Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

Sitter på tlf, og orker ikke å bla tilbake.

Hva motorputer har du, og hva girkassegummier/puter har du?

Stive?

Bytt isåfall de ut i et mykere materiale. Det kan faktisk være nok til å skape den vibrasjonen du har...

Tenker det samme, skal veldig lite til før man kjenner det i bilen.

Bare sett deg i bilen å bruk den hver dag fram til avreise Magne, bare kjøre og kjøre, så ser du om det er noe som er galt ;) hehe

Enig med disse karene her...

Er jeg helt på bærtur om jeg husker du hadde stumme motorfester?

Regner med dette bare er en bagatell og vi sees på E30Meet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta fri hver dag frem til e30 meet så går dette i boks.. men klart, regner jo med "alt er likt" som før havariet, ergo burde du nok ikke hatt en vibrasjon nå som du ikke hadde sist du kjørte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for støtten! :)

Jeg kjører stumme motorfester, og plast på gearkassen. Di som var plast til motoren smeltet under bremsing.

Men som e30 tic skriver, så fungerte jo dette greit tidligere! Og den vibrasjonen jeg har i motor/ kaross er definitivt mer enn det som kan skyldes stumme motorfester. Jeg tviler på at samme hva bruksområde bilen har, så er det ingen som ville ha kjørt med slike vibrasjoner. Og vibrasjonene kom veldig plutselig. Noe av det første jeg sjekka, var jo naturlig nok tilstanden på motorfestene..

Hadde jeg ikke hatt noen jobb og heller ikke hatt det veldig travelt i en svært lang periode, så skulle jeg nok fått bilen klar før e30meet.

Men det som desverre er faktum, er at jeg er veldig trøtt og sliten. Det er også hektiskt på jobb, og jeg burde egentlig ha jobbet overtid nesten hver dag frem mot e30meet.

Det er også mye diverse andre småting som må gjøres, og dette tar også fort tid.

Og ikke minst så har jeg på ingen måte lyst å skru mer på bilen nå, er faktiskt drittlei for lenge siden! :)

Jeg er stygt redd for at det blir å åpne motoren igjen. Men det er forsåvidt greit, nå kan jeg det jo forholdsvis godt. Får se hva jeg gjør med innmaten, det får lommeboka avgjøre når den tid kommer :) Jeg tror nok ikke at jeg kommer til å gjøre så mye med bilen fremmover, fordi jeg har endel andre ting som jeg heller vil prioritere... Men nei, jeg ønsker ingen flere pm om jeg skal selge, jeg har allerede endel planer for bilen! :D Jeg koser meg jo faktiskt med å skru også..

Mvh

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt skuffet her nå. Kikket litt igjennom hva du har gjort som kan gi deg stygge vibrasjoner, jeg ville startet enkelt å satt på originale motorputer og tatt det derfra.

Mye resonanser på langs i en rekkesekser som kan bli kraftig forsterket når det ikke får riktig demping av rett balanse, vibrasjonsdemping og litt slingring i motorfester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på det ikke er trykkplata di som er sprengt? Har ikke lest hele tråden, og vet ikke hvilken trykkplate du har- men orginale s38 trykkplater har jo en tendens til å gå i oppløsning, spesielt hvis du drar den over den orginale turtallsperra.

Har selv opplevd dette en gang, da vibrerte det rimelig kraftig i hele bilen.

Edit: Kjørte også stumt montert s38 motor gear og diff i e30- det gå jo noe kaross støy- men vibrasjoner skal det jo ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan uansett ikke bare montere org motorfester, siden jeg har lagd dem endel lavere enn org, for å få senket motoren metst muli.

Men jeg tviler veldig på at det er motorfestene sin feil, fordi det er mye vibrasjon!

Nei, det er jeg ikke sikker på :) jeg har bare tatt bort startmotoren, og sett på svinghjul/trykkplate gjennom hullet. Jeg kjører med sachs trykkplate, men kan jo selvfølgelig skje ting med den også!

Slik jeg ser det, så må jo nesten vibrasjonene komme fra enten triggerhjul eller svinghjul/clutch. Siden vibrasjonen ble merkbart mindre når jeg satt på det andre triggerhjulet, så frykter jeg at det er grunnen fpr feilen. Men vibrasjonen er fremdeles ikke borte.

Ja, vibrasjonen er også når motoren kun ruses. Vi trodde først at mellomaksel lageret hadde løsnet eller noe, siden det plutselig ble så mye risting i bilen. Men etterhvert så fant jeg jo ut at det ristet også uten at bilen stod i gir/med clutchpedalen trykket inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Yngve her, må være svinghjul,clutch eller svingningsdemper relatert.. Det er dessverre en svakhet på de gamle S motorene!

///M-Power

Hvor sitter svingningsdemperen? :) Men ja, er ikke så mye annet det kan være. Bortsett fra om triggerhjulet kan ha gjort noen skade..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på det ikke er trykkplata di som er sprengt? Har ikke lest hele tråden, og vet ikke hvilken trykkplate du har- men orginale s38 trykkplater har jo en tendens til å gå i oppløsning, spesielt hvis du drar den over den orginale turtallsperra.

Har selv opplevd dette en gang, da vibrerte det rimelig kraftig i hele bilen.

Edit: Kjørte også stumt montert s38 motor gear og diff i e30- det gå jo noe kaross støy- men vibrasjoner skal det jo ikke være.

+1, har vært borti trykkplate som har skapt MYE vibrasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lenge siden jeg har fått skrevet her!

Jeg har nå forandret tittelen på prsjektet. Bilen er jo ferdig totalrenovert, og er gått over til å bli et Jususprosjekt!

Jeg vet ikke om utryket Jesusprosjekt er kun her lokalt eller ei, men det er vertfall en betegnesle vi bruker på prosjekter som bare står i garagen.

Jeg har ikke fått sett noe mer på motoren i m3'n. Men håper på å få løfta den ut av bil en gang i neste uke, har fremdeles håp og tro på at det kun skal være trykkplata som er problemet..

Men ting har skjedd alikevell!

Jeg har såvidt nevnt at jeg for en tid siden søkte om motorbytte hos BT. Faktum er at det er veldig lenge siden jeg søkte om dette. Og i forkant av søknaden, så hadde jeg dialog med flere av dem som har noe med ombygning å gjøre på trafikkstasjonen på Forus.

Jeg ble kjapt klar over at det kunne bli et problem med den tidligere ombygningen som var utført på karosseriet mitt, men jeg nermet meg ferdig med karosserijobben når jeg fikk vite dette.

Jeg sendte en søknad. Etter en god stund, så fikk jeg noen uklare svar tilbake på mail. Han som behandlet søknaden bille gjerne se bilen irl, pga denne skøtingen som var gjort. Jeg satt bilen på henger, og viste bilen hos BT:

IMG_3803_zps849dee45.jpg

IMG_3806_zps571b0ec1.jpg

Han ene som så på bilen var veldig positiv, mens han andre som var han som behandlet søknaden var ikke. Dem slet veldig med å finne hvor jeg hadde byttet skjermene, og var imponert over jobben. Dem konkluderte også med at bakplata hørte til den opprinneligge bilen (325), noe som var min fordel. Dem var helt sikre på at den ikke hadde blitt bytta, så jeg holdt kjeft om at også den var blitt byttet ut :)

Så etter nye 4 måneder, og litt mailing frem å tilbake, så fikk jeg et NEI på søknaden, med en hilsen om full teknisk gjennomgang i forbindelse med helsveisinga. Dette var da 11måneder og 16 dager etter at søknaden min hadde blitt registrert hos dem. Jeg skrev umidelbart en klage til saksbehandler, før jeg skrev en klage som ble levert inn formelt ihht hvordan dette skulle gjøres.

Men jeg fikk også et avslag på den formelle klagen, og en påskrift om at saken blir videresendt til veidirektoratet mener jeg det var. Bilen kan ikke lenger brukes på offentlig vei, var vel også skrevet i dette svaret jeg fikk..

Dette er en kort oppsumering, sett fra min side.

Først så jeg veldig tungt på dette. Men etter hvert så ser jeg at også dette kommer til å ordne seg! :D

Jeg har kjøpt et karosseri fra en kjenning, som han har begynt å fikse opp. Dette mangler selvfølgelig endel arbeid, men jeg skal gjøre ting "enklere" enn sist gang. Jeg har en dyktig kamerat som skylder meg endel arbeidstimer, og så skal jeg få et firma til å enten sand eller soda blåse karosseriet. Det nye blir nok på veldig mange måter likt som det "gamle", bare ikke helsveist karosseri. Regner faktiskt med at jeg kommer til å bruke noen av di samme karosseridelene, for å holde kostnaden nede. Jeg kommer nok til å lakke i samme farge som sist, siden jeg sparer mye arbeid/penger ved å ikke måtte lakke alle løse karosserideler på nytt, samt jeg er fornøyd med fargen :)

Siden våre statlige venner hos BT vet hvordan google fungerer, og at min tråd kommer opp på ganske mangen søkeord så tror jeg ikke at jeg kommer til å oppdatere så mye her fremmover desverre! Jeg begynner også i fulltidsjobb 1 aug, i tillegg til studier. Så jeg kommer til å få det travelt fremmover, og det tar faktiskt MYE tid å oppdatere tråden på bimmers :P Men jeg kommer til å dokumentere alt med bilder for min egen del, så får jeg se etter hvert hva jeg legger på nett..

Sånn ellers så kommer jeg til å legge motoren for salg innen et par måneders tid. Jeg skal selvfølgelig få den til å virke 100% først, er ikke verdt mye slik den står nå. Er usikker på om den selges med eller uten sprut. Jeg har uansett orginalt ledningsnett og tenning liggende! Men blir "bolt on" pakke til e30, med kasse og mellomaksel samt motorfester.. Så viss noen vil ha en s50b32 killer, så er det bare å ta kontakt på PM! ;) Jeg skal ikke ha noen fantasipris for motoren. Prisen er også avhengig om det er med eller uten sprut/dyser..

Jeg kommer nok også til å legge Vader interiøret for salg..

Hvilken motor og hvilket interiør som kommer i bilen, vil tiden vise! ;)

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...