Gå til innhold

MartinW's E30 Turbo Touring-farge og fyller side 83

Anbefalte innlegg

• Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

je fikk beskjed om at turbo uansett sprut/chip må igjennom syklus test, som koster altfor mye kr... så jeg valgte å selge touringen min og skaffe noe eldre :P men har aldri blitt noe turbo så langt uansett hehe.

Skrevet

Mulig du også må ha en avgassgodkjent turbo for at det skal være mulighet for å få det godkjent, pga katt.

Turboen stjeler veldig mye av varmen som katt trenger for å fungere, og derfor har nyere turbobiler gjerne katt montert helt oppe ved turbo. Om det er snakk om å bare få den godkjent med turbo stemplet i vognkortet, og ikke reell effekt, så ville jeg satset på 10% regelen. Altså lade 0,1 bar, eller opp mot 0,3 om du klarer å redusere effektiviteten. Slik kan du slippe unna å modifisere motorstyring, og forhåpentligvis syklustest.

Heldigivs har de brukt å være rimelig samarbeidsvillige på BT her på Fauske :)

E85 er absolutt et avgassgodkjent drivstoff, som minsker det meste av utslipp som CO, og NOX pga lavere forbrenningstemperatur. Så jeg kan ikke skjønne at de skal se negativt på drivstoffet i seg selv.

Jeg har flere ganger brukt E85 for å være sikker på at CO er innenfor grensa på EU kontroll, og det er ikke noe galt i det pga det er ett godkjent drivstoff. En gang jeg fikk feil på CO så opplyste jeg tom. at jeg hadde fylt E85 før etterkontroll for å få ned CO. Jeg bruker å kjøre en del E85 innblandet til vanlig også.

Skrevet
Mulig du også må ha en avgassgodkjent turbo for at det skal være mulighet for å få det godkjent, pga katt.

Turboen stjeler veldig mye av varmen som katt trenger for å fungere, og derfor har nyere turbobiler gjerne katt montert helt oppe ved turbo. Om det er snakk om å bare få den godkjent med turbo stemplet i vognkortet, og ikke reell effekt, så ville jeg satset på 10% regelen. Altså lade 0,1 bar, eller opp mot 0,3 om du klarer å redusere effektiviteten. Slik kan du slippe unna å modifisere motorstyring, og forhåpentligvis syklustest.

E85 er absolutt et avgassgodkjent drivstoff, som minsker det meste av utslipp som CO, og NOX pga lavere forbrenningstemperatur. Så jeg kan ikke skjønne at de skal se negativt på drivstoffet i seg selv.

Jeg har flere ganger brukt E85 for å være sikker på at CO er innenfor grensa på EU kontroll, og det er ikke noe galt i det pga det er ett godkjent drivstoff. En gang jeg fikk feil på CO så opplyste jeg tom. at jeg hadde fylt E85 før etterkontroll for å få ned CO. Jeg bruker å kjøre en del E85 innblandet til vanlig også.

Okei såppas. Nå har jeg sendt mail å spurt om det er mulig å få min godkjent. Sa at jeg skulle stille kravene som m20b25 har. 171hk osv. Skal også få forsterkede bremser osv. Så håper dem er villige.

Skrevet

Det er ikke vits å prøve å godkjenne med 0.1bar osv. Ladetrykket skal være fornuftig og tror ikke de godtar så veldig mye under 0.5bar. Når jeg var oppe med min sjekka han at trykket under kjøring, 0.65bar.

Skrevet
Men bilen må ikke være nyere enn 1988 eller ha katalysator. Altså den må være regga før katalysatorkravet kom i 88`.
Jeg har 89 mod. Sies at katalysator kom i slutten av 89?

01.01.1989 kom vel kravet om katalysator i Norge såvidt jeg husker.

Skrevet

krever vel tuv godkjent turbokit for å unngå avgassmåling opplegget, å det finns såvidt je veit ikke tell e30, aner itte hva dem sier om e85, men så lenge bilen har kommet org med kat kan man ikke fjerne den å unngå kat kravet var det jeg fikk beskjed om, skal med andre ord ikke lage en værre miljøfarlig bil enn det er x)

på org bremser kan du gå oppi 210/220 hk da, je fikk sette inn 535 motor i en touring med org bremser, henviste til en modell som het 325IS som hadde 210-220 hest ett sted å det gikk fint.

eller så er det m3 understell som gjelder og da kan man vel bikke 300 gamp tror jeg, usikker på om dette går på touringen mtp at karosseriet aldri har kommet med så mye effekt som 2dørsn har, men 325 IS ble levert i touring versjon.

Skrevet

Jaha?

Er den godkjentmed vipec, eller sa du bare ikke noe om det?

Har pre.88 jeg og. Sprut kunne man bare drite i.

Folk snakker om veldig mye rart her nå. Tuvgodkjente kit osv. Det trenger man ikke.

Letteste du gjør er å godkjenne opp til maks effekt karossen kom i. 171 i ditt tilfelle

Noen som har fått godkjent turbo i e30?? Hvordan skal søknaden sees ut? Hva må jeg skrive for å få dem med på det? Hvilke informasjon osv? :)

Ja :)

Søknaden trenger ikke være veldig omfattende, men ryddig og fin gramatikk er virker bedre.

Dropp historen om deg selv og bilen din, skjær ned til beinet å fortell akkurat hva du har tenkt til å gjøre, og hvilke krav statens vegvesen setter til ditt bygg for at denne bilen skal bli godkjent.

Så kan du starte med å ta ut MS'et. det får du ikke godkjent

Ang sprut skal du ikke si det for sikkert, min ble godkjent med Vi-Pec sprut for 2uker siden ;) Men bilen må ikke være nyere enn 1988 eller ha katalysator. Altså den må være regga før katalysatorkravet kom i 88`.

Sent from my Lumia 800 using Board Express

Skrevet
Jaha?

Er den godkjentmed vipec, eller sa du bare ikke noe om det?

Har pre.88 jeg og. Sprut kunne man bare drite i.

Folk snakker om veldig mye rart her nå. Tuvgodkjente kit osv. Det trenger man ikke.

Letteste du gjør er å godkjenne opp til maks effekt karossen kom i. 171 i ditt tilfelle

Den er godkjent med Vipec ja, søkte om det i søknaden. Det kunne la seg gjøre om bilen ikke hadde katalysator og dermed ikke så strenge utslippskrav.

Stemmer det du sier med at man ikke trenger tuv godkjent ditt og datt. For å godkjenne på bakrunn av Hartge H35-24 må man ha tilsvarende eller større bremser foran og bak. Bak er originale 325i bremser(268mm skiver og 33mm stempel). Mens foran må man ha 296mm eller større skiver og bremsekaliper med 54mm stempel eller større. Hovedsylinder må ha stempel med 23.8mm diameter eller større, f.eks E38 750i hovedsylinder passer rett på og har 25mm stempel.

Man må også ha tårnstag foran og bak. Dette ble visst Hartge levert med.

All denne infoen finner man i TUV dokumentet til Hartge H35-24. ---> http://300mm.de/download/HartgeH35.pdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...