Gå til innhold

MartinW's E30 Turbo Touring-farge og fyller side 83

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såklart, sammenlignet med en moderne motor blir fort hjulet firkantet!

Tenker vi legger mening, påstander og synsing til sides, så det ikke blir mer diskusjon enn updates i denne tråden.

Følger med videre Martin, og venter spent på neste update! ;)

• Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Såklart, sammenlignet med en moderne motor blir fort hjulet firkantet!

Tenker vi legger mening, påstander og synsing til sides, så det ikke blir mer diskusjon enn updates i denne tråden.

Følger med videre Martin, og venter spent på neste update! ;)

Gjør ingen ting at dere diskuterer litt, for både jeg og andre trenger mere erfaring rundt dette :) Godt at du følger med, blir masse updates fremover :)

Skrevet
Jeg er totalt enig i hele innlegget ditt over, Truckdriver, det var nesten som det var jeg som hadde skrevet det selv ;) . Grunnen til at jeg begrenser meg fra å skrive slike innlegg, er at jeg har for liten inngående kompetanse/erfaring på turbotrimming. Men etter hva jeg har lest og erfart opp gjennom årene, syns jeg du hadde et flott og bra skrevet innlegg, verdt å ta til etterretning.
Skrur du trykket opp til 0,3 tilsvarer det i praksis ca en 2,5 liters motor.

Dette er vel eneste jeg vil sette fingen på. Er det vel ikke heller bedre å skrive at 0.3 bar overtrykk tilsvarer teoretisk sett en 2.5 liters motor effektmessig? At den tilsvarer i praksis som en 2.5 liter er vel litt i underkant riktig...

Ikke for å kverulere på noen måte, bare for å ikke gi feil inntrykk at et ellers flott innlegg...

Skjønnte med en gang hva han mente :)

Skrevet
Jeg er totalt enig i hele innlegget ditt over, Truckdriver, det var nesten som det var jeg som hadde skrevet det selv ;) . Grunnen til at jeg begrenser meg fra å skrive slike innlegg, er at jeg har for liten inngående kompetanse/erfaring på turbotrimming. Men etter hva jeg har lest og erfart opp gjennom årene, syns jeg du hadde et flott og bra skrevet innlegg, verdt å ta til etterretning.

Takker :) Skjønner deg i grunn på den. Hvert eneste ord man uttaler seg med får fort en tendens til å bli spikket ned til enkeltstavelser. Personlig kan jeg heller ikke kalle meg for noen guru innen trimming. Men heldigvis plukker man opp litt innimellom :) Ett viktig felt innenfor kompetanse er å vite hvor og hvordan man skaffer seg nødvendig info. Lærer man seg det så kan man dra god nytte av erfaringer andre har tilegnest seg.

F.eks om jeg lurer på noe om BMW jeg trenger å ha greie på bruker jeg å ringe Morten som har kommentert lenger opp i tråden her. Og visa versa om han lurer på noe jeg kan bedre.

Og andre personer med kunnskaper innenfor andre grener. Man kan altså jukse litt ved å bruke andre sine erfaringer.

quote="Pedi"]

Dette er vel eneste jeg vil sette fingen på. Er det vel ikke heller bedre å skrive at 0.3 bar overtrykk tilsvarer teoretisk sett en 2.5 liters motor effektmessig? At den tilsvarer i praksis som en 2.5 liter er vel litt i underkant riktig...

Ikke for å kverulere på noen måte, bare for å ikke gi feil inntrykk at et ellers flott innlegg...

Hmm. Ja. Kunne vel vært formulert litt mer utfyllende.

En kvervulerende motorteoretiker kunne flisespikket det med mange om og men.

Men ved 1,3 atmosfærer kontra 1 atmosfære, som er det en sugemotor ca går med ved havets overflate, får motoren ganske så nøyaktig 30% mer luft. Denne ekstra lufta må selvsagt følges opp med korrekt mengde bensin og rett tenningstidspunkt.

Om man skal begyne å kvervulere her så fløder motoren litt mindre pga tettere luftmasse, og baktrykk i eksosen gjør at man ikke tømmer sylindrene helt for eksos. Med milde kamtider og turbo som ikke er alt for liten slik at den fløder alt for lite effektivt, så merker man ikke dette så mye i praksis.

Momentet i en turbomotor bruker følge sugemotorens kurve ganget med ladetrykk målt i totaltrykk.

Selvsagt med overnevnte forbehold.

Da er det vel samtidig verdt å nevne at BSAC tudeligvis kan bli lavere ved å gjøre noe så enkelt som å skifte fra bensin til E85 som drivstoff.

Skrevet
Er forholdsvis enig med Truckdriver. Høykomp koster, og krever en del kompetanse, men, er mest holdbart i lengden og gir et mye bredere register.

Lavkomp er tilgivende for den med "mindre kompetanse" (Martin er en liten gluping har jeg skjønt, så ikke noe offensivt der) og mindre cash. Lav komp er en "safe" metode og lade på, og det har vist seg å fungere siden 70-tallet.

Men ang. det du skriver at "0.3 bar tilsvarer en 2.5 liters motor", blir litt feil synes hvertfall jeg. Er forskjell på å lade 0.3 på en Mitsubishi 13C turbo, og en Holset HX40.

Uansett, det er Martin og pengeboka hans som bestemmer her, så ingen grunn til å kverulere. :)

Peis på Martin, detta her blir bra uansett!

At høykomp er mer holdbart i lengden enn lavkomp vil jeg da ikke akkurat si. Mange bremsepapirer man finner som er lagt ut på nett viser att svært mange av de motorene med smalest register er høykomp turbomotorer. De få med ærlige tall som ikke kommer under den kategorien er mest sansynlig bygd av en god motorbygger som har tatt alle parameter i med i bergeningene før deler er laget eller innkjøpt. Det innebærer raskt en del customdeler.

Lavkompmotorer kan faktisk ha svært god respons, selv man nok vil få en litt lengre periode med venting fra man trykker gassen i bunn til man har full akselerasjon enn med en potent trimmet sugemotor. Med moderne turboteknologi vil jeg ikke akkurat kalle den forsinkelsen sjenerende på en bruksbil :)

8:1 vil jeg ikke kalle ultralav komp heller.

Har mappet en bil som hadde for liten turbo, og etter oppgradering til mer passelig turbo var det ikke rent lite forskjell på hva den ville ha av bensin og tenning på 1,3 bar. Har vel forøvrig dekt det i forrige inlegget mitt. Det fins også nyanser og mellomting, ikke bare ytterpunkter!

Glup virker som ett passende ord ja :) Men fortsatt ung og med mange år forran seg på å lære.

Og enda i en veldig tidlig fase av turbotrimming.

Skrevet

Forresten. Har jo nylig koblet opp sprut i en E30 med M50 motor. Har begynt å få en viss forståelse for det snodige elopplegget i disse bilene. Så jeg har en viss anelse om noen "feil" du har gjort med det adaptret du laget :)

Skrevet
Forresten. Har jo nylig koblet opp sprut i en E30 med M50 motor. Har begynt å få en viss forståelse for det snodige elopplegget i disse bilene. Så jeg har en viss anelse om noen "feil" du har gjort med det adaptret du laget :)

Jeg synes nå "glup" er et svakt ord i forhold til den informasjonen du deler her! :) det høres jo lovende ut! Nå har jeg koblet opp alt så den starter å går. Har bensin, adapter å loddestasjon tiljengelig, så hvis du er interresert i å justere litt å fortelle hva jeg har gjort feil, så er jeg med :D

Skrevet

Da har jeg fått tak i en mindre turbo :) er en kkk turbo som er original på audi s4. Jeg har t3 flens på grenrøret, men turboen er t25/t28. Så skal lage ny flens imorgen på skolen ;) han som brukte den hadde fullt ladetrykk på 2800rpm, 1,5bar, så denne skal funke greit :)

Skrevet
Tøft! Obligatorisk med "Turbo sammenlignet med colaflaske-bilde" ;)

hehe den er en del mindre enn den jeg hadde da :P Men har heller en mindre turbo som funker, og kanskje blir flirt litt av, enn å ha en stor som har null funksjon ;)

Fikk laget flensen idag og punktet den på grenrøret. Mangler tråd til miggen så får skaffe det å helsveise imorgen :) Bilder kommer!

Skrevet
Da har jeg fått tak i en mindre turbo :) er en kkk turbo som er original på audi s4. Jeg har t3 flens på grenrøret, men turboen er t25/t28. Så skal lage ny flens imorgen på skolen ;) han som brukte den hadde fullt ladetrykk på 2800rpm, 1,5bar, så denne skal funke greit :)

Verdt å nevne at det var med høykomp og E85. Utjevningsmanifold, og ikke grenrør. Samt at turboen var ca tom ved 1,4 bar. Responsen med den turboen var mildt sagt morsom :)

Om du får noe bedre pulssplitting så er det mulig at turtall for fult ladetrykk ikke blir vedlig forskjellig :)

Skrevet

Verdt å nevne at det var med høykomp og E85. Utjevningsmanifold, og ikke grenrør. Samt at turboen var ca tom ved 1,4 bar. Responsen med den turboen var mildt sagt morsom :)

Om du får noe bedre pulssplitting så er det mulig at turtall for fult ladetrykk ikke blir vedlig forskjellig :)

Hehe såppas :P Men tror denne blir bra for min del! Tidlig ladetrykk og liten å effektiv :) Blir plass i motorrommet til spylevesketanken osv i tillegg så er bare pluss det ;) Har fått laget flensen og punktet den på plass, så skal vell helsveise den idag.

Skrevet

Samme turbo som jeg hadde på en M20B25. Da ble det i minste laget! :P Tror faktisk jeg hadde fullt ladetrykk på 2000rpm i et høyt gir.

Edit: Denne er vell vannkjølt også? Kan ikke det være litt mye styr?

Skrevet

Samme turbo som jeg hadde på en M20B25. Da ble det i minste laget! :P Tror faktisk jeg hadde fullt ladetrykk på 2000rpm i et høyt gir.

Edit: Denne er vell vannkjølt også? Kan ikke det være litt mye styr?

Sjønner det :P Jeg har m20b20 da, men tror jeg får ladetrykket bra tidlig. Joo, er vell ikke bare enkelt med vannkjøling, men jeg må ikke bruke det ettersom jeg har forstått. Kjølingen er der av en grunn, men han som brukte turboen før hadde ikke vannkjølingen påkoblet, og turboen er enda god den :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...