[space] Skrevet September 26, 2011 Share Skrevet September 26, 2011 Hvordan er reglene for ombygging av veteranbil? 1. Si jeg kjøper en sliten veteran i Norge, og momser inn en nyere importbil av samme merke med masse motor og freshe deler. Så skrur jeg alt over fra den nye til veteranen. Hvor mye må være igjen av veteranen, og er dette helt greit for staten? 2. Si jeg kjøper både veteran og ny bil i tyskland. Må jeg da vente de 10 årene før jeg kan bygge om veteranen, eller er det andre regler på veteranbiler? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joachim sørlie Skrevet September 26, 2011 Share Skrevet September 26, 2011 Er det ikke sånn at du ikke må betale hk avgifter på veteranbiler, derfor de er så billige og ta inn til Norge? Usikker selv på det der! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
havardw Skrevet September 26, 2011 Share Skrevet September 26, 2011 Du kan jo prøve å sende en e-post til Statens Vegvesen, men ville prøvd å sagt det på en "diskrè" måte. Eventuelt se om du finner noe regler på import på sidene deres. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet September 26, 2011 Share Skrevet September 26, 2011 Slikt kan vel egentlig kalles restaurering på en veteranbil, og det er jo bare bra på et slitent eksemplar? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet September 26, 2011 Forfatter Share Skrevet September 26, 2011 Jo, om en tar inn en veteranbil til norge er det kun mva på 25% av kjøpesummen som skal betales til staten. Det jeg er usikker på er hvordan det blir når en bygger om, og om en har lov til å bygge om før bilen har vært 10 år i Norge, som med nyere biler. Som eksempel kan en jo si at en om 2 år tar inn en skadet '83 e30 og en '88 E30 M3. Momser inn begge, og flytter hele M3en over på veteranbilen. (Eventuelt samme øvelse med en '81 Porsche 924, og en nyere 944 turbo) Blir det trøbbel med godkjenning av veteranen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet September 26, 2011 Share Skrevet September 26, 2011 Ta inn en -88 M3 og lagre den til 2018. Det lønner seg nok heller skal du se. Det er uansett ikke mye avgifter på en E30 M3, så jeg ser ikke poenget siden du uansett ender med en ombygd bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet September 26, 2011 Forfatter Share Skrevet September 26, 2011 Fant denne her, og kom derfor på at det kanskje er andre regler som gjelder når det kommer til veteraner: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29866408 Spennende 1978 Porsche 911 SC, oppgradert til en 1997 Porsche 911 Turbo selges for kunde.Karosseri med unntak av dørene og taket er opprinnelige fra en 97 '911 turbo. Betyr det at en kan bytte ut hele karosseriet, bare noen enkle deler er igjen fra originalbilen? Om en på en e30 da f.eks. beholder dørene, panser og tak, og ellers foretar et komplett karosseribytte. Vil jo egentlig si, sveise inn det gamle taket på den nye bilen og bytte dører Kan da umulig funke slik? Endre: Er jo sant det med avgiftene, men kan jo også være en interessant øvelse med tanke på å få godkjent en gammel bil med større motor, noe som jo er veldig kronglete med en nyere bil. Am-cargutta vet kanskje mer om slikt. Sagt på en enklere måte: Kunne en kjøpt en e30 veteran (om to år), smelt inn en e60 M5 motor og fått dette godkjent uten videre, ettersom bilen er en veteran? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 26, 2011 Share Skrevet September 26, 2011 Nettet flommer over av eldre 911´er som er bygget om til nyere modeller. De vitale målene var jo praktisk talt de samme i nesten 25 år. Regel nr. 1 når det gjelder eldre 911´er er derfor å trippelsjekke om den er ekte. Jeg vil tro at amcarmiljøet er rette sted for å finne ut eksakt hva man kan gjøre og ikke kan gjøre samt hva man bør gjøre... Såvidt jeg vet handler det om på hvilket grunnlag man registrerer bilen... bevaringsverdig eller bare som veteran. Er bilen registrert som bevaringsverdig skal den være 100% original. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stephan.s Skrevet September 26, 2011 Share Skrevet September 26, 2011 Veteranbiler (biler over 30 år fra reg dato) er fritatt for hk avgiften. Hvilket betyr at du kan gjøre hk endring selvom bilen ble importert i går, uten å måtte betale hk avgift. Men godkjenningsprosessen er jo den samme, så om det blir godkjent er jo en annen sak. Men som Fredrik og sier, er bilen bevaringsverdig, kan du ikke gjøre endring på bilen som går utover orginaliteten. Er den derimot registrert som bruktimport/veteran, kan du bygge så mye du vil, men bilen må tilfredstille krav fra året den er bygget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet September 26, 2011 Share Skrevet September 26, 2011 jeg skulle forsikre en boble fra 1975 som var resturert var ikke snakk om de ville ha vetarforsikring på den var ikke orginal farge\felge interiør osv men bytta bare forsikringselskap og da spurte de ikke om noe bilder av veterabilen, fant også ut at man må ha forsikring på minst 1 "normal! bil, ellers får man ikke veteranforsikring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Oktober 3, 2011 Share Skrevet Oktober 3, 2011 Jeg har forsikra 02'en min fra 72 hos tryg. Eneste bilen jeg har i det selskapet, og det var ikke noe problem. Ansvar, og en kjørelengde på 5000 i året. 731 kr på meg (21 år) Men til trådstarter: det er ikke noen klare regler på hva du har lov til og ikke med en veteranbil, så lenge den ikke er registrert som bevaringsverdig eller hva det heter. Du kan gjerne kappe av taket, bytte alle delene og motor(til en tilsvarende) så lenge chassienr ikke blir gjort noe med. Det er jo det som skiller en bil fra en annen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå