Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

Har skjedd endel her :)

 

Jeg er ferdig med det eletriske til motoren. Mangler litt kobling i sikringsboksen, men det har egentlig ikke noe med motoren å gjøre. Koblingene til coilene ble seende slik ut. Ser også såvidt plasseringen av boostkontrolleren til venstre for toppen.

 

20140320_143249_zpscdd5b233.jpg

En kompis spant ut forlengere til pluggene mine i CNC maskinen hans, veldig greit å slippe å stå i manuell benk å dreie disse:

 

20140323_152512_zpsb58135a8.jpg

Jeg har også mottatt pedalstellet og sylindrer fra jegs. Det gikk ganske fort, men komme aldri til å handle derfra igjen! Det var umulig å få kontakt med dem når jeg ønsket å få litt mer deler med på samme forsendelse...

 

20140325_153607_zps656c905f.jpg

 

Korte sylinderer. Alle 3 er 5/8. Prøver det først, kan vær at jeg må over på større på frembremsene...

 

20140325_153643_zpsb41f149a.jpg

 

Montert:

 

20140325_184857_zps59ad7ee1.jpg

 

20140325_184907_zpscf331adb.jpg

Med opphengsbrakett. Har gjort noen modifiseringer også, men disse står veldig godt beskrevet på siden der hvor disse brakettene selges :)

 

20140325_195504_zps6ce603e1.jpg

 

20140325_195508_zps5259afb1.jpg

Etter å ha montert og demontert et par ganger fikk jeg pedalstyret endelig helt på plass. Har fått lagt til slik at gasswire går klar av pedalstellet. Jeg gjorde modifiksasjonen her litt annereldes enn beskrevet på siden hans, siden jeg har behov for lang vandring på wiren...

 

20140326_104411_zps4843a185.jpg

 

Fikk også borret hullene i bakkant som går igjennom torpedo og kommer opp nesten ved sikringsboksen:

 

20140326_111117_zps611d846c.jpg

Pedalene skal justeres slik at dem står lenger inne i hvileposisjon.

 

20140326_104416_zps1de13292.jpg

 

Har også sveiset ferdig stolunderstellet til førerstolen og fått den på plass:

 

20140326_104430_zps1c43484b.jpg

Det er ganske mange andre småting som også er blitt gjort, men var kun i går jeg husket å ta noe serlig med bilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar av meg hatten Magne. Detta ser ut til å bli helt verst! Jeg har trua på at du blir ferdig til sommern :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

Takk for det! :) Begynner å få troa selv på at jeg får kjørt litt i sommer ;)

 

 

 

 

Knall bra jobb ;-) blir bra detta :)

 

 

Takk, takk :)

 

 

 

 

 

Va det deg eg kjøpte svinghjulet til s38 av ? 

Hvertfall samme navn og fra samme plass!

Ser utrolig bra ut dette her! Håper eg får se denne live en gang.

 

 

 

Ja, stemmer det ;)

 

Takk! Ja, det er veldig godt mulig.. Kommer nok til å stille på endel lokale "treff" når den endelig er klar. Også viss det blir kjøring på Årabråt gokart bane :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag/ kveld har jeg tatt ut motoren og gjort endel med den. Lakkert diverse og vasket ting skikkelig. Får nok lagt ut noen bilder etter vert :)

 

 

På kvelden kom yngstemann hos Nilsen motor ut å fikk målt opp veiva mi med mikrometer. Vi sjekket et par av rådelagrene og dem var veldig bra. Dem ble byttet i midten av forrige sessong, men ville være helt sikker. Veiva er litt slitt, men går fremdeles greit. Den var også litt for kald når den ble målt.

 

Men, skal alltid være noe ekstra. Det midterste rammelageret som har thrustlager er utslitt. Kunne se stålet under bronsen i kantene... Så jeg må ut med veiva og inn med nye rammelager. Tar også å monterer ARP bolter på rammelagerenne når jeg først er i gang :) Er jo litt ekstra kostnad og arbeid, men må jo selvfølgelig bytte det når alikevell motoren står i bukken.

 

 

 

 

 

 

Dette blir rått!! :D

 

 

Jo, får håpe det! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jammen ha for pågangsmotet :D Dette må bli bra :D

 

 

Jo takk :) 

Er så vandt med at ting ikke går som forventet at jeg ser ikke så tungt på det lenger. Har vært slik siden moped tiden igrunnen :P 

 

 

 

 

Du angrer nok ikke på at du tar jobben med lagrene nå.. :) blir fort myyye dyrere om ting havarer først.

 

Neei, hadde nok heletiden hatt det i bakhodet at lageret burde ha vært bytta. Lageret er på mangen måter helt utslitt, så har igrunnen ikke noe valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta enda en skriftlig "update". Får nok lagt ut endel bilder når jeg kommer på sjøen igjen og har rolige dager :)

Jeg gikk i gang med å åpne motoren for å ta ut veiva. Jeg fikk av den store bolten i fremkant og av med dekselet som ligger forran registerkjedet. Så kjapt at den lange glideskinna til registeret var utslitt. Den korte var totalt utslitt og nesten på stålet... Flott, er jo 5k for disse 2 på bavaria :(

Jeg snakka litt med Ismail og vi har nok missforstått hvernadre litt. Jeg trodde at disse var blitt byttet en gang mens motoren har vært i hans eige, men det er tydelig at disse er fra når motoren var ny. Men vi fant en løsning etterhvert, jeg hadde jo heller ikke forventet å måtte bytte rammelagrene siden jeg hadde oppfatningen av at disse var gått over nylig.

 

Var inne hos Nilsen motor med veiva mi i dag og fikk målt den opp skikkelig. Den er i nedre delen av toleransekravet, men går greit uten å slipe opp og kjøre 1. overdim lagrer :) Det var også riper i veiva der hvor lagrene til 2 råder ligger så den skal nå bli polert opp... Men har jo vært kjørt med mening denne motoren så slik har jeg regnet med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det har skjedd forholdsvis mye med bilen i det siste. Mesteparten viser ikke igjen på disse bildene... Har bare noen få tilgjengelig, men bedre enn ingenting :)

Jeg hadde oppstart av motoren 11/6, og den startet uten noen form for problemer. Sviver på bensin nå, så må innom en tur i benken for mapping før e30meet.

 

20140611_132232_zps2eae9afe.jpg

 

20140611_132304_zps737ac3f8.jpg

 

20140611_132251_zps98a297e4.jpg

 

20140611_1350011_zps093ed658.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig flott bil! :grin: skal bli spennende å se hvordan designet på plenumet fungerer, tenker det kan muligens bli noe lite luft igjen på de bakerste sylindrene?

 

Takk! :)

 

Innsuget har fungert greit til 760whp/1030wnm tidligere, så fungerer vell greit nok ;) Hadde nok muligens vært litt lite luft til de bakerste sylinderrenne viss det var en sugemotor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...