///FredriK.S Skrevet September 18, 2011 Skrevet September 18, 2011 Hei. Etter å eid bilen i snart 9mnd er det kanskje på tiden å lage en liten tråd om den ? Så her kommer det. Kjøpte bilen 2.Januar '11, og på veien for å hente den på toget, fikk jeg en dårlig nyhet av eieren. Han skulle sjekke og gå over bilen før han skulle levere den, og fant at det var en slags brun suppe i kjølevannet, men olja så helt ren ut. Vi tok noen telefoner til noen bmw sakkyndige, og tok sjansen på at dette bare var en liten bagatell. Kom fram for 2.gang, og det ble handel. Tok oss 3.timer å kjøre hjem, og alt virket som det skulle. Tempraturen holdt seg rett, motoren virket frisk og bra. Etter et par dager hjemme, bestemmte vi oss for å tømme og rense kjøleanlegget. Og prøve å finne ut av feilen. Det var en jævlig suppe, men vi fikk tømt og renset dette. Alt holdt seg bra, inntil en 14dagers tid. Så kom dritten smått igjen : / Fikk da en misstanke om muligens toppakningen hadde gått eller noe, så vi bestemte oss for å ta kontakt med en som har peil på dette, og hjelpe oss videre med saken. Han kom da framtil at mest sannsynelig så ville det vært en sprekk i toppen, da dette er en svakhet på disse motorene. Så nå måtte vi prøve å finne oss en topp som var i god stand. Etter mye leiting uten hell, fant vi heller en fin motor som hadde gått rundt 160-170.000km, så vi gikk i innkjøp av denne. Tok komptest og sylinderlekasje test av den nye motoren, justerte ventiler, og sjekket ellers rundt motoren. Så gikk vi igang med motorbyttet. Måtte bytte et lager i bakkant av motoren, da den hadde stått i en automatgiret bil. I det vi demonterte eksos, mellomaksel, girkasse osv så fant vi noen andre feil. Bensinrørene var helt rustet opp, og det lakk, bremserørene var heller ikke noe å skryte av. Og siden bilen bruker nokk bensin fra før av, bestemte vi oss for å bytte alt av bremserør og bensinrør hele veien. Alt gikk fint og smertefritt, og bilen var straks på veien igjen Så litt mer om selve bilen. Bilen er en 1991modell 535i med orginalt manuell girkasse. Bilen ble importert til Norge i 1993. Det meste av slitedeler er blitt byttet, og den tekniske standen på bilen er veldig bra! Bilen ble også opplakkert og pusset ned vinteren 09 av tidligere eier. Så lakken osv er bra. Men noe smårust finns desverre : / Men dette vil muligens bli fikset ved en senere anledning hvis jeg har tenkt å beholde den. Men det er ingen store greiene, så er ingen hast på noen som helst måte Ellers så har det blitt byttet en del deler på bilen i mitt eie. - Nyoverhalt dynamo - Nye reimer - Nytt batteri - Ny frontrute - Nye motorfester - Nye giroverføringer m/ shortshift - Ny clutch - Ny lambdasonde - Ny thermostat og kjøleslanger - Motorbytte - Bremserør/bensinrør Planer videre for bilen: - M5 bakfanger [/] - M-tech II ratt [X] - Stereoanlegg [/] - 18" Rondell felger [X] - M5 skinninteriør [X] - Nye bremser. Zimmermann skier og greenstuff klosser [0] - Litt powerflex [0] - Styresnekke foring [0] - Senkesett 60/40 med Bilstein dempere [X] - Fikse håndbrekk [X] - Sorte Hella DE lykter m/sorte blinklys [/] - Nye felger? AC Schnitzer/BBS? [0] - Bytte eksos [0] - Fjærne spoiler [X] - Fjærne tilhengerfeste [X] - Får den litt lavere foran [0] - Stor service. Motorolje, filter, plugger, bensinfilter, girolje. [0] - ++ [X]= Fullført/ferdig [/]=Innkjøpt/under arbeid [0]=ikke fullført Over til noen bilder av doningen Da jeg hentet den Var litt av en gørr i kjølesystemet :-/ Gamle felgene vs nye (Borbet A 17" og Rondell d58 18") Motorbyttet, og montering av senkesett: pakket og klart nye bremserør på plass Gamle motoren i bakgrunnen Her var det tomt gitt Bilstein dempere hele veien Nye motoren på plass Ellers noen diverse bilder innvendig, utvendig. Har også handlet meg en vinterbil, slik at BMW kan stå i ro i vinter, uten å måtte bli utsatt for salt og dritt. Så det ble en 1990/1991 MB 260e Håper dere liker det dere ser, og kommenter gjerne! -Fredrik
johnja Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 Så ut for og være en flott bil, har fått litt sansen for e34 i det siste Tøff detalj det med garesjegulvet også.... Den vingen som satt på, er det orignalvinge ?
joachim sørlie Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 Blir bra det her morro med mye nye deler hvertfall
ThomasTB Skrevet September 19, 2011 Skrevet September 19, 2011 så strøken ut med Rondell d58 felger, hvordan å kjøre med Bilstein dempere og FK 60/40? veldig stiv? TUV godkjent?
///FredriK.S Skrevet September 19, 2011 Forfatter Skrevet September 19, 2011 Den vingen som var på er ikke orginal, den er nå solgt, sammen med et hengerfeste Morro med nye deler ja men fy som det koster 60/40 senken er tuv godkjent ja, men ettersom at når jeg åpnet pakken var alle gjennkjennings merkene/stempelet var slitt bort. Så går nokk ikke det for meg : / Ble ihvertfall veldig stiv og bra med dette oppsettet Og ettersom at de demperene som var på fra før (orginale siden bilen var ny) var helt pip gåene ble det en stor forandring. Veldig fornøyd med dette
///FredriK.S Skrevet September 23, 2011 Forfatter Skrevet September 23, 2011 Har fått gjort litt de siste dagene au. Etter som at vi tokk opp toppdekselet for å justere ventilene, så begynnte det å smålekke litt fra pakningen. Så ny ble bestillt i forrje uka, og annkom denne uken Bestemmte meg også for å slipe ned toppdekselet og legge litt lakk på, da det så ganske slitent ut fra før av. Resultatet ble bedre, ikke noe showfactor, men helt greit for en bruksbil Noen bilder under byttet -
bayerks-mach-werk Skrevet September 23, 2011 Skrevet September 23, 2011 pen bil og strøkent skinn interiør.
e34bmw535i Skrevet September 24, 2011 Skrevet September 24, 2011 Fin 535, ser nesten helt lik ut som min både utseendemessig og motor Hvor mye kosa det for bilstein og fk? Trenger nye dempere etter at supersport bare er dritt! Men noen planer for effektanlegg?
///FredriK.S Skrevet September 24, 2011 Forfatter Skrevet September 24, 2011 Må bytte ut eksosen etterhvert. Så er på leit etter effektanlegg Prisen på bilstein og fk blei noe rundt 9500kr på tilbud. Byttet også topplagere osv, da kom prisen på rundt 13-14.000kr
///FredriK.S Skrevet September 25, 2011 Forfatter Skrevet September 25, 2011 Et litt bedre bilde av motorromet, og et fra gårdagens BMW CCN treff Står parkert ved siden av en kollega fra jobben Og så et lite spørsmål. Har nå xenon i kjørelysa, skal jeg beholde dette, eller bytte til gulepærer?
scoot Skrevet September 25, 2011 Skrevet September 25, 2011 Gule pærer blir veldig gult, prøvde dette på min gamle e34 engang. Endte med å fjerne hele dritten og kjøpe vanlig hvite halogenpærer, litt mer moderne, men ikke FOR moderne, som Xenon i mine øyne blir på e34 heh
joggis Skrevet September 25, 2011 Skrevet September 25, 2011 fin bil, men du burde senke litt mer forran.. e34 blir mye finere når de skikkelig lav forran
///FredriK.S Skrevet September 25, 2011 Forfatter Skrevet September 25, 2011 Ja, må få gjort noe med fronten. Dette er jo 60/40 senkesett, men ble jo grei høyde bak, og høy foran. Skulle nesten tro jeg har montert det feil vei. hahaha
joggis Skrevet September 25, 2011 Skrevet September 25, 2011 hehe, ja.. visst du ikke har planer om å godkjenne det er det vell bare til å finne frem vinkelsliperen og kappe av en ring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå