Hollabaloo Skrevet September 2, 2011 Share Skrevet September 2, 2011 Må du ha hjulskontroll etter bytting av knirkeforing??? En utslitt knirkeforing medfører at man får feil camber-verdi (muligens spissing også?). Dersom man bytter knirkeforingene uten å ha korrigert med firehjulskontroll i mellomtiden vil innstillingene bli korrekt igjen når man monterer ny knirkeforing, og det bør ikke være behov for kontroll. Eksempel: camber ny bil: -2.0 camber med defekt knirkeforing: -3.0 camber etter bytte til ny knirkeforing: -2.0 Dersom man imidlertid utfører kontroll med defekte knirkeforinger, for så å bytte de, må man på kontroll igjen etter byttet. Eksempel: camber ny bil: -2.0 camber med defekt knirkeforing: -3.0 camber etter kontroll: -2.3 camber etter bytte til ny knirkeforing: -1.0 camber etter kontroll nr 2: -2.0 Sistnevnte eksempel er sånn jeg i min uvitenhet endte opp med å løse det, noe som kostet meg 3500 kr ekstra (2000 kr for første kontroll og 1500 kr for kontroll nr 2) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aigin Skrevet September 2, 2011 Share Skrevet September 2, 2011 Må du ha hjulskontroll etter bytting av knirkeforing??? En utslitt knirkeforing medfører at man får feil camber-verdi (muligens spissing også?). Dersom man bytter knirkeforingene uten å ha korrigert med firehjulskontroll i mellomtiden vil innstillingene bli korrekt igjen når man monterer ny knirkeforing, og det bør ikke være behov for kontroll. Eksempel: camber ny bil: -2.0 camber med defekt knirkeforing: -3.0 camber etter bytte til ny knirkeforing: -2.0 Dersom man imidlertid utfører kontroll med defekte knirkeforinger, for så å bytte de, må man på kontroll igjen etter byttet. Eksempel: camber ny bil: -2.0 camber med defekt knirkeforing: -3.0 camber etter kontroll: -2.3 camber etter bytte til ny knirkeforing: -1.0 camber etter kontroll nr 2: -2.0 Sistnevnte eksempel er sånn jeg i min uvitenhet endte opp med å løse det, noe som kostet meg 3500 kr ekstra (2000 kr for første kontroll og 1500 kr for kontroll nr 2) Hvis dette er sant det du skriver her, så har du krav på reklamasjon BIG TIME!! (Jeg jobber selv som verksmester). MAN SKAL IKKE MONTERE PÅ 4-HJULS KONTROLLUTSTYR FØR MAN HAR KONTROLLERT AT ALT ER I ORDEN I FOR OG BAKSTILLING (+lufttrykk etc)! Da skal man kontakte bileier og påpeke utbedringer før justering kan gjennomføres. Så det Verkstedet du har brukt får stryk karakter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet September 2, 2011 Forfatter Share Skrevet September 2, 2011 Hei! Han ringte og sa at det var bakre venstre øvrearm som er galt, måtte byttet før 4-hjulskontroll. Forresten er det vanskelig å bytte øvrearm???? Når det gjelder sprekker på dekkene, så er det dekkene som har problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet September 2, 2011 Forfatter Share Skrevet September 2, 2011 Er det nr. 18 som er øvrearm???? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet September 2, 2011 Share Skrevet September 2, 2011 Hvis dette er sant det du skriver her, så har du krav på reklamasjon BIG TIME!! (Jeg jobber selv som verksmester). Det er sant. De to kontrollene ble utført på to forskjellige verksteder. Jeg kommer ikke til å bruke det første verkstedet noe mer for å si det sånn. Det andre verkstedet gjorde ikke noe annen feil enn å justere inn etter feil biltype på første forsøk. Nå har det gått så lang tid at muligheten for reklamasjon har forsvunnet, men jeg skal huske på det til neste gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet September 2, 2011 Forfatter Share Skrevet September 2, 2011 Her fant jeg en bra DIY for knirkeforing: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/50230 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oddey Skrevet September 2, 2011 Share Skrevet September 2, 2011 så å si alle bmw med senk har slik camber. prøv å ta en firhjulskontroll. jeg hadde ikke kjørt en meter lengre med de dekka der Jeg oppdaget tilfeldig nå. Jeg vet ikke om min bil er senket. Hvordan finner man ut om bilen er senket ellers ikke???? Mener E39 skal ha en orginalhøyde på 144 cm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet September 4, 2011 Forfatter Share Skrevet September 4, 2011 Nå er jeg ferdig med å skifte knirkeforing . Det var 5 timer total med matpausen. Det er viktig å stramme hard og slår på lille koppen, så gjentok med å stramme og slå. 25 min. per kulen. Passer på å sette koppen riktig, ikke skeiv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet September 4, 2011 Share Skrevet September 4, 2011 Det gjør godt tenker jeg! Nå kan du forhåpentligvis kjøre 100000-150000km uten å tenke noe mer på den. Skal du bytte på andre side også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet September 4, 2011 Forfatter Share Skrevet September 4, 2011 Det gjør godt tenker jeg! Nå kan du forhåpentligvis kjøre 100000-150000km uten å tenke noe mer på den. Skal du bytte på andre side også? Jeg har skiftet begge to . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet September 8, 2011 Forfatter Share Skrevet September 8, 2011 Hold oss oppdatert mtp resultatet og løsning og pris:) da! Pris var 850 uten justering. Nå har jeg tatt 4 hjulskontroll, var litt overrasket at det var perfekt både med for-/bakstilling. Her er resultat av kontrollen: Det eneste galt var venstre bak upper control arm som var slakk. Jeg så på skjemaet at det står BMW E39 97, sedan standard suspensjon Ex. 535i, 540i 18" wheel.. Mitt sprøsmål er min bil E39 2000 model. Er det noe forskjell i verdi????. Jeg skal ringe han imorgen og høre om det er samme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet September 9, 2011 Share Skrevet September 9, 2011 Lurer på om jeg også må bytte dem, har kjøpt nye men har ikke sett noe mer på det enda. Skal bytte knirkeforinger også igjen, da dem er gåen.. (Koed, 1 år!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet September 9, 2011 Forfatter Share Skrevet September 9, 2011 Lurer på om jeg også må bytte dem, har kjøpt nye men har ikke sett noe mer på det enda.Skal bytte knirkeforinger også igjen, da dem er gåen.. (Koed, 1 år!) Jeg kjøpte knirkeforing hos BMW 1197 kr (med 20% rabatt) for 2 stks.. Øvrearm 2317 kr med 20% rabatt. Du kan sjekke om det er øvre arm ved å ta på hjulet (klokka 9 og klokka 3), hvis det er slakk, så er det øvre arm. Det er ikke slakk etter bytting ut øvrearm. Selvfølgelig er hjulet fri fra bakken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet September 9, 2011 Share Skrevet September 9, 2011 Lurer på om jeg også må bytte dem, har kjøpt nye men har ikke sett noe mer på det enda.Skal bytte knirkeforinger også igjen, da dem er gåen.. (Koed, 1 år!) Jeg kjøpte knirkeforing hos BMW 1197 kr (med 20% rabatt) for 2 stks.. Øvrearm 2317 kr med 20% rabatt. Du kan sjekke om det er øvre arm ved å ta på hjulet (klokka 9 og klokka 3), hvis det er slakk, så er det øvre arm. Det er ikke slakk etter bytting ut øvrearm. Selvfølgelig er hjulet fri fra bakken. Vil man ikke da kjenne slakke i spissingstaget? Det lille som står i framkant av navet? Den som går fra toppen på navet, og inn, burde man vel kjenne om man tar kl 12 og 6? På samme måte som hjullager siden det stasget justerer camber(?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet September 9, 2011 Forfatter Share Skrevet September 9, 2011 Lurer på om jeg også må bytte dem, har kjøpt nye men har ikke sett noe mer på det enda.Skal bytte knirkeforinger også igjen, da dem er gåen.. (Koed, 1 år!) Jeg kjøpte knirkeforing hos BMW 1197 kr (med 20% rabatt) for 2 stks.. Øvrearm 2317 kr med 20% rabatt. Du kan sjekke om det er øvre arm ved å ta på hjulet (klokka 9 og klokka 3), hvis det er slakk, så er det øvre arm. Det er ikke slakk etter bytting ut øvrearm. Selvfølgelig er hjulet fri fra bakken. Vil man ikke da kjenne slakke i spissingstaget? Det lille som står i framkant av navet? Den som går fra toppen på navet, og inn, burde man vel kjenne om man tar kl 12 og 6? På samme måte som hjullager siden det stasget justerer camber(?) Jeg hadde lest rundt at det er knirkeforing, hvis man kjenner slakk om man tar kl.12 og 6. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå