Gå til innhold

MartinW's E30 Turbo Touring-farge og fyller side 83

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg og skjønner jo det at folk ikke driter penger, og at det ikke frister å bruke mer penger enn det man selv føler er nødvendig.

Grunnen til at jeg er såpass skarp i uttalelsen når det gjelder megasquirt, er at jeg synes det er synd at folk skal bruke mye tid og ofte mye penger på å få det til å funke noenlunde. :) lista er lang over de som absolutt skulle ha megasquirt for å spare penger, men har endt opp med å bruke mye mer enn det koster for et skikkelig sprut, samt at det sjelden funker tilfredsstillende. Og mange har røska ut hele driten i etterkant og kjøpt seg dyrere sprut! :)

Jeg har ikke noe å tjene på at folk kjøper dyrere sprut, vil bare formidle hva jeg ser og veit, så kanskje jeg sparer noen for mye irritasjon... :)

Jeg for min del kjøpte nettopp et nesten ubrukt autronic sm4 med ny ledningsmatte for 11000kr! Og det kan jeg ikke si jeg synes er mye penger for et sprut i toppklasse... :)

Sjønner hva du mener :) Hadde også ville protestert mot MS hvis jeg hadde prøvd det før, og visste at det var dårlig. Men siden folk her rundt om kring sa at det var verdt pengene og at det var bra, så bestillte jeg det. Men når den tid kommer, blir jeg sikkert å selge MS2'en og oppgradere til noe nyere hvis jeg ikke blir fornøyd :)

• Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Når jeg ser spørsmålene du stiller på noem sider lengere bak, hva er en tps osv, så vil. Jeg råde deg sterkt til å lese deg opp på emnet. Ms eller ei. Prinsippet er identisk.

Sent from my MIUI.us Sensation 4G using Tapatalk

Sjønner at folk blir skeptisk hehe. Men man lærer jo etterhvert. Har begynt og sett sånn smått på hva delene heter osv, driver å leser litt. :) Alle får ha et godt nyttår :D

Skrevet
Når jeg ser spørsmålene du stiller på noem sider lengere bak, hva er en tps osv, så vil. Jeg råde deg sterkt til å lese deg opp på emnet. Ms eller ei. Prinsippet er identisk.

Sjønner at folk blir skeptisk hehe. Men man lærer jo etterhvert. Har begynt og sett sånn smått på hva delene heter osv, driver å leser litt. :) Alle får ha et godt nyttår :D

Det som er viktig Martin, er jo at alle starter på scratch en gang. Noen får bilinteresse som liten, andre som voksne. Fellesnevneren er at erfaring og kunnskap kommer etterhvert. Da er det viktig å samle de grunnleggende prinsippene, og bruke de videre.

Det som jeg føler er litt urovekkende med den seneste generasjonen ungdom spesiellt, er at de går litt for mye snarveier. Nå tenker jeg på den generelle linja, jeg ser bare feks lærlinger på jobb osv... Når jeg var ung, så drev vi å skrudde og skrudde og skrudde. Mekket, fikset og reparerte. Vi var vel virkelig opptatt av å suge til oss mest mulig generell kunnskap og oppbygning mellom skiltplatene.

I dag synes jeg tendensen er følgende: Enkelte leser mye på diverse forumer, og blir internettsupermekanikerog1000hestertrimmer. Andre leser bilblader og drømmer om å ligge breiest på Rudskogen før de knapt har øvelseskjørt i en bil. Fellesnevneren er at det er litt lett å handle sin første bil, gå på Ebay og handle Kina-turbokit. Med dette så er det bare å "smelle" turboen på og så er det good to go... Noen som følger meg her? Dagens ungdom er så hastige, de er mer opptatt av å snakke turbo enn motorens oppbygning og virkemåte.

Det er over 28000 brukere her inne på forumet, og jeg er sikker på at knappe 1% virkelig vet hva turbotrimming går i. Klart at det er virkelig mange mer enn 280 som kan turbotrimme - det er nok gjerne 10% (2800 stk) for alt jeg vet. Men det jeg vet, at jeg er ikke blant de 280 som kan dette, jeg er blant den 10%en som kan endel/mye nok... De få 280 som jeg definerer som kunnskaps- og erfaringsrike - de respekterer jeg og bøyer meg i støvet for. Og det er like viktig for meg å lære av de som kan, som alle andre... Men en annen ting jeg er sikker på, er at i den såkallte 1%en så er det få - om noen i det hele tatt - under 25 år....

Så Martin, du er heldig. Du er 16 år og har hele undommen og det voksne liv foran deg. Du har internett å støtte deg på, og allslags fete ting som det går an å kjøpe. Når jeg var 16, var det kun Commodore 64 og Volvo Amazon som var tilgjengelig. Kina-turboer fantes ikke, og ord som bil-lån og Lexus-lykter, Angel eyes osv var ikke oppfunnet. Den feteste gutten i gata hadde Chrome-spoke 14" felger, og det eneste vi hadde tilgang til var ekstralykter, sotefilm og sotespray...

Så bruk din billett fornuftig, du har mange her inne som kan lære deg mye. Jeg har vært på dette forumet siden 2004, og har tilegnet meg mye kunnskap takket være andre flinke sjeler.

Skrevet

Det som er viktig Martin, er jo at alle starter på scratch en gang. Noen får bilinteresse som liten, andre som voksne. Fellesnevneren er at erfaring og kunnskap kommer etterhvert. Da er det viktig å samle de grunnleggende prinsippene, og bruke de videre.

Det som jeg føler er litt urovekkende med den seneste generasjonen ungdom spesiellt, er at de går litt for mye snarveier. Nå tenker jeg på den generelle linja, jeg ser bare feks lærlinger på jobb osv... Når jeg var ung, så drev vi å skrudde og skrudde og skrudde. Mekket, fikset og reparerte. Vi var vel virkelig opptatt av å suge til oss mest mulig generell kunnskap og oppbygning mellom skiltplatene.

I dag synes jeg tendensen er følgende: Enkelte leser mye på diverse forumer, og blir internettsupermekanikerog1000hestertrimmer. Andre leser bilblader og drømmer om å ligge breiest på Rudskogen før de knapt har øvelseskjørt i en bil. Fellesnevneren er at det er litt lett å handle sin første bil, gå på Ebay og handle Kina-turbokit. Med dette så er det bare å "smelle" turboen på og så er det good to go... Noen som følger meg her? Dagens ungdom er så hastige, de er mer opptatt av å snakke turbo enn motorens oppbygning og virkemåte.

Det er over 28000 brukere her inne på forumet, og jeg er sikker på at knappe 1% virkelig vet hva turbotrimming går i. Klart at det er virkelig mange mer enn 280 som kan turbotrimme - det er nok gjerne 10% (2800 stk) for alt jeg vet. Men det jeg vet, at jeg er ikke blant de 280 som kan dette, jeg er blant den 10%en som kan endel/mye nok... De få 280 som jeg definerer som kunnskaps- og erfaringsrike - de respekterer jeg og bøyer meg i støvet for. Og det er like viktig for meg å lære av de som kan, som alle andre... Men en annen ting jeg er sikker på, er at i den såkallte 1%en så er det få - om noen i det hele tatt - under 25 år....

Så Martin, du er heldig. Du er 16 år og har hele undommen og det voksne liv foran deg. Du har internett å støtte deg på, og allslags fete ting som det går an å kjøpe. Når jeg var 16, var det kun Commodore 64 og Volvo Amazon som var tilgjengelig. Kina-turboer fantes ikke, og ord som bil-lån og Lexus-lykter, Angel eyes osv var ikke oppfunnet. Den feteste gutten i gata hadde Chrome-spoke 14" felger, og det eneste vi hadde tilgang til var ekstralykter, sotefilm og sotespray...

Så bruk din billett fornuftig, du har mange her inne som kan lære deg mye. Jeg har vært på dette forumet siden 2004, og har tilegnet meg mye kunnskap takket være andre flinke sjeler.

Det syns jeg var både bra oppsummert og sagt sir :)

Skrevet

Synes det var veldig bra sakt ja! Veit ikke helt hva jeg skal si til det der men :) Du har helt rett i at ungdommen nå til dags haster med å slenge på en turbo og bare kjøre, og ikke tenke på det grunnleggende altså hvordan motoren har det. Det kan virke som at jeg er en sånn person, men bruker all tida mi på bilen, ser over motoren å bytter litt deler som ikke er nevnt. Kanskje de delene er i orden, men bytter dem til helt nye deler fordi at jeg vil være sikker på at det ikke begynner å bli utslitt osv. Liker også at ting er på stell, at ting ikke ligger på halv 8 i motorrommet. Kanskje ting er bare " midlertidig" Men er bare fordi at jeg må ha nye deler for å få gjort det på et skikkelig vis. Jeg vil selfølgelig bruke ungdomstiden min til å lære mest mulig siden jeg er interresert i det jeg gjør, vil også lære andre her inne på forumet. Alle vet forskjellige ting å er greit å få hjelp. Så takk til deg "Pedi" for at du skriver såppas utfyllende og fine svar :)

Skrevet

Pedi er inne på samme sporet som jeg er. Som jeg sa tidligere, det er ikke for å ta motet fra folk, eller ønske om å være negativ,men.....

Virker som om MANGE ser for enkelt på ting, og tror at blant annet datasprut er kurante greier. Og det kan jeg skjønne, for når jeg var 18år så trodde jeg også at dette bar noe jeg skulle fikse sjøl. Nå har jeg akkurat passert 30 år, og nå sittet jeg med vesentlig mer kunnskap enn den gang. Og jeg er blodig engasjert og interessert i datasprut og turbotrimming, men det kunne ikke falle meg inn å koble opp et sprut, og attpåtil forsøke å mappe d sjøl.. For jeg veit såpass mye om åssen motor og motorstyring funker, at jeg gidder ikke drive med det på egenhånd hvis jeg har planer om å oppnå et BRA resultat.

Er litt inne på promilla nå, men hvis jeg har skrevet noe som var vimsete så skal jeg korrigere meg selv imårrå. Som sagt, målet mitt er ikke å ta motet fra folk, men unngå at folk rett og slett går på en smell! :)

Skrevet

Om Du får noen til å kjøre deg har jeg en m20b20 motor du kan få av meg.. Skru den i småbiter å sett den sammen igjen.. Da får du nok mange "Ahaa" Opplevelser:) Har motoren like utenfor mo i rana:)

Skrevet

Nå skal ikke jeg fortelle noen hva de skal gjøre eller ikke gjøre, vennligst se på dette innlegget som en kommentar - ikke kritikk.

Martin, både du og feks Joachim Sørlie her inne er unge og ivrige, og det er morro å følge med på hva dere driver med. Interesse er det som sagt ingen aldersgrense på, det er morro uansett.

Men dere begge går i en annen retning enn det jeg ville ha gjort.

Istedenfor å bruke opp pengene deres på turbo og stæsj, så ville jeg brukt de pengene mer fornuftig. Det dere begge gjør nå, er å montere turbo på en uåpnet motor. Og det er iallefall helt feil, tenker jeg. Pengene som dere kjøpte turbo for, hadde jeg rådet dere til å gjøre følgende med:

- Kjøp alle pakninger i motor, nye stempelringer, lager, registerdeler, vannpumpe osv. Kjøp også gjerne en Haynes manual eller lignende for bilder, navn og momenttabeller.

- Demonter motor i fillebiter, rengjør og kos med alle komponenter. Sett dere inn i hva alt heter, hva funksjoner alt har og hvordan ting fungerer sammen. "Bygg" en motor fra scratch der alt gåes over, og hvor alle klaringer er innen toleransemål.

En ting jeg feks tenker på, er følgende: Dere vil begge montere turbo. Har dere tenkt på oljetilførsel? Klarer den originale pumpa å levere nok nå som dere skal montere turbo? Ikke godt å vite, med en motor som er kjørt hundre og pilogbue kilometer. Hvis dere hadde gått motoren i sømmene slik jeg skulle ønske, så hadde oljepumpe vært en ting jeg ville dere skulle demontert og målt opp. Noen av dere som vet hvordan en oljepumpe er bygd opp, og hvordan den fungerer? Jeg mistenker at dere ikke vet det....

Mitt poeng er iallefall at vet å bruke pengene på en grundig motoroverhaling/jobb, så skal jeg garantere dere at dere hadde ikke bare stått med en knallgod motor etterpå, men med en lærekurve/mengde om basic motorkunnskap så stor at dere aldri ville trodd det på forhånd. Med en slik utført jobb, så hadde dere nok gjerne tilegnet dere litt kunnskap om kompresjonsforhold - og plutselig kanskje klargjort motoren litt mere for turbo mens dere var in action...

Motor er et stort felt, langt større en de fleste noensinne vil se. Men allikevel så tar altfor mange snarveien, og overser dette. Jeg har mange tilfeller gjennom årene der unggutter har kommet til meg med (feks) en 320 og skal blodtrimme den. Sugetrim, kompressoer og turbo er store ord i telefonen, men det kræsjer inni hodet mitt når jeg hører på de stakkars gutta som ikke vet hvordan 4-takt prinsippet på en Otto-motor er engang.

Så sorry guys, jeg er ikke enig i alt dere gjør. Men det er heller ikke opp til meg å verken bestemme eller dømme, jeg synes det er gøy å se ivrige unge BMW-gutter uansett.

Stå på gutter, ikke la et gammelt gnagsår som meg ødelegge morroa.

Skrevet

Eit bra råd Pedi :)

Eg og vil sei som eit par andre her - ikkje bruk ms - greit de e billig i forholdt til sm4 osv men de vill vel skape mykje problem for deg som for so mange andre - Har eit døme på ein i nærområde som kjøpte eit for 3k so kopla dei eit par mnd, svidde eit par sensorer osv ( berre der har du eit par k) so når de endeleg fekk start gjikk bilen bare på 3 syl.

Sente bilen på mapping å han som sku mappe måtte gjere alt på nytt - å rekninga kom på 15k for de + mapping, å div komponenter som stod i stil til kvar andre som coiler, bensin pumpe, dyse ..... (sjølv om akkuratt de siste gjelder alle bygg)

Då blir eit ms dyrt til slutt :S

Skrevet
Nå skal ikke jeg fortelle noen hva de skal gjøre eller ikke gjøre, vennligst se på dette innlegget som en kommentar - ikke kritikk.

Martin, både du og feks Joachim Sørlie her inne er unge og ivrige, og det er morro å følge med på hva dere driver med. Interesse er det som sagt ingen aldersgrense på, det er morro uansett.

Men dere begge går i en annen retning enn det jeg ville ha gjort.

Istedenfor å bruke opp pengene deres på turbo og stæsj, så ville jeg brukt de pengene mer fornuftig. Det dere begge gjør nå, er å montere turbo på en uåpnet motor. Og det er iallefall helt feil, tenker jeg. Pengene som dere kjøpte turbo for, hadde jeg rådet dere til å gjøre følgende med:

- Kjøp alle pakninger i motor, nye stempelringer, lager, registerdeler, vannpumpe osv. Kjøp også gjerne en Haynes manual eller lignende for bilder, navn og momenttabeller.

- Demonter motor i fillebiter, rengjør og kos med alle komponenter. Sett dere inn i hva alt heter, hva funksjoner alt har og hvordan ting fungerer sammen. "Bygg" en motor fra scratch der alt gåes over, og hvor alle klaringer er innen toleransemål.

En ting jeg feks tenker på, er følgende: Dere vil begge montere turbo. Har dere tenkt på oljetilførsel? Klarer den originale pumpa å levere nok nå som dere skal montere turbo? Ikke godt å vite, med en motor som er kjørt hundre og pilogbue kilometer. Hvis dere hadde gått motoren i sømmene slik jeg skulle ønske, så hadde oljepumpe vært en ting jeg ville dere skulle demontert og målt opp. Noen av dere som vet hvordan en oljepumpe er bygd opp, og hvordan den fungerer? Jeg mistenker at dere ikke vet det....

Mitt poeng er iallefall at vet å bruke pengene på en grundig motoroverhaling/jobb, så skal jeg garantere dere at dere hadde ikke bare stått med en knallgod motor etterpå, men med en lærekurve/mengde om basic motorkunnskap så stor at dere aldri ville trodd det på forhånd. Med en slik utført jobb, så hadde dere nok gjerne tilegnet dere litt kunnskap om kompresjonsforhold - og plutselig kanskje klargjort motoren litt mere for turbo mens dere var in action...

Motor er et stort felt, langt større en de fleste noensinne vil se. Men allikevel så tar altfor mange snarveien, og overser dette. Jeg har mange tilfeller gjennom årene der unggutter har kommet til meg med (feks) en 320 og skal blodtrimme den. Sugetrim, kompressoer og turbo er store ord i telefonen, men det kræsjer inni hodet mitt når jeg hører på de stakkars gutta som ikke vet hvordan 4-takt prinsippet på en Otto-motor er engang.

Så sorry guys, jeg er ikke enig i alt dere gjør. Men det er heller ikke opp til meg å verken bestemme eller dømme, jeg synes det er gøy å se ivrige unge BMW-gutter uansett.

Stå på gutter, ikke la et gammelt gnagsår som meg ødelegge morroa.

Pedi - dette er erfaring som kommer med åra og gjerne etter at man har "driti seg ut" på egenhånd en del ganger (har selv vært der noen ganger, men prøver nå å høre på de som har mer erfaring/kunnskap enn meg.. hehe..). Noen lærer best på denne måten og det må de jo for all del få lov til.

Skrevet

Ja, Kristov. Vi har "alle" gått i en felle og fem - og gjerne lært det. Ofte dyrebar lærdom også..

Men jeg er opptatt av et uttrykk som heter "erfaringsoverføring", og hvis noen tar til seg kunnskap/lærdom av det jeg kan tilby - så slipper de gjerne å gå i samme fellene som jeg engang i tiden gikk... Ikke det at jeg ikke går på en smell lengre, for det gjør jeg - men det er lengre mellom hver smell nå ;)

Og ja igjen, Kristov. De får selvsagt kjøre løpet akkurat slik de vil for meg, uten at jeg står som viktigper og bedreviter og si "hva var det jeg sa" - for det kommer ikke til å skje. Folk gjør hva de vil for meg, og må få mene nett hva de vil...

Skrevet

Jeg kjøpte skikkelig sprut fra første stund(2år siden). Har ViPEC V44 og det kosta meg 19lapper med oppkobling og mapping. Angrer ikke ett sekund på dette. Fordi nå har jeg et kvalitetssprut som det kommer oppdateringer og bedre løsninger til hele tiden. Bare å koble til pcen å laste inn. Samtidig at det er såpass gode menyer og enkelt oppsett at jeg faktisk kan lære meg selv hvordan motoren styres osv. med tiden. Selv om jeg leverte bilen bort til mapping.

Men det viktigste er at sprutet gjør nøyaktig det det skal gjøre, hele tiden. Slik at motoren holder seg frisk :)

Skrevet
Eit bra råd Pedi :)

Eg og vil sei som eit par andre her - ikkje bruk ms - greit de e billig i forholdt til sm4 osv men de vill vel skape mykje problem for deg som for so mange andre - Har eit døme på ein i nærområde som kjøpte eit for 3k so kopla dei eit par mnd, svidde eit par sensorer osv ( berre der har du eit par k) so når de endeleg fekk start gjikk bilen bare på 3 syl.

Sente bilen på mapping å han som sku mappe måtte gjere alt på nytt - å rekninga kom på 15k for de + mapping, å div komponenter som stod i stil til kvar andre som coiler, bensin pumpe, dyse ..... (sjølv om akkuratt de siste gjelder alle bygg)

Då blir eit ms dyrt til slutt :S

Det du sier her er jo at han i nærområdet ditt ikke hadde peiling på hva han holdt på med, kobla feil og brukte deler som ikke fungerte sammen.

Det kan man vel strengt tatt ikke si er sprutet sin feil.

En annen ting er at jeg har enda ikke hørt noen som faktisk har greie på elektronikk og erfaring med biler/motorer klage på megasquirt, er vel med det som med alt annet. Hiver du det i en haug under panseret, vrir om nøkkelen og gir full gass ryker et eller annet ganske fort.

Skrevet

@Kvasi:

Jeg har litt vondt for å tro at MS er no dritt. Aldri prøvd det selv, men ser at folk sliter med å få det til å fungere. For de som får det til, så funker det greit.

Derfor er nok ikke MS den beste løsningen for en uerfaren sjel, selv om det er billigere...

Skrevet

Ser at jeg er nevnt over her :)

For all del, jeg er fult enig i alt du sier der.. MEN, nå har det seg sånn at min 2,8l har gått i Bilcross, og de fleste vet hvordan det foregår der.. Det er derfor jeg ikke åpner min motor og legger ned masse penger i den, derfor jeg vil bare sette inn motoren og gjøre alt klart rundt og heller legge ned mere tid og penger i det enn og fks åpne den og kjøpe det meste nytt når jeg selv har vært i Bilcross miljøet og vet hvordan behandling de motorene får, jeg fikk min motor av en jeg kjenner, tenkte den kan jeg prøve meg frem på og lære hvordan ting hengersammen rundt selve motoren og få det til og funke! Jeg skal så absolutt ikke dra ut mye hk av den motoren så tror ikke oljepumpa skal gå med det første.. Jeg kjører med denne motoren til den ikke vil mer, da setter jeg bort bilen og kjøper meg en ny motor og bygger den opp skikkelig, har mange venner som virkelig kan BMW motoren i nærheten.. Håper dere fikk litt klarhet i hva som skjer :)

Og trådstarter, bare si ifra hvis jeg skal fjerne innlegget da det ikke har noe med ditt prosjekt og gjøre.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...