Gå til innhold

BilBruker's E30

BilBruker
 Share

Anbefalte innlegg

Update:

Dette er E36 luftfilter boks, som dere ser så sitter det et plaststykke på den med to innganger.

Regner med de to slangene på bildet skal der, men hva er det og er det nødvendig for meg? Burde jeg bare tette slangene?

img2446my.jpg

-BilBruker

Det er lufttempføler så vidt jeg husker. Skru ut sensoren fra boksen, koble på slangene og fest den et sted i motorrommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 239
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er lufttempføler så vidt jeg husker. Skru ut sensoren fra boksen, koble på slangene og fest den et sted i motorrommet :)

Men jeg skjønner ikke helt opplegget med den saken, er det en lufttemp føler som er tilkoblet bare to rør? Hvordan fungerer det opplegget :P ?

Takk for svar :) Tenkte meg at det så ut som en føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er tilkoblet de to rørene ja, men hvordan det spesifikt fungerer kan jeg dessverre ikke svare på :P

På mine M50 motorer så har den ligget løst i motorrommet med slangene tilkoblet grunnet konfilter, aldri vært noe problem overhode.

Edit: Leste nøyere denne gangeb og ser at du skal bruke luftfilterboksen, da er det bare å koble på de og kjøre på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er tilkoblet de to rørene ja, men hvordan det spesifikt fungerer kan jeg dessverre ikke svare på :P

På mine M50 motorer så har den ligget løst i motorrommet med slangene tilkoblet grunnet konfilter, aldri vært noe problem overhode.

Edit: Leste nøyere denne gangeb og ser at du skal bruke luftfilterboksen, da er det bare å koble på de og kjøre på ;)

Hehe, nei skal bruke konfilter jeg :)

Så da gjør jeg som deg, monterer den i nærheten av filteret for å plukke opp hva slags lufttemp den suger i seg.

Takk for svar! (Et av tusen små problemer løst :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei skal bruke konfilter jeg :)

Så da gjør jeg som deg, monterer den i nærheten av filteret for å plukke opp hva slags lufttemp den suger i seg.

Takk for svar! (Et av tusen små problemer løst :lol:)

Kan ikke tenke meg til at det er en tempsensor. Mer sannsynlig at det er forvarming, hvis jeg skal gjette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult prosjekt stå på. tenkt og gjøre det samme en dag men. må bare ha litt penger først :P

ser nesten alle her inne bruker m20 girkassa på m50 motor:P

er det mye jobb og få inn m50 kassa eller siden det er få som gjør det?

Hehe, takk :)

M20 kasse på M50 har noen fordeler/ulemper. Jeg valgte det pga økonomi.

Jeg fikk M50 motoren med autolat, og skaffet en billig M20 kasse.

M20 svinghjul gir bedre respons enn M50 pga vekt.

Men M20 kassa blir skeiv, så en bitteliten jobb med å sveise om vinkelen på giroverføringen (se update under). Ellers så er største greia med M50 at du må ha en annen mellomaksling, gjerne fra E36 328/M3 (og den er dyr).

Så M20 kasse er en grei start, jeg skulle nok hatt 260 getrag'en fra 325 men det får holde i første omgang.

Kan ikke tenke meg til at det er en tempsensor. Mer sannsynlig at det er forvarming, hvis jeg skal gjette..

Ja, der sier du noe. Det ga mer mening :) Kobler den til og henger den ved konfilteret uansett funksjon :)

Update!

Dagens update er litt mer variert enn vanlig.

Har vært i Elverum og byttet bøttestolene mot en original E30 M3 spoiler med carbonfiber flap.

Var innom fetteren min på jobben hans etter arbeidstid, og fikk gjort følgende:

-Rettet opp M-Tech II rattet noen millimeter på venstre side og bunn (var litt bøyd).

-Kappet, glassblåst og sveiset giroverføringen

-Målt, kappet og sveiset IX bremsekraftforsterkeren til å passe uten braketten.

-Levert stabstaget til sveising imorgen

Og småkjafs, som å lakke giroverføringsbiter og dilldall.

Bilder :applause:

img2451i.jpg

img2453p.jpg

img2454y.jpg

img2455a.jpg

Kia Sephia med E30 M3 vinge og cf flap, priceless! :lol:

img2457eu.jpg

Elsker å lage braketter osv med aluminium :D Masse avkapp donert av fetter.

img2460qp.jpg

M-Tech II, rettet opp.

img2461s.jpg

Sømmen trenger litt pleie, og sprekken litt lim :)

img2462wg.jpg

img2463j.jpg

img2464g.jpg

IX BKF modifisert ferdig!

img2468x.jpg

Slipper denne da...

img2471d.jpg

Fjernet så mye av stanga

img2469vp.jpg

Girlink, som ny 8)

img2472tg.jpg

Lakket med zinkspray først, så sort

img2473yj.jpg

Hvilken vei skal bøyen være på girspaken?

img2474l.jpg

eller

img2475u.jpg

Burde jeg sette bakre del av giropphenget i det øverste, eller nederste hullet?

På bildet under er den montert i øverste hullet.

Har shortshiften fra KOED, tar vell ikke nedi på nederste hullet? Aner ikke, innspill noen?

img2476ce.jpg

OBS: Hjelp til plassering av lambda!

Har bare denne muligheten nå, er den veeeldig dum mtp varme fra blokk og grenrør?

Tips for å beskytte den eventuelt?

img2477i.jpg

Tatt av flappen, og montert spoileren :applause:

Den er mattet fra før, så skal lakkeres imorgen :mrgreen:

img2478s.jpg

Det begynner å komme seg!

En siste ting for dagen, hvilket vannrør kan jeg bruke fra bakant av motoren til varmeapparatet? Altså den korte. Originalt så er den jo rett (uten bend), men jeg trenger en L-formet sak tror jeg. Noen med M50 i E30 som kan hjelpe meg? denne MÅ på plass før BKF #-o

Neste update blir vell imorgen eller mandag tenker jeg :)

Edit:

Noen som vil/kan donere noe av det følgende?

-4x100 17" felger, sett på to eller fire. Til bane/skrensing.

-E36 M50B20-B25 radiator?

-El.vifte eller deler til el.vifte opplegg i E30

Lite med cash for tiden, og trenger desperat en radiator med slangene :(

M20 radiator blir bare tull, viftebladet stikker 1cm inni radiatoren...

-BilBruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girspaken skal stå så knekken blir bakover, som på andre bilde ditt, mener jeg.. Du finner det fort ut når du begynner å kjøre!

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk

Ok, skal prøve :) Takk!

Lambda står montert der originalt på mange biler, så det går helt fint. Bare legg en ekstra strømpe rundt ledningene.

Flott, må få montert denne idag.

Lambdaen bør stå i eller etter collector og måle på så mange sylindre som mulig. Ellers er det jo en teoretisk mulighet for at den går strøkent på en sylinder og feks skikkelig magert på de andre.

Jeg vet at det er optimalt, men for nå så har jeg ikke råd til å kjøpe en x-pipe i rustfritt stål.

Heller ikke få noen til å sveise det inn i anlegget mitt med en sveisemutter.

Skal gjøre det en eller annen gang, men for nå så blir det grenrøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder :)

Måtte lage meg verktøy for å få av viskosen, og få montert den på igjen med vifta på baksiden av den :lol:

img2480ql.jpg

img2481gr.jpg

img2482uc.jpg

img2483cc.jpg

IX facelift bkf ferdig montert sammen :)

img2484u.jpg

Calippere så nye ut, men litt overflate rust noen steder så jeg tok å shinet de opp :)

img2487dl.jpg

img2489kc.jpg

Og her er målet mitt!

img2492o.jpg

:lol:

-BilBruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var stabstaget kommet tilbake fra sveising, ble veldig bra.

Har tatt av skiver og calippere bak også, blir glassblåsing av bremsedeler imorgen og muligens lakk.

Driver med montering av det siste i motorrommet nå, men mangler div småting.

Noen som har følgende?

-M20B20 (tror jeg) slange fra bakkant av motor (toppen) til varmeapparatet? Den er L-formet, M50 sin er nogenlunde rett og det passer dårlig.

-E36/E34 enveisventil, sitter mellom innsug og bremsekraftforsterker.

-gummistangen (1x) mellom coil og plugg (M50)

Si gjerne ifra! Haster med disse tre tingene.

Update kommer snart!

-BilBruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...