JoakimB Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 Ja da er det ikke lenge til man skal handle seg sin første bil! Som dere vet er det jo et hav av biler å velge mellom, å for en 16 åring er ikke valget alltid like lett! Har jo sett på endel biler og merker og har funnet noen biler jeg liker. Har sett litt på passat, vectra stasjonsvogn, e30 og primera, men jeg vil også vite hva dere mener! Jeg er da ute etter en bil i prisklassen 30-65k. Har jo noen få krav til bilen også! - Helst ikke gått mer enn 250 000 km - Lite rust - Fin å se på - Ikke så alt for dyr forsikring - Så strøken som mulig Ser altså etter biler som er pene og fort ser enda bedre ut, å samtidig sparker litt ifra seg! Nå prater ikke jeg om 2-300hk da... Bakhjulstrekk er jo også et + da Skal også kunne klare og forsikre bilen! Kan forsikres på mor, men det finnes jo alikevell grenser! Jeg vil også høre deres mener om disse bilene jeg har funnet! Kom også med tips om biler som du mener egner seg bra til førstebil! Mvh Joakim! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikWake Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 Du kan kjøpe min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 BMW er en dyr bil å forsikre for ungdum. Skal du ha den på deg selv så utgår i hvertfall alt med litt motor. Men det bør det gjøre uansett. Jeg er motstander av at ungdom skal ha en motorsterk bil som førstebil. Man er fersk bak rattet, og alt annet enn utlært. Av BMW'er er en sen E36 316i, 318i eller muligens en 320i aktuell. For 50k kan man få et fint eksemplar med lav km hvis man finner det. Evt en tidlig E46 316i, kanskje 318i. Her må man godta høyere km stand. E46 318i er en kjempefin førstebil etter min mening. God å kjøre, forholdsvis ny og sikker, og akkurat passe sprek for en fersking. Kikk gjerne på E39 og. En 520i sedan med manuell kasse går "helt greit". Masse bil og komfort for pengene, men bruker litt bensin da. Forsikringsmessig kommer du billigere fra det ved å velge f.eks en Opel Vectra eller Nissan Primera som du nevner. Gammel Passat ville jeg ikke kjøpt med mindre du er VAG-fan. E30 er vanskelig å få tak i, og de fine eksemplarene er veldig dyre. Rust er alle bilers verste fiende, så her gjelder det bare å luke ut de verste, uansett hva slags merke/modell man ser på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoakimB Skrevet Oktober 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2011 Jeg er helt enig med deg i at ungdom ikke burde ha motorsterke førstebiler. Om jeg skal ha BMW, så hadde jeg tenkt mest på 320 eller 318. Må vel titte litt på E39 og E46'en som du nevner også. Hørte også at E36 var veldig dyr å forsikre.. Hva tror du om E39 og E46 registrert på mor? Har slitt med å finne et fint eksemplar av en E30, å de som er godt holdt koster skjorta for en 16 åring! Som sagt så har jeg ikke bestemt meg enda for hva jeg vil ha, så det kan jo godt henne at jeg ender opp med noe helt annet enn det jeg har tenkt på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spruddel Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 Ville anbefalt deg å finne en bil som ikke er typisk ungdomsbil for forsikringselskapene vet hva som er typisk for ungdom. BMW, Volvo 240, Sierra osv, pratet med de om det da jeg ringte på pris på en Sierra i fjor. Hvis du er 16 nå, så skal du vel bare øvelseskjøre? Og da er kanskje manuell et krav eller? Ellers ville jeg heller startet med noe billig ræl første vinteren som ikke er så farlig med. Fort gjort å havne i snøfonn. Startet selv med E46 320D 04-modell med 190hk og 390nm. Brukte alle penga på den bilen, og da kjørte jeg mer forsiktig enn hva alle kompiser kunne gjøre om vinteren, fordi jeg ikke ville dra den i grøfta. Så kjøpte jeg meg 330, og den har jeg satt på vinterlagring og kjører billigbil på vinteren. Kan få kjøpe en Mercedes W124 230TE til 18000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoakimB Skrevet Oktober 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2011 Ville anbefalt deg å finne en bil som ikke er typisk ungdomsbil for forsikringselskapene vet hva som er typisk for ungdom. BMW, Volvo 240, Sierra osv, pratet med de om det da jeg ringte på pris på en Sierra i fjor. Hvis du er 16 nå, så skal du vel bare øvelseskjøre? Og da er kanskje manuell et krav eller? Ellers ville jeg heller startet med noe billig ræl første vinteren som ikke er så farlig med. Fort gjort å havne i snøfonn. Startet selv med E46 320D 04-modell med 190hk og 390nm. Brukte alle penga på den bilen, og da kjørte jeg mer forsiktig enn hva alle kompiser kunne gjøre om vinteren, fordi jeg ikke ville dra den i grøfta. Så kjøpte jeg meg 330, og den har jeg satt på vinterlagring og kjører billigbil på vinteren. Kan få kjøpe en Mercedes W124 230TE til 18000 Er litt trist det med at forsikringselskapene vet det Om jeg blir å kjøpe meg en BMW, så blir det mest sannsynlig E30 da jeg er forelska i E30 Jeg er 16 nå ja, men manuell vil være et krav uansett. Blir nok endel øvelseskjøring, men skal også fikse opp bilen så den er klar til jeg har bil lappen Men ja, er klar over at jeg ikke burde kjøpe meg en kjempedyr førstebil som jeg nesten ikke tør å bruke.. Det blir for dumt! Bortsett fra E30 har jeg jo også sett endel på vectra å primera, men håper at dere kommer tips om andre biler som kan være gode kandidater! Forresten, er det noen som vet sånn ca. hvor mye det vil koste å forsikre en E30 318,320 eller 325 på en 18 åring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
goty Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 e34. Mye bil for pengene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 Tipper du får årspremie på rundt 10 000 - 13000 avhengig av motortype og dekning. Når jeg drev å sjekket forsikring, så var det stor forskjell på 320 og 325. Skilte faktisk bortimot 4000,- ekstra i året for en 325. Endte med å kjøpe 318IS, veldig grei forsikring og går bra. Bare 10hk mindre enn i 320i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B3KK15 Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 3-serie er forsikringsbombe, 5-serie er mer gunstig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 Kjøp deg en gammal Toyota Corolla, Mazda 323 eller lignende så du kan øve deg på til du mestrer kjøringen ordentlig. Bare tull å kjøpe seg en fin bil for så å være uheldig å knuse dritten rett etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon85 Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 Må si meg enig i at det kan være lurt å tenke litt annerledes og prøve å gå for biler som ikke er så typiske ungdomsbiler. Mye penger å spare. Du har ikke vurdert Audi 80 forresten? Fant denne på finn: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31023418 Fine felger og quattro så du kommer deg frem på skapelig vis vinterstid. Skal innrømme at jeg er litt usikker på hvordan forsikringen er på de, men er nok billigere enn de fleste BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 Hadde BMW e36 320i coupé som førstebill, helt gull det med tanke på litt trøkk og bakhjulstrekk. Var uheldig og hadde masse feil på bilen som vannpumpe, termostat, radiator, clutch, toppakning, bremseklosser, bremseskiver. Vel, de to sist nevnte er vel slitedeler, men det gikk noen titusner i deler på kort tid på den bilen, hadde itillegg forsikringen på meg selv og betalte 995,- mnd. med ansvarsforsikring hos Nemi Forsikring. Etter hvert ble jeg forbanna og solgte bilen og anskaffet meg en Audi 80 stasjonsvogn med servicehefte helt frem til jeg hentet den. (la den ut til salgs her for 1mnd. siden.) Ikke en eneste feil! Eneste jeg gjorde var å skifte batteriet, fylle regelmessig etter med olje og skifte oljefilter. Knall fin bil å ha hvis man er student. Sitter nå uten bil. Men nå liker jeg å kalle meg en en "BMW entusiast" og slutter ikke å like BMW av den grunn av. Så er virkelig på let etter en e39 med litt motor. Så jeg ville anbefalt deg en bil hvor serviceheftet er fulgt godt. Lykke til Mvh. Joachim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoakimB Skrevet Oktober 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2011 De bilene som er mest interessant akkurat nå, er vectra og passat. Likte desverre ikke utseende på den 80'en, men er sikkert en god bil! Ja, det er nok mye å spare på en bil som ikke er en "typisk" ungdomsbil! Men så er det jo slik at man kjøper jo ikke en bil man ikke har lyst på heller da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoakimB Skrevet Oktober 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2011 Hvor mye er det som er "normalt" å betale i forsikring i måneden? Må jo nesten spørre siden jeg er helt ny på dette! Det høres ut som om du var veldig uheldig med førstebilen din ja.. Det er virkelig kjedelig å kjøpe seg noe som du bare får feil på! Men bortsett fra diverse feil du har hatt, så er det vel en kanon førstebil som du sier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoakimB Skrevet Oktober 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2011 Så på en 2000mod 3-serie 318i M-tech nå! Den var utrolig pen og kostet ikke så alt for mye heller Men det blir vel svinedyr forsikring på en slik da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå