Gå til innhold

MartinW's E30 Turbo Touring-farge og fyller side 83


Anbefalte innlegg

Skrevet

er vell ikek eget rele til tomgangsregulator, den får strøm sammen med dyser, lmm og sikkert mer samtidig, så er nok flere ting som står å trekker strøm da :)

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Det er DME releet som gir strøm til tomgangsmotor, dyser,hjerne og tankventil. Dette releet har konstant strøm inn på pin 86 og blir jordet igjennom hjernen på pin 85.

DME releet er det hvite releet på motornettet så du får prøve å måle litt der.

Det er hvitt ja. Når jeg kobler av den kabelskoen som er på batteriet så stopper det å dure. Virker som det bare er tomgangen som trekker strøm. For når jeg kobler den av på kontakten så holder batteriet på strømmen. + får den konstant fra den ene røde ledninga som går inn på releet. Men må få sjekka det med styrestrøm da :)

Skrevet

Da har jeg fått fiksa strømproblemet mitt :) Fant ut at det var styrestrøm inn på relèet som køddet det til. Men det jeg synes som var rart, var at styrestrømmen gikk rett fra punkt 30 på relè beholderen og rett til 86. Så den fikk jo konstant styrestrøm på grunn av det? Så ut som det har vært gjort noe der før, men jeg laget en bryter på det :P Skal få lastet opp noen bilder i løpet av kvelden eller i morgen :)

Skrevet

Fikk liv i kjørecomputeren ikveld :) Men den står på når jeg har tenning på trinn 1 og ikke 2. Heller ikke når jeg starter bilen. Noen som veit om det skal være slik, eller om den skal være på når jeg kjører og? Er noe pixelfeil på den, så kan hende jeg kjøper ny. Men dem koster jo over 2000kr på GS :(

Skrevet
Det releet er kontrollert at hjernen, derfor er det koblet slik. Det styres via jording fra hjernen, og ikke styrestrøm.

Hmm. Men hvordan kan jeg få fikset det på skikkelig hvis da?

Ser ikke at du har behov for den funksjonen når du har luftmengdemåler og ikke massemåler.

Måten du har gjort det på nå er sansynligvis god nok.

Ut fra det jeg vet er hovedgrunnen til at motorstyringstrøm er styrt av hjernen at tråden i en luftmassemåler kan brennes ren etter at motoren er avslått. Typisk 5-10 min etter motor er avslått. Kan hende timeren som skal styre dette i hjernen er deffekt.

Styring av hovedstrøm til motorstyring på den måten var noe Bosch begynt med på slutten av 80 tallet bla for å brenne rein massemålere med varmetråd.

Skrevet
Fikk liv i kjørecomputeren ikveld :) Men den står på når jeg har tenning på trinn 1 og ikke 2. Heller ikke når jeg starter bilen. Noen som veit om det skal være slik, eller om den skal være på når jeg kjører og? Er noe pixelfeil på den, så kan hende jeg kjøper ny. Men dem koster jo over 2000kr på GS :(

Slike pixel feil er vanligvis veldig lett å reparere, åpne opp modulen, så ser du to rader men pinner hvor displayet er loddet på. Her må du lodde over disse loddingene pga dette tinnet blir gammelt og ubrukelig over tid.

Skrevet
Ahaa okei :) syntes det var litt rart at den oppførte seg på sammme viset med ms'en tilkoblet da :)

Jeg syns det var lettere å få tomgangen bra med topolt tomgangsmotor etter at jeg monterte MS i min.

Skrevet
Fikk liv i kjørecomputeren ikveld :) Men den står på når jeg har tenning på trinn 1 og ikke 2. Heller ikke når jeg starter bilen. Noen som veit om det skal være slik, eller om den skal være på når jeg kjører og? Er noe pixelfeil på den, så kan hende jeg kjøper ny. Men dem koster jo over 2000kr på GS :(

Slike pixel feil er vanligvis veldig lett å reparere, åpne opp modulen, så ser du to rader men pinner hvor displayet er loddet på. Her må du lodde over disse loddingene pga dette tinnet blir gammelt og ubrukelig over tid.

Delte computeren for å prøve dette. Men alt ramlet bare i staver uten at jeg tok på det :P Skal kjøpe ny på ebay når jeg gidder. Koster faktisk 300kr der så :)

Skrevet
Ahaa okei :) syntes det var litt rart at den oppførte seg på sammme viset med ms'en tilkoblet da :)

Jeg syns det var lettere å få tomgangen bra med topolt tomgangsmotor etter at jeg monterte MS i min.

Er egentlig ikke tomgangen vi snakker om her, men når du sier det så er tomgangen min litt rar og. Ikke at det gjør meg noe, men den skal sikkert gå "lettere" enn det den gjør :P

Skrevet

Ikke lenge til det blir EU-kontroll nå :) Har snakket med en bedrift som jeg har fått lærlingeplass på, og der tar dem eu-kontroller. Snakket litt med sjefen om hvordan det blir angående turbo osv. Han sa at det var så enkelt som å ta av trykkrøret på den ene siden så går den gjennom. Trenger ikke å ta av turboen osv ;) Dette er ikke nødvendighvis for at han er veldig snill med meg, men han fortalte at i 2015 blir det andre regler på dette. Hvis dem ser at der er effektøkning når kontrollen gjennomføres, så blir det andre saker. Så nå er jeg i full gang med å fikse bilen før jeg skal levere den på verkstedet :)

Tenker at jeg skal få den på EU i Mai.

Det som gjenstår er:

- ny ryggelys pære venstre side.

- Ny blinklys pære venstre side.

- Montere spyleveske-tank.

- Montere resten av eksos. Bruker original eksos med katalysator.

Veit at det er ei foring eller noe lignende høyre fremme som er gåen. Bremser har jeg ikke tilgang på å måle, men dem ser fine ut :)

Belter og festningen er i orden så dem kommer heller ikke til å si noe på det. Så egentlig tror jeg at det skal bli en grei EU-kontroll uten så mange feil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...