Gå til innhold

ombygging av veternbil


[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan er reglene for ombygging av veteranbil?

1. Si jeg kjøper en sliten veteran i Norge, og momser inn en nyere importbil av samme merke med masse motor og freshe deler. Så skrur jeg alt over fra den nye til veteranen. Hvor mye må være igjen av veteranen, og er dette helt greit for staten?

2. Si jeg kjøper både veteran og ny bil i tyskland. Må jeg da vente de 10 årene før jeg kan bygge om veteranen, eller er det andre regler på veteranbiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, om en tar inn en veteranbil til norge er det kun mva på 25% av kjøpesummen som skal betales til staten.

Det jeg er usikker på er hvordan det blir når en bygger om, og om en har lov til å bygge om før bilen har vært 10 år i Norge, som med nyere biler.

Som eksempel kan en jo si at en om 2 år tar inn en skadet '83 e30 og en '88 E30 M3.

Momser inn begge, og flytter hele M3en over på veteranbilen.

(Eventuelt samme øvelse med en '81 Porsche 924, og en nyere 944 turbo)

Blir det trøbbel med godkjenning av veteranen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne her, og kom derfor på at det kanskje er andre regler som gjelder når det kommer til veteraner:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29866408

Spennende 1978 Porsche 911 SC, oppgradert til en 1997 Porsche 911 Turbo selges for kunde.

Karosseri med unntak av dørene og taket er opprinnelige fra en 97 '911 turbo.

Betyr det at en kan bytte ut hele karosseriet, bare noen enkle deler er igjen fra originalbilen?

Om en på en e30 da f.eks. beholder dørene, panser og tak, og ellers foretar et komplett karosseribytte. Vil jo egentlig si, sveise inn det gamle taket på den nye bilen og bytte dører :) Kan da umulig funke slik?

Endre: Er jo sant det med avgiftene, men kan jo også være en interessant øvelse med tanke på å få godkjent en gammel bil med større motor, noe som jo er veldig kronglete med en nyere bil.

Am-cargutta vet kanskje mer om slikt.

Sagt på en enklere måte: Kunne en kjøpt en e30 veteran (om to år), smelt inn en e60 M5 motor og fått dette godkjent uten videre, ettersom bilen er en veteran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettet flommer over av eldre 911´er som er bygget om til nyere modeller. De vitale målene var jo praktisk talt de samme i nesten 25 år. Regel nr. 1 når det gjelder eldre 911´er er derfor å trippelsjekke om den er ekte.

Jeg vil tro at amcarmiljøet er rette sted for å finne ut eksakt hva man kan gjøre og ikke kan gjøre samt hva man bør gjøre... :)

Såvidt jeg vet handler det om på hvilket grunnlag man registrerer bilen... bevaringsverdig eller bare som veteran. Er bilen registrert som bevaringsverdig skal den være 100% original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veteranbiler (biler over 30 år fra reg dato) er fritatt for hk avgiften. Hvilket betyr at du kan gjøre hk endring selvom bilen ble importert i går, uten å måtte betale hk avgift. Men godkjenningsprosessen er jo den samme, så om det blir godkjent er jo en annen sak.

Men som Fredrik og sier, er bilen bevaringsverdig, kan du ikke gjøre endring på bilen som går utover orginaliteten.

Er den derimot registrert som bruktimport/veteran, kan du bygge så mye du vil, men bilen må tilfredstille krav fra året den er bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle forsikre en boble fra 1975 som var resturert

var ikke snakk om de ville ha vetarforsikring på den var ikke orginal farge\felge interiør osv

men bytta bare forsikringselskap og da spurte de ikke om noe bilder av veterabilen,

fant også ut at man må ha forsikring på minst 1 "normal! bil, ellers får man ikke veteranforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsikra 02'en min fra 72 hos tryg. Eneste bilen jeg har i det selskapet, og det var ikke noe problem. Ansvar, og en kjørelengde på 5000 i året. 731 kr på meg (21 år) Men til trådstarter: det er ikke noen klare regler på hva du har lov til og ikke med en veteranbil, så lenge den ikke er registrert som bevaringsverdig eller hva det heter. Du kan gjerne kappe av taket, bytte alle delene og motor(til en tilsvarende) så lenge chassienr ikke blir gjort noe med. Det er jo det som skiller en bil fra en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...