Gå til innhold

Bilparken blir eldre

[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Har regnet ut priser etter PKK til alt fra 1000,- til over 20.000,- selv på gamle vrak totalt uten verdi, verken før eller etter reparasjonene! :D Folk kan jo betjene et lite bilån på noe langt nyere, for det de velger å bruke på å holde vrakene kjørbare..

Det går jo ikke an å skylde på avgiftene at folk tar livet av seg i trafikken pga gamle elendige biler, de aller aller fleste e jo såpass informerte om risikoen det innebæer å kjøre rundt i sånt; at de selv ene og alene står ansvarlig for et event tragisk utfall pga det..

En reparasjon på 20k, er fortsatt typ halvparten av det en ny bil faller i året.. + renter på lån, ofte dyrere forsikring, dyrere service`r m.m. ..

De aller fleste kommer nok MYE billigere unna med en 10 år gml bil, enn en ny.

Vel og merke kun økonomisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo helt teit med avgifter inn til Norge, kan jo prøve og regne ut prisen på en e28 535 og se hva man får.. Det er hvertfall ikke gratis for og si det slik.. Håpløst at dem ikke kan se at det er en gammel bil og heller halvere prisen.. Ser jo svenske, kjører rundt i nye xc 70 til langt under halveprisen vi gir for en 2010 modell jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har regnet ut priser etter PKK til alt fra 1000,- til over 20.000,- selv på gamle vrak totalt uten verdi, verken før eller etter reparasjonene! :D Folk kan jo betjene et lite bilån på noe langt nyere, for det de velger å bruke på å holde vrakene kjørbare..

Det går jo ikke an å skylde på avgiftene at folk tar livet av seg i trafikken pga gamle elendige biler, de aller aller fleste e jo såpass informerte om risikoen det innebæer å kjøre rundt i sånt; at de selv ene og alene står ansvarlig for et event tragisk utfall pga det..

En reparasjon på 20k, er fortsatt typ halvparten av det en ny bil faller i året.. + renter på lån, ofte dyrere forsikring, dyrere service`r m.m. ..

Tja men nå er jo ikke 10 år så veldig gammelt da. Tenker mere på de som kjører eldre en 98/99 modell. De bilene er så dårlige at ved å bare gå over til 2000 og nyere vil få svært mange positive følger. Det skjedde mye i bilfronten ved tusenårsskifte, spsiellt i holdbarhet og sikkerhet generellt sett!

Man kan jo få et billån på 140.000,- til ca 2200,- pr mnd!? Det utgjør ikke så mye pr år egentlig. Mener alle med jobb burde ha såpass vett at de gjorde det. Vet om familier som kjører drittbiler og risikerer seg selv og hele familien med sånt. Men røyke ska de faen meg gjøre, utgifter pr år på sånt skit er jo svært høy det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja men nå er jo ikke 10 år så veldig gammelt da. Tenker mere på de som kjører eldre en 98/99 modell. De bilene er så dårlige at ved å bare gå over til 2000 og nyere vil få svært mange positive følger. Det skjedde mye i bilfronten ved tusenårsskifte, spsiellt i holdbarhet og sikkerhet generellt sett!

Man kan jo få et billån på 140.000,- til ca 2200,- pr mnd!? Det utgjør ikke så mye pr år egentlig. Mener alle med jobb burde ha såpass vett at de gjorde det. Vet om familier som kjører drittbiler og risikerer seg selv og hele familien med sånt. Men røyke ska de faen meg gjøre, utgifter pr år på sånt skit er jo svært høy det også!

De fleste norske familie-husstander, har idag 2 biler.. Skal begge bilene være nye og flotte, så blir det lite penger igjen til mat, barnehage, SFO, og alt som følger med en barnefamilie.. Vet ikke om du har barn selv, men jeg kan iallefall skrive under på at det koster masse penger ;) (har 2 selv, både biler og barn :P )

Så de fleste har vel kanskje helst en 2-6 år gml "fin bil", og en gammal haug til arbeidsbil nr2..

Og andre trosser statistikken, slik jeg gjør, med å ha en 96mod som er nesten 100k dyrere enn 03mod familiebilen (som forøvrig er en familie-trygg V70) :D

2200kr er ikke mye i mnd, enig i det, men det blir mye i tilegg, om en ifra før har huslån, unger i bhg, og alt som følger med ;)

Det er ikke til å komme ifra at gamle biler er billigere å eie.

Se i sverige, der bilene koster 50% av våre.. De kjører fortsatt masse gamle biler der og, noe vi i norge finner merkelig :D

Jeg tror at en plutselig endring på bilavgifter, hadde gitt MYE yngre bilpark iløpet av bare et par år. Men det kommer aldri til å skje ;) (tenk bare på konsekvensene for de som allerede har lånt penger til dyr bil, der bilen taper seg 50% over natta, banker mister sikkerheten sin +++. Hadde nok blitt nokså katastrofalt.)

Derimot, er det på tide å slutte å ØKE avgiften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte 6 år gammel Mercedes E-klasse som førstebil, siden den var ny og kjedelig solgte jeg den til fordel for en 83 modell E-klasse, aldri gjort noe bedre bilbytte :)

Mitt forslag er å gjøre bilparken enda eldre og prisene må senkes på nyere biler. Men folk er jo tilbakestående, de betaler jo en halv million for en avensis :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også en kommentar av ei nabodame da jeg satt meg inn i Z4en på Lambertseter en gang. "Du som har så fin bil kan jo ikke bo her". Dama trodde sikkert den var kjempedyr eller no. Så ser jeg rundt meg gata og parkeringsplassen er full av nye Toyotaer, Audier og Passater som eierne sikkert hadde betalt 100.000 mer for enn jeg hadde. Verden vil bedras :)

Brukt 7-serie eller ny VW Golf til samme pris? Ingen tvil om hvilen bil du skal kjøre om du vil folk skal tro du er storkar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke ann å skylde på avgiftene? Jaha... hvorfor har ikke alle nye biler da? Tror du alle har råd til å cashe ut en halv milion for en ny familiebil? Og er du forresten klar over at over halvparten av den halve milionen går til staten? Kjøpe ny bil er ikke bare dyrt, det en en indirekte (ufrivillig?) politisk beslutning. Deretter blir du forsøkt ranet på hver eneste service.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg hvor mange år det må gå før jeg casher ut en halv milion for en bil som ikke har spesielle egenskaper, annet enn å være familiebil. I Norge er det simpelten galskap å prioritere nye (og automatisk dyre) biler, når man kan få så ENORMT mye mer for pengene på andre felt (bolig, båt, fly, hytte). Jeg husker Dinside.no lagde et regnestykke over prosentandelen i gevinst pr. 100.000kr du satte inn i eiendom kontra bil. Det var VOLDsomt.

Holder meg til mine 60 000krs biler.... bare ikke bensinavgiften går opp så gir jeg F i nybilprisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke ann å skylde på avgiftene? Jaha... hvorfor har ikke alle nye biler da? Tror du alle har råd til å cashe ut en halv milion for en ny familiebil? Og er du forresten klar over at over halvparten av den halve milionen går til staten? Kjøpe ny bil er ikke bare dyrt, det en en indirekte (ufrivillig?) politisk beslutning. Deretter blir du forsøkt ranet på hver eneste service.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg hvor mange år det må gå før jeg casher ut en halv milion for en bil som ikke har spesielle egenskaper, annet enn å være familiebil. I Norge er det simpelten galskap å prioritere nye (og automatisk dyre) biler, når man kan få så ENORMT mye mer for pengene på andre felt (bolig, båt, fly, hytte). Jeg husker Dinside.no lagde et regnestykke over prosentandelen i gevinst pr. 100.000kr du satte inn i eiendom kontra bil. Det var VOLDsomt.

Holder meg til mine 60 000krs biler.... bare ikke bensinavgiften går opp så gir jeg F i nybilprisene.

:applause: f.eks en cosworth med 400hk på hjula appelerer mye mer til meg enn en ny avensis med firesylindra diesel som gir planetens kjedeligste kjøreopplevelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som faktisk er fint, er at mange er villige til å ta vare på bilene sine, og det er jo utrolig bra, men kanskje ikke så sunt for miljøet.

Dette medfører slettes ikke riktighet. Tenk hvor mye det koster av ressurser, tid, og energi på å lage en ny bil, samt det å kaste den gamle. Det er flott for miljøet at bilparken foreldes! Det er aldeles nydelig! Det er så at de forurenser litt mer og bruker litt mer drivstoff, men tenk så mye man sparer på å beholde en gammel bil og vedlikeholde denne fremfor å kjøpe ny! Det eneste positive som kommer ut av å behandle biler på denne måten er å forbedre personlig sikkerhet grunnet fremgang i teknologi, fjerne trafikkfarlige (grunnet manglende vedlikehold) biler, og sikre fortjeneste til den norske stat og bilprodusenter med underleverandører. Det at det er positivt for miljøet med en slik kast- og bruk-tankegang er fullstendig vanvittig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har brukt 4-5000,- i reprasjoner på E34'en min de siste 3-4 årene.

Når det kommer til "oppgraderinger", blir det riktignok litt andre tall, men..

Vedr. ny vs. gammel bil, så er det jo ingen tvil om at ny bil er det største tapsprosjektet man kan bruke penger på.

Rent bortsett fra sikkerhetsaspektet da. Nytter lite med billig vedlikehold om man er død. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grovt sett to måter å kjøre billig bil. Enten kjøper man gammel, men godt vedlikeholdt kvalitet og bruker pengene primært på slitedeler og rust. Alternativt kjøper man nyere kvalitet og beholder den.

I begge tilfeller bør man unngå å bruke alt for mye penger på felger og objektivt unødvendige oppgraderinger som f.eks å bytte ut utmerkede standardstoler med ditto sport-skinnstoler fordi det er kjekt å ha. Ekstra plastikk er alltid bortkastet.

Husk at bruktbilselgere lever av å kjøpe/bytte billig og selge/bytte dyrt. Med mindre man selv er en rev i dette spillet er det alltid et godt poeng å tenke litt lenger frem enn de første 10-12 månedene når man vurderer en bil. Hurtig kjøp-salg er nesten alltid et tapsprosjekt når man ikke har erfaring. Spesielt når man i mellomtiden har investert mange tusen kroner i nye felger, lys, lakk og interiør.... deler og gadgets som stort sett kun passer den bilen.

Bilkostnader bør nesten alltid beregnes i antall kjørte kilometer for kronene. Med mindre det handler om utstillingsbiler eller historisk interessante biler skal biler kjøres. En kostnad på 50000 kroner fordelt på 5000 kilometer tilsvarer 10 kroner pr. kilometer. En kostnad på 200000 kroner fordelt på 100000 kilometer tilsvarer 2 kroner pr. kilometer.

Selvfølgelig er ikke dette oppskriften på å ha det morsomt, men vil man være kar må man også være villig til å betale hva det koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...