bergeee Skrevet Februar 28, 2013 Skrevet Februar 28, 2013 da er det ikke vits og skru:) bare og få tak i en 2,5 liter og flå den gamle motoren til den takker for seg:P
martinwenberg Skrevet Februar 28, 2013 Forfatter Skrevet Februar 28, 2013 da er det ikke vits og skru:) bare og få tak i en 2,5 liter og flå den gamle motoren til den takker for seg:P Nånei Ser ut som ting årdner seg nå! tok en stor-måling idag, og fant ut at dyse nummer 1,2 og 3 var ute av drift var en ledning på kontakten som var kappet av, så loddet denne på. Fikk ikke startet den nå da jeg måtte hjem, så skal prøve å starte den imorgen! Nå piper det i multimeteret når jeg måler fra ecu og til dyserekka, så da er det fikset
truckdriver Skrevet Mars 1, 2013 Skrevet Mars 1, 2013 Var det jeg og tenkte, men den er helt ny, og ser antydning til spon på pluggen på sylinder 6. Så dette ser ikke lovende ut desverre Hvordan ser den sponen ut? Om den ligger i fastsmeltede perler så er det ett godt tegn på tenningsbank. Noe som absolutt er mulig pga du kjører turbo på orginal motor med umodifisert motorstyring. Om dette stemmer så er det fare for ødelagte stempelringer, da de kan knekke ved lettere tenningsbank. Noe som også rimer med olje på pluggen. Ved mer alvorlig tenningsbank får man som regel nedbrenning av stemplene nær stempelringene. Dette er ødelegelser som kan skje i løpet av bare få sekunder med turbotrykk. Kan gjerne skafe deg bevis på hvordan ett stempel blir sende ut etter ett slikt havari
martinwenberg Skrevet Mars 1, 2013 Forfatter Skrevet Mars 1, 2013 Det som var så rart, er at jeg tørket pluggene, blåste i sylinderen og startet motoren. Da var alle helt fine, ikke noe olje eller spon. Skal starte den idag å se hva som skjer. Har 0.2 i ladetrykk, og har aldrig vært over det
martinwenberg Skrevet Mars 1, 2013 Forfatter Skrevet Mars 1, 2013 ENDELIG!! Dro om nøkkelen idag og startet bilen! Den gikk som en drøm Tror ikke den har gådd så fint før faktisk. Måtte prøve den ute på plassen en tur, og det føltes veldig godt Nå er den oppe å går, så litt lyskobling og justering her og der, så blir det EU kontroll
Larsgunnar Skrevet Mars 1, 2013 Skrevet Mars 1, 2013 Truckdriver, du blåser ikke spon av stempelringer på 0.2 bar 0,2 bar klarer du å blåse hvis du virkelig tar i.. Og Martin, du kan trygt lade mer enn 0.2
martinwenberg Skrevet Mars 1, 2013 Forfatter Skrevet Mars 1, 2013 stemmer. Men han viste ikke at jeg ladet 0.2 hele tiden så Kan vell lade opp til 0.4 uten nye dyser har jeg hørt
truckdriver Skrevet Mars 1, 2013 Skrevet Mars 1, 2013 Truckdriver, du blåser ikke spon av stempelringer på 0.2 bar 0,2 bar klarer du å blåse hvis du virkelig tar i..Og Martin, du kan trygt lade mer enn 0.2 Der må jeg faktisk påpeke at jeg ikke er helt enig. Har sett smeltede metallpartikler på pluggene selv på sugemotorer. Stempelringer kan knekke, og stempler kan brennes hull i også på en sugemotor. Selv om det skal litt mer til enn med turbo. 0,2 bar tilsvarer tross alt en effektøkning på ca 20%, som absolutt er betydelig. Men slik uflaks har man vel helst når man vet, eller har mistanke om at man gjør noe feil. Er man lykkelig uvitende kan man ha flaks at ting går bra når man har for høy komp, gammel og dårlig bensin kanskje med for lav oktan pga dårlig økonomi, og helt umodifisert motorstyring. Om man har litt erfaring med trimming kommer man ikke unna at det er ett dårlig tegn med spon på tennplugger, og det samme med olje som man selv ikke har tilført. Jeg har ikke sett pluggen selv, så jeg skal ikke si sikkert at det er noe problem, men bare sette ett spørsmålstegn ved det. Om man ignorerer tegn som man får fra motoren så har man den perfekte oppskrift på garantert havari. Om man ikke er lykkelig utvitende altså
martinwenberg Skrevet Mars 1, 2013 Forfatter Skrevet Mars 1, 2013 Truckdriver, du blåser ikke spon av stempelringer på 0.2 bar 0,2 bar klarer du å blåse hvis du virkelig tar i..Og Martin, du kan trygt lade mer enn 0.2 Der må jeg faktisk påpeke at jeg ikke er helt enig. Har sett smeltede metallpartikler på pluggene selv på sugemotorer. Stempelringer kan knekke, og stempler kan brennes hull i også på en sugemotor. Selv om det skal litt mer til enn med turbo. 0,2 bar tilsvarer tross alt en effektøkning på ca 20%, som absolutt er betydelig. Men slik uflaks har man vel helst når man vet, eller har mistanke om at man gjør noe feil. Er man lykkelig uvitende kan man ha flaks at ting går bra når man har for høy komp, gammel og dårlig bensin kanskje med for lav oktan pga dårlig økonomi, og helt umodifisert motorstyring. Om man har litt erfaring med trimming kommer man ikke unna at det er ett dårlig tegn med spon på tennplugger, og det samme med olje som man selv ikke har tilført. Jeg har ikke sett pluggen selv, så jeg skal ikke si sikkert at det er noe problem, men bare sette ett spørsmålstegn ved det. Om man ignorerer tegn som man får fra motoren så har man den perfekte oppskrift på garantert havari. Om man ikke er lykkelig utvitende altså Stempler og ringer kan gå utenom turbo og selvfølgelig. Men jeg skulle bare fram til at med 0.2 i trykk, så kunne jeg ikke tenke meg at det var problemet. Som sakt så har jeg ikke sett noe mere spon, tok ut pluggen flere ganger. Har ikke hatt noe problemer med motoren, men det er ledningsnettet som er dårlig, og som skaper problemene mine. Har 2 ganger måtte delt ledningsnettet for å lodde ting, så nytt trengs. Motoren sviver fint og maler som en kattunge Ikke rart den hostet når den fikk levert bensin på 3 av 6 sylindre. Den bruker verken olje eller kjøleveske, har sjekket dette. Skal ikke leke meg med for mye trykk, for har ikke BBL, datasprut eller større dyser. Kjører rolig før dette blir montert Men det merkes betraktelig på 0.2 i trykk, tro det eller ei, men kommer til å kjøre slik i første omgang
truckdriver Skrevet Mars 1, 2013 Skrevet Mars 1, 2013 Problemer man får i forbindelse med feilsøking kan gjerne starte med at man på forhånd har bestemt seg for hva det ikke kan være. Som f.eks at man ikke kan tenke seg at "bare" 0,2 i trykk kan lage problemer, selv om andre har gjort det før mange ganger med suksess. Det er en som bruker å sitere ett uttrykk som sier at antagelser er moren til alle fuckups. Sjekk pluggene på nytt igjen etter å ha kjørt bilen slik at ting faktisk begyner å bli litt varme. De skal ha jevn farge og ikke tegn til perledannelse. Pluggene er det beste hjelpemiddlet du har akkurat nå for å se om motoren har det bra med tanke på drivstoff og tenning. Uansett så er det bra at den fungere igjen Selvsagt merker du at den går bedre med 0,2 i trykk. Som nevnt så tilsvarer det ca 20% effektøkning. Eller man kan se på det som tilsvarende en 2,4 liters sugemotor.
martinwenberg Skrevet Mars 1, 2013 Forfatter Skrevet Mars 1, 2013 Problemer man får i forbindelse med feilsøking kan gjerne starte med at man på forhånd har bestemt seg for hva det ikke kan være. Som f.eks at man ikke kan tenke seg at "bare" 0,2 i trykk kan lage problemer, selv om andre har gjort det før mange ganger med suksess. Det er en som bruker å sitere ett uttrykk som sier at antagelser er moren til alle fuckups. Sjekk pluggene på nytt igjen etter å ha kjørt bilen slik at ting faktisk begyner å bli litt varme. De skal ha jevn farge og ikke tegn til perledannelse. Pluggene er det beste hjelpemiddlet du har akkurat nå for å se om motoren har det bra med tanke på drivstoff og tenning.Uansett så er det bra at den fungere igjen Selvsagt merker du at den går bedre med 0,2 i trykk. Som nevnt så tilsvarer det ca 20% effektøkning. Eller man kan se på det som tilsvarende en 2,4 liters sugemotor. Ja du har et poeng der skal prøve det ja. Blir nok å ta bilen hjem om ikke så lenge, så skal sjekke ut ting da
Larsgunnar Skrevet Mars 2, 2013 Skrevet Mars 2, 2013 Der må jeg faktisk påpeke at jeg ikke er helt enig. Har sett smeltede metallpartikler på pluggene selv på sugemotorer. Stempelringer kan knekke, og stempler kan brennes hull i også på en sugemotor. Selv om det skal litt mer til enn med turbo. 0,2 bar tilsvarer tross alt en effektøkning på ca 20%, som absolutt er betydelig. Men slik uflaks har man vel helst når man vet, eller har mistanke om at man gjør noe feil. Er man lykkelig uvitende kan man ha flaks at ting går bra når man har for høy komp, gammel og dårlig bensin kanskje med for lav oktan pga dårlig økonomi, og helt umodifisert motorstyring. Om man har litt erfaring med trimming kommer man ikke unna at det er ett dårlig tegn med spon på tennplugger, og det samme med olje som man selv ikke har tilført. Jeg har ikke sett pluggen selv, så jeg skal ikke si sikkert at det er noe problem, men bare sette ett spørsmålstegn ved det. Om man ignorerer tegn som man får fra motoren så har man den perfekte oppskrift på garantert havari. Om man ikke er lykkelig utvitende altså Selvfølgelig. Å bygge turbo på en motor med dårlige stempelringer, tetteringer, lagre og ovale sylindre, så ber man om havari til slutt. "For høy komp" er egentlig litt feil å bruke synes jeg, da 8.1:1 og 9.7:1 statisk ikke er noen "høy" kompresjon. I mine øyne blir det ikke "høykomp" før man bikker godt over 11. Høyt kompresjonsforhold kan kompenseres med utbedret portutforming inn/ut og andre kammer som har løft/durasjon passende kompresjonsforhold/flowhastighet. Høyere kompresjon vil gi mer pulver over hele registeret, og i lengden være mere holdbart enn lavkomp, masse suppe, gigantisk turbo og 4 bar turbotrykk. Spon på pluggen kan være litt skummelt ja, men jeg tar som utgangspunkt at motoren hans er i bra stand.
martinwenberg Skrevet Mars 2, 2013 Forfatter Skrevet Mars 2, 2013 Lars. Jeg har ikke kommet borti en m20 motor med 11 i komp. Å tror ikke mange bensinmotorer har dette. Min har original 9 og noe i komp, men nå ligger jeg på 8,1/1 i kompresjon. Har neddreide stempler på denne nå. Som Espen (truckdriver) sier, så kan det skje noe med "bare" 0.2 i ladetrykk. Ikke det at motoren min er ødelagt eller dårlig, men kompen min er ikke for høy for dette trykket. Kvasi ladet 1 bar på org innmat i noen år uten feil, så tror mine 0.2 skal gå greit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå