Gå til innhold

///Fredrik's BMW 535i E34 / Sommerhjul på / M5 fanger *SOLGT


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Etter å eid bilen i snart 9mnd er det kanskje på tiden å lage en liten tråd om den ? :P

Så her kommer det.

Kjøpte bilen 2.Januar '11, og på veien for å hente den på toget, fikk jeg en dårlig nyhet av eieren.

Han skulle sjekke og gå over bilen før han skulle levere den, og fant at det var en slags brun suppe i kjølevannet, men olja så helt ren ut.

Vi tok noen telefoner til noen bmw sakkyndige, og tok sjansen på at dette bare var en liten bagatell.

Kom fram for 2.gang, og det ble handel.

Tok oss 3.timer å kjøre hjem, og alt virket som det skulle. Tempraturen holdt seg rett, motoren virket frisk og bra.

Etter et par dager hjemme, bestemmte vi oss for å tømme og rense kjøleanlegget. Og prøve å finne ut av feilen.

Det var en jævlig suppe, men vi fikk tømt og renset dette.

Alt holdt seg bra, inntil en 14dagers tid. Så kom dritten smått igjen : /

Fikk da en misstanke om muligens toppakningen hadde gått eller noe, så vi bestemte oss for å ta kontakt med en som har peil på dette, og hjelpe oss videre med saken.

Han kom da framtil at mest sannsynelig så ville det vært en sprekk i toppen, da dette er en svakhet på disse motorene.

Så nå måtte vi prøve å finne oss en topp som var i god stand.

Etter mye leiting uten hell, fant vi heller en fin motor som hadde gått rundt 160-170.000km, så vi gikk i innkjøp av denne.

Tok komptest og sylinderlekasje test av den nye motoren, justerte ventiler, og sjekket ellers rundt motoren. Så gikk vi igang med motorbyttet.

Måtte bytte et lager i bakkant av motoren, da den hadde stått i en automatgiret bil.

I det vi demonterte eksos, mellomaksel, girkasse osv så fant vi noen andre feil.

Bensinrørene var helt rustet opp, og det lakk, bremserørene var heller ikke noe å skryte av.

Og siden bilen bruker nokk bensin fra før av, bestemte vi oss for å bytte alt av bremserør og bensinrør hele veien. :P:)

Alt gikk fint og smertefritt, og bilen var straks på veien igjen :)

Så litt mer om selve bilen.

Bilen er en 1991modell 535i med orginalt manuell girkasse. Bilen ble importert til Norge i 1993.

Det meste av slitedeler er blitt byttet, og den tekniske standen på bilen er veldig bra!

Bilen ble også opplakkert og pusset ned vinteren 09 av tidligere eier. Så lakken osv er bra. Men noe smårust finns desverre : /

Men dette vil muligens bli fikset ved en senere anledning hvis jeg har tenkt å beholde den.

Men det er ingen store greiene, så er ingen hast på noen som helst måte :)

Ellers så har det blitt byttet en del deler på bilen i mitt eie.

- Nyoverhalt dynamo

- Nye reimer

- Nytt batteri

- Ny frontrute

- Nye motorfester

- Nye giroverføringer m/ shortshift

- Ny clutch

- Ny lambdasonde

- Ny thermostat og kjøleslanger

- Motorbytte

- Bremserør/bensinrør

Planer videre for bilen:

- M5 bakfanger [/]

- M-tech II ratt [X]

- Stereoanlegg [/]

- 18" Rondell felger [X]

- M5 skinninteriør [X]

- Nye bremser. Zimmermann skier og greenstuff klosser [0]

- Litt powerflex [0]

- Styresnekke foring [0]

- Senkesett 60/40 med Bilstein dempere [X]

- Fikse håndbrekk [X]

- Sorte Hella DE lykter m/sorte blinklys [/]

- Nye felger? AC Schnitzer/BBS? [0]

- Bytte eksos [0]

- Fjærne spoiler [X]

- Fjærne tilhengerfeste [X]

- Får den litt lavere foran [0]

- Stor service. Motorolje, filter, plugger, bensinfilter, girolje. [0]

- ++

[X]= Fullført/ferdig

[/]=Innkjøpt/under arbeid

[0]=ikke fullført

Over til noen bilder av doningen :P

Da jeg hentet den

1z66y39.jpg

Var litt av en gørr i kjølesystemet :-/

5wdsih.jpg

ejiqf8.jpg

25j8fus.jpg

Gamle felgene vs nye (Borbet A 17" og Rondell d58 18")

24c8kt3.jpg

2h5p3pt.jpg

Motorbyttet, og montering av senkesett:

pakket og klart ;)

xo49hz.jpg

nye bremserør på plass

2qlsaya.jpg

Gamle motoren i bakgrunnen

2dhux69.jpg

Her var det tomt gitt

v3eflc.jpg

Bilstein dempere hele veien

1zm09vq.jpg

Nye motoren på plass

34rujjc.jpg

25zklg5.jpg

Ellers noen diverse bilder innvendig, utvendig.

fxbdvs.jpg

9ka29x.jpg

2zr3ifr.jpg

zlcl91.jpg

29dcuuh.jpg

neb6zq.jpg

11uyz34.jpg

Har også handlet meg en vinterbil, slik at BMW kan stå i ro i vinter, uten å måtte bli utsatt for salt og dritt. :)

Så det ble en 1990/1991 MB 260e ;)

awyhbp.jpg

Håper dere liker det dere ser, og kommenter gjerne! ;)

-Fredrik

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Så ut for og være en flott bil, har fått litt sansen for e34 i det siste :)

Tøff detalj det med garesjegulvet også....

Den vingen som satt på, er det orignalvinge ?

Skrevet

Den vingen som var på er ikke orginal, den er nå solgt, sammen med et hengerfeste ;)

Morro med nye deler ja :) men fy som det koster :(

60/40 senken er tuv godkjent ja, men ettersom at når jeg åpnet pakken var alle gjennkjennings merkene/stempelet var slitt bort. Så går nokk ikke det for meg : /

Ble ihvertfall veldig stiv og bra med dette oppsettet ;)

Og ettersom at de demperene som var på fra før (orginale siden bilen var ny) var helt pip gåene ble det en stor forandring.

Veldig fornøyd med dette :P

Skrevet

Har fått gjort litt de siste dagene au.

Etter som at vi tokk opp toppdekselet for å justere ventilene, så begynnte det å smålekke litt fra pakningen.

Så ny ble bestillt i forrje uka, og annkom denne uken :P

Bestemmte meg også for å slipe ned toppdekselet og legge litt lakk på, da det så ganske slitent ut fra før av.

Resultatet ble bedre, ikke noe showfactor, men helt greit for en bruksbil :)

Noen bilder under byttet

r07m7nieq22er2wjrk7w.jpg

5l19qdc0mk5akjzfcpzk.jpg

lr9nu7o87vil213kbsh5.jpg

3sq1z3ty65ti9n3nxz3b.jpg

kjxmjvph24eeraprev1d.jpg

-

Skrevet

Fin 535, ser nesten helt lik ut som min både utseendemessig og motor :P

Hvor mye kosa det for bilstein og fk? Trenger nye dempere etter at supersport bare er dritt! Men noen planer for effektanlegg? :)

Skrevet

Må bytte ut eksosen etterhvert.

Så er på leit etter effektanlegg ;)

Prisen på bilstein og fk blei noe rundt 9500kr på tilbud.

Byttet også topplagere osv, da kom prisen på rundt 13-14.000kr ;)

Skrevet

Et litt bedre bilde av motorromet, og et fra gårdagens BMW CCN treff :P

5ey6nt.jpg

Står parkert ved siden av en kollega fra jobben ;)

33mlg0o.jpg

Og så et lite spørsmål.

Har nå xenon i kjørelysa, skal jeg beholde dette, eller bytte til gulepærer? :P

Skrevet

Gule pærer blir veldig gult, prøvde dette på min gamle e34 engang. Endte med å fjerne hele dritten og kjøpe vanlig hvite halogenpærer, litt mer moderne, men ikke FOR moderne, som Xenon i mine øyne blir på e34 :P heh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...