Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bil: 318i E46 1999 1,9 bensin, alt originalt

Bilen bakker normalt ved oppstart og helt til bilen når den normale varmen midt på termostatmåleren. Da begynner den å gå ujevnt og klarer ikke å holde et fast turtall. Er heldigvis ikke plaget med at bilen stopper, bruker merkbart mer drivstoff eller mister stor effekt. Et av symptomene etter at jeg fikk ujevn tomgang var at bilen "rykker" litt under akselerasjon, ellers går den fint.

Vet ikke så mye om denne bilen, siden jeg ikke har hatt den så lenge og har bare kjørt moped før jeg gikk over til den her bilen :)

Har lest litt forum angående samme problem og har fått inntrykk av at det kan være lambdasonden og/eller luftmengdemåleren? Er det evt. noen måte man kan feilsøke det selv?

Er veldig interessert i å få fikset problemet så alt av tips og erfaringer settes stor pris på :)

Skrevet

Hvis gangen stabiliserer seg ved frakoblet LMM, så har du avdekket feil med den. (Går i nødprogram som beskrevet over).

Jeg ville også sjekket om gummibelgen på innsuget er revnet. (Du må skru den av for å sjekke den skikkelig). Da suger motoren falskluft, og kan oppleve jaging og fusking. Dersom ingenting av dette gir resultater, så er det høyst sannsynlig lamda og /eller lekkasje i eksos. Lamdafeil må man ta diagnose for å verifisere.

Skrevet

Kan også være slangen til veivhusventilasjonen, den er somregel alltid gåen på M-43 motorene. Om den er gåen vil motoren suge falsk luft. Og som sagt i innlegget over, sjekk innsugsbelg. Disse to feilene kan lure et hvilken som helst diagnoseprogram til å tro det er f.eks LMM eller lambda som er gåent. Har opplevd det flere ganger.

Skrevet

Tror jeg har funnet feilen nå. Prøvde montere fra luftfilteret og holde foran inn-suget. Da økte en kraftig "suge-lyd" fra en eller annen luftslange. sjekket om det var innsugsbelg men den var helt tett.. fikk inntrykk av at den sugde falsk luft fra den siste slangen som går direkte inn i motoren. ville ikke det da vært større problem for bilen å bakke eller i det hele tatt gå hvis dette var tilfelle? Kan det være en kombinasjon mellom falsk luft på innsuget og frieksos?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...