tormodnt Skrevet Oktober 26, 2011 Skrevet Oktober 26, 2011 Hei. Lurte litt på om jeg skulle montere LCD skjermer i nakkeputene på min 09 E60 med sportseter (delskinn). Har sett på orginal BMW oppsett : Adavanced DVD screens: og 5 Series Genuine DVD System +2 Monitors: Men syns disse ser utrolig snodige (og ikke minst ettermonterte) ut. Ser man på nakkeputene på det siste bilde så ligner disse på mine, en justerbar pute i front mot sjåfør, og en fast "pute" som sitter fast i seteryggen. Denne bakerste "puten" er hard, og for meg virker det som den er av plast og hul, noe som jo burde være perfekt hvis jeg ønsker å ettermontere skjermer der og beholde den orginale looken, og ikke minst uten å skifte ut nakkestøtten med noe som ikke er orginalt.. Så mitt smørsmål er: -Har noen her inne gjort dette? -noen som vet om den faktisk er hul innvendig? Annet? Mvh- Tormod
awt Skrevet Oktober 26, 2011 Skrevet Oktober 26, 2011 Den på det øverste bildet er svindyrt, men selve rammene kan kjøpes for en "normal" penge, så kan man sette inn hvilke skjermer man vil. Dette eller iPader hengende slik som på det nederste bildet hadde nok vært mitt valg om jeg skulle gjort noe slik.
milhouse Skrevet Oktober 26, 2011 Skrevet Oktober 26, 2011 Jeg mener å huske at dette ikke gjøres lengre. Grunnen tild et er at det er my sikkerhetssytemer i nakkeputen så man kan ikke lengre felle inn dvd i nakkestøtten. Jeg hadde kjøpt 2 ipad holdere og 2 ipader. Da er du sikkert på lavere pris samt at du ahr 2 ipader til flyturere, hjemme, i bilen +++
tormodnt Skrevet Oktober 26, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2011 Akkurat, så da er det med andre ord noe inne i den bakerste puta selv om den høres ut som en tom isboks når man dunker på den da.. hmm Jeg syns personlig begge de løsningene bmw selv har er grusomme, er bare hakket bedre enn de skjermene man fester med strikk, men det er jo min smak da.. jeg liker når ting ser orginalt ut, som om det har vært slik fra fabrikken liksom.. syns ingen av disse løsningene gjør det.. Man får jo kjøpt uorginale nakkestøtter til den med ferdig monterte skjerm/dvd i, men har ikke lyst til å fikle for mye med setene generelt, liker de nakkeputene som er på disse setene (ikke nødvendigvis utseendemessig, men komfor). Hvis flere har informasjon/kunnskap om hva som befinner seg inne i disse nakkestøttene taes det i mot med stoooor takk
awt Skrevet Oktober 26, 2011 Skrevet Oktober 26, 2011 Du kan jo se om du finner en brukt nakkestøtte eller noe, og sjekke ut denne. På biler med comfort-seter har nakkestøttene strøm og motorer, mens det på biler med sport- og standardseter ikke er noe slik. Hvorvidt det er noe inni de som milhouse nevner vet jeg ikke.
milhouse Skrevet Oktober 26, 2011 Skrevet Oktober 26, 2011 Har ikke noe mer info desverre, men å kjøpe en gammel eller en ikke bmw nakkestøtte for å kommer rundt ett sikkerhetsaspekt hadde ikke jeg gjort. da hadde jeg heller kjøp ipad og hatt mørke ruter.
tormodnt Skrevet Oktober 26, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2011 Nei det er jeg enig i, da sitter man jo bare igjen med en langt dårligere sikkerhet for seg selv og passasjeren.. Men mener å ha lest at den ekstra puta som kan reguleres er nettopp på grunn av at de gamle setene gjorde det dårlig i nakkeslengtester, så det KAN jo være at det er denne som er den ekstra sikkerhetssaken.. Er den så hul som det virker som har jeg ikke så særlig tvil om at man kan gjøre dette, hvis ikke da hele nakkeputen har type deformaskjonssoner da slik at de skal klappe sammen å bruke dem som nærmeste en mekanisk brems på nakkebevegelsen ved en kræsj.. -hmm, må nok finne noen som jobber i bmw systemet som kan sjekke ut dette nærmere, er det noen her inne man kan spørre direkte?
Saltkjelen Skrevet Oktober 27, 2011 Skrevet Oktober 27, 2011 Jeg jobber med dette til daglig. Disse nakkestøttene er ikke hule. Det går kabler inn i disse nakkestøttene ettersom de er såkalte aktive nakkestøtter. Dvs at de spretter ytterligere ut ved kollisjon ettersom det er en patron inne i disse. Du kan med andre ord ikke felle inn noe. Du vil også få feilmeldinger dersom du kobler av disse nakkestøttene og setter på noen uoriginale og/eller nakkestøtter som tilhører eldre E60..
tormodnt Skrevet Oktober 27, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 27, 2011 Takk Saltkjelen, dette var nyttig informasjon! Siden du er proff på dette, hvilken løsning er da den som etter din vurderinge ser mest (ikke bmw) oem ut? Hvis man ikke skal tenke pris.. -ser for meg å formstøpe en liten ny "pute" iglassfiber og bruke en raw skjerm som bygger så lte som mulig for så å trekke hele saken i sort skinn og feste den i eksisterende pute?
Saltkjelen Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 Dersom jeg skulle ettermontert skjermer i nakkestøttene eller få underholdningssystem for baksetepassasjerene ville jeg ha gått for de originale rammene slik som den øverste her. Litt synd at du ikke har komfortseter, for da kunne rammen som tilhører E65 vært det desidert lekreste alternativet.. Her er forøvrig en kar som har ettermontert system i sin E60 med de øverste rammene. Syntes dette alternativet er langt mer delikat ann å ha løse skjermer.. http://forums.5series.net/topic/103022- ... -retrofit/
awt Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 De e65-rammene, er disse de eneste som ble levert? På RealOEM kan jeg kun finne de samme som finnes til e60/e61.
Saltkjelen Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 De ligger under Individual deler, men jeg kunne faktisk ikke finne noen delenummer på dem i farten..
awt Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 Ser ut som skjermene i de er 4:3, så da spørs det om de i det hele tatt er tilgjengelige lengre. Uansett, så er jeg enig i at de ser endel bedre ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå