martinwenberg Skrevet Mars 14, 2013 Forfatter Skrevet Mars 14, 2013 Bare å koble deg inn med et T-stykke på en av vannslangene til varmeapp. Joda, men blir jo mye styr, pluss at da må jeg lufte systemet på nytt Å det er skikkelig kjedelig!
truckdriver Skrevet Mars 14, 2013 Skrevet Mars 14, 2013 God gammeldags glidelagerturbo. Ser ikke det store behovet for vannkjøling om du ikke har tenkt å gjøre det til vane å stenge av motoren direkte fra full belastning uten litt tid til å kjøle seg. Og om du gjør det til en vane så vil nok motoren du kjører kombinert med vannkjøling av turbo heller lage flere problemer enn fordeler. De fleste kulelagerturboer derimot må ha vannkjøling, pga de har for lite oljegjennomstrøming for å kjøle lagerhuset tilstrekkelig. På en glidelagerturbo derimot bruker oljen være hovedkjølemediumet. Da er ofte vannkjøling der pga miljøhensyn, slik at man slipper tomgangskjøring etter hver eneste kjøretur for å kjøle ned turbo.
martinwenberg Skrevet Mars 15, 2013 Forfatter Skrevet Mars 15, 2013 God gammeldags glidelagerturbo. Ser ikke det store behovet for vannkjøling om du ikke har tenkt å gjøre det til vane å stenge av motoren direkte fra full belastning uten litt tid til å kjøle seg.Og om du gjør det til en vane så vil nok motoren du kjører kombinert med vannkjøling av turbo heller lage flere problemer enn fordeler. De fleste kulelagerturboer derimot må ha vannkjøling, pga de har for lite oljegjennomstrøming for å kjøle lagerhuset tilstrekkelig. På en glidelagerturbo derimot bruker oljen være hovedkjølemediumet. Da er ofte vannkjøling der pga miljøhensyn, slik at man slipper tomgangskjøring etter hver eneste kjøretur for å kjøle ned turbo. Se der ja skal nok få turboen til å kjøle seg ned inni mellom ja. Så det blir ikke krise hvis jeg ikke bruker den? Kjente en del slakk i turboen, både inn/ut og opp/ned. Den inn og ut slakken er vell ikke gunstig??
Larsgunnar Skrevet Mars 15, 2013 Skrevet Mars 15, 2013 Litt radial slakk skal det være, da delene utvider seg ørlite pga varmen, men aksial slakk er ingen fordel nei...
truckdriver Skrevet Mars 15, 2013 Skrevet Mars 15, 2013 Radialslakke kan kjennes ut som aksialslakke om man ikke kjenner etter på rett måte. Radialslakken må holdes i ro før du kan kjenne om det er aksialslakke. Tipper du får lånt mikrometerur på skolen for å måle slakke Enkelte som har vannkjøling av turbo orginalt i bilen sin kobler den ut ved trimming. Pga den lager mer ulemper enn fordeler. Ikke uvanlig at vannet koker i turboen ved litt aktiv kjøring. Noe som fører til luftbobler i kjølevannet, og koking. I værste fall kan det faktisk føre til havari i motor. Med tanke på at du har en M20 motor, som i utgangspungtet har feilkonstruert kjølesystemet som gir kronisk dårlig utlufting, så ville ikke jeg turt å hatt kjølevann fra motoren inn på turbo. Om du har nok overkapasitet på oljepumpen, og en god olje til luft oljekjøler, så det faktisk bedre å kjøle turboen med olje igjennom kjølekanalen. Tviler på at du har nok overkapasitet til det orginalt. Så da er det nok greiest å bare droppe kjølingen
martinwenberg Skrevet Mars 15, 2013 Forfatter Skrevet Mars 15, 2013 Radialslakke kan kjennes ut som aksialslakke om man ikke kjenner etter på rett måte. Radialslakken må holdes i ro før du kan kjenne om det er aksialslakke.Tipper du får lånt mikrometerur på skolen for å måle slakke Enkelte som har vannkjøling av turbo orginalt i bilen sin kobler den ut ved trimming. Pga den lager mer ulemper enn fordeler. Ikke uvanlig at vannet koker i turboen ved litt aktiv kjøring. Noe som fører til luftbobler i kjølevannet, og koking. I værste fall kan det faktisk føre til havari i motor. Med tanke på at du har en M20 motor, som i utgangspungtet har feilkonstruert kjølesystemet som gir kronisk dårlig utlufting, så ville ikke jeg turt å hatt kjølevann fra motoren inn på turbo. Om du har nok overkapasitet på oljepumpen, og en god olje til luft oljekjøler, så det faktisk bedre å kjøle turboen med olje igjennom kjølekanalen. Tviler på at du har nok overkapasitet til det orginalt. Så da er det nok greiest å bare droppe kjølingen Ja, men da gidder jeg ikke å tenke på den kjølingen. Veit at m20 har dårlige kanaler, å det blir alt for mye jobb å skøyte seg inn på turboen. Nå sier ken thomas at turboen funker som den skal, så blir nok ikke noe problem
morten.2 Skrevet Mars 15, 2013 Skrevet Mars 15, 2013 jeg brukte slangene fra forvarming av spjellhuset til kjølevann for turboen på en 325i jeg satte turbo på. Slanger nr 18 og 19
martinwenberg Skrevet Mars 15, 2013 Forfatter Skrevet Mars 15, 2013 jeg brukte slangene fra forvarming av spjellhuset til kjølevann for turboen på en 325i jeg satte turbo på.Slanger nr 18 og 19 [ Bilde ] Jo men som truckdriver sier så kan det være ugunstig mtp koking osv... Det jeg eventuelt kan gjøre hvis det er behov for det, kan jeg lage en egen tank med pumpe og liten kjøler. Da risikerer jeg ikke motoren
martinwenberg Skrevet Mars 16, 2013 Forfatter Skrevet Mars 16, 2013 Har laget t25 flens og oljeretur. Kompressorhuset var ripete å stykt så tok det av å lakkerte det
martinwenberg Skrevet Mars 16, 2013 Forfatter Skrevet Mars 16, 2013 Likey! Artig å fikse opp småting gleder meg til å få montert den!
truckdriver Skrevet Mars 16, 2013 Skrevet Mars 16, 2013 Har du tenkt på plass til wastegate da? Når jeg nevnte feilkonstruert kjølesystem tenker jeg på at f.eks slanger sitter for høyt i forhold til resten av kjølesystemet og lufteskruer, slik at motore ikke lufter seg selv noe særlig bra. Sammenlign med f.eks M50 motor, der er ikke kjøleslangene ett nivå høyere enn radiator. Om det dannes bobler pga koking i turboen kommer de ikke like lett ut av kjølesystemet som på en selvluftende motor. Og selv på en selvluftende motor kan en betydelig mengde med luftbobler skape problemer.
Larsgunnar Skrevet Mars 17, 2013 Skrevet Mars 17, 2013 Lufter ikke M20 seg selv, ved å la motor gå seg varm, og la lokket til kjølevæskebeholderen stå åpen?
martinwenberg Skrevet Mars 17, 2013 Forfatter Skrevet Mars 17, 2013 Lufter ikke M20 seg selv, ved å la motor gå seg varm, og la lokket til kjølevæskebeholderen stå åpen? Kan trygt si at m20 ikke lufter seg selv. Det er lettere å lufte m20 enn m50. Men har man teknikken går det bra
martinwenberg Skrevet Mars 17, 2013 Forfatter Skrevet Mars 17, 2013 Har du tenkt på plass til wastegate da?Når jeg nevnte feilkonstruert kjølesystem tenker jeg på at f.eks slanger sitter for høyt i forhold til resten av kjølesystemet og lufteskruer, slik at motore ikke lufter seg selv noe særlig bra. Sammenlign med f.eks M50 motor, der er ikke kjøleslangene ett nivå høyere enn radiator. Om det dannes bobler pga koking i turboen kommer de ikke like lett ut av kjølesystemet som på en selvluftende motor. Og selv på en selvluftende motor kan en betydelig mengde med luftbobler skape problemer. Ja det har du rett i. Men med egen tank og pumpe tror jeg det kan bli bedre. Men vi får se om det er nødvendig, og om jeg gidder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå