Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

Helt utrolig at du er nødt til å bygge et nytt karrosseri..

Jeg trodde dette karrosset var godkjent ombygd til E30 M3?

Ja, det er godkjent ombygget til E30 M3. Men, pga måten det er gjort på så vil det tydligvis ikke la seg gjøre å bytte til en annen motor igjen. Får ikke sette inn m20b25 lovlig engang. Den konklusjonen og det grunnlaget dem argumenterer med er jeg sterkt uenig i, jeg skal få lagt ut litt mer rundt dette en kveld jeg har lite å gjøre :P

Men største problemet er sømsveisinga av karosseri. Nå har ikke karosseriet samme kolisjonsegenskapene som det opprinnelig hadde. Forsåvidt sant det! :/ Dette skulle vist også vært søkt om på forhånd. Men alle vet jo at en e30 er elendig i en kolisjon, sammenliget med samtlige biler som er produsert etter 2000! :P DTM bilene ble jo også sømsveist, har funnet litt infor rundt dette. Men jeg er drittlei hele greia, og tror det blir enklere og definitivt mindre irritasjon ved å bare bygge nytt karosseri. Det er ikke sååå mye arbeid, en kompis har totalranovert flere biler det siste året. Han bruker ca 3 uker fra han begynner, til bilen er ferdig rustsveist/lakkert og motert igjen! Men da gjøres ting på "riktig" måte, for å spare tid. Ting går også mye fortere, når du har gjort det før. Når jeg bygget opp dette karosseriet, så var det omtrent første gangen jeg rustsveiset i det hele tatt :) Gikk også mye tid på sømsveisinga, og det slipper jeg jo denne gangen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fytti... dette hørtes surt ut. imponert over pågangsmotet ditt hvertfall! :) blir spennende å se hva du ender opp med tilslutt.

Hehe, jo takk! :)

Jeg så VELDIG mørkt på dette en stund.. Vurderte sterkt å bare legge hele bilinteressen på hylla.

Men etter å ha fått tenkt endel på det, så kom jeg frem til at det nok er like enkelt å bygge nytt karosseri. Er faktisk ikke så mye arbeid som det kan virke som, men utrolig surt allikevell. Jeg vet faktiskt ikke hva jeg skulle brukt mye fritid på viss jeg slutter med bilinteressen, øldrikking er jo også fort dyrt! :P

Har møtt mye motgang helt siden den første mopeden. Kjøpte den faktiskt helt ny, men sleit med at den ikke ville svive. Var inn og ut på garanti vertfall 7 ganger, byttet hele tenningsanlegget uten at den ville virke :P Så motgang er jeg vandt med.. Er "heldigvis" en god kamerat som er omtrent like uheldig som meg, det er litt trøst oppi det hele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig surt men er jo ikke første gang vi ser at vegvesene stikker kjepper i hjulene for flotte bygg på grunn av bagateller. Kollisjonspunkter eller ei, krasjet man med en e30 er man ganske ferdig uansett.

Fantastisk ståpå vilje du har, det skal du søren meg ha :) jeg hadde antageligvis stuet den in i et hjørne for og aldri se på den igjen. Du for bruke dette karisseriet til og bygge lisensiert bil da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollisjonspunkter eller ei, krasjet man med en e30 er man ganske ferdig uansett.

Det er nok ikke bare føreren av E30'n de tenker på i dette tilfellet, den andre bilen som evt kolliderer med E30'n vil jo også møte en "massivere klump" enn om E30'n ikke hadde vært sømsveist. Ikke for å være negativ, men det er dessverre slik de tenker og vegvesenet godkjenner svært lite uten grundig testing og godskrivning fra upartiske kilder først.

Har selv inne en søknad om motorbytte for øyeblikket, med ønske om bruk av bl.a ettermarkeds eksosmanifold og turbo. Understell og bremser er likt på begge bilene og motor/gir er bolt-on i karosseriet ettersom motoren ble levert i karosseriet originalt. Jeg har spesifisert at effekten forblir samme som originalt i motoren som blir satt i, men søknaden har det tatt flere måneder uten at jeg har fått svar på nå.. Jeg begynner så smått å frykte et "nei" på søknaden når jeg endelig får svar og deretter x-antall måneder til med tilleggsopplysninger, klaging og søkning i håp om å få godkjent..

Og de syns det er rart folk heller kjører rundt i desto farligere snikbygg enn å prøve å få ting godkjent skrevet inn i vognkortet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du har bilder av at du har byttaskjermer, holder ikke det da ?

Hvorfor har du nevnt noe om som sveis da ? Det er jo ikke lov, det vet jo de fleste.

Om du setter i S14 motor, kan de da nekte deg ?

Pass på at du ikke sveiser inn C stolpen på det nye karr, for da blir det fort en oppbyggingen bil, og ikke ombygd.

Men om du skaffer deg en veteran E30, kan du bare sveise på c stolpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med forsterking var det en her som fikk problemer med for mangen år siden, han ba de vise til det pungtet i veitrafikkloven der det står at det ikke er lov å forsterke.. Det kunne de da ikke, så han klarte å få igjennom sveiste forsterkninger.. Men dette er lenge siden, så ting blir vel ikke lettere med åra. :/ Iallefall om du ikke er en regelrytter som kan loverket ut og in, det finnes jo somregel smutthull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig imponert over pågangsmotet ditt!! Stå på,du fortjener jaggu å få denne bilen på veien!
Utrolig surt men er jo ikke første gang vi ser at vegvesene stikker kjepper i hjulene for flotte bygg på grunn av bagateller. Kollisjonspunkter eller ei, krasjet man med en e30 er man ganske ferdig uansett.

Fantastisk ståpå vilje du har, det skal du søren meg ha :) jeg hadde antageligvis stuet den in i et hjørne for og aldri se på den igjen. Du for bruke dette karisseriet til og bygge lisensiert bil da :D

Takk for det! :)

Men når du har bilder av at du har byttaskjermer, holder ikke det da ?

Hvorfor har du nevnt noe om som sveis da ? Det er jo ikke lov, det vet jo de fleste.

Om du setter i S14 motor, kan de da nekte deg ?

Pass på at du ikke sveiser inn C stolpen på det nye karr, for da blir det fort en oppbyggingen bil, og ikke ombygd.

Men om du skaffer deg en veteran E30, kan du bare sveise på c stolpen.

Det er flere biler der det er påkrevd av BT at karosseriene skal sømsveises når dem skal godkjennes med større motor! Jeg husker ikke hvilke, men et par Ford er jeg 100% sikker på. Det er også en her i området som fikk godkjent en meget omfattende ombygning nylig, der det ble utført kvalitetssjekking av sveisene. Husker ikke akkuratt nå hva denne ombygningen var, men det var mye mer omfattende enn bare sømsveising!

Jeg TROR at viss det blir søkt om på forhånd, så skal det kunne la seg gjøre å godkjenne..

Ja, dem kan nekte meg skilter selv med s14 motor.

Å godkjenne med annen motor var totalt uaktuelt, fordi da var kjøretøyet å regne som et nytt kjøretøy. En eller annen tilhengerparagraf det ble henvist til. Litt pga dette med godkjenning av motor at jeg velger å bygge nytt kaross! Fordi jeg kan heller ikke sette tilbake orginalmotoren, altså m20b25.

Jeg tenkte å sveise på c stolpe utbyggeren på neste karosseri.. Satser på at det går fint!

Men er litt pga slike ting jeg ikke legger ut info om nye karosseriet. Jeg er helt overbevist om at saksbehandler har lest tråden min her på bimmers. Og det er han jo også i sin fulle rett til. Når dette da er et veldig tvilstilfelle mtp om jeg kunne godkjenne med større motor eller ei, så tipper jeg at det hellet mot at saksbehandler anså bilen min mer som en banebil. Dette sa han også under kontrollen, og jeg fikk også mail med link til akg uniball opphenget som jeg har på bærearmene forran.

Nei og nei. Dette var virkelig kjedelig :( Men jeg tror nok neste kaross blir like bra, eller bedre? :)

Ja, men jeg er heldigvis kommet over den værste sorgen! :P

Det neste karosseriet blir nok på mange måter likt, men litt kommer jeg til å gjøre annerledes! Jeg er på mange måter veldig fornøyd med karosseriet slik det er nå :)

Dette med forsterking var det en her som fikk problemer med for mangen år siden, han ba de vise til det pungtet i veitrafikkloven der det står at det ikke er lov å forsterke.. Det kunne de da ikke, så han klarte å få igjennom sveiste forsterkninger.. Men dette er lenge siden, så ting blir vel ikke lettere med åra. :/ Iallefall om du ikke er en regelrytter som kan loverket ut og in, det finnes jo somregel smutthull..

Jeg tror også at jeg skal klare å få dette igjennom, viss jeg gidder! Men jeg orker ikke maset, det blir bare til mye tenking og irritasjon. Dem er sikkert drittlei meg hos BT også.. Så neste gang søker jeg ved en annen trafikkstasjon, slik at jeg slipper trynefaktor. Det har vært veldig hyggelig di gangene jeg har vært på BT. Men klagen min til saksbehandler var mindre hyggelig, for jeg var virkelig sint! Men det var ikke usakelig. Svaret saksbehandler hadde formulert var også etter min mening svakt, og han sa mot seg selv flere ganger faktiskt.

Jeg har trøstet meg med å kjøpe "ny" motor! :D Skal hente den om ca 2 måneder :) Det er en BMW motor selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan ikke søke til en annen stasjon, siden du er nødt å forholde deg til ditt distrikt, jeg prøvde dette, søknaden ble derfor vidre sendt til mitt distrikt..

Lykke til med nytt bygg, synd det ikke blir tråd:(

Ja, det er noe klatt der..

Men jeg er registrert som student, og da skal det gå å ordne på ei grei måte :)

Kan jo godt lage ny tråd, men trenger jo ikke å legge ut bilder eller informasjon om ting som sømsveising osv. :)

Jeg kommer til å oppdatere her etter hvert, men ikke før den formelle delen er i boks :) Jeg har heller ikke samme muligheten til å oppdatere uansett, siden jeg ikke skal gjøre så mye selv denne gangen..

Men jeg kan garantere at jeg kommer sterkt tilbake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...