Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp blitt eier av en nydelig kjøremaskin. En 520d 2001 modell, importert fra Tyskland i 2004.

Kom over et merke i motorrommet som sier at det er en webasto av typen thermo top c montert i denne.

Når jeg trykker på computeren får jeg frem timer 1 og 2, men det kommer bare kald luft når den aktiveres og det er kun ac viftene som går.

Finnes det en måte å teste webastoen på og sjekke om den faktisk brenner diesel og lager varme? De er jo ganske varmt ute for tiden. +10 grader, så det kan jo være grunnen til at den ikke starter?

Noen som har vært borti lignende?

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det høres ut som du kun trenger koding for å få dette til å virke, det er slik på nesten alle BMW med webasto.

Samme på min, hadde kun kjøre varmer, kodet det hos BMW for 850,- da fikk jeg plutselig parkeringsvarmer også.

• 3 weeks later...
Skrevet
Takk for svar. Får ta en tur innom BMW i morgen å be om programering da :)

Fikk du programmert dette?? Jeg får ikke det lokale billia-verstedet til å gjøre / skjønne det.. :x

Skrevet

Var innom min lokale bmw forhandler og han sa dem kunne gjøre det men kunne ikke gi meg en pris så jeg ble litt skeptisk. Noen andre på forumet sier dem betalte 800 for dette.

Skrevet

Litt rart at du må kode parkvarmen, når du allerede har timer1 og 2 i kjøre komp da.. En kompis hadde en 525d med klistermerke i motorrom, men han hadde ingen ting i kjørekomp.

Tror den allerede er kodet til parkvarmer, men at webastoen ikke virker.

Og siden du sier at vifta starter når du aktiverer så må jo den være aktiv fra før... Vist man tenker litt logisk.

Du hører jo godt om det blir liv i webastoen, den suser ganske mye.

Om du har touring så sjekk sikringa bak på høyre side, mener det var nr 2, ta denne ut og vent en liten stund og sett den inn igjen.

Jeg måtte ta den ut mens bilen gikk på tomgang, funka ikke med kun tenning på. Dette vil resette eventuelle feil som ligger lagret som forhindrer den og starte.

Vis jeg kjører min når jeg har lite diesel på tanken, så stopper den og vil ikke starte mer etterpå. Da må jeg ta ut sikringa, og sette inn igjen, da funker den igjen. Vifta starter med meg også, når den har gått i nødmodus.. Men ingenting annet skjer. Og som sagt, så hører du det tydelig at den starter om den virker.

Som du hører på denne videoen, hører den ut som et fly. :)

Ville sjekka det først vertfall. :)

Skrevet

Takk for godt svar John :)

Skal sjekke dette, men jeg vet at det finnes en funksjon for ventilasjon av kupeen på noen biler. Min timer kan derfor kun være denne funksjonen. Min heter noe med "VENT" on/off så regner med den står for venilasjon.

Hadde det vært varme så hadde den vel hetet "HEAT" on/off?

Har den sikringen, med tok den kun ut når bilen var av..

Skrevet

Aldri hørt at man kun starter vifta i bilen... Webastoen, som Alpejohn sier, starter vifta inni bilen, for å få varme i hele bilen. Er jo ikke noe vits å starte vifta når det er 20 minus ute, og fylle bilen med kald luft? :) heh

Skrevet

Jeg mener at det skal stå aux. heat/vent, direct mode, under timer 1 og timer to. Hos meg står det kun aux. vent, og direct mode på denne linja.

Jeg satte bilen min på verksted for å sjekke webastoen da den stoppet for meg sent i Januar i år. Da var det sirkulasjonspumpen som sitter på brenneren som hadde streika. Men før den streika, så blåste det også kaldt ved bruk av timer, men webastoen startet opp når jeg startet bilen. Ikke funket restvarmeknappen heller. Har fått byttet til ny pumpe, så denne fungerer nå.

Men den vil fremdeles ikke fyre, men skal prøve å få den igang ved å ta ut sikringen en dag det blir kaldt nok.

Tenkte å gjøre et forsøk å prøve igjen på et annet verksted, men om noen er sikre på å få dette til å funke, så betaler jeg heller verkstedpris til enn inne her på bimmers i Oslo området, som skjønner dette heller. Bare å si ifra om det er noen som kan og har lyst!!

Pr dags dato så ser det slik ut i på webastoskilet og på skjermen hos meg. Og ja, jeg har tatt motorvask+++ siden bildet ble tatt :shock:

7wrdrhgoogthuome20y8.jpg

x0l61agpp8vcfbyrf59u.jpg

Skrevet

Jeg har akkurat samme som deg. Top z/c og samme bildet på skjermen som deg. Og jeg var nettopp ute å startet den med fjernkontroll:p da blåste vifta og alt. Om det er varmt ute vil du ikke få noe glede av åvare starte ventilasjon, for AC funker ikke uten at motoren er igang..

Skrevet

Helt riktig det der, men varmen hadde vært snasig å ha... Men nå er jeg egentlig bare glad til å få igang med bare kjørevarmer, for det blåser ikke varmt når det drar mot -15 ute..

Otis: Hadde du samme bilde og har det evt endret seg etter omprogrammering??

Skrevet

Tror det er en funksjon for å kjøle ned kupeen hvis det er varmt ute på samme måte som man ønsker varme når det er kaldt :)

Noen som har utstyr til å programmere i Ålesunds område? :)

Har kun timer 1 og 2 samt vent on/off. Jeg har dog ikke navi skjerm.

jguukmwsjvqkr16pw580.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...