Gå til innhold

Mercedes 190E 2.3/2.5 16?

Erebus
 Share

Anbefalte innlegg

w201 med 2.3 8v er da en helt klart morsomt maskin, og som det er sagt tidliger: et langt billigere alternativ enn f.eks e30. De er flott balanserte og gode sladdebiler på vinterstid. Fremkommeligheten er vel ikke like god som f.eks en w124, men tror bakken skal være bratt og glatt før man sliter noe mer enn med andre biler.

Eneste jeg har å utsette på w201 er den usansynlig dårlige plassen i baksetet. Det er helt kriminelt hvor dårlig plassen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok naturligvis hensyn til bakseteplassen ved valg av hund.. Dachshunden - eller gravhunden for å få Fredrik med på notene - har en kraftig kropp og korte bein.

"tilhører gruppen af chondrodystrofe racer, hvilket betyder at væksten i bl.a. de lange rørben i for- og bagben standser på et tidligt stadium. Sandsynligvis stammer gravhunden fra en gammel tysk brackerace, med hvilken gravhunden har visse anatomiske ligheder. Dette er blevet bekræftet ved fund, der stammer fra romertiden. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,3 16v var en homologeringsbil bygd for at Mercedes skulle delta i DTM. Desverre, ifølge wikipedia, så hadde registerkjeden en tendens til å snappe ganske ofte på disse så, så de ble erstattet med 2,5 16v som ble regnet som en mer pålitelig motor. Jeg sikler etter 2,5 16v som bare f***! :P En EVO 2 er drømmen..

link: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes_190

MB 190E 2,3.16 ble opprinnelig bygd for å delta i rally, men Audi kom med sin Quattro før MB var ferdig med sin bil så da ble det satset på DTM isteden, det fulle navnet på bilen er forøvrig mb 190E, 2,3.16 Cosworth, motoren, eller toppen er faktisk tegnet av Cosworth.

Back in the late 1970s, Mercedes competed in rallying with the big V8-powered Coupés of the R107 Series, mainly the light-weight Mercedes 450 SLC 5.0. Mercedes wished to take the 190 E rallying, and asked British race car engineering company Cosworth to develop an engine with 320 bhp (239 kW) for the rally car. This project was known as project "WAA" by Cosworth".[4] During this time, the Audi Quattro with its all wheel drive and turbocharger was launched, making the 2.3-16v appear over-matched. With a continued desire to compete in high-profile motor sport with the 190, and also now an engine to do it with, Mercedes turned to the Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) (German Touring Car Championship) motor sport series instead. Cars racing in this championship, however, had to be based on a roadgoing model. Mercedes therefore had to put into series production a 190 fitted with a detuned version of the Cosworth engine. This high performance model was known as the 190 E 2.3-16, and debuted at the Frankfurt Auto Show in September 1983, after its reputation had already been established. Three cars, only slightly cosmetically altered, had set three world records in August at the Nardo testing facility in Italy, recording a combined average speed of 154.06 mph (247.94 km/h) over the 50,000 km endurance test, and establishing twelve international endurance records. The Mercedes 190-E Cosworth was also featured on the second episode in season fifteen of the extremely popular car show Top Gear

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, den er litt trang ja..men det er ikke der jeg sitter :) I baksetet skal det bare ligge en dachs ... :)

Hey... har du også en dachs/gravhund.... her er vår vakthund... 8)

CIMG0504.jpg

He he he, en langhåret dachs, meget vakker! Er det en standard-størrelse? Vi har hatt den strihårete (ruhårete) versjonen i vår familie siden 1992. Min far jakter, og nå også min bror og meg, og det har totalt blitt 6 dachser, hvorav 2 jenter for øyeblikket og en gutt som kommer i desember. Jeg hadde en hann-hund på 2 år inntil nylig, han stakk dessverre av og endte sine dager på motorveien... det var ingen hyggelig oppgave å identifisere han hos veterinæren...

dachs er uten tvil blant de triveligste hunderasene jeg vet om, med masse personlighet og tæl du må oppleve for å tro. Som nesten alle kontinentale raser har de ett svært klart og godt språk som selv den "blindeste" hundeeier må forstå. Alle dachseiere kan gi ekspempler på situasjoner en kjenenr igjen som f eks tur ut omkvelden når regnet plasker ned. Er bare kostelig å se på :mrgreen:

( Ingen kommentarer om hundekebab takk Waqas.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tiden jeg skulle kjøpe meg bil fant jeg meg en 190E-2.516V tilsalgs til en hyggelig pris, bilen så veldig bra ut, eid av eldre herremann, hadde trekk over alle seter og nakkestøtter etc. Hadde ikke gått så langt heller, kjempebil lysten på Mercedes ble stor.

Tilslutt endte det slik at en kar fra Trøndelag og en fra Oslo hadde kommet for å kjøpe den, og det ble en vill diskusjon om hvem som skulle ta med seg bilen, holdt meg derfor langt unna.

Ble Mercedes eier for drøyt 2 uker siden, storfornøyd! Bærer ikke preg av sine kjørte kilometer!(453 000 km).

Nå virker det også som at Mercemiljøet er noget mindre enn BMW. Har prøvd å få noen svar på noen spørsmål på Mercefreaken, men er ikke mye svar å få, er lite aktivitet. Samtidig er det dårlig med sprengte tegninger, og delenummer liggende ute på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tiden jeg skulle kjøpe meg bil fant jeg meg en 190E-2.516V tilsalgs til en hyggelig pris, bilen så veldig bra ut, eid av eldre herremann, hadde trekk over alle seter og nakkestøtter etc. Hadde ikke gått så langt heller, kjempebil lysten på Mercedes ble stor.

Tilslutt endte det slik at en kar fra Trøndelag og en fra Oslo hadde kommet for å kjøpe den, og det ble en vill diskusjon om hvem som skulle ta med seg bilen, holdt meg derfor langt unna.

Ble Mercedes eier for drøyt 2 uker siden, storfornøyd! Bærer ikke preg av sine kjørte kilometer!(453 000 km).

Nå virker det også som at Mercemiljøet er noget mindre enn BMW. Har prøvd å få noen svar på noen spørsmål på Mercefreaken, men er ikke mye svar å få, er lite aktivitet. Samtidig er det dårlig med sprengte tegninger, og delenummer liggende ute på nett.

En kompis av meg (Evenj fra MP om du husker han) mente at når det gjaldt mercedes så var det en idé å titte på utenlandske forum. Tror han nevnte mb-world og benz-world. Visstnok en god samling av kunnskap, aktivitet og lidenskap der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

:mrgreen:

Tok med litt ekstra om Cosworth motoren.

En artig ting jeg så men det viste dere kanskje... Cosworth = Mike Costin og Keith Duckwort!

Blokken var standard men MB byttet stempler og ringer...

"The heads for the engines were cast at Cosworth's Coscast foundry in Worcester and sent to Germany to be fitted to the rest of the engine, parts of which were different from the standard 2.3 including light pressed alloy pistons, and rings designed to withstand higher engine speeds, whilst con-rods, bearings and bearing caps were found to be strong enough as standard and left unaltered"

tilstrekkelig med en 2.3 liters 8 ventiler på 132 hester i kombinasjon med automat.
Spør du meg erebus virker det som alle MB'er uten 5trinn aut er beregnet til turer i nærmiljøet. Skjønner ikke hvorfor det er 1gir ekstra på manuell #-o

Fin Dachs fredrik :D og som erebus skriver: En utrolig trivelig hund.

Min hund er på "Ti mest inteligente hunder" og der mener jeg også Dachsen er med!!!

Tar med et bilde av KJØRERHUNDEN min, trenger litt større baksete jeg :D

PÅ VEI TIL S PÅ HARRYTUR

ef0voa4g1ta77guaot2z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg erebus virker det som alle MB'er uten 5trinn aut er beregnet til turer i nærmiljøet. Skjønner ikke hvorfor det er 1gir ekstra på manuell #-o

Fin Dachs fredrik :D og som erebus skriver: En utrolig trivelig hund.

Min hund er på "Ti mest inteligente hunder" og der mener jeg også Dachsen er med!!!

Tar med et bilde av KJØRERHUNDEN min, trenger litt større baksete jeg :D

PÅ VEI TIL S PÅ HARRYTUR

http://images.bimmers.no/files/ef0voa4g1ta77guaot2z.jpg

Hehehe... din hund spiser vel lett en dachs til frokost på en dårlig dag. Rotweilere er fine hunder, men de krever litt mer av eieren enn en liten gravhund... :)

Jeg har hatt 3 stk. W201 med tre forskjellige drivlinjer (4-trinns manuell, 5-trinns manuell og automatgear) og det er ingen tvil om at 4-trinns manuell gearkasse ikke er egnet til dagens hastigheter. Jeg hadde min 190E 2.0 med denne gearkassen så langt tilbake som i 1986 og allerede den gangen reagerte jeg på den lave utvekslingen på gearene. Det påvirker kjørekomforten (støy fra motoren), akselerasjonen (0-100 Km/t på 12,5 sekunder), topphastigheten (185 Km/t) og bensinforbruket (gjennomsnitlig ca. 0,9 liter/mil ved blandet kjøring).

Beste valg på disse bilene er derfor 5-trinns manuell gearkasse eller automatgear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Blir litt hundeprat å :D

Hehehe... din hund spiser vel lett en dachs til frokost på en dårlig dag
:lol:

Joda Rottweileren må ha klare grenser men alt i alt er den som Dachsen! Jeg ser det samme på din hund foran BMW'en, de tillitsfulle øynene som stoler på at far gjør alt riktig selv om han peker med kameraet :)

Ellers har jeg ikke oppgradert meg til PS3 og spiller enda GranTourismo4 :shock:

Favorittbilen på Nurnburing............... MB 190 2.5 EVO, som skapt til banen!!!!!

Tør jeg sammenligne MB/Cosworth 2.3/2.5 med 2.3/2.5 E30 M-motorer...????...

Samme karakteristik og rundt samme HK.....???....

Hatt noen vellykkede MB'er selv fredrik.... 89 300TE og 92 300.24TE, begge med aut-gir. 24V-motoren om enn bygget på en ganske gammel MB-konstr likte seg best mellom 4-7T RPM og hadde riktig "tysk lyd" :D Kan en kanskje se på MB124 som en komfort-utgave av den mer sportige BMW E34........................................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...