Gå til innhold

MartinW's E30 Turbo Touring-farge og fyller side 83

Anbefalte innlegg

Skrevet
  Tzunami skrev:
kan jo ha noe å si med blandingen av benga/whitesprit kanskje?

Hvis du blander for tynt kan det jo hende at lakken ikke herder på en god stund, siden det ligger mer whitesprit enn lakk på bilen. Men man skal hvertfall blande 9dl lakk og 1 dl whitesprit, altså 10% ;)

• Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
  Tzunami skrev:
Da blir det en tur til byggmaker etterpå ;) ligger et par steinkast unna her bare :) benga og whitesprit, så har jeg jo resten egentlig, så da får jeg bare begynne å demontere:P skal hente senkefjærer til den i morgen, så plutselig blir den kanskje et par hakk grommere gitt :P

Oia tøft! Bare husk å slenge ut bilder, følger med i tråden din veit du ;)

Skrevet
  martinwenberg skrev:
  Tzunami skrev:
Hvor mye koster det for lakk egentlig?

Nå har jeg brukt 360kr på lakk til hele bilen. Kjøpte bengalakk og whitesprit for å tynne ut med. 9dl lakk og 1dl whitesprit.

Grunnen til at jeg brukte det er for at jeg kunne velge mellom å bruke 360kr og nesten 4000kr i lakk, og med min økonomi ble det det valget som jeg tok.

Ikke noe domt med å sprøyte på bengalakk, så ikke vits å klage på det! ;)

Samme som jeg gjorde det :) Bortsett fra at bilen min fikk smake rulla istedet :lol:

Skrevet

Har du ikke fargekoden på den farga?

martinwenberg skrev:

Tapen jeg brukte var ikke av beste kvalitet så derfor ble den blåst vekk. Justerte sprøyta på sirka minimum, men at den blåste bra. Biltema tape anbefales ikke som maskering når man lakkerer med trykk :)

Bilen ser veldig bra ut i sollys..

Men hva stilte du trykket til på kompressoren? Jeg bruker 3-5 bar avhengig av lakken, altså ca det samme som nevnt litt lenger opp her. Trykket justerer jeg på regulatoren på kompressor, og ikke på sprøyta.

Om lakken ikke herder orntlig så er det for tykke sjikt, og det kan komme av for lite tynning, og ikke for mye tynning.

Regner med du hadde lakken igjennom sil også før du sprøyta?

Ikke bruk noe slipemiddel på lakken før den ferske lukten er gått ut av den. Avhengig av temp kan det ta fra noen uker til mnd. Du får lettere riper i lakken før den har herdet orntlig. Lakkforsegler er vel kanskje heller ikke det beste under denne tiden.

Mindre motordeler og slikt bruker jeg derfor å ha i stekeovn for å herde lakken raskere :)

Skrevet
  truckdriver skrev:
Har du ikke fargekoden på den farga?
  martinwenberg skrev:

Tapen jeg brukte var ikke av beste kvalitet så derfor ble den blåst vekk. Justerte sprøyta på sirka minimum, men at den blåste bra. Biltema tape anbefales ikke som maskering når man lakkerer med trykk :)

Bilen ser veldig bra ut i sollys..

Men hva stilte du trykket til på kompressoren? Jeg bruker 3-5 bar avhengig av lakken, altså ca det samme som nevnt litt lenger opp her. Trykket justerer jeg på regulatoren på kompressor, og ikke på sprøyta.

Om lakken ikke herder orntlig så er det for tykke sjikt, og det kan komme av for lite tynning, og ikke for mye tynning.

Regner med du hadde lakken igjennom sil også før du sprøyta?

Ikke bruk noe slipemiddel på lakken før den ferske lukten er gått ut av den. Avhengig av temp kan det ta fra noen uker til mnd. Du får lettere riper i lakken før den har herdet orntlig. Lakkforsegler er vel kanskje heller ikke det beste under denne tiden.

Mindre motordeler og slikt bruker jeg derfor å ha i stekeovn for å herde lakken raskere :)

Trykket på kompressoren var vell 3-4 bar om jeg ikke tar helt feil. Lakken har faktisk herdet seg og den sitter veldig bra. Fluene går oppå bilen uten merker og jeg har prøvd å ta på den selv. Derfor at tapen for var fordi det var fuktig en dag og limet ble dårlig. Jeg bytta noe ut men holdt ikke alt for bra noen plasser. Var ikke sånn over hele bilen at alt fløyg bort, men litt her og der :) Hva mener du med lakkforsegler???

Skrevet
  martinwenberg skrev:
hahah, begynte det å renne da? Eller tok du litt og litt på rullen? :P

Tok litt og litt på rullen, brukte en korthåret rulle. Ingen renning noe sted. Ble overraskende jevnt og pent :) Våtsliper med 800 og 1200 papir når lakken har herdet for bedre resultat

Skrevet

ahaa okei. Men sjønner ikke det med våtslipinga egentlig.... Hvis jeg tar 1200 papir, dypper det i vann å skrubber over bilen. Skal det ikke i teorien bli mattere da? Siden du faktisk pusser på bilen med et småkornet papir.

Skrevet
  martinwenberg skrev:
ahaa okei. Men sjønner ikke det med våtslipinga egentlig.... Hvis jeg tar 1200 papir, dypper det i vann å skrubber over bilen. Skal det ikke i teorien bli mattere da? Siden du faktisk pusser på bilen med et småkornet papir.

Dette gjøres for å matte ned bil før lakk og/eller for å fjerne dype riper :) Jeg gjør dette på min for å få en jevnere overflate

Skrevet

Lakkforsegler er ei veldig tett voks som holder lenge. Bengalakk kan egentlig mer sammenlignes med maling. Den er 1K til forskjell fra billakk som er 2K med herder. Bengalakk trenger derfor ganske så lang tid på å gjennomherde. Ikke legg på voks eller bruk polering med for kraftig slipemiddel før lakken har herdet nok. Du kjenner det som sagt på lukten når lakken enda er fersk.

Om du ser på ei lakkert overfalte i ett mikroskop vil du se at den langt i fra er slett. Den har tvert imot mange daler og topper. Pusser man den lakkerte flaten forsiktig med finkornet slipepair, 1000-2000, så jevner man ut dalene og toppene. Sammen med ei god polering og voksing gir dette faktisk mye bedre glans enn uten. Det er mye brukt på biler som lages for utstilling. Og på enkelte premiumbiler så er faktisk lakken slipt etter sluttlakkering for å få best mulig lakk med mest mulig glans.

Hvor mange strøk har du lakkert? 1-2 lag grunning med mellomsliping? 2-3 lag med farge?

Om du har slurvet her så kan det komme fram sliperiper når lakken herder mer, selv om de kanskje ikke er synlig nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...