisene var som regel urimelig høye, og det er svært skjelden bare baksetet ligger for salg. Jeg kommer til å farge det sort, og bruke det slik denne sesonge. Det er bare falmet i solen, men er forholdsvis mykt i skinnet enda!

Også satser jeg på å få trekt det om til vinteren igjen :)

2013-05-23183951_zpsa0572ce7.jpg

2013-05-23212908_zps29fbd6cd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er ikke en større foskjell enn hva en kan forvente av brukte dyser. Håland tuning fortalte om en som hadde levert nesten nye dyser til flow testing i Sverige, der det var nesten 40% avvik mellom den som ga mest, og den som ga minst :)

da hadde jeg sendt di i retur igjen hvertfall...

den dysa som ga mnst, sto dne på en av sylindrene som var ødelagte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er ikke en større foskjell enn hva en kan forvente av brukte dyser. Håland tuning fortalte om en som hadde levert nesten nye dyser til flow testing i Sverige, der det var nesten 40% avvik mellom den som ga mest, og den som ga minst :)

da hadde jeg sendt di i retur igjen hvertfall...

den dysa som ga mnst, sto dne på en av sylindrene som var ødelagte ?

Jeg glemte vist å skrive det, men di som stod på syll 3 og 4, var av dem som leverte over gjennomsnittet i "testen" min! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i tvil om hva det blir til, men jeg tror nok at det blir pent! ;) Jeg kommer ikke til å modifisere inn Vader baksete, av den enkle grunn at jeg synes at m3 baksete er penere. Det er jo også endel mindre arbeid, det teller inn nå når jeg plutslelig har litt liten tid for å i det hele tatt ha en brukbar bil til e30meet.

Det kan også være at jeg legger vader interiøret for salg til høsten, men det vil tiden vise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått gjort endel mer med bilen. Jeg er komt helt utav det med å få tatt bilder, skal prøve å sjerpe meg.

Nå er motoren ferdig shimsa! Den sviver veldig pent. Jeg har også fått gjort endel av di tinga som jeg var i gang med før motoren rasa for meg.

Jeg har fått smurt opp å gått over vindusheismekanismen på førersida. Motoren her virker bare av og til, så har bestilt meg en brukt fra koed. Jeg har vindusheis til 4 dørs liggende, men disse motorene passet overaskende nok ikke overens. Det er forskjellige gjenger på akslene som går fra motor og inn i "gearboks".

2013-05-26205030_zps9a9f889e.jpg

Jeg har fått sprayet på impregnering på både ratt og gearkule:

2013-05-28183857_zps45ee6c2b.jpg

Motorrommet er ferdig, bortsett fra luftfilter og et par andre småting:

2013-05-28193612_zpsabb715dd.jpg

Har fått satt ned bilen på gulvet igjen :)

2013-05-28193646_zps86dee249.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at motoren funker fint. :) Gleder meg å høre. Og bilen ser strøken ut som vanlig, ser gjerne for meg at du plukker første pokal på E30Meet ja!

Regner med du skal ratte så mye at du blir helt svett i hendene på E30Meet, siden du impregnerer rattet ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at motoren funker fint. :) Gleder meg å høre. Og bilen ser strøken ut som vanlig, ser gjerne for meg at du plukker første pokal på E30Meet ja!

Regner med du skal ratte så mye at du blir helt svett i hendene på E30Meet, siden du impregnerer rattet ditt ;)

Hehe, nja jeg er litt i tvil om det blir noen pokaler på bilen. Jeg er fornøyd med den selv ettervert, men det kommer vanvittig mye gjennomførte og pene biler til E30Meet.. Men klart, det hadde jo vært veldig gøy å fått en pokal..

Hehe, ja noe slikt! ;)

Det er litt for å gjøre rattet mindre mottakelig for fett og slikt som kommer fra hendene :) Det blir også enklere å holde rent etterpå :)

Er det ikke mulig å bytte om på akslene på vindusheismotorene da? :)

Jo, i teorien skal det kunne gå fint! :) Jeg prøvde å nappe littegrann i akselen, men den sitter sikkert med en låsering eller noe. Men grunnen for at jeg ikke prøvde så mye er at spolen sitter på denne akslingen. Og når da jeg må bruke den gamle akslingen, så må jeg også bruke den gamle spolen. Og den er mest sansynlig ikke helt i orden..

Men den "nye" ble sendt fra koed i dag, så det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd litt mer her! :D

På torsdags ettermiddagen, så fant jeg plutselig ut at når været var så bra og jeg var så nerme å få bilen på hjul så var det bare å gi gass!

Jeg fikk med meg en kompis og monterte panseret igjen. Gjorde også div andre småting som måtte gjøres før vi tok ut på tur. Fikk spylt bilen litt før jeg tok noen mobil bilder av bilen:

a1ca5ac4-1840-4335-9c6d-0acffa600c92_zpsab1e7b94.jpg

bb692484-a562-4524-ad29-cbcae5800609_zps29511c28.jpg

1b009c7d-9bf7-4637-9140-30fea46d5a36_zps78933e4f.jpg

På lørdags morningen hadde jeg avtale med en kar som skulle ta firehjuls kontroll på bilen. Vi fikk satt bilen på bukken og montert speila. Men mens vi dreiv med å legge inn data på apparatet, så var det noe som ikke fungerte som det skulle. Det var når vi rulla bilen litt bak problemet kom. Dette er helt nytt utstyr, så det er nok ikke laget for den gamle bilen min :P

4048772c-f593-4c91-97dc-2dc608a8a190_zps1a90f739.jpg

Men heldigvis så hadde han her karen tilgang på et litt eldre apparat, som vi kunne bruke. Så da fikk vi kjørt bort bilen og satt den opp i det andre firhjulsapparatet. Ingen bilder herfra, men med det litt eldre apparatet gikk alt på skinner! :D Det var også av typen med speil som monteres mot hjulmutrene. Justeringen som jeg har sveist inn på traversen fungerte veldig bra, og jeg fikk di vinklene som vi var enige om at ble riktige for meg :)

Camberen forran ligger også på 2 grader, men er ikke det på arket. Dette skydes at etter justeringe så måtte bilen løftes fra bakken forran for å få strammet til igjen camberjusteringen. Men måleresultatene/arket ble skrevet etter at bilen hadde vært løftet opp :)

2013-06-01163446_zps9a16f107.jpg

Var ute å kjørte bilen litt etterpå, og den ble en helt annen bil å kjøre med riktige hjulvinkler! :D

Men, det skal jo alltid være noe. Så etter at jeg hadde fylt bensin, så begynte hele bilen å vibrere vedlig med pådrag. Både jeg og Rune som satt på var enige om at det måtte være noe på drivlinja. For når vi bare ruste motoren, så var det ingen vibrasjoner. Så vi kjørte rolig til en løftebukk han har tilgang på. Her ble det konstantert at alt var slik det skulle være under bilen. Tok et par bilder, dog med mobilen.

2013-06-01125205_zpsb2609ebc.jpg

2013-06-01125222_zps53311c0f.jpg

2013-06-01125227_zps378e8714.jpg

Vi slepte bilen opp til skrulokalet, for vi misstenkte at rett og slett svinghjulet kunne ha løsnet. Har vært borti det tidligere (ikke min bil), og symptomene var veldig like mtp når vibrasjonene kom og ikke.

Jeg var ganske lei, for hadde virkelig ikke lyst til å måtte løfte ut motoren enda en gang! :( Har nok av andre ting som må gjøres før e30meet...

Jeg ville sjekke hvordan pluggene så ut etter litt kjøring, om at alle fikk riktig mengde bensin. Jeg har ikke skamkjørt motoren, men den har fått noen pådrag iløpet av disse to dagene den har blitt brukt.

Når jeg skrudde opp en av pluggene, så var den veldig fuktig i olje. Jeg skrudde da opp plugg nr to, og den var helt innsauset i olje. plugg nr 3 var også fuktig i olje. Har fra før litt erfaring med m50 motorene. Og jeg vet at det er ikke mye olje nedi plugghulla som skal til før motoren ikke sviver som den skal lenger :)

Jeg har ikke hatt mutter på den ytterste pinbolten som står i midten av toppen, pga gjengene var ødelagt. Og mutter på studbolt nr 2 var ikke strammet skikkelig til. Så her har det altså komt inn endel olje! Flott, da var det bare at den gikk over til å svive på 3 sylingrer når den fikk pådrag som var grunnen til vibreringen og ikke løst svinghjul! Jeg skal bestille meg nye pakninger til å ha rundt plugghullene samt ny pinnbolt. Så regner jeg med at alt er som det skal igjen!

Pinnbolten med ødelagte gjenger:

2013-06-01161414_zpsee65e606.jpg

Pluggene så heldigvis like ut bortsett fra olja. Så også ut til å ha bra blandingsforhold! :)

Men jeg skal en liten tur i benken til Håland tuning i kommende uke, bare for å sjekke at alt er som det skal være...

2013-06-01161520_zpsc8a259e5.jpg

Jeg har kjøpt meg en ekte fake karbon leppe som blir montert under evo 2 fronten :) Den er i hovedsak av glassfiber, men med ekte karbon der hvor det synes. Men 99% av "karbon" produktene som selges er jo slik. Også dem karbon dekslene vi har laget selv på Formula student prosjektet er forsterket med glassfiber.

2013-06-01163702_zps03329895.jpg

Jeg har fått sveiset på en gjenget stuss på overgangen mellom luftfilter og innsugsbelgen på motoren. Var endel enklere å sveise i ALU med et fungerende sveiseapparat. Pedal var også veldig greit å bruke. Jeg var litt i farten når jeg sveisa dette, så tok meg ikke tid til å øve først. Men ble ganske bra allikevell :)

2013-06-01193736_zpsa691c7b7.jpg

Jeg nermer meg også at jeg må få limt på emblem bak på bilen. Jeg er litt i tvil om vilket jeg skal ha, selv om det heller i mot at jeg monterer det med tyskerstripene! :D

2013-06-02211849_zps2d5ceb04.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...