Der Barockengel Skrevet September 23, 2011 Share Skrevet September 23, 2011 Samferdselsministeren har igjen fått oppgaven med å vise utslagene av rødgrønn politikk i praksis. Med henvisning til et ønske om å bedre luftkvaliteten i byene, varsles det tiltak som bl.a. vil la kommunene innføre rushtidsavgift eller såkalt køprising. Miljøvernminister Solheim uttaler at Køprising er beste virkemiddelet vi har. Blant andre tiltak er også: ■ Restriksjoner på parkering i bykjernen. ■ Høyere avgift på dieselbiler i «kommende budsjetter». ■ Piggdekkavgift fra 31. mars. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Skrevet September 23, 2011 Share Skrevet September 23, 2011 Er ikke dette feil måte å gjøre det på? Jeg tror det skal utrolig mye avgifter til før noen velger å parkere bilen. Hadde ikke en endring i engangsavgiften vært veien å gå? For eksempel lavere avgifter på biler med lave utslipp. Man ville jo også fått en sikrere bilpark da, og kanskje færre dødsulykker. Det skal sies at jeg ikke har satt meg særlig inn i emnet, men jeg får inntrykk av at staten kun er ute etter å innføre avgift etter avgift, og dette vil kanskje ende opp i opprør? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet September 23, 2011 Forfatter Share Skrevet September 23, 2011 Det er forøvrig ganske interessant å se at Regjeringen nå ser ut til å være klare til å øke avgiftene på dieselbiler. Dieselbilene fikk tildels betydelig lavere avgifter i forbindelse med avgiftsomleggingene i 2006, mens bensinbiler fikk tilsvarende høyere avgifter. Dette til tross for at mange allerede dengang påpekte at dieselbiler forårsaker tildels betydelig lokal forurensing som f.eks. medvirker til astma hos barn. Rødgrønne politikere har siden klaget over at nordmenns endrede bilkjøpevaner - dvs. stort salg av biler med 1.6 liters dieselmotor - fører til at Staten går glipp av store inntekter i form av uteblitte bilavgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet September 23, 2011 Share Skrevet September 23, 2011 Kommunistene liker å herse med de underordnede.. Marx kan suge meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet September 23, 2011 Share Skrevet September 23, 2011 Vi lever i den siste sovjet stat . Har du bil så er du kriminel . Men vi sitter her og suttrer og gjør ingen ting . Sympati stemmer ved valg og tror på det Bløffenberg sier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet September 23, 2011 Share Skrevet September 23, 2011 Så skal det sies at det er få (kanskje ingen?) som tør/har sjanse til å overleve en kamp mot statens vegvesen. Så mener jeg den sammenligningen regjeringen holder på med er feil. Har dere merket det? f.eks ble diesel billigere og bensin dyrere, som han over her sa. Da fordi de sammenligner bensin mot diesel. Nå har de funnet ut at de tok feil Mtp hva som hadde værst utslipp, så diesel skal bli dyrere, mens bensin forblir den samme (kanskje til og med stiger litt også) så på den måten lusker de avgiftene opp, uten at folk skal legge merke til det. Snart kommer det vel dieselbiler med enda lavere utslipp, ny teknologi som fjerner/demper NOx, slik at bensinavgiften øker fordi bensin blir værstingen. Det her er jo bare spekulering, men det kan jo stemme. Det værste er uansett at avgiftene er pga forurensning av miljøet (det inkluderer vel køprising), men pengene vi betaler er ikke øremerket miljø! Hva er da hensikten? Det blir bare meningsløst. Hvertfall etter min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3 Yngve Skrevet September 24, 2011 Share Skrevet September 24, 2011 Makan til møkka land når det gjelder bil avgifter skal man lete lenge etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet September 24, 2011 Share Skrevet September 24, 2011 samme hvor mye avgifter de legger på i rushtrafikken så må jeg på jobb. Så min bil vil jo ikke bli parkert av den grunn. De legger jo på avgiften for og få ned trafikk og flere i kollektivtrafikk. Men sist jeg tok bussen til byen som ligger 7 min kjøretid hjemmefra kostet det meg 22 kr en vei. Og det var 8 år siden. Så er nok mye dyrere nå. Og det gå heller ingen buss fra Fredrikstad som stopper på jobb hos meg i Halden før kl 7. Disse avgiftene er bare en måte for grådige Norge AS og tjene seg ennå rikere. Med en unskyldnin de tror høres lur ut. Når jeg først har en diesel bil er det godt det er en 6,5 turbo diesel så jeg virkelig får tatt igjen og brukt kvota mi på disse avgiftene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet September 24, 2011 Share Skrevet September 24, 2011 Ja og være blir det . AP og suttre koppene som stemmer på disse svikerne som kjører verden rundt og kaster penger rundt seg for det er så synd på alle i hele verden så vi må ta dem med til sovjet staten for der er folk så tomme i pappen at vi kan ta flere avgifter sånn at flere kan ansettes i NAV . Er det noen som noen gang har sett hvor pengene fra bil avgiftene blir av ?? Om du går en tur i oslos gater så vasser du i søppel ,tigger,horer som er så pågående at du som mann får bot for kjøp av sex. Og hvem har skylda for at det er sånn ????????????????? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet September 24, 2011 Share Skrevet September 24, 2011 selv sykler jeg til jobben, så kø prising vil ikke ha så mye å si for meg, men er jo ikke alle som er så heldige at de kan sykle til jobben. Noen MÅ jo tross alt ha bil, blir det så dyrt å kjøre bil til jobben kan man jo alltids leve på Nav i norge. Bare ett enkelt regnestykke det. Vil tro de fleste tjener mer på å gå på nav og ikke ha bil enn å ha bil og jobbe..... Finnes jo en hel haug av våre nye landsmenn og nordmenn som tenker i de baner.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet September 24, 2011 Share Skrevet September 24, 2011 Ja og være blir det .AP og suttre koppene som stemmer på disse svikerne som kjører verden rundt og kaster penger rundt seg for det er så synd på alle i hele verden så vi må ta dem med til sovjet staten for der er folk så tomme i pappen at vi kan ta flere avgifter sånn at flere kan ansettes i NAV . Er det noen som noen gang har sett hvor pengene fra bil avgiftene blir av ?? Om du går en tur i oslos gater så vasser du i søppel ,tigger,horer som er så pågående at du som mann får bot for kjøp av sex. Og hvem har skylda for at det er sånn ????????????????? det blir jo litt feil da. MYE penger går til nav som ikke skulle gått dit, men mye går også til gratis utdanning, gratis helsevesen, eldreomsorg osv. Dette er viktige ting, men skal være helt enig i at inneffektivitet er et stort problem i Norge. Prøv å jobb i f.eks Tyskland og det blir stilt helt andre krav til arbeidstaker osv.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 24, 2011 Share Skrevet September 24, 2011 Ja og være blir det .AP og suttre koppene som stemmer på disse svikerne som kjører verden rundt og kaster penger rundt seg for det er så synd på alle i hele verden så vi må ta dem med til sovjet staten for der er folk så tomme i pappen at vi kan ta flere avgifter sånn at flere kan ansettes i NAV . Er det noen som noen gang har sett hvor pengene fra bil avgiftene blir av ?? Om du går en tur i oslos gater så vasser du i søppel ,tigger,horer som er så pågående at du som mann får bot for kjøp av sex. Og hvem har skylda for at det er sånn ????????????????? det blir jo litt feil da. MYE penger går til nav som ikke skulle gått dit, men mye går også til gratis utdanning, gratis helsevesen, eldreomsorg osv. Dette er viktige ting, men skal være helt enig i at inneffektivitet er et stort problem i Norge. Prøv å jobb i f.eks Tyskland og det blir stilt helt andre krav til arbeidstaker osv.... Slikt finnes det offisiell statistikk på og Tyskland kommer faktisk veldig godt ut når det gjelder offentlige servicetilbud. Systemet er imidlertid litt annerledes bygget opp i Tyskland med bl.a større vekt på forsikringer. De som er relativt velstilte skal selv betale forsikringene, mens mindre velstående får forsikringene dekket av det offentlige. Poenget med dette konseptet er at det lettere åpner opp for private aktører og dermed større konkurranse. Det offentlige setter rammebetingelsene for tjenestene, men primært er det private aktører i markedet. Jeg har familie i Hamburg og de er rimelig tilfreds med dette systemet og det ser ikke ut til at vi har det stort bedre i Norge og Danmark. Min gamle tante mener imidlertid at det samme systemet var bedre før den tyske gjenforeningen på begynnelsen av 90-tallet. Gjenforeningen var helt eksepsjonelt dyr... så det er nok korrekt det hun påpeker. Dyr er også offentlige tjenester i Norge (og Danmark) og hovedproblemet er manglende konkurranse. Jeg har derfor sansen for det tyske systemet iom. at man selv kan velge tjenesteyter på bakgrunn av at man er forsikret (også når det offentlige betaler forsikringen). På denne måten er det uten tvil en større sjanse for at markedet fungerer optimalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kurthest Skrevet September 24, 2011 Share Skrevet September 24, 2011 Må le av denne regjeringa.. De snakker så fint om at de skal hjelpe de "fattige", mens politikken de fører i praksis straffer de med dårligere enn gjennomsnittlig økonomi. At folk stemmer på disse partiene er mer enn jeg klarer å fatte. Hva skal til før man innser at man er lurt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet September 24, 2011 Share Skrevet September 24, 2011 Ja og være blir det .AP og suttre koppene som stemmer på disse svikerne som kjører verden rundt og kaster penger rundt seg for det er så synd på alle i hele verden så vi må ta dem med til sovjet staten for der er folk så tomme i pappen at vi kan ta flere avgifter sånn at flere kan ansettes i NAV . Er det noen som noen gang har sett hvor pengene fra bil avgiftene blir av ?? Om du går en tur i oslos gater så vasser du i søppel ,tigger,horer som er så pågående at du som mann får bot for kjøp av sex. Og hvem har skylda for at det er sånn ????????????????? det blir jo litt feil da. MYE penger går til nav som ikke skulle gått dit, men mye går også til gratis utdanning, gratis helsevesen, eldreomsorg osv. Dette er viktige ting, men skal være helt enig i at inneffektivitet er et stort problem i Norge. Prøv å jobb i f.eks Tyskland og det blir stilt helt andre krav til arbeidstaker osv.... Slikt finnes det offisiell statistikk på og Tyskland kommer faktisk veldig godt ut når det gjelder offentlige servicetilbud. Systemet er imidlertid litt annerledes bygget opp i Tyskland med bl.a større vekt på forsikringer. De som er relativt velstilte skal selv betale forsikringene, mens mindre velstående får forsikringene dekket av det offentlige. Poenget med dette konseptet er at det lettere åpner opp for private aktører og dermed større konkurranse. Det offentlige setter rammebetingelsene for tjenestene, men primært er det private aktører i markedet. Jeg har familie i Hamburg og de er rimelig tilfreds med dette systemet og det ser ikke ut til at vi har det stort bedre i Norge og Danmark. Min gamle tante mener imidlertid at det samme systemet var bedre før den tyske gjenforeningen på begynnelsen av 90-tallet. Gjenforeningen var helt eksepsjonelt dyr... så det er nok korrekt det hun påpeker. Dyr er også offentlige tjenester i Norge (og Danmark) og hovedproblemet er manglende konkurranse. Jeg har derfor sansen for det tyske systemet iom. at man selv kan velge tjenesteyter på bakgrunn av at man er forsikret (også når det offentlige betaler forsikringen). På denne måten er det uten tvil en større sjanse for at markedet fungerer optimalt. Da er vi veldig enige. Men jeg vil påsta at det er dyrere for den gjense tysker å bli syk enn det det er for en nordman. Min onkel i Tyskland betaler nesten 500 euro i mnd i sykeforsikring, selv om han ikke er av de veldig rike i Tyskland. Men så finnes det heller nesten ikke helsekø i Tyskland og etter et besøk hos doktoren blir du avspist med under 10 euro i egenandel. Samtidig ser man jo at det er veldig dårlige arbeidsvilkår i Tyskland for helsepersonel i forhold til Norge. Min tante er kirurug, og lønnen kan jo ikke måle seg med høykostlandet Norge, men både arbeidstider og f. eks fri til jul er noe man bare kan drømme om nesten. Litt konkurranse i Norge hadde ikke vært dårlig tror jeg. Norge kommer jo alltid dårligst ut i forhold til hva de får igjen av hver krone de pumper inn i offentlige tjenester. Man angående køprising må vi bare innse at Norge er et lite land hvor det ikke er økonomisk forsvarlig å ha buss hvert 10. minutt til alle deler av landet. Hadde jeg bodd i tyskland derimot skulle jeg fint klart meg uten bil, noe jeg allerde har prøvd, og det fungerte helt ypperlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 24, 2011 Share Skrevet September 24, 2011 Da er vi veldig enige. Men jeg vil påsta at det er dyrere for den gjense tysker å bli syk enn det det er for en nordman. Min onkel i Tyskland betaler nesten 500 euro i mnd i sykeforsikring, selv om han ikke er av de veldig rike i Tyskland. Men så finnes det heller nesten ikke helsekø i Tyskland og etter et besøk hos doktoren blir du avspist med under 10 euro i egenandel. Samtidig ser man jo at det er veldig dårlige arbeidsvilkår i Tyskland for helsepersonel i forhold til Norge. Min tante er kirurug, og lønnen kan jo ikke måle seg med høykostlandet Norge, men både arbeidstider og f. eks fri til jul er noe man bare kan drømme om nesten. Litt konkurranse i Norge hadde ikke vært dårlig tror jeg. Norge kommer jo alltid dårligst ut i forhold til hva de får igjen av hver krone de pumper inn i offentlige tjenester. Man angående køprising må vi bare innse at Norge er et lite land hvor det ikke er økonomisk forsvarlig å ha buss hvert 10. minutt til alle deler av landet. Hadde jeg bodd i tyskland derimot skulle jeg fint klart meg uten bil, noe jeg allerde har prøvd, og det fungerte helt ypperlig. Prisen for helseforsikringene varierer nok endel i Tyskland, men som du er inne på finnes det praktisk talt ikke helsekøer i Tyskland. Akkurat dette fenomenet finnes nesten ikke her i Danmark heller... iallefall ikke hvis det står om liv. Jeg er egentlig ganske imponert over helsesektoren i Danmark. Vi får svært mye igjen for skattekronene og egenandeler finnes foreløpig ikke. Når det gjelder mer strikte arbeidsvilkår skal man imidlertid ikke lenger enn til Danmark for å finne store forskjeller fra Norge. Norge stiller i en helt egen klasse i forhold til resten av verden når det gjelder lønn og arbeidsvilkår. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå