Gå til innhold

ogee1s 120d E87 - 269P hjul

ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst på senk til bilen, men uforutsette utgifter har stadig vekk gjort at jeg har vært nødt til å utsette avgjørelsen. Ikke har jeg klart å bestemme meg for hva jeg skal ha heller. Coilovers eller senkefjærer? KW, Eibach eller Bilstein. Egentlig var alt lagt på is for i år, siden vinteren er rett rundt hjørnet.

Men så tenkte jeg, skitt, life's too short! I kveld klinte jeg til og bestilte Lowtec HiLOW 9.3 coilovers fra RB Tuning.

Jeg har finlest TÜV-papirer i det siste, og det viser seg at flere av de kjente merkene, som KW og Eibach bare har et godkjent justeringsområde på rundt 20mm. I tillegg har de en laveste godkjent høyde på hjulbuene som på min bil resulterer i at jeg kan senke maks 20mm foran og 10mm bak hvis jeg skal holde meg innenfor TÜV-godkjenningen. Lowtec har ingen minste høyde på hjulbuene, og et godkjent justeringsområde på 55mm foran (10-65mm) og 50mm (10-60mm) bak. Ikke det at jeg ser for meg å senke bilen 65mm, men det er greit å ha noe å gå på.

Har lest både positivt og negativt om Lowtec på nettet, men mest positivt. I tillegg har jeg fått god respons både fra Lowtec og RB Tuning på e-post. Så når prisen var gunstig også, tok jeg sjansen på å velge Lowtec.

Har planer om å lage en beskrivelse med bilder av monteringsjobben når jeg kommer så langt. Noen før og etter bilder av bilen hører vel med også. Og når jeg får senk på bilen kan jeg vel tørre å vise den fram i en egen show-off tråd som denne. :)

Sånn er høyden før senk:
rdixw584cyzl5xfsbabo.jpg

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Det har skjedd litt. Senkesettet har ankommet, og det ser bra ut. Jeg begynte å demontere fjærbeinet, men fikk ikke av endeleddene. Har fått beskjed om at alt som trengs er noen skikkelige dunk med en tung hammer, så det er bare å prøve på nytt. Men nå som vinteren er rett rundt hjørnet, så spørs det om ikke det er like greit å vente til våren.

Oppdaget også at fjærbeina foran stjeler såpass mye plass at jeg får problemer med klaringen mellom felg og fjærbein. Så jeg trenger spacere foran, i alle fall på vinterhjula. Jeg hadde uansett tenkt å kjøpe spacere, så for meg er ikke dette et stort problem.

Skal få gjort noen nøyaktige målinger av klaring og fjærbein osv. etterhvert.

Her er senkesettet

0bvzice0ribdlc7xvod8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 10mm H&R spacere og bolter bestilt. Kjører samme bredde foran og bak. Har hørt om noen som har fått godkjent spacere, mens andre ikke har fått godkjent. Tenkte jeg skulle prøve meg hos Biltilsynet og se hvordan det går. Det er TÜV-papirer på både spacere og bolter, så det er jo et visst håp.

Gjorde noen målinger foran, og det er 12mm klaring mellom felg og fjærbein. På senkesettet er fjærbeinet 32mm større i diameter, så det mangler 4mm for å få på plass hjulet. Derfor burde det passe bra med 10mm spacer. Da har jeg litt klaring igjen til skjermkanten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg venter på spacere og senk driver jeg og lurer på om jeg skal få gjort noe med fronten på bilen. Jeg har lyst til å holde bilen diskret og sånn at den ser original ut ved første øyekast, men jeg har lyst til å gjøre fronten litt vassere. Har en på jobben som kan hjelpe meg med å lage en frontspoiler, så jeg kan egentlig få den akkurat slik jeg vil ha den. Spørsmålet er bare hvordan den skal se ut? Kunne tenke meg å bare modifisere den nederste "leppa", slik at resten av fronten forblir original. Rieger sin spoiler er den jeg liker best, så en litt mer diskret versjon av den kunne kanskje bli bra.

Hva synes dere om denne leppa, er den et godt utgangspunkt? (Dårlig Photoshop)

_DSC2215_edited-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg venter på spacere og senk driver jeg og lurer på om jeg skal få gjort noe med fronten på bilen. Jeg har lyst til å holde bilen diskret og sånn at den ser original ut ved første øyekast, men jeg har lyst til å gjøre fronten litt vassere. Har en på jobben som kan hjelpe meg med å lage en frontspoiler, så jeg kan egentlig få den akkurat slik jeg vil ha den. Spørsmålet er bare hvordan den skal se ut? Kunne tenke meg å bare modifisere den nederste "leppa", slik at resten av fronten forblir original. Rieger sin spoiler er den jeg liker best, så en litt mer diskret versjon av den kunne kanskje bli bra.

Hva synes dere om denne leppa, er den et godt utgangspunkt? (Dårlig Photoshop)

_DSC2215_edited-3.jpg

Pen bil du har, ekstra leppe var meget diskret spørs om det er verdt å å sette den på, har du noen side bilder av leppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første synes jeg ikke er så fin. Den andre passer ikke til min front.

Jeg lurer på om jeg skal prøve meg på å lage en enkel frontsplitter selv i glassfiber eller karbon. Bare en flat en som sitter under fangeren. Noe sånt (elendig Photoshop):

_DSC0425_edited-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testmonterte spacerne her om dagen. Det er såpass forskjell på sommer- og vinterhjul at 10mm foran og bak er det beste kompromisset. (Blir for råflott å ha to sett med spacere for sommer og vinter.) Slik ble det seende ut med vinterhjulene:

Foran

_DSC7154_edited-2.jpg

Bak

_DSC7153_edited-2.jpg

Og sånn ser bilen ut. Monterte forresten original solgardin i bakvinduet også.

_DSC7174_edited-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddig og fin bil! Originalstuk er ikke feil når det blir holdt ordentlig!

"Stancen" foran ble jo riktig så bra! Skjønner at du ikke kan ha noe mer bak hvis sommerhjula stikker for langt ut.

Hvordan er det med senterring på 10mm spacere?

Synes forresten du skal gå for en diskre splitter på hele undersiden av frontfangeren. Det er ikke store greiene, men jeg liker det veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddig og fin bil! Originalstuk er ikke feil når det blir holdt ordentlig!

"Stancen" foran ble jo riktig så bra! Skjønner at du ikke kan ha noe mer bak hvis sommerhjula stikker for langt ut.

Hvordan er det med senterring på 10mm spacere?

Synes forresten du skal gå for en diskre splitter på hele undersiden av frontfangeren. Det er ikke store greiene, men jeg liker det veldig godt!

Ja, jo mer jeg studerer og skisser, jo mer tror jeg en liten splitter kan bli knall. I alle fall for meg som vil ha tilnærmet originalstuk. Eneste problemet er at fronten faktisk er lavere enn jeg trodde, så når jeg får ned nesa et par centimeter til våren, så vil det bli ganske lavt i front. Og selv en diskret splitter vil stjele et par centimeter til, og da blir det farlig lavt. Så jeg vet ikke helt om jeg lager noe nå, eller om jeg venter til våren med splitteren også.

Sommerhjula blir 5-6mm lenger inn foran og 5-6mm lenger ut bak, så da blir forskjellen foran og bak mindre. Det blir en del klaring i hjulbuene, men som sagt, så er det det beste kompromisset.

Grunnen til at jeg valgte H&R spacere er at de har TÜV-papirer, og at de har senterring. Her er forresten bilder av spacerne også:

_DSC7143.jpg

_DSC7137.jpg

_DSC7121.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte av Remi i RB Tuning. Kjøpte senkesettet av ham først, og var veldig fornøyd med servicen, så derfor kjøpte jeg spacere og bolter fra ham også. Sjekket ikke noe særlig priser, så det kan hende det går an å få dem billigere andre steder. For meg er god service verdt noen kroner. Remi gir forresten 10% Bimmers-rabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring tror jeg ikke det skal være noe problem for deg med en liten leppe/splitter foran på originalfanger, da med inntil 40mm senk ifht orginalhøyde..;-) Funderer på å lage noe av det samme selv, både under den nye performancefangeren, pluss at jeg gjerne ville prøvd meg på en "race" diffuser til originalfangeren bak.. Noen prosjekter må man jo ha gjennom vinteren..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...